https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/je-prace-z-domu-dobrou-zpravou-pro-zivotni-prostredi-podle-studie-dopravy-neubyde
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Je práce z domu dobrou zprávou pro životní prostředí? Podle studie dopravy neubyde

12.10.2020 18:50 | PRAHA (Ekolist.cz)
Hlavním poselstvím týmu Budnitzové je, že nějaký hromadnější přechod na práci z domova nepovede k pozorovatelnému snížení emisí, pokud nezměníme svůj životní styl.
Hlavním poselstvím týmu Budnitzové je, že nějaký hromadnější přechod na práci z domova nepovede k pozorovatelnému snížení emisí, pokud nezměníme svůj životní styl.
Foto | mauro mora / unsplash.com
Kdo pracuje z domu, nemusí tolik dojíždět do práce. Jeví se to logicky. Znamená to ale, že je home-office způsobem, jak efektivně snížit emise produkované dopravou? Studie z Velké Británie to zpochybňuje. Lidé nedojíždějící do zaměstnání jezdí stejně často, jen jindy a jinam. Píše o tom Conversation.
 

Jarní pandemie koronaviru ve Velké Británii výrazně zvýšila podíl zaměstnanců, kteří pracovali z domu a do své práce dojížděli jen občas. Spousta věcí k jednání se totiž dala vyřešit telefonem, po síti a konferenčními hovory. Když první vlna odezněla, ze 47 % z domova nárazově pracujících jich už 20 % v režimu home-office zůstalo. A možná nastálo. Výhodné je to pro ně i pro jejich zaměstnavatele. Snížily se tak náklady na provoz kanceláří, na energie. A hlavně výdaje ve formě peněz a času, spojené s dojížděním zaměstnanců do práce.

Trend vyhovuje hlavně technicko-administrativním profesím: programátorům, administrátorům sítí, účetním, návrhářům, kteří v Británii momentálně tvoří 90 % tzv. telecommuters. Tedy těch, kteří do práce dojíždí jen virtuálně a s kolegy jednají převážně s využitím moderních komunikačních technologií. Na nudné týmové poradě jsou zastoupeni monitorem s mikrofonem, zatímco si doma v klidu popíjí čaj u vlastního stolu.

Pozitiva a spokojenost na všech stranách? Nedořešenou otázkou zatím zůstává, jestli je taková práce z domu současně dobrou zprávou pro životní prostředí. A studií uveřejněnou v Journal of Transport Geography na ni hledají odpověď badatelé z Oxfordu a Bristolu. Soustředí se přitom jen na dílčí aspekt problematiky, a to vyčíslení cest, které různými dopravními prostředky z domu pracující telecommuters podniknou.

Za volant musíte stejně

Do ranní špičky evidentně nemusí, práce je čeká doma, na monitoru jejich počítače. Což potvrzují satelitní záběry dálničních přivaděčů i městských ulic, stejně jako slibné údaje o nižším znečištění ovzduší nad magistrálami. Cestují ale méně? Ne. Tým Hannah Budnitzové porovnal komplexní údaje o cestách z domu pracujících lidí za období 2009-2016 (kdy to ještě nebylo tolik trendy) a z covidové současnosti. A zjistili, že telecommuters v průměru týdně učiní 19 pojížděk, byť ne vždy nutně automobily, zatímco prezenčně do zaměstnání docházející jich zvládnou 20. Rozdíl je tedy ve výsledku nepatrný. Lidé s prací z domu jen cestují jindy, jinak.

Když už nic jiného, děti do školy/školky odvést ráno musí, stejně jako je odpoledne rozvážet po kroužcích. Uspořený čas, který ušetřili pojížděním kolonou do práce, využívají jinak. K dalším pojezdům v průběhu dne – na nákupy, anebo k dojíždění za volnočasovými aktivitami. Do knihovny anebo na hodinu jógy si zajedou stejně, jen třeba dopoledne. A znovu – osobní auta nejsou jediným dopravním prostředkem, který k tomu volí – ale rozhodně je mezi možnými variantami nejvíce zastoupen. Pokud totiž nežijete v centru velkého města, bez osobního dopravního prostředku se většinou neobejdete.

Život, kde to bez auta jde jen těžko

Hlavním poselstvím týmu Budnitzové je, že nějaký hromadnější přechod na práci z domova nepovede k pozorovatelnému snížení emisí, pokud nezměníme svůj životní styl a neodřekneme se aut. K tomu doplňují, že změna zatím není pravděpodobná, dokud náš životní prostor ve vesnicích a městech nebude takový životní styl bez aut umožňovat. Pokud od nás bude obchod, lékař anebo úřad vzdálen hodinu pěší cesty, budeme se snažit dostat se tam rychlejší a pohodlnější cestou. Byť za cenu emisí produkovaných vlastním vozem. Geografové z Oxfordu také doplňují, že společně s pandemií byl zaznamenám i boom prodejů nemovitostí.

Telecommuters si pořizují domy dále od center velkých měst, blíže venkovu a přírodě, protože jejich styl práce – zbavený nutnosti pravidelného dojíždění do zaměstnání - jim takové bydlení umožňuje. Spolu s tím ale narůstají emise, které běžnými nepracovními pojížďkami produkují. Home-office tedy není univerzálním receptem na snižování emisí z dopravy, tedy alespoň dokud nedojde k dalším změnám na úrovni služeb a jejich dostupnosti.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ZP

Zdeněk Pejchal

20.9.2021 19:21
Musím se přiznat, že od té doby, co jsem začal pracovat z domu auto používám opravdu jen minimálně. Dřív jsem auto používal hlavně k dojíždění do práce, případně občas na větší nákup, ale od té doby, co do práce jezdit nemusím mi stojí pořád před domem. Právě proto mi práce online vyhovuje, člověk tak alespoň ušetří za pohonné hmoty. Má to ale i spoustu jiných výhod, viz například https://hanadiary.cz/prace-z-domu/
Odpovědět
VP

Václav Příhoda

24.7.2022 20:13
Docela zajímavá studie. Sám mám teď s home office také poměrně dost zkušeností a musím říct, že tento způsob práce mi dost vyhovuje. Doma mám na práci mnohem větší klid a můžu se díky tomu i trochu vzdělávat. Během covidu jsem si například udělal online školení HR přes https://vox.cz/kategorie/kurzy-a-seminare/personalistika-a-mzdy/ což mi hodně dalo.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist