https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/iea-ze-zdrazovani-plynu-a-elektriny-by-se-nemela-vinit-ekologicka-politika
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

IEA: Ze zdražovaní plynu a elektřiny by se neměla vinit ekologická politika

29.9.2021 01:26 | BRUSEL (ČTK)
Ze současného vzestupu cen plynu a elektřiny by se neměla vinit ekologická politika. Na setkání výborů Evropského parlamentu pro energii a životní prostředí to řekl šéf Mezinárodní agentury pro energii (IEA) Fatih Birol. Dodal, že růst cen by neměl narušit ekologickou transformaci Evropy.
 

Ceny plynu a elektřiny v Evropě se v poslední době zvyšují. Problémy v dodávkách plynu totiž provází vzestup poptávky, který je důsledkem zotavování ekonomik z útlumu způsobeného pandemií covidu-19.

Některé vlády už varovaly, že růst nákladů na energie by mohl podkopat veřejnou podporu pro ambiciózní evropskou klimatickou politiku, pokud ji budou voliči považovat za viníka tohoto zdražování.

"Je nesprávné a nepoctivé vysvětlovat tyto vysoké ceny energie jako výsledek politiky přechodu k čisté energii," uvedl Birol. Upozornil, že mezi faktory, které vedou ke zdražování energie, patří nízká úroveň zásob plynu a neplánované výpadky v jeho produkci.

"Někteří velcí dodavatelé se v těchto obtížných dnech zdráhají posílat do Evropy a dalších oblastí více plynu, ačkoli je to podle mého názoru příležitost, jak by mohli prokázat svou spolehlivost," řekl Birol. Žádné konkrétní dodavatele však nejmenoval.

Minulý týden IEA uvedla, že Rusko by se mohlo více snažit pomoci zmírnit problémy s dodávkami plynu v Evropě. Skupina poslanců Evropského parlamentu tento měsíc požádala Evropskou komisi (EK), aby prošetřila roli ruské plynárenské společnosti Gazprom v růstu cen plynu v Evropě, protože chování společnosti v nich vzbudilo podezření z manipulace s trhem.

Konsorcium v čele s Gazpromem v minulých dnech dokončilo projekt Nord Stream 2, kterým bude proudit plyn z Ruska po dně Baltského moře přímo do Německa. Evropská unie ale dala před dokončením tohoto podmořského plynovodu opakovaně najevo, že projekt Nord Stream 2 není ve společném zájmu členských zemí EU.

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov o víkendu podle agentury Interfax uvedl, že Gazprom je připraven zvýšit dodávky zemního plynu do Evropy a uzavírat nové smlouvy s evropskými odběrateli. Gazprom disponuje největšími zásobami zemního plynu na světě a má monopol na vývoz této strategicky důležité suroviny z Ruska prostřednictvím plynovodů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

29.9.2021 05:42
No jo, je to zbraň. Stejně jako závislost na Číně. Zbytek světa v honbě za zisky přesunul mnohé své výroby do Číny a nyní jsme závislí na fungujících shipping lines a na tom, že nám okolní státy něco dají.
Čína a Rusko už tu válku (díky nám samotným) vyhrály. Sun-c’
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.9.2021 08:38 Reaguje na Katka Pazderů
to souvisí s globalizací...obecně základní pravidlo byznysu, levně vyrobit draze prodat...proč myslíte, že do ČR po 89. nalezli Němci? u nás to vyrobí za třetinu a vzhledem k tomu, že jsme v Německých zakázkách jen subdodavatel, tak jakmile to překročí " Rozvadov" tak se Česká práce prodá za Německé ceny. Jak myslíte, že Němci vytváří 50% hdp, které dováží?
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 08:54 Reaguje na Katka Pazderů
Je to zbraň jen proto, že z toho blbou zelenou politikou zbraň vyrábíme. Kdybychom měli všichni mix zdrojů jako Francie (nebo kdybychom neplivali na uhlí), nebyli bychom plynem vydíratelní.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.9.2021 13:02 Reaguje na Viktor Šedivý
Ono i to jádro není z tohoto pohledu vůbec marné, protože mít zásoby i na poměrně dlouhé období je výrazně snazší, než zrovna u toho plynu.

Prostě být proti uhlí a současně jádru může jedině pitomec ... a nebo ten, kdo na tom bude umět slušně vydělat. Sám a pro sebe.
Odpovědět
pa

pavel

29.9.2021 17:05 Reaguje na Katka Pazderů
vy budete asi hodně jednoduchá co vás nemá ani cenu komentovat
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.9.2021 05:42
"Je nesprávné a nepoctivé vysvětlovat tyto vysoké ceny energie jako výsledek politiky přechodu k čisté energii," uvedl Birol.

Birol asi snědl lysohlávku a blouzní , protože nebýt odstavených zdrojů (fosil+jádro) a masivní expanze OZE , které se zálohují plynem, nebylo by ZP tolik zapotřebí a nemuseli jsme se klepat strachem jaká bude zima .
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.9.2021 07:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
každá revoluce má svojí evoluci a nakonec sežere svoje děti ale to už možná bude jiná společnost.
Odpovědět

29.9.2021 09:28 Reaguje na Miroslav Vinkler
:-)) Birol snědl lysohlávky, hnojníky a zapil je Birelem, to jinak není možné, protože co věta, to perla. Toho by chtělo slyšet naživo, jenže možná by nebyl k smíchu, spíš k pláči.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.9.2021 16:53 Reaguje na Miroslav Vinkler
Expanze OZE naopak dodává gigamega elektřiny, zvláště v zimě je jí bude ptřeba.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

30.9.2021 06:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo , už se těším na tlakovou výši na Severním mořem spojenou s mlhami a inverzí v Evropě. To láskyplně necháme OZE prudce expandovat ideálně za vzniku záblesku a rázové vlny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 13:37 Reaguje na Petr Pekařík
Bla, bla. Podívejte se třeba do nějakého grafu výkonu evropských OZE.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.9.2021 06:12
Samozřejmě že zavírání uhelných elektráren nemá na cenu energií vliv. Vliv mají nenažraní spotřebitelé, kteří nejsou ochotni uvědoměle sedět potmě a v zimě.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.9.2021 08:07 Reaguje na Richard Vacek
Tak jest !
A v létě si neodpustí klimatizace, větráky.
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2021 09:33 Reaguje na smějící se bestie
Jste málo ambiciózní, pánové. Navíc taky dýcháme a furt zadarmo. To má taky jasný vliv na cenu energií.
Odpovědět
DA

DAG

29.9.2021 07:49
Jasně, že to souvisí. Jsou tam jistě jiné vlivy, jako, že Rusko poslalo méně plynu než v minulých letech, ale poslalo to co je nasmlouvané. S tím, že v Evropě je daleko větší spotřeba plynu, protože se ruší uhelné elektrárny.
Navíc nefouká, takže OZE za to rozhodně mohou a buď ten plyn skutečně celosvětově prostě není nebo toho Rusové mistrně využili a teď si na nás smlsnou.
Zatím je přechod na OZE těžce nezvládnutý a to nejsme ani v polovině.
Sázku na plyn dlouhodobě kritizuji. Jestli to takto půjde dál, tak jádro bude za chvíli levný zdroj.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 08:52 Reaguje na DAG
Ale jádro je levný zdroj.
Sice vysoká počáteční investice, ale pak desítky let provozu.
Palivo není (na MWh) drahé, provoz spolehlivý, není nutné průběžně zálohovat.
Odpovědět
DA

DAG

29.9.2021 09:57 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak po slibech, že OZE bude za 50 E/Mwh se jádro drahé zdálo.
Nyní se zdát nebude. Osobně jsem pro kombinaci jádra, oze a skladování energie, pro stabilitu sítě.
Přechod pře plyn je zbytečné zvyšování stopy CO2.
Chápu, že by byli lepší malé modulární reaktory, ale ty mají ještě 10 - 20 let čas. K těm bych to směřoval.
Odpovědět
ig

29.9.2021 10:20 Reaguje na DAG
Já jsem rozhodně pro skladování. Haly u dálnic předělat na sklady elektřiny a problém je vyřešen :-) :-) :-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 10:35 Reaguje na DAG
To je hezké, že jste pro skladování. Blbé je, že s vámi není fyzika a bez té se skladuje dost těžko.
Odpovědět
DA

DAG

29.9.2021 10:52 Reaguje na Viktor Šedivý
Jasně. Není to otázka na následující desetiletí. To vidím jako závěrečnou fázi. A taky bych to viděl jen na stabilizaci sítě. Jak jsem tam mimochodem poznamenal.
Pro následující desetiletí dobrá cesta neexistuje. To už by musely být rozestavěné nové bloky JE.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

29.9.2021 15:41 Reaguje na Viktor Šedivý
Mě se teda skladování taky zamlouvá, prosím specifikujte problém fyziky, a myslím to upřímně. Osobně se na to dívám trochu šířeji. V ČR nám zásobníky zemního plynu pokrývají cca 50% jeho běžné spotřeby (která průběžně klesá). Jedná se přibližně o 35 TWh energie, která se během letních období do zásobníků vtláčí (tedy její fosilní varianta). Představte si, že tohle je stávající potenciál sezónní akumulace díky P2G pro syntetickou variantu methanu vyráběnou z OZE. Osobně mi to příjde přinejmenším zajímavé. (Spotřeba zemního plynu ČR cca 70 TWh, elektřina dtto).
Odpovědět
ig

29.9.2021 18:03 Reaguje na Ivo Kohn
Není k dispozici vhodná technologie. Laboratorně to funguje, ale dělat úložiště typu P2G s výkonem v řádu gigawattů a kapacitou v terawatthodinách ještě nikdo neumí, ba ani se tomu přiblížit. To co zmiňují ekosnílkové jako hotovou věc má výkony o několik řádů menší.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

29.9.2021 23:32 Reaguje na
Souhlasím, pokud vím, někde v Německu je 6MW elektrolyzér v provozu někdy od roku 2015 a asi je to to největší, co dosud bylo postaveno. Na zařízení o výkonu GW bychom samozřejmě potřebovali i adekvátní výkon přebytků (nebojte, nejsem ideolog, podle některých studií ani přebytky nemusí stačit na ekonomickou rentabilitu). Moje úvaha byla čistě teoretická ohledně skladovatelného množství syntetického methanu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 18:12 Reaguje na Ivo Kohn
Pokud by se měl plyn začít používat jako náhrada uhlí v energetice i teplárenství, asi by ta spotřeba šla dost zásadně nahoru, ne?

Při celkové účinnosti tohohle způsobu akumulace (není to zdaleka ani 50%, že?) to znamená vymýšlení naprosto šílených FV elektráren. Proti tomu jsou jaderné zdroje příkladem jednoduchosti a spolehlivosti.
Proč tedy rovnák na vohejbák?

---
Akumulaci využívající polohovou energii velkých hmot asi nemá smysl příliš brát vážně, o moc víc přečerpávaček není kde postavit a hračky se zvedáním závaží už jsou zcela mimo realitu.

Představy o obřích akumulátorech pak narážejí na prostý nedostatek materiálů, prostě není tolik lithia na Zemi, aby všichni mohli stavět na lithiu založené kapacity mnoha (desítek, set, tisíc) TWh - a vymyslí-li někdo jiné aku, bude to zase jiný prvek, kterého nebude dost.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

30.9.2021 00:06 Reaguje na Viktor Šedivý
Můj komentář neměl za cíl směřovat někam k plné náhradě plynu za syntetický metan. To by byl čistý nerozum. Šlo mi jen o to poukázat na teoretické možnosti akumulace uhlíkově neutrálního paliva (jehož výrobu si dokážu představit i z jádra? je to možný způsob konkurenceschopnosti jádra v narůstajícím podílu oze?).

Ono FVE se nevymýšlí, ony se prostě staví, protože nejsou šílené, ale bezpečné, levné a budou ještě levnější, nezřídka se staví bez dotací a následné provozní podpory a můžete ji mít doma a nikomu neplatit výpalné. Proti tomu je jádro jeden velký melouch (Areva, Westinghouse).

Tady souhlasím, ve větším měřítku můžeme uvažovat jen o chemii.

Nemyslím si, že bude nutné stavět zase tak obří akumulátory, předpokládám, že se rozvine chytrá síť s mnoha menšími úložišti. Mimoto lithiovky jsou jedny z mnoha, uplatňují se, jak sám tušíte, i jiné např. redox baterie s Vanadem (toho je cca 5x více, než lithia - jehož podíl v bateriích vytrvale klesá). Každý nedostatek se vždy odráží v ceně, úložiště se přesto staví (ano na rozdíl od P2G zařízení, těch zatím opravdu moc není).
Odpovědět
TK

Tomas K

30.9.2021 09:26 Reaguje na Ivo Kohn
Na P2G ve velkém rozsahu tu nikde není místo, kde to postavit. A navíc je tu málo slunce. Musí to být ohromná plocha s dostatkem slunečných dnů. Jediná šance je Sahara a oblast okolo (ne všude se to tam dá postavit, ale na mnoha místech ano). A tamodtud to plynovody tahat do Evropy. Tak jak to bylo plánováno v původním Desertecu, který ale nepočítal s P2G. Stavba takových projektů ale vyžaduje stabilní politické prostředí bez vlivu jakéhokoliv náboženství, takže bez vojenského zásahu a obnovení kolonií si to nedokážu představit.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

1.10.2021 08:58 Reaguje na Tomas K
Jo, tohle jsem kdysi taky četl na tzb.info. Tady je pořád představa, že velký rozsah znamená velké stavby. Osobně fandím decentralizaci a to i v případě akumulace (analogie ve FVE, průměrná instalace v roce 2020 měla tuším kolem 8kWp). V malém měřítku je P2G běžný komerční produkt, který v Německu v pár instalacích běží už jednotky let (je to teda vodík, ne methan). Současný prodejce je např. Home Power Solutions.
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.9.2021 20:18 Reaguje na Ivo Kohn
OZE jsou samozřejmě dotované - nejsou ani tak významné dotace na stavbu jako povinný přednostní výkup z těchto zdrojů. Tedy svou produkci prodají i v okamžiku, kdy má elektřina cenu kolem nuly a nikdo příčetný by normálně nekupoval. A když nedodají v době nedostatku, nečeká je penalizace.


Odpovědět
IK

Ivo Kohn

1.10.2021 08:38 Reaguje na Viktor Šedivý
To samozřejmě vím. I o té provozní podpoře (zelený bonus, výkupní cena). Ono je zajímavé, že výkupní cena u distributora je zpravidla kolem 80 haléřů. Tržní cena bývala někde kolem 2 (dnes i 5 korun). Distributor to však prodá hned vedle za 6 protože v tom má marži a poplatky, včetně oné podpory OZE, která pak z výkupní ceny udělá tuším nějaké necelé tři koruny. Nejsem v tomhle odborník, tak úplně nevím všechny souvislosti, jen vidím, jak to v případě výroben na spotřebních objektech vychází poměrně levně, pokud vyrábíte především pro sebe (ušetřených 6/3 korun je lepší, než prodávat za 2.5), případně si snížíte rezervovaný příkon. A takové instalace se běžně dělají (bez podpory, poněvadž téměr nic neprodávají). Podle mě je to také otázka legislativy, kdyby mohly vznikat komunitní/vesnické elektrárny (dneska musíte mít licenci, živnost, stavební povolení apod.), tak mají lidi levnou elektřinu a platí mnohem méně distributorovi (ono stačí si snižovat spotřebu, pokud je elektrárna vaše, tak měníte i své spotřebitelské chování - např. perete když svítí, upravujete výrobní proces apod.). To se státu ani ČEZu moc nelíbí, pro něj je nejlepší tendrovat obrovské předražené projekty s garantovaným odběrem, na kterých se napakuje kde kdo, jen ne koncový spotřebitel/zákazník. Tím nechci shazovat jádro jako takové...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.9.2021 08:05
Ba právě naopak !
K tomu nutné připočíst spekulanty na burzách.
Odpovědět

Jirka Černý

29.9.2021 08:37
Naopak, bylo by poctivé přiznat že to tak je a to je teprve začátek.
Odpovědět
Pe

Petr

29.9.2021 09:38
Je naivní očekávat, že v kapitalismu nebudou zákazníci ždímáni na maximum.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.9.2021 09:59 Reaguje na Petr
Vy jediný jste měl odvahu napsat, že to není charita, ale obyčejný
byznys, kdy se nehledí na nic jiného, než na zisk. Doba takzvaného
uspokojení základních lidských potřeb je minulostí a je tu doba
hromadění nejenom nutných rezerv, ale i obyčejný mamon nenažranců.
Ti se nezastaví do doby, dokud bude co a koho ždímat, ale mohou se
taky přepočítat a dostat co proto. Strádajícím masám se vzdoruje
velmi těžko a kdo zapomene na sociální smír, tak si koleduje o
malér.
Odpovědět
ig

29.9.2021 10:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Ale jak chcete dělat sociální smír v případě, kdy vysoká cena není způsobená mamonem nenažranců, ale prostým faktem, že OZE potřebují násobně víc "člověkoroků na megawatthodinu" než klasické zdroje? Pak se ta cena navýší spekulant nespekulant.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 10:36 Reaguje na
Nejen víc lidské práce ale i víc km2, betonu, oceli, mědi, ...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.9.2021 20:03 Reaguje na
Ono to je nový druh nenažranců, kteří zavětřili
byznys v zavádění OZE a samozřejmě zavětřili kšeft
i ti, kteří budou vykrývat výpadky OZE záložními
zdroji. Výsledkem je podpora OZE na faktuře a nově
pak cena za drahou povolenkovou energii vykrývající
výpadky OZE. Samozřejmě i navýšení všech cen díky
nedostatečné výrobě elektřiny v Německu zaviněné
zavíráním JE. Souběhu těchto událostí využívají
nakonec všichni a to i ti, kteří dosud vyráběli
při přebytcích z OZE proud se zápornou cenou.
Jim šlo o to, aby nebyly nevyužité přebytky a tak
prosadili prostřednictvím zelených zavírání JE
i za cenu pálení plynu v elektrárnách při výpadcích
OZE. Dalším problémem je nedostatek plynu, který
se kupuje podle potřeby za aktuální ceny, místo původních dlouhodobých kontraktů s pevnou cenou.
Za nízké letní ceny nemá dodavatel zájem plyn dodávat a tak jsou zásobníky prázdné. Maďarsko
se raději napřímo dohodlo s Ruskem na pevných
cenách plynu a s dodávkami obešlo nespolehlivou
tranzitní Ukrajinu. Podobně Německo si dohodne
s Ruskem ceny mimo burzu a bude mít předvídatelné ceny i dodávky. My se svými nákupy na burze nevíme ani kolik bude cena příští měsíc a vůbec ne příští
rok. Ona ta těžba se odběru přizpůsobuje hůře, než odběr těžbě a proto by měly být zásobníky plné.
Hrát si na trh s energiemi, dopadne tak, že kdo zaplatí více, tak nakoupí a kdo méně, tak ne.
Doba přebytku a boj o zákazníky je minulostí.
Opak bude pro nepřipravené krutý.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.9.2021 12:56 Reaguje na Petr
Jako že si oškliví buržousti vymysleli emisní povolenky a to ještě včetně úžasného systému, který se utrhl ze řetězu a Evropa se z toho může???

Ale no tak ...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.9.2021 12:58
Hmmm ... tak když už i ECB nehlásá bezbřehý optimismus, tak je to slušně v řiti.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/draha-elektrina-a-plyn-tu-s-nami-zustanou-dele-priznala-prezidentka-ecb-175348
Odpovědět
VK

Václav Kain

29.9.2021 13:24
Má to splečného s ekologií a hodně.Odstavování stabilních zdrojů a cena povolenek je příčinou zdražování.Žádný covid.Ten se jim jenom hodil do krámu.My tady na tu nesmyslnou čistotu zdechneme a Čína otevírá jednu uhelku za druhou.Ta má nějaký vyšinutý Green Deal víte kde.
Odpovědět
TK

Tomas K

30.9.2021 09:32 Reaguje na Václav Kain
V Číně můžou otevírat co chtějí, taky brzy tvrdě narazí. To uhlí je nadlouho nespasí. Energeticky rozežraná civilizace prostě skončí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 14:45
No, to je síla. Že se o kdečem kolem energetiky lže, to vidíme už roky. Ale že někdo dokáže při pohledu na bílý čtverec volat "hle, černé kolečko", to se hned tak nevidí.
Odpovědět
kk

karel krasensky

29.9.2021 15:38
Mimo zdražení plynu a el.energie skokově zdraží další výrobky.Proto dejte na mou bezplátnou,cennou radu a co nejdřív nakupte.Vlněné svetry s norským vzorem a jelny na hrudníku dále hrubé vlněné ponožky a nějaké silné spodky.Bude se vám to hodit až budete dýychat v obyvaku čistý mrazivý vzduch.Taky doporučuji nějakou čepici na noc pod peřinu na hlavu
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.9.2021 20:17 Reaguje na karel krasensky
Vy jste trefil hřebík na hlavičku, ač si mnozí myslí, že to
přeháníte. Ono stačí v mrazech výpadek energií tři dny a nový
náběh bude trvat týdny. Takové mrazem potrhané potrubí nebude
opraveno za den. Odvodnit kdejaký rozvod distributoři tepla
nezvládnou vlastními zaměstnanci a znovu zavodnit taky. Co na
mráz poví vodovodní rozvody a výpadek elektřiny čerpadel pitné
vody a splašek bude katastrofou. Teprve tehdy lidé pochopí, co
je stabilita energetiky a nebo alespoň dostatek záložních zdrojů.
Takovou katastrofu lidem nepřeji, ale asi bude pro znovunalezení
zdravého selského rozumu nutná.
Odpovědět

Milan Šmid

30.9.2021 16:08
Všichni eko aktivisté by se měli odpojit od veškerých energii !!!! Už když budou používat studenou vodu tak ta má za sebou uhlíkovou stopu s upraven a čerpacích stanic !!! Tak že žádné věci s uhlíkovou stopou by vlastně neměli mít ???? Tak do oblečeni ze lnu vlastnoručně sklízeného a utkaného a svého majetku by měli dát pracujícím s nízkými příjmy ???
Odpovědět
ms

1.10.2021 00:25
Pánové z IEA si snad dělají legraci, ne? Samozřejmě je idologie Green Deal odpovědná za explozi cen energie a surovin, zvláště potřebných pro OZE.
Novou strategií ČEZ z 20.5. t.r vlastně padla česká Státní energetická koncepce i závěry Uhelné komise. Uhelné zdroje se živelně pod tlakem emisních povolenek zavírají, dotační králové spojení s OZE už zavětřili miliardové zisky, protože ČEZ příkladně končí s uhlím a postaví 6 GW ve FVE. Co na tom, že v topné sezóně od podzimu do jara bude elektřina zoufale chybět a navíc bude extrémně drahá: nynější 50% zvýšení MOC je jen závdavek. Plynová náhrada je sporná s ohledem na otázku kapacit při neustálém plynovém hladu Asie. Nárůst spotové ceny je proti 6/2020 už 2115 %!!! A Putin bude politicky určovat, kdo si plyn v EU smí koupit...4 miliony Čechů odvislých od dálkového tepla na uhlí se mají na co těšit. Ale vše půjde jen do "první krve", do prvního řetězového blackoutu, který bude stát miliardy na škodách a také ztracené lidské životy. Pak se lidem rozsvítí v hlavě. Jen by mohl být blackout raději napřed někde jinde než u nás. Tipuji Německo po odstavení zbývajících šesti jaderných reaktorů.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist