https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jednou-a-dost-petina-kalifornskych-ridicu-elektromobilu-se-chce-vratit-ke-spalovacim-motorum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jednou a dost: Pětina kalifornských řidičů elektromobilů se chce vrátit ke spalovacím motorům

10.5.2021 05:25 | PRAHA (Ekolist.cz)
Větší nespokojenost (21 %) přitom panovala mezi řidiči hybridních vozů než plně bateriových (17 %).
Větší nespokojenost (21 %) přitom panovala mezi řidiči hybridních vozů než plně bateriových (17 %).
Foto | jc_cards / pixabay
Elektromobilita se tváří být budoucností osobní přepravy. Fandové bicyklů na to sice mohou pohlížet jinak, ale za prodeji jízdních kol aktuálně nestojí srovnatelné miliardové obraty. Elektromobilům, autům na baterky i hybridům, momentálně nahrávají podmínky trhu, dotace, legislativa i klimatem ovlivněná politka, takže se jejich rychlý plošný nástup zdá být jen otázkou času. Má to ovšem háček, a to poněkud překvapivě na straně. U stávajících majitelů elektromobilů, kteří s jejich provozem moc spokojení nejsou.
 

Téma, která nadšence elektromobility zrovna nepotěší, představil nyní veřejnosti ve své aktuální studii Scott Hardman. Rozhodně žádný kverulant, ale uznávaný výzkumník Centra plug-in hybridních a elektrických vozidel (PH&EV) při Kalifornské univerzitě v Davisu. A mimochodem také člověk, který svou expertizou pomáhá v 15 zemích světa se zaváděním elektromobility do běžné praxe. Nicméně ani on nemůže ignorovat fakt, že zdaleka ne každý současný majitel e-vozu uvažuje, že by jeho příštím autem měl být další elektromobil nebo hybrid. Vlastně v Kalifornii – kde se elektromobilitě opravdu hodně fandí – by každý pátý "e-řidič" už znovu do koupě takového vozu nešel. A to je docela problém: 20 % řidičů přehodnocujících svá stanoviska je totiž tou nejhorší reklamou pro trend, který má podle všeho být budoucností.

Odpověď je nepříjemná hned nadvakrát. Když už si jednou koupíte traktor, abyste nemuseli pole orat s koňmi, nestane se, že byste za pár sezón traktor odstavili do garáže a znovu poptávali koně. Protože traktor, z hlediska svého výkonu, provozu a nenáročnosti údržby, je pro orání pole nakonec lepší než kůň. Od lepšího se k horšímu běžně nevracíte. Když už jednou máte e-auto, měli byste být spokojení. Nic lepšího by totiž momentálně na trhu nemělo být k dostání. Pokud ale pětina kalifornských e-řidičů prohlásí, že „už nikdy víc“ (a jde radši orat s koňmi) je s e-vozy (traktorem) něco silně v nepořádku. Nejsou asi tím nejlepším řešením. Druhá nepříjemnost pak vychází z jednoduchých počtů: pokud má podíl e-vozů ve světě i nadále utěšeně růst, musí si ti, kteří je dnes už mají, v nastaveném trendu pokračovat. A ne ho opouštět.

Větší nespokojenost (21 %) přitom panovala mezi řidiči hybridních vozů než plně bateriových (17 %).

Pocit nejistoty ohledně dobíjení i komplikace s pořízením

Pohnutkou, proč si mezi lety 2012-2018 své první e-auto pořídili, byla nejčastěji environmentální motivace, zájem o čisté životní prostředí. Následovalo hledisko provozní: ekonomicky úsporná jízda, nenáročná údržba. S tím se lehce překrývá pole daňových úlev, odpočtů, motivačních příspěvků na pořízení e-vozu a také možnost zlevněného parkování, vyhrazeného stání či příslib zařazení jízdy e-vozu do pruhů pro autobusy. Dále bezpečnost, možnost asistence. Poměrně častým důvodem byla i „chuť pořídit si jako první v celém sousedství technickou novinku“, méně častým pak požitek z tiché jízdy a rychlá akcelerace.

Zásadním elementem nespokojenosti je konstantní nejistota spojená s dobíjením.
Zásadním elementem nespokojenosti je konstantní nejistota spojená s dobíjením.
Foto | jc_cards / Piqsels

Některá očekávání řidičů v realitě pak naplněna nebyla. A jsou tu i další důvody nelibosti. Hardman se problematikou "spotřebitelské de-kontinuity" (tedy neochoty pokračovat v elektromobilním trendu) zabýval v pěti dotazníkových studiích a dospěl k dalším poznatkům. Překážkami, kvůli kterým si lidé opětovné pořízení e-vozu do garáže rozmyslí, jsou také potíže spojené s pořízením. Elektromobil si ani v Kalifornii nepořídíte v minutě u prodejce, ale musíte si nejprve vystát pořadník. Což vzhledem k tomu, že nyní v Kalifornii tvoří e-vozy jen 10 % objednávek nových automobilů (a už teď se na ně stojí fronta) nepůsobí na spotřebitele důvěryhodně.

Dalším zásadním elementem nespokojenosti je konstantní nejistota spojená s dobíjením na cestách. Doplníme, že v celých USA se nachází 100 273 veřejných dobíjecích stanic. A hned 32 389, třetina z celkového počtu, se nachází právě v Kalifornii. Je to tedy stát s největším počtem dobíječek, ale také s největším počtem elektromobilů na silnicích. Takže tu paradoxně na jednu volnou dobíječku čeká 822 e-vozů, což řidičům na pohodlí nepřidá.

Auta na baterky

Přesto to není hlavní potíž. Pořád si totiž můžete dobíjet auto doma, ne? „To je vůbec ten nejpichlavější problém,“ tvrdí Hardman. „Víme totiž, že možnost dobíjet si auto doma je jedním z nejsilnějších motivů pro pořízení e-vozu. Je to ten nejfrekventovanější a nejpohodlnější způsob, který vytrvale motivuje další potenciální zákazníky.“ Jenže současně je pořízení 240voltové dobíjecí stanice pro domácnost velkou ranou do rodinného rozpočtu. Která je navíc řešením přístupným jen pro obyvatele rodinných domů s vlastní garáží, ale už ne pro obyvatele městských bytů. O nízkopříjmových skupinách obyvatel raději ani nemluvě.

Elektromobily se tak i v Kalifornii stávají privilegiem vyvolených, kteří mají peníze a čas. E-auta vám sice ušetří za benzín/naftu, ale neznamená to, že za jejich provoz neplatíte. Jen peníze vydáváte z jiné kapsy, za elektřinu. Že to řeší instalace střešní solární elektrárny a bateriový systém? To ano, ale jsou to další výdaje, které limitují přístup k této technologii dalším uživatelům. Scott Hardman pak uzavírá výčet potenciálních důvodů odpadlíků posledním faktorem, a tím je pohlaví. Nejvýraznější skupinou těch, kteří po jisté době užívání na elektromobily a hybridy rezignovali(y), jsou ženy. Proč tomu tak je už studie neuvádí.

„Neměli bychom automaticky předpokládat, že jakmile si zákazník jednou koupí dobíjecí auto, bude už vlastnit jen takové. Tento faktor zpomalí růst tržního podílu dobíjecích aut a dosažení 100 % prodejů elektrických aut bude obtížnějším. V současnosti je dosažení 100 % elektromobily v Kalifornii nereálné.” Fandy e-aut to asi nepotěší, protože Kalifornie je něco jako světová výkladní skříň elektromobility. Má tu skutečně ty nejlepší přírodní podmínky, technickou podporu i obdiv široké veřejnosti. Přesto tu spousta lidí o elektromobily nestojí. Včetně těch, kteří s nimi už jezdí.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

10.5.2021 08:15
no než se zblázníte do aut na zásuvku, tak by jste si měli uvědomit, co ta baterie obsahuje a co jí tvoří....pak možná zjistíte, že sekundární ekologie je taky potřeba, tedy ta následková. Tím, že se preferuje elektormobilita, tak se samozřejmě neobejde bez drancování země ne nepodobnému jako v případě uhlí, jen to tolik " nesmrdí" ale díry v zemi jsou stejné a v některých případech se používá i chemie...ne na nadmo je největším producentem komponent organických původů právě Čína
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 09:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To není jenom o ekologii. Deset let starý elektromobil je absolutně neprodejný. Je to jako stejně starý počítač. Nové systémy jsou lepší, výkonnější, s více funkcemi a ten starý systém už není s ničím kompatibilní. Navíc tam hrozí velké riziko dodatečných nákladů spojených s výměnou baterií. Je zajímavé, že mnohem starší auto se spalovacím motorem tyhle problémy nevyvolává. Takže dneska klidně na silnici potkáte starou Š 105, která v pohodě jezdí a je pořád kompatibilní se současným systémem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 09:13 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Jenom se pořád rozsypává a nedostane technickou.
Všechny technické věci mají svoji životnost.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 09:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Vzhledem k tomu, že ta auta normálně na silnici jezdí, určitě technickou mají, Jsem zvědavý, kolik tady bude jezdit elektromobilů o polovinu mladších než je ta Stopětka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 10:25 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Většina technických předmětnů nejde do šrotu kvůli nefunkčnosti, ale kvůli zastaralostí.
A ten vývoj se stále zrychluje.
Odpovědět
LV

Lubomír Vrána

10.5.2021 10:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně. Pokrok nezastavíš. Konec světa se blíží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 10:39 Reaguje na Lubomír Vrána
Pokrok nemusí být nutně konec světa. Pokud ho nebudou provádět ropáci.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.5.2021 14:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokrok světa přece děláte Vy Hanzl, vy ekoteroristi, tak co blábolíte o ropácích.
Nejvíc jsem zvědavý na nabíjení elektroaut z bytové zásuvky v 11. podlažní bytovce se 44 byty na sídlišti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:16 Reaguje na Jiří Daneš
To by dělal asi stejný pablb, který bude chodit do drogerie kupovat technický benzín a lít ho do nádrže auta.
Odpovědět
li

11.5.2021 22:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl-no nedávno jste tady měl jednu z těch vašich supervizí jak za pár let nebude kde v DE natankovat benzín.Takže asi taky nic co?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:15 Reaguje na
Jak dycky. Psal jem o Norsku a skutečně tam jsou už oblasti, kde máte problém sehnat benzín.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2021 09:14 Reaguje na Jiří Daneš
Pane Daneši, fakt si myslíte, že každý motorista má dnes v bytě přívod benzínu a z 11. patra dlouhým šlauchem tankuje nádrž??
Určitě se nepoužívá nějaký praktičtější postup??
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 10:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Zrovna u aut na spalovací motor to ale tak není. Spousta těch aut je zastaralá, ale protože nejsou nefunkční, majitelé se jich nezbavují.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.5.2021 13:19 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
a to je ještě obrovský rozdíl mezi auty, který se udál u mejnstrýmu osobáků někdy na přelomu 60. a 70. let, tj. přechod od rámové konstrukce k samonosné karoserii. u skutečných teréňáků a samozřejmě u náklaďáků (velkými dodávkami počínaje) samozřejmě stále drtivě vítězí rámová konstrukce, kdy je auto vlastně stavebnice a při rozumné údržbě a výměnách skupin je životnost vozidla prakticky neomezená (viz třeba současné přestavby osvědčených koncepčně 70 let starých vétřiesek se zástavbou jiného motoru a převodovky, posilovače řízení a ovládání brzd)
Odpovědět

Jirka Černý

10.5.2021 10:00 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Myslím že tu hranici neprodejnosti můžete dát tak 4-5 let. Většina upřímných prodejců Aku produktů vám řekne že 5 let je hranice a moje zkušenost to potvrzuje, po téhle době jde kapacita razantně dolů. Cca 8 letá akuvrtačka se nehodí ani na předvrtávání 2mm dírek do měkkého dřeva.
Dokud se neobjeví převratné baterie je to o ničem.
20% nespokojených je docela průšvih když se zohlední kolik lidí nepřizná že jim to nevyhovuje plus njaké procento nadšenců co to nepřiznají ani sami před sebou a to v opravdu snad nejideálnější lokalitě na světě.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 10:34 Reaguje na Jirka Černý
S těmi deseti léty cituji jednoho amerického majitele autobazaru.
Odpovědět

Jirka Černý

10.5.2021 13:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Asi se počítá s tím že jsou už jednou vyměněné baterie, viz zkušenost jednoho nadšence do Tesly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 10:36 Reaguje na Jirka Černý
Nekonají se žádné převratné objevy, ale nová Muskova baterie bez kobaltu garantuje v autě milión kilometrů.
Testovací Tesla už tohle najezdila v pohodě a jezdí dál.

Za jak dlouho najedete milión kilometrů?? Za celý život. A kolik benzínových aut jste už ojel??
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 10:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Kapacita baterie klesá nejenom s počtem nabití, ale i s časem užívání. Pokud to auto jezdilo jen na polygonu, bez velkých odstávek, dá se ten mega natočit celkem rychle. Pokud to ale bude auto běžného uživatele, je ta situace podstatně jiná. A pochybuji, že si baterie v Tesle vyměníte sám tím, že někde něco nakoupíte a pak se zavřete do garáže. Kromě toho ještě jedna věc - parametry deklarované výrobcem elektromobilu se obvykle dost liší od parametrů, které pak zjistí běžný uživatel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 12:25 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Vývoj v bateriích je dnes velmi rychlý a počty nabíjecích cyklů jsou naprosto odlišné. Máte baterie s neomezenými cykly (setrvačníky, vodíkové tanky), případně s vysokými počty (vanadové), baterie dýchací li-O2 mají taky velké počty, pokud má auto rekuperaci a za den třeba stokrát změní vybíjení na nabíjení, zase to musí být jiný systém.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.5.2021 19:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy Hanzl, nemáte ani ponětí o neměnitelných přírodních zákonech, zejména se to týká fysiky i chemie a s tím souvisejících exaktních matematických výpočtů, jinak byste tak hloupě neblábolil. Nebo jen tak nas....te lidi?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 22:22 Reaguje na Jiří Daneš
POdle vaší "fysiky" bychom dnes dýmali parními sentinely....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 10:38 Reaguje na Jirka Černý
Osmiletou vrutovačku jsem lehce přebaterkoval tak, že jsem si koupil modelářské články NiCD a přeletoval je. Něma problema.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 09:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tohle je dávno známé,100x omlelé a spočítané, jsou na to tisíce studií a disertačních prací atd. atd. atd. atd. vy jste zase objevil Ameriku.
A dosti jednoznačný závěr je, že tyhle škody jsoumenší než fosil.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Ekologie je globální záležitost. To není jenom otázka EU. Zjistěte si, jak se dobývají některé vzácné kovy (třeba v Africe) a pak odsuzujte auta na fosilní paliva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 10:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Auto na benzín je výrobně, energeticky i surovinově náročnější, než elektroauto.

Jediný problém je baterie, ta je daleko náročnější, než plechová kádrž na benzín.

Jenže nová baterie od Tesly vydrží milión kilometrů, benzíňák propálí za tu stejnou cestu 200.000 (slovy dvěstatisích) litrů benzínu, což znamená možná milión litrů vytěžené ropy a hlavně 2 tisíce tun CO2. Když odhadnu i těžbu, dopravu a krakování.
Navíc těžba a zpracování lithia i ostatních prvků baterie nemusí nutně pocházet z fosilní energie.

Ten výpočet se započítání úplně všeho je zcela jednoznačný.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.5.2021 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne že bych to Muskovi nepřál, ale zda to fakt bude standardně ten milion je otázka ... i když spíš teoretická ... zajímavější bude spíš cena.

Ono ve Státech těch Tesel zase tak moc nejezdí, byť v Ca už jsem docela dlouho nebyl, takže tam je to možná lepší, to byl vždycky trochu jinej svět.

Na druhou stranu jsem třeba v Chicagu naposledy min v centru snad neviděl tágo, co by nebyla Toyota Prius.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 12:29 Reaguje na Svatá Prostoto
To se dá těžko otestaovat, protože milión kiláků nikdo s jedním autem nenajede.
Tak počítejte že vydrží celou dobu životnosti.
Cena se má dostat pod magickou hranici 100 USD/kWh, kde se láme rozdíl elektroauta a benzíňáku.
Ti Amíci skutečně nejsou blbí, nejlepší naši vynálezci stejně pracují tam. Proč asi.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.5.2021 13:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Až vás tam pustí, tak si tam zaleťte a podívejte se sám .... zejména takové štace jako Ohio nebo Montana jsou kraje e-mobilitě vyloženě zaslíbené:-))).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 21:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč spousta vynálezců odchází za oceán? To je celkem jednoduché - peníze. USA mají asi 330 miliónů obyvatel, Kanada necelých 40 miliónů. Je to hodně silná a velká ekonomika. Evropa má sice asi 746 miliónů obyvatel, ale sociální rozdíly jsou zde mnohem větší a průměrná životní úroveň je tady mnohem nižší, takže na takový luxus jako elektromobil zde dosáhne mnohem méně lidí než na americkém kontinentu. A protože vývoj vždycky zaplatí zákazník, je velký rozdíl, jestli se ten vývoj rozpustí třeba do třiceti miliónů výrobků a nebo do pár set tisíc exemplářů.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.5.2021 19:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Spočítat, to není matematika, to jsou kupecké počty, součty cinknutých údajů o účinosti (podle Carnotova cyklu), stálých slučovacích poměrech a podobně, v praxi zcela liché.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:22 Reaguje na Jiří Daneš
Vám se praxe uzavřala když padl komunista, který byl zaostalý už tehdy asi 20 let za normálním světem a dnes se to vrací.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.5.2021 12:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Na tom, že z Carnotova cyklu nevytáhnete lepší účinnost než 44 % ani zázrakem, se nezměnilo nic.

Tedy - dá se vytáhnout víc - ale jen při důsledném využívání odpadního tepla. Což je ovšem věc, kterou dnešní technicky vyspělí a pokrokoví mocipáni zřejmě nechápou ani o chlup lépe než zaostalý komunista - a proto tepelná elektrárna s kogenerací je dnes výjimkou stejně vzácnou jako před těmi 20 lety.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:17 Reaguje na Karel Ploranský
Jak je teda možné, že moderní paroplyny hlásí účinnost až 85%??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 10:45
Obávám se, že dost farmářů, kteří si koupili první traktory, se vrátilo na čas ke koním. Všechno se vyvíjí a servis je často důležitější, než samotný výrobek.
Já si nepořidím elauto, dokud nebudu mít na střeše vlastní fve.
Ale na to, co najezdím, je to stejně nesmysl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.5.2021 11:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Obávám se, že mezi užitnými vlastnostmi traktoru a koně a tím samým v případě auta se spalovacím motorem a elektromobilu je jistý rozdíl.
Ne úplně bezvýznamný:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 12:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Tam bude důležitá cena nafty a její dostupnost. Třeba v Afganistánu už 95% farmářů jede na soláry.
Odpovědět

Jirka Černý

10.5.2021 13:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaký máte zdroj této informace?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:25 Reaguje na Jirka Černý
"V roce 2013 používali všichni dotazovaní k zavlažování dieselagregáty. V roce 2017 už 68 procent z nich používalo fotovoltaiku. V roce 2018 pak využívalo solární energie 98 procent dotazovaných".
"Tyto čtyři afghánské provincie tedy mají na počet zhruba dvakrát více solárních instalací než Česká republika".
Zdroj: https://www.idnes.cz/technet/technika/fotovoltaika-cena-ve-svete-afghanistan.A201109_121216_tec_technika_mla
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 23:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ta fotovoltaika není díky uvědomění místních pěstitelů, ale je to východisko z nouze. Když Američané po útoku na WTC začali do Afgánistánu dovážet demokracii, celkem rychle se jim podařilo obsadit velkou část území. Problém je v tom, že Taliban se dokázal postavit na nohy a získává zpět ztracené pozice. V posledních létech čím dál tím více. A čím více se zvětšuje území, ovládané Talibanem , tím více se na těchto územích zhoršuje možnost dodávek nafty pro zemědělce. Taliban totiž nemůže vědět, zda konkrétní cisterna s naftou veze dodávku paliva pro místního zemědělce a nebo pro vládní bojůvky. Takže ji buď zabaví, nebo ji preventivně zlikviduje. A zemědělec má pak na výběr - buď přejde na fotovoltaiku, nebo mu vychcípe úroda a on zemře hlady.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2021 09:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Zkuste ale nějak vymyslet, proč by někdo odněkud tahal za dost silný peníz nějakou cisternu s nějakou naftou, když mu na barák svítí slunce s výkonem 1.3 kW/m2 a to se stoprocentní jistotou a ještě zadarmo.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.5.2021 11:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože kromě pohonu dýzlu na čerpadlo má ještě nějaké to auto (většinou na naftu) a pokud mu vše pojede na jeden druh pohonu, je to mnohem jednodušší. S autem si někam k benzínce zajede. Pokud tam ale bude brát barely nafty pro čerpadlo, už je to podezřelé. A ten solární pohon zadarmo není. Je tam nějaká vstupní investice a navíc musí počítat s tím, že ty panely po nějaké době zestárnou a bude je třeba vyměnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:40 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Člověče nešťastný, ten sedlák žádné barely nafty "nebere", on je KUPUJE!!
A soláry mu skutečně nezestárnou, to možná jeho synovi. A ten bude jezdit taky na elektriku a naftu nebude možná vůbec znát.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.5.2021 12:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože co se týče nabíjení elektroauta, je mu ten sluneční svit k hovnu!
Mimochodem, výkon 1,3 kWm-2 je mezní hodnota, kterou dosáhnete jen za naprosto ideálních podmínek a tudíž jen občas. Tak s ní prosím neoblbujte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:46 Reaguje na Karel Ploranský
1.3 kWp se počítá tam, u nás 1 kWp/m2. Ale běžné soláry dnes mají účinnost 18%, takže na 1kWp potřebujete asi 3 normální panely, ty vám dají za průměrný den 3kWh eleltřiny. Za rok je 1MWh v našich podmínkách, tam to může být o polovinu víc. To je málo?? Kolik litrů nafty na to musíte spálit a kolik za ni zaplatíte??
Počítám 3 panely.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.5.2021 12:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Protoze i Afganec se chce zahrat a uvarit, kdyz slunko zajde, do auta nalit dyzl za 10 minut a ne cekat 5 hodin, a protoze na cisternu ma za domkem nachystane levne staceni a nema na elektricke rozvody ze solaru a protoze na domek z veprovic a plechu solar nenamontuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:36 Reaguje na Jarka O.
Ženská nwšťastná Afgánec zapalí za nádrž nafty měsíční příjem, slunko tam má obrovský výkon a čas mu neběží.
A solár dá na vyprahlou zem za barákem, návratnost proti naftě je u nás asi 4 roky, tam to může být i míň.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.5.2021 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Hmm ... otázkou je, zda je to zrovna tam důvod k radosti ...
"Solární boom nemusí skončit dobře. Zřejmě právě rozšíření účinnější technologie čerpání podzemních vod vedlo v posledních letech k rychlému poklesu jejich hladiny: zhruba o tři metry ročně.

... stejně tak se tam nikde nepíše, že by ty agregáty houfně dávali do šrotu. Což je úplně to samé, co tady v diskuzích. S OZE tu nemá nikdo problém ... někdy a někde.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

11.5.2021 12:05 Reaguje na Svatá Prostoto
Naftové agregáty mají mnohem delší výdrž než nějaké soláry. Znám v Beskydech zemědělce, který používá traktor značky Deutz vyrobený nějak kolem roku 1926. Za chvilku mu bude sto let. Pochybuji, že nějaký solár tak dlouho vydrží. Takže ty soláry mají po přechodnou dobu než odejdou Amíci. Pak se zásobování naftou vrátí do starých kolejí, soláry zestárnou a skončí a ekoteroristi utřou hubu. :)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:29 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Máte recht, vidím na polích pouze traktory firmy Deutz, někdy i Laurin a Klement, občas stoletou valtrovku.
Za přechodnou dobu 30 - 40 let začnou zase sházet naftu a připadne jim normální, že začnou najednou platit gigamega za energii, kterou měl doposud zadarmo. Voni sou hlava....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:33 Reaguje na Svatá Prostoto
Problém čerpání zvodní nemá nic společného se soláry, je to množením obyvtatel a jejich stoupajícími nároky. Ale to je problém především Arabského poloostrova a Sahary.

Agregáty do šrotu nedají, protože potřebují vždy zálohu. Dobře naladěný terorista s kalašnikovem v takové elektrárně může být problém.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.5.2021 14:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako John Deer na baterky, jo:-)))?
A nejlíp v Afgoši:-)))?
Ale no tak ...
Já vím že sluníčko docela hřeje, ale i tak všeho s mírou:-))).

Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.5.2021 14:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože tam jiné zdroje el proudu nemají, klasické elektrárny jsou výjimkou na většině území a jsou jen u větších měst. O elektrorozvodné síti se Afgáncům ani nezdá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:30 Reaguje na Jiří Daneš
Jeli dřív na dýzláky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

10.5.2021 23:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže dneska mají problém do těch dýzláků sehnat naftu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.5.2021 09:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nemají. Mají lepší a levnější a spolehlivější technologii.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.5.2021 15:04 Reaguje na Pavel Hanzl
V Afghanistanu, copak tam ti farmari duleziteho pestujou, neco na vyvoz?:-)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.5.2021 19:44 Reaguje na Jarka O.
Jo, mák na celou řadu drog, počínaje opiem a konče morfinem, či heroinem. Dále pak konopí na hašiš a THC. Prý US Army tam zkouší zavádět i koku, ale kdo ví jak to s tou kokou dopadne, když teď musí odtáhnout s nepořízenou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.5.2021 20:01 Reaguje na Jiří Daneš
A pak že us army nerozdoji kozla, vidte;-)? Buď mají vyslechtenou odrudu koky, GMO koku nebo si ze mě děláte legraci:).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 22:15 Reaguje na Jarka O.
Pan Daneš je místní komik, byl tu ale nejlepší petrohradský bot Šimůnek, ale toho už vypnuli.

Ten tvrdil, že to gigasucho bylo větřáky v Severním moři a když začalo loni pršet, asi se urazil a nebo ho vypnuli.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.5.2021 18:38 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste myslel vážně s číslem 95% ?

I když možná máte pravdu, jsou to ale farmáři pěstující opium.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:29 Reaguje na Jaroslav Studnička
Dřív jely na zavlažování dieselagregáty ale došlo jim,že solár je daleko levnější. To je celý, umí počítat a pšstují jídlo pro asi 30 miliónů lidí, ale u nás si všichni hlupáci myslí, že Afgánci se krmí gandžou nebo opiem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.5.2021 12:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Afganske zemedelstvi zlikvidovala americka demokratizace, misto obili se dali na mak. Afganec sni za den asi 800 kJ, a vsechna cest Cinanum, ze umi delat veci jinak nez ti jini a snazi se jim tam prodat aspon ty solary. Levneji nez do EU, kde jsou ceny znicene cly. Neber to.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 22:10 Reaguje na Jarka O.
Vy jste byla v Kremlu na školení, že??
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.5.2021 12:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesmysl to bude i pak, až tu FVE budete na střeše mít.
Vysvětlovat vám to nebudu, už jsem to psal víckrát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 22:11 Reaguje na Karel Ploranský
Zvláštní, že všude to funguje a zrovna v Brně by to nejelo?
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.5.2021 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak dokud si p. Hanzle neporidite to elauto a fve na strese, tak za to prosim nelobujte. Zatim to vypada na ty kone a ruchadla. V srn Zelena Baerbockova nechce zvysovat rozvirani socialnich nuzek mezi vrstvami obyvatelstva, lamu si hlavu, jak to mysli.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.5.2021 15:01
Náraz progresivních představ do zdi reality bývá tvrdý.

Všichni přibarvovali (a přibarvují) elektronesmysly na růžovo, aby přitáhli investory, nakradli dotace - a tak se do ostrého provozu dostávají technologie, které byly podrobeny testování leda v powerpointových prezentacích.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.5.2021 20:19 Reaguje na Viktor Šedivý
přílišné nadšení a přílišné tlačení na pilu má ohromný potenciál zadupat do země každou docela dobrou myšlenku a obrátit veřejné mínění proti ní a dosáhnout situace, kdy si každý franta traktorista a mařka ze školní kuchyně z horní dolní klepou na čelo a nevěří "těm nahoře" ani nos mezi očima a dobře vědí jak je to doopravdy. odmítáním rasové diskriminace počínaje přes práva sexuálních menšin po elektromobilitu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:41 Reaguje na Lukas B.
Hloubková zaprděnost a až děsivá nevzdělanost našeho obyvatelstva je všeobecně známá, proruská věrchuška skutečně nemá zájem o vzdělání lidí, hlupákům se lépe vládne.
Odpovědět
LB

Lukas B.

11.5.2021 10:02 Reaguje na Pavel Hanzl
no ono je to jinak. když tomu Frantovi a Mařce budete úporně tvrdit nějaký nesmysl, který ze své osobní zkušenosti dokáže rozpoznat, třeba že dva a dva je pět, tak Vám nebude věřit ani tehdy, kdy zrovna účelově svazácky jasánkovsky lhát nebudete, a ochotně půjdou za každým Vokamůrkou kterej tu pravdu že 2+2=4 slavně zvedne z prachu a odvleče je někam do pudele horoucí, třeba někam do sféry vlivu orientální despocie.
to je totiž to tlačení na pilu. jakkoli je něco v zásadě dobrá věc, lhaním a překrucováním pro její podporu se dostáváte na velmi šikmou plochu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:55 Reaguje na Lukas B.
Jenže ty věci v normálních zemích normálně fungují a demagogie nám tlačí do hlav, protože naše země stojí na místě (pokud přímo necouvá) a tak jakýkoliv vývoj vypadá jako "tlačení na pilu".
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.5.2021 12:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Komu je nevzdelanost Cechu vseobecne znama a kterou generaci myslite? O jake verchusce mluvite, o te, co pred 30 lety odesla, zanechala vysokou vzdelanost a rozvinuty prumysl, ktery stacilo jen ekologizovat a nekolika investicemi, na ktere thdy byly prostredky, poridit sikovnejsi technologie? 30 let stopy zanechalo, to mate bohuzel pravdu, bylo by divne, kdyby ne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 21:59 Reaguje na Jarka O.
To myslím přímo vás, protože jedinec, který neví, jak fungovala země za komára, co byla vlastně naše sametovka, co se dělo po ní a hlavně proč, je prostě nevzdělaný.
Ale není to vaše chyba, nikdo se vůbec neráčil to národu vysvětlit.
Pouze ten, který si sám celoživotně sháněl informace a mudroval nad významem věcí, je schopen to poskládat. A takových lidí je u nás něurékom, ale ve škole se to neučí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.5.2021 22:40 Reaguje na Viktor Šedivý
Netuším, o čem píšete. Náraz naší ropácké energetiky do zdi se očekává dávno dopředu a OZE a elektromobilita stále zrychluje.
Stejné plky vedli po hospodách formani, když se zaváděla železnice.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.5.2021 11:55
"pořízení 240voltové dobíjecí stanice je pro domácnost velkou ranou do rodinného rozpočtu. Která je navíc řešením přístupným jen pro obyvatele rodinných domů s vlastní garáží, ale už ne pro obyvatele městských bytů. O nízkopříjmových skupinách obyvatel raději ani nemluvě."

Náklady na pořízení dobíjecí stanice ani zdaleka nejsou ten hlavní problém a mít dům s vlastní garáží, to jaksi nestačí.
Problém je v dimenzování domovní přípojky. Běžně se za maximum považuje hlavní jistič 3x25 A. A je řada lokalit, kde rozvodné závody dělají s povolením přípojky s touto hodnotou velké drahoty.
Přesto ani tato hodnota nestačí, pokud byste chtěli vybité elektroauto nabít přes noc.
Fotovoltaika na střeše vlastního domu to nevyřeší ani náhodou. Málokomu by vyhovoval režim, kdy se mu auto nabíjí když svítí Slunce - a on si s ním pak v noci zajezdí... A nabíjet baterky elektroauta energií z dalších baterek, do kterých se přes den naakumuloval přebytek výkonu FV, to je fakt absurdní (a všechno, jen ne ekologické).
Naivkové vidí řešení v rychlonabíjení. Asi nevědí, že za něj zaplatí opravdu HODNĚ DRAZE. Protože nejenže je nabíjení ve stanicích s rychlonabíječi pěkně drahé samo o sobě; ono především znamená drastické zkrácení životnosti baterek. A to je sakra drahý špás...

Opravdu ekologické může elektroauto být jen tehdy, když se nabíjí z fotovoltaiky, to znamená výhradně (!) VE DNE, nebo výhradně (!) z elektřiny vyrobené v jaderné nebo vodní elektrárně. Fofrníky neberu v úvahu, podíl jejich produkce je marginální.
Jinak elektroauto zanechává větší uhlíkovou stopu než auto se spalovacím motorem!!! Což lze dokázat výpočtem natolik jednoduchým, že by ho měl zvládnout každý, kdo úspěšně dokončil základní školu.

Tudíž kdo jezdí elektroautem, nejenže by neměl mít žádné výhody a úlevy, naopak - měl by platit extra ekologickou daň.
Plus další extra daň na úhradu obřích nákladů, které si vyžádá nezbytné posílení rozvodné sítě. Protože aby mohl opravdu každý nabíjet doma, na to naše rozvodná soustava nemá bez gigantických investic. Ani ve snu na to nemá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.5.2021 22:08 Reaguje na Karel Ploranský
Každé normální auto stráví asi 95% své životnosti na parkovišti.
A právě fve je na nabíjení auta ideální (má svoji baterii) stačí to zorganizovat.
Na ujetí 100 km malým elautem potřebujete jeden průměrný den a asi 30m2 panelů, což je parkovací místo s příjezdem.
V normálních zemích dávají firmy panely nad parkoviště pro zaměstnance.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.5.2021 12:10
Velmi rozumný názor ...

https://www.autoforum.cz/predstaveni/jediny-velky-sef-ktery-nehori-pro-elektricka-auta-a-odmita-zakazy-benzinu-doplaci-na-sve-postoje/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=552420&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=HKszhKtOyO1-202105111004&dop_id=11656394

... taky se z něj mohou zelení věrozvěsti podělat.
Ale jasně, prostě další omezenej ropák.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist