https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jihlava-testuje-na-dvou-autobusech-mhd-plyn-ze-zemedelske-bioplynove-stanice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jihlava testuje na dvou autobusech MHD plyn ze zemědělské bioplynové stanice

3.10.2023 00:41 | JIHLAVA (ČTK)
Bioplynka
Bioplynka
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Dopravní podnik v Jihlavě testuje u dvou městských autobusů jako palivo plyn vyráběný nedalekou zemědělskou bioplynovou stanicí. Postupně by jím mohl nahradit většinu stlačeného zemního plynu (CNG) doposud používaného pro pohon jihlavských autobusů.
 

"Myslím, že jsme v České republice prvním dopravním podnikem, respektive úplně prvním dopravcem, který opravdu používá bioplyn vyrobený v bioplynce a transportovaný sem tímto způsobem pro provoz MHD," řekl ČTK Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy.

Pro dopravní podnik představuje nové palivo zaručení dodávek při nejistém vývoji na trhu se zemním plynem. S nabídkou přišel dodavatel, městská firma souhlasila, i vzhledem k riziku, které ještě před rokem bylo velké, že zemní plyn vůbec nebude, uvedl Rovner. Doplnil, že autobusy na CNG pořizoval podnik s pomocí evropských dotací, a pokud by je deset let neprovozoval, riskoval by porušení dotačních podmínek. V jihlavských ulicích by mělo v nejbližších letech běžně sloužit 15 plynových autobusů.

BioCNG je podle Rovnera nyní na stejné cenové úrovni, za jakou dopravní podnik vysoutěžil zemní plyn pro druhou polovinu letoška. Bioplyn by měl v porovnání se zemním plynem obsahovat méně příměsí, způsob jeho tankování do autobusů je srovnatelný. Nyní po měsíci zkušebního provozu firma vyhodnotí spotřebu paliva u autobusů a jejich diagnostiku. "Předpokládám, že na začátku října, pokud všechno dopadne tak, jak má, bychom rozšířili nasazení (BioCNG) na další vozy," řekl.

V jihlavské MHD slouží autobusy a trolejbusy. Přibližně od března je nejlevnějším pohonem elektřina, následuje zemní plyn, nejdráž teď vychází motorová nafta. "Obecně, ceny zemního plynu jsou jako na houpačce," uvedl Rovner. Od konce loňského roku se sice cena plynu snížila, ale teď zase roste.

Čerpací stanice na BioCNG byla osazená v areálu dopravního podniku v Brtnické ulici. Skládá se z tankovacího stojanu, kompresorové stanice a kontejneru, ve kterém je bioplyn dovážený. Technologie patří dodavateli BioCNG. Objem kontejneru s bioplynem odpovídá celodenní potřebě paliva pro 15 autobusů. "Aktuálně jsme už jeden kontejner vytankovali," uvedl Rovner. Druhý kontejner z bioplynové stanice v Herálci u Humpolce dostal podnik tento týden v úterý.

Dopravní podnik má 40 autobusů a 39 trolejbusů, očekává zpožděnou dodávku šesti parciálních trolejbusů. Pokud se to uskuteční, měly by v příštím roce větší část MHD v Jihlavě zajišťovat trolejbusy. V minulém roce podle zveřejněné výroční zprávy trolejbusy ujely přes 1,1 milionu kilometrů a autobusy 1,67 milionu kilometrů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

3.10.2023 07:32
Určitě je to možné, ale ne levné. Bioplyn je méně výhřevný, ale zato obsahuje významné množství síry a chloru a musí se nákladně upravovat.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.10.2023 08:25 Reaguje na Slavomil Vinkler
Autobusy jsou z dotací, tak stačí, když motory přežijí sledovanou dobu deseti let.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.10.2023 17:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Chlóru zrovna ne, ale bioplyn obsahuje významné množství sirovodíku, vlhkost, CO2 a možná ještě další příměsi. Pro jiné využití než prosté spálení v nějakém kotli se musí vyčistit.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.10.2023 20:49
Jzd Herálec dělalo pestrou zemědělskou produkci s velkým podílem brambor. Na vyhnojených polích se kukuřici dařilo. Nyní je poloviční na zdevastované půdě. Hlavně že to sype. Z Herálec mám nejraději Standu Tecla. Ale to je o fotbale a ne o ekologismu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist