Jednou a dost: Pětina kalifornských řidičů elektromobilů se chce vrátit ke spalovacím motorům
Téma, která nadšence elektromobility zrovna nepotěší, představil nyní veřejnosti ve své aktuální studii Scott Hardman. Rozhodně žádný kverulant, ale uznávaný výzkumník Centra plug-in hybridních a elektrických vozidel (PH&EV) při Kalifornské univerzitě v Davisu. A mimochodem také člověk, který svou expertizou pomáhá v 15 zemích světa se zaváděním elektromobility do běžné praxe. Nicméně ani on nemůže ignorovat fakt, že zdaleka ne každý současný majitel e-vozu uvažuje, že by jeho příštím autem měl být další elektromobil nebo hybrid. Vlastně v Kalifornii – kde se elektromobilitě opravdu hodně fandí – by každý pátý "e-řidič" už znovu do koupě takového vozu nešel. A to je docela problém: 20 % řidičů přehodnocujících svá stanoviska je totiž tou nejhorší reklamou pro trend, který má podle všeho být budoucností.
Odpověď je nepříjemná hned nadvakrát. Když už si jednou koupíte traktor, abyste nemuseli pole orat s koňmi, nestane se, že byste za pár sezón traktor odstavili do garáže a znovu poptávali koně. Protože traktor, z hlediska svého výkonu, provozu a nenáročnosti údržby, je pro orání pole nakonec lepší než kůň. Od lepšího se k horšímu běžně nevracíte. Když už jednou máte e-auto, měli byste být spokojení. Nic lepšího by totiž momentálně na trhu nemělo být k dostání. Pokud ale pětina kalifornských e-řidičů prohlásí, že „už nikdy víc“ (a jde radši orat s koňmi) je s e-vozy (traktorem) něco silně v nepořádku. Nejsou asi tím nejlepším řešením. Druhá nepříjemnost pak vychází z jednoduchých počtů: pokud má podíl e-vozů ve světě i nadále utěšeně růst, musí si ti, kteří je dnes už mají, v nastaveném trendu pokračovat. A ne ho opouštět.
Větší nespokojenost (21 %) přitom panovala mezi řidiči hybridních vozů než plně bateriových (17 %).
Pocit nejistoty ohledně dobíjení i komplikace s pořízením
Pohnutkou, proč si mezi lety 2012-2018 své první e-auto pořídili, byla nejčastěji environmentální motivace, zájem o čisté životní prostředí. Následovalo hledisko provozní: ekonomicky úsporná jízda, nenáročná údržba. S tím se lehce překrývá pole daňových úlev, odpočtů, motivačních příspěvků na pořízení e-vozu a také možnost zlevněného parkování, vyhrazeného stání či příslib zařazení jízdy e-vozu do pruhů pro autobusy. Dále bezpečnost, možnost asistence. Poměrně častým důvodem byla i „chuť pořídit si jako první v celém sousedství technickou novinku“, méně častým pak požitek z tiché jízdy a rychlá akcelerace.
Některá očekávání řidičů v realitě pak naplněna nebyla. A jsou tu i další důvody nelibosti. Hardman se problematikou "spotřebitelské de-kontinuity" (tedy neochoty pokračovat v elektromobilním trendu) zabýval v pěti dotazníkových studiích a dospěl k dalším poznatkům. Překážkami, kvůli kterým si lidé opětovné pořízení e-vozu do garáže rozmyslí, jsou také potíže spojené s pořízením. Elektromobil si ani v Kalifornii nepořídíte v minutě u prodejce, ale musíte si nejprve vystát pořadník. Což vzhledem k tomu, že nyní v Kalifornii tvoří e-vozy jen 10 % objednávek nových automobilů (a už teď se na ně stojí fronta) nepůsobí na spotřebitele důvěryhodně.
Dalším zásadním elementem nespokojenosti je konstantní nejistota spojená s dobíjením na cestách. Doplníme, že v celých USA se nachází 100 273 veřejných dobíjecích stanic. A hned 32 389, třetina z celkového počtu, se nachází právě v Kalifornii. Je to tedy stát s největším počtem dobíječek, ale také s největším počtem elektromobilů na silnicích. Takže tu paradoxně na jednu volnou dobíječku čeká 822 e-vozů, což řidičům na pohodlí nepřidá.
Auta na baterky
Přesto to není hlavní potíž. Pořád si totiž můžete dobíjet auto doma, ne? „To je vůbec ten nejpichlavější problém,“ tvrdí Hardman. „Víme totiž, že možnost dobíjet si auto doma je jedním z nejsilnějších motivů pro pořízení e-vozu. Je to ten nejfrekventovanější a nejpohodlnější způsob, který vytrvale motivuje další potenciální zákazníky.“ Jenže současně je pořízení 240voltové dobíjecí stanice pro domácnost velkou ranou do rodinného rozpočtu. Která je navíc řešením přístupným jen pro obyvatele rodinných domů s vlastní garáží, ale už ne pro obyvatele městských bytů. O nízkopříjmových skupinách obyvatel raději ani nemluvě.
Elektromobily se tak i v Kalifornii stávají privilegiem vyvolených, kteří mají peníze a čas. E-auta vám sice ušetří za benzín/naftu, ale neznamená to, že za jejich provoz neplatíte. Jen peníze vydáváte z jiné kapsy, za elektřinu. Že to řeší instalace střešní solární elektrárny a bateriový systém? To ano, ale jsou to další výdaje, které limitují přístup k této technologii dalším uživatelům. Scott Hardman pak uzavírá výčet potenciálních důvodů odpadlíků posledním faktorem, a tím je pohlaví. Nejvýraznější skupinou těch, kteří po jisté době užívání na elektromobily a hybridy rezignovali(y), jsou ženy. Proč tomu tak je už studie neuvádí.
„Neměli bychom automaticky předpokládat, že jakmile si zákazník jednou koupí dobíjecí auto, bude už vlastnit jen takové. Tento faktor zpomalí růst tržního podílu dobíjecích aut a dosažení 100 % prodejů elektrických aut bude obtížnějším. V současnosti je dosažení 100 % elektromobily v Kalifornii nereálné.” Fandy e-aut to asi nepotěší, protože Kalifornie je něco jako světová výkladní skříň elektromobility. Má tu skutečně ty nejlepší přírodní podmínky, technickou podporu i obdiv široké veřejnosti. Přesto tu spousta lidí o elektromobily nestojí. Včetně těch, kteří s nimi už jezdí.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (78)
Jaroslav Řezáč
10.5.2021 08:15Zbyněk Šeděnka
10.5.2021 09:08 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
10.5.2021 09:13 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaVšechny technické věci mají svoji životnost.
Zbyněk Šeděnka
10.5.2021 09:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.5.2021 10:25 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaA ten vývoj se stále zrychluje.
Lubomír Vrána
10.5.2021 10:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.5.2021 10:39 Reaguje na Lubomír VránaJiří Daneš
10.5.2021 14:10 Reaguje na Pavel HanzlNejvíc jsem zvědavý na nabíjení elektroaut z bytové zásuvky v 11. podlažní bytovce se 44 byty na sídlišti.
Pavel Hanzl
10.5.2021 22:16 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
13.5.2021 21:15 Reaguje naPavel Hanzl
11.5.2021 09:14 Reaguje na Jiří DanešUrčitě se nepoužívá nějaký praktičtější postup??
Zbyněk Šeděnka
10.5.2021 10:31 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
10.5.2021 13:19 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJirka Černý
10.5.2021 10:00 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaDokud se neobjeví převratné baterie je to o ničem.
20% nespokojených je docela průšvih když se zohlední kolik lidí nepřizná že jim to nevyhovuje plus njaké procento nadšenců co to nepřiznají ani sami před sebou a to v opravdu snad nejideálnější lokalitě na světě.
Zbyněk Šeděnka
10.5.2021 10:34 Reaguje na Jirka ČernýJirka Černý
10.5.2021 13:46 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
10.5.2021 10:36 Reaguje na Jirka ČernýTestovací Tesla už tohle najezdila v pohodě a jezdí dál.
Za jak dlouho najedete milión kilometrů?? Za celý život. A kolik benzínových aut jste už ojel??
Zbyněk Šeděnka
10.5.2021 10:48 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.5.2021 12:25 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJiří Daneš
10.5.2021 19:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.5.2021 22:22 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
10.5.2021 10:38 Reaguje na Jirka ČernýPavel Hanzl
10.5.2021 09:15 Reaguje na Jaroslav ŘezáčA dosti jednoznačný závěr je, že tyhle škody jsoumenší než fosil.
Zbyněk Šeděnka
10.5.2021 09:24 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.5.2021 10:33 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJediný problém je baterie, ta je daleko náročnější, než plechová kádrž na benzín.
Jenže nová baterie od Tesly vydrží milión kilometrů, benzíňák propálí za tu stejnou cestu 200.000 (slovy dvěstatisích) litrů benzínu, což znamená možná milión litrů vytěžené ropy a hlavně 2 tisíce tun CO2. Když odhadnu i těžbu, dopravu a krakování.
Navíc těžba a zpracování lithia i ostatních prvků baterie nemusí nutně pocházet z fosilní energie.
Ten výpočet se započítání úplně všeho je zcela jednoznačný.
Svatá Prostoto
10.5.2021 11:13 Reaguje na Pavel HanzlOno ve Státech těch Tesel zase tak moc nejezdí, byť v Ca už jsem docela dlouho nebyl, takže tam je to možná lepší, to byl vždycky trochu jinej svět.
Na druhou stranu jsem třeba v Chicagu naposledy min v centru snad neviděl tágo, co by nebyla Toyota Prius.
Pavel Hanzl
10.5.2021 12:29 Reaguje na Svatá ProstotoTak počítejte že vydrží celou dobu životnosti.
Cena se má dostat pod magickou hranici 100 USD/kWh, kde se láme rozdíl elektroauta a benzíňáku.
Ti Amíci skutečně nejsou blbí, nejlepší naši vynálezci stejně pracují tam. Proč asi.
Svatá Prostoto
10.5.2021 13:58 Reaguje na Pavel HanzlZbyněk Šeděnka
10.5.2021 21:33 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
10.5.2021 19:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.5.2021 22:22 Reaguje na Jiří DanešKarel Ploranský
11.5.2021 12:08 Reaguje na Pavel HanzlTedy - dá se vytáhnout víc - ale jen při důsledném využívání odpadního tepla. Což je ovšem věc, kterou dnešní technicky vyspělí a pokrokoví mocipáni zřejmě nechápou ani o chlup lépe než zaostalý komunista - a proto tepelná elektrárna s kogenerací je dnes výjimkou stejně vzácnou jako před těmi 20 lety.
Pavel Hanzl
13.5.2021 21:17 Reaguje na Karel PloranskýPavel Hanzl
10.5.2021 10:45Já si nepořidím elauto, dokud nebudu mít na střeše vlastní fve.
Ale na to, co najezdím, je to stejně nesmysl.
Svatá Prostoto
10.5.2021 11:09 Reaguje na Pavel HanzlNe úplně bezvýznamný:-))).
Pavel Hanzl
10.5.2021 12:34 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
10.5.2021 22:25 Reaguje na Jirka Černý"Tyto čtyři afghánské provincie tedy mají na počet zhruba dvakrát více solárních instalací než Česká republika".
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/fotovoltaika-cena-ve-svete-afghanistan.A201109_121216_tec_technika_mla
Zbyněk Šeděnka
10.5.2021 23:20 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.5.2021 09:20 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
11.5.2021 11:59 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.5.2021 21:40 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaA soláry mu skutečně nezestárnou, to možná jeho synovi. A ten bude jezdit taky na elektriku a naftu nebude možná vůbec znát.
Karel Ploranský
11.5.2021 12:01 Reaguje na Pavel HanzlMimochodem, výkon 1,3 kWm-2 je mezní hodnota, kterou dosáhnete jen za naprosto ideálních podmínek a tudíž jen občas. Tak s ní prosím neoblbujte.
Pavel Hanzl
13.5.2021 21:46 Reaguje na Karel PloranskýPočítám 3 panely.
Jarka O.
11.5.2021 12:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.5.2021 21:36 Reaguje na Jarka O.A solár dá na vyprahlou zem za barákem, návratnost proti naftě je u nás asi 4 roky, tam to může být i míň.
Svatá Prostoto
11.5.2021 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl"Solární boom nemusí skončit dobře. Zřejmě právě rozšíření účinnější technologie čerpání podzemních vod vedlo v posledních letech k rychlému poklesu jejich hladiny: zhruba o tři metry ročně.
... stejně tak se tam nikde nepíše, že by ty agregáty houfně dávali do šrotu. Což je úplně to samé, co tady v diskuzích. S OZE tu nemá nikdo problém ... někdy a někde.
Zbyněk Šeděnka
11.5.2021 12:05 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
13.5.2021 21:29 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZa přechodnou dobu 30 - 40 let začnou zase sházet naftu a připadne jim normální, že začnou najednou platit gigamega za energii, kterou měl doposud zadarmo. Voni sou hlava....
Pavel Hanzl
13.5.2021 21:33 Reaguje na Svatá ProstotoAgregáty do šrotu nedají, protože potřebují vždy zálohu. Dobře naladěný terorista s kalašnikovem v takové elektrárně může být problém.
Svatá Prostoto
10.5.2021 14:02 Reaguje na Pavel HanzlA nejlíp v Afgoši:-)))?
Ale no tak ...
Já vím že sluníčko docela hřeje, ale i tak všeho s mírou:-))).
Jiří Daneš
10.5.2021 14:16 Reaguje na Pavel HanzlZbyněk Šeděnka
10.5.2021 23:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
11.5.2021 09:20 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJarka O.
10.5.2021 15:04 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
10.5.2021 19:44 Reaguje na Jarka O.Jarka O.
11.5.2021 20:01 Reaguje na Jiří DanešPavel Hanzl
13.5.2021 22:15 Reaguje na Jarka O.Ten tvrdil, že to gigasucho bylo větřáky v Severním moři a když začalo loni pršet, asi se urazil a nebo ho vypnuli.
Jaroslav Studnička
10.5.2021 18:38 Reaguje na Pavel HanzlI když možná máte pravdu, jsou to ale farmáři pěstující opium.
Pavel Hanzl
10.5.2021 22:29 Reaguje na Jaroslav StudničkaJarka O.
11.5.2021 12:08 Reaguje na Pavel HanzlKarel Ploranský
11.5.2021 12:11 Reaguje na Pavel HanzlVysvětlovat vám to nebudu, už jsem to psal víckrát.
Pavel Hanzl
13.5.2021 22:11 Reaguje na Karel PloranskýJarka O.
11.5.2021 12:23 Reaguje na Pavel HanzlViktor Šedivý
10.5.2021 15:01Všichni přibarvovali (a přibarvují) elektronesmysly na růžovo, aby přitáhli investory, nakradli dotace - a tak se do ostrého provozu dostávají technologie, které byly podrobeny testování leda v powerpointových prezentacích.
Lukas B.
10.5.2021 20:19 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
10.5.2021 22:41 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
11.5.2021 10:02 Reaguje na Pavel Hanzlto je totiž to tlačení na pilu. jakkoli je něco v zásadě dobrá věc, lhaním a překrucováním pro její podporu se dostáváte na velmi šikmou plochu.
Pavel Hanzl
13.5.2021 21:55 Reaguje na Lukas B.Jarka O.
11.5.2021 12:18 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.5.2021 21:59 Reaguje na Jarka O.Ale není to vaše chyba, nikdo se vůbec neráčil to národu vysvětlit.
Pouze ten, který si sám celoživotně sháněl informace a mudroval nad významem věcí, je schopen to poskládat. A takových lidí je u nás něurékom, ale ve škole se to neučí.
Pavel Hanzl
10.5.2021 22:40 Reaguje na Viktor ŠedivýStejné plky vedli po hospodách formani, když se zaváděla železnice.
Karel Ploranský
11.5.2021 11:55Náklady na pořízení dobíjecí stanice ani zdaleka nejsou ten hlavní problém a mít dům s vlastní garáží, to jaksi nestačí.
Problém je v dimenzování domovní přípojky. Běžně se za maximum považuje hlavní jistič 3x25 A. A je řada lokalit, kde rozvodné závody dělají s povolením přípojky s touto hodnotou velké drahoty.
Přesto ani tato hodnota nestačí, pokud byste chtěli vybité elektroauto nabít přes noc.
Fotovoltaika na střeše vlastního domu to nevyřeší ani náhodou. Málokomu by vyhovoval režim, kdy se mu auto nabíjí když svítí Slunce - a on si s ním pak v noci zajezdí... A nabíjet baterky elektroauta energií z dalších baterek, do kterých se přes den naakumuloval přebytek výkonu FV, to je fakt absurdní (a všechno, jen ne ekologické).
Naivkové vidí řešení v rychlonabíjení. Asi nevědí, že za něj zaplatí opravdu HODNĚ DRAZE. Protože nejenže je nabíjení ve stanicích s rychlonabíječi pěkně drahé samo o sobě; ono především znamená drastické zkrácení životnosti baterek. A to je sakra drahý špás...
Opravdu ekologické může elektroauto být jen tehdy, když se nabíjí z fotovoltaiky, to znamená výhradně (!) VE DNE, nebo výhradně (!) z elektřiny vyrobené v jaderné nebo vodní elektrárně. Fofrníky neberu v úvahu, podíl jejich produkce je marginální.
Jinak elektroauto zanechává větší uhlíkovou stopu než auto se spalovacím motorem!!! Což lze dokázat výpočtem natolik jednoduchým, že by ho měl zvládnout každý, kdo úspěšně dokončil základní školu.
Tudíž kdo jezdí elektroautem, nejenže by neměl mít žádné výhody a úlevy, naopak - měl by platit extra ekologickou daň.
Plus další extra daň na úhradu obřích nákladů, které si vyžádá nezbytné posílení rozvodné sítě. Protože aby mohl opravdu každý nabíjet doma, na to naše rozvodná soustava nemá bez gigantických investic. Ani ve snu na to nemá.
Pavel Hanzl
13.5.2021 22:08 Reaguje na Karel PloranskýA právě fve je na nabíjení auta ideální (má svoji baterii) stačí to zorganizovat.
Na ujetí 100 km malým elautem potřebujete jeden průměrný den a asi 30m2 panelů, což je parkovací místo s příjezdem.
V normálních zemích dávají firmy panely nad parkoviště pro zaměstnance.
Svatá Prostoto
11.5.2021 12:10https://www.autoforum.cz/predstaveni/jediny-velky-sef-ktery-nehori-pro-elektricka-auta-a-odmita-zakazy-benzinu-doplaci-na-sve-postoje/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=552420&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=HKszhKtOyO1-202105111004&dop_id=11656394
... taky se z něj mohou zelení věrozvěsti podělat.
Ale jasně, prostě další omezenej ropák.