Jak se Amazon zbavuje neprodaného zboží? Místo skladování ho skládkuje
Nepříjemné téma, odhalující důsledky našeho nevybíravého spotřebitelského chování, nakousli nejprve investigativci z francouzské televizní stanice M6, a po nich pak kolegové novináři z britské redakce DailyMail. Všechno to natáčení skrytou kamerou a tajné přelety dronů s kamerami nad sklady ale vlastně nebylo zapotřebí.
Manažeři Amazonu totiž svou praxi „většinu neprodaného zboží raději zlikvidovat“ nikterak pečlivě neskrývají. Jen nejsou zrovna rádi, že na to někdo upozorňuje. Své podivné chování obhajují tržní logikou. V jejich podání je to sice jednoduchá matematika, ale laický rozum se tomu přesto zdráhá uvěřit. Kde začít?
Kupecké počty proti selské logice
Každé zboží, které je naskladněno do jedné z více než 300 hal Amazonu kdekoliv po světě, přijde zpočátku provozovatele skladu na 22 liber (cca 650 Kč) od jednoho kubického metru. Je jedno, jestli to jsou plenkové kalhotky, hračky, mobilní telefony nebo televize s plochou obrazovkou. Kapacita obřích skladů je prostě omezená, a do regálů pojmou jen omezenou kubaturu zboží. Jeho závoz a distribuce, uložení, evidence, operační přesuny a manipulace.
To vše jsou položky nákladů za uložení výrobků, které čekají na svůj prodej. A když se zboží náhodou neprodá? Uložení „ležáků“ se začne prodražovat. Zabírají totiž místo v regálech jiným produktům, které by šly třeba lépe na odbyt.
Cena za uložení, která se nezaplatí rychlým prodejem, tak začne strmě narůstat. Výrobky, které bez zájmu internetových kupců sedí na tom samém fleku šest měsíců, přijdou provozovatele skladiště na 430 liber (12 800 Kč), a po roce už 860 liber (25 600 Kč). Co s tím? Vyvést neprodejné zboží ven a vrátit jej zpět výrobcům by se jevilo jako docela rozumný krok. Ostatně, účet za uložení zboží pošle Amazon výrobci.
Jenže jsou tu další počty: každá jednotlivá položka k vrácení by stála původního výrobce v přepočtu 17 liber. To víte, žádné papírování a manipulace není zdarma. A tak jim vyjde levněji neprodané zboží odepsat jako ztrátu, a za cenu 13 pencí (cca 4 Kč) od kusu nechat takové zboží Amazonem vyvést na skládku.
Miliony kusů za statisíce přijdou vniveč
Investigativci doplňují, že v případě francouzských skladů Amazonu mají důkazy o likvidaci nejméně tří milionů kusů značkového zboží za loňský rok. Vše od domácí elektrotechniky přes parfémy až po oblečení a hygienické potřeby. Nedá se přitom jasně říct, že by to všechno byla jen chyba Amazonu.
O vinu se rovným dílem uchází i sami výrobci, kteří nechtějí investovat do zpětného odběru vlastních produktů. Protože by to většinou znamenalo zaplatit jim lodní lístek zpět do Asie. A to se nikomu nechce. Zboží tak zamíří v náklaďácích do zařízení pro zpracování odpadů, kde je slisováno a spáleno. I když by zrovna tak mohlo posloužit lidem v nouzi. K tomu se ale zatím Amazon nevyjádřil.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (21)
Vladimír Bílek
21.5.2019 15:30Fero Metam
21.5.2019 18:59Lukas B.
21.5.2019 21:00 Reaguje na Fero Metama teď si představte tu neziskovku, co by od amazonu brala to neprodejné zboží, přebírala, katalogizovala, skladovala, inzerovala, spotřební módní zboží by zastarávalo a pár procent by si nějak zadarmo našlo nějakého zákazníka a ostatní by stejně skončilo v recyklaci, jenom o pár měsíců/let později. a neziskovka by spotřebovávala obrovské režie za sklady a mzdy....
Martin Jasan
21.5.2019 23:28 Reaguje na Lukas B.Racionální by bylo např. zřídit "Outlet store" za levnější ceny. Důvod je čistě lidská pohodlnost, kombinovaná s neflexibilitou korporace.
Martin Jasan
22.5.2019 12:00 Reaguje naO komentář výše jste o tom, ale nepochyboval a podklady jste pro suverení odůvodnění nepotřeboval.
Transakční náklady jsou pro Amazon vyšší. Lze očekávat, že levnějšímu prodeji ale spíše brání, náklady na administrativu. Např. Alza (což je v našich podmínkách největší eshop) má kategorii levnějšího zboží.
Tohle jste myslel, že něco bez pochybností tvrdím? :-)
Lukas B.
23.5.2019 08:36 Reaguje na Martin Jasanale máte trochu pravdu, psal jsem něco o spotřebním módním zboží. což si troufám odhadnout, že bude drtivá většina zbytků ve skladech (od hadrů po elektroniku). želízka k sekerám (která vypadají už 200 let stejně a z módy jen tak nevyjdou), se jim tam asi nenahromadila.
to zboží je tak laciné a dostupné právě proto, že ty korporáty jsou prachsakra efektivní.
Martin Jasan
26.5.2019 14:58 Reaguje na Lukas B.Martin Jasan
26.5.2019 15:26 Reaguje na Lukas B.Pracoval jste někdy v nějákém?
Martin Jasan
26.5.2019 14:56 Reaguje naReporter secretly filmed a designated "destruction" zone, where items were put in the trash. Items thrown away in front of the journalist included toys, books, nappies, and a flatscreen TV."
A teď jsem zvědavý, jak vysvětlíte, jak likvidace plenek, hraček a TV souvisí s vracením se na stromy, vy tržní fundamentalisto.
Jan Škrdla
21.5.2019 21:16Většinou by přišli stejně ti, co si to normálně v Amazonu nekoupí, ušetřily by se peníze za dopravu a likvidaci, a zaplatily režijní náklady.
Lukas B.
21.5.2019 21:21 Reaguje na Jan Škrdlaje to úplně stejné, jako když Vám po předimenzované oslavě zbydou oschlé obložené chlebíčky. buď to hned nemilosrdně zlikvidujete do příslušného odpadu, nebo budete pálit beznín a trávit čas a objíždět okolí a hledat někoho kdo si to vezme a nevyhodí a sní. bude Vás to stát asi desetinásobek než to narvat do popelnic a spoustu nervů a životní energie navíc. jednou to z důvodů vnitřní mravní motivace uděláte. poduhé? popadesáté?
Jan Škrdla
21.5.2019 22:51 Reaguje na Lukas B.Taky záleží o jaké zboří se jedná, pokud vozili na skládku elektroniku, tak postupovali v rozporu se zákonem o odpadech.
Radim Polášek
26.5.2019 14:06 Reaguje na Lukas B.Neprodané zboží se dá použít na nějakou akci, například tři za cenu dvou a podobně.
Vždycky se dá něco vymyslet. Ale záleží to nejvíc na konkrétním zboží, co to je a na konkrétním trhu, který akcí oslovím.
Jirka
21.5.2019 23:32Radim Polášek
26.5.2019 13:59Taky co se týká potravin, levné zboží buď mizí nebo postupně zdražuje. Evidentně to počítají taky podle zisku na jednotku regálové plochy. Brzy bude podstatně výhodnější nakupovat běžné potraviny jinde než v Kauflandu, pro drobné průmyslové zboží to platí pomalu už rok.