Klimatický model pro každého
Repro: Ekolist.cz |
Model „C-Learn climate simulation“ ve zjednodušené formě ukazuje, jak změny v množství vypouštěných emisí vedou ke změnám globální teploty. „Složité modely berou v úvahu nepřeberné množství parametrů, v nichž se plně orientuje pouze několik málo odborníků. Proto lze vítat projekty, které dokážou problém představit jednoduše, srozumitelně a názorně,“ říká Dušan Vácha z Českého hydrometeorologického ústavu.
Zjednodušený model klimatického systému ve spojení s intuitivním ovládáním představuje různé scénáře vývoje emisí definovaných světových regionů. Ty jsou rozděleny na tři skupiny – bohaté země, rozvíjející se ekonomiky a chudé země. Mezi bohaté státy model řadí především USA a země Evropské unie, ale také bývalé státy Sovětského svazu. Rozvíjející se ekonomiky představuje především Čína a Indie, ale také například Mexiko, Brazílie, Jihoafrická republika nebo Pákistán. Poslední kategorii reprezentují především africké státy a malé asijské země. Návštěvníci stránky mohou měnit objem emisí vypouštěných v jednotlivých regionech. Vedle toho mohou snížit či zvýšit množství skleníkových plynů navázaného na lesy – odlesňováním nebo naopak zalesňováním.
Základním výstupem jsou pak grafy vývoje emisí regionů a aplikovaných opatření, nárůst koncentrace CO2 a odhad nárůstu teplot. Pro zvídavější jsou připraveny i další informace. Například podíly jednotlivých regionů na celkových emisích, emise na obyvatele či vzestup mořské hladiny. Model vychází z projekce vývoje emisí, nárůstu atmosférických koncentrací a předpokládané reakce klimatického systému. Změnou základních parametrů lze tvořit vlastní scénáře a porovnávat je mezi sebou.
Model „C-Learn“ je založen na renovovaném modelu "C-ROADS" vyvíjeném v USA skupinou organizací (Sustainability Institute, Ventana Systems a MIT). „O kvalitě modelu svědčí fakt, že je využíván novou administrativou USA a dalšími organizacemi při definování mezinárodních závazků a vyjednávání v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu,“ říká Dušan Vácha. Podle něj nemá „C-Learn“ tak vysoké ambice, jeho cílem je ilustrace vztahu emise – koncentrace – nárůst teploty pro širokou veřejnost.
reklama
Online diskuse
Jací vědci a jaci politici - 16. 7. 2009 - L.MetelkaAleši, než začnete psát, něco si o prblému zjistěte. Jinak ze sebe můžete snadnou dělat blbce. Takže:S limitem 2 st.C. nepřišli vědci, ale politici. Klimatologové zpracovali 6 tzv. stabilizačních scénářů, které předpokládají maximální oteplení od 2 st.C. (scénář č.1) až po cca 6,5 st.C. (scénář č.6). Neřekli ale nikdy, že je potřeba postupovat podle scénáře 1. To rozhodli politici, ale teď se snaží hodit za to zodpovědnost na klimatology, když už začínají chápat, že se to nemůže podařit. Ta změna je oproti předindustriálnímu období, které se bere jako průměr za roky 1850-1900. Blbost je, že se CO2 drží při zemi. Jeho směšovací poměr se vzduchem je prakticky konstantní do výšky mnoha desítek kilometrů. Oteplení za posledních 30 let je způsobeno převážně vlivem CO2, to je dnes už celkem jasné (Vám ale zjevně ne, to je ale Váš problém). Oteplení 1910-1940 bylo způsobeno částečně CO2, částečně růstem sluneční aktivity. CO2 může působit jako hnojivo, pokud bude k dispozici dost vody a sluneční energie. Že by ve vyšším CO2 byly rostliny odolnější proti suchu, je celkem nesmysl. Naopak, spotřeba vody rostlinami při vyšších koncentracích CO2 roste. A vegetace se stane citlivější na sucho. Spálitelných fosilních paliv je dost na růst koncentrací CO2 až nad 1000 ppm. A při vyšších teplotách se může začít uvolňovat do atmosféry i CO2 z oceánu, na to nezapomeňte. Obsah CO2 v atmosféře nebude klesat prudce, jeho "poločas" odstraňování z atmosféry je kolem 100 let. |