Kontaminovaná zemina pod kolejištěm se začne těžit tento týden, uvedla ČIŽP

Rozsah kontaminace půdy benzenem pod ohniskem železniční havárie zatím není znám. Podle dosavadních zjištění je v těchto místech podzemní voda v hloubce zhruba tří až čtyř metrů. Přírodní bariéra v podobě jílovité vrstvy, která by měla pronikání případné kontaminované vody zabránit, je v hloubce zhruba sedmi metrů, řekl ČTK ředitel olomouckého oblastního inspektorátu ČIŽP David Petr.
Zásadním sanačním opařením v místě havárie je stavba zábran, takzvaných larsenových stěn, které odborníci instalují od minulého úterý v prostoru mezi kolejištěm a jezerem. Budují je v délce zhruba 210 metrů. Bariéra, která bude umístěna až do hloubky sedmi metrů, má omezit mísení vod z vodní nádrže s podzemními vodami kontaminovanými benzenem. "Zatím je instalováno zhruba 30 metrů. Rychlost prací lze v návaznosti na podloží a bezpečnost zaměstnanců provádějících instalaci jen stěží odhadnout. Lze však s jistotou říci, že stavba bude trvat déle než týden," uvedla Loužecká.
Komplikací pro zamezení kontaminace je pro odborníky také počasí, v neděli oblast zasáhly silné deště. "Deště obecně urychlují mobilitu benzenu a situaci mohou výrazně zkomplikovat. Následky nedělních dešťů zatím nelze předjímat, to bude zřejmé až z výsledků analýz povrchových vod," dodala mluvčí. Výsledky odborníci získávají vždy následující den.
Na místě také zasahují hasiči, provádějí mimo jiné protipožární opatření u vrtů. Své síly už postupně redukují. "Pokračujeme také v měřeních koncentrací v ovzduší na předem určených místech, stále stejným způsobem chráníme také jezero," řekla včera ČTK mluvčí hasičů Lucie Balážová. Kromě norných stěn a sorpčních hadů jezero od víkendu provzdušňují za pomoci dvou proudnic, které doplňují aerátory.
reklama