Kontejnerové lodě budoucnosti by mohly mít křídla
Zatímco na silnicích se vývoj ubírá směrem k čisté elektromobilitě, lodní přeprava nákladů (tvořící 3-4 % celkové uhlíkové bilance Evropské unie) se zatím nějakému provoznímu zlepšení vymyká. Teorii, tedy že by i nákladní lodě mohly dosáhnout nulových emisí prostřednictvím bateriových elektromotorů, brání stávající praxe, současná podoba lodí a fyzikální zákony. Hlavním omezujícím faktorem případné elektrifikace nákladní flotily je kapacita baterií, která nestačí k pohonu objemných plavidel na delší vzdálenosti.
Starý design, nová technologie
Tým Arashe Eslamdoosta, docenta v oboru aplikované hydrodynamiky, se už nějakou dobu zabývá myšlenkou na komplexní proměnu designu kontejnerových lodí a trajektů, jež by nedostatečnost stávajících typů baterií odrušila. Tím, že by jim dala křídla. Přesněji tedy hydrofoily, křídla trčící z kýlu plavidla, které při vyšší rychlosti vytváří vztlak a snižují tím odpor vody, který musí loď překonávat.
Technologie hydrofoilů není sama o sobě novinkou, obeznámeni jsme s ní od 60. let minulého století. A nebyla tehdy zásadním způsobem rozvíjena, protože i ona měla své limity. Spočívaly především v zapracování těžké oceli do křídel, s čímž se pojily vyšší pořizovací náklady a náročnější údržba. Dnes bychom ale křídla dokázali udělat lépe, levněji a lehčí. Například z uhlíkových vláken, které si dokáží udržet strukturní odolnost i při vysokém zatížení.
To, co navrhuje Eslamdoost a jeho kolegové, je proměna designu kontejnerových lodí a trajektů a jejich vybavení takovými křídly z uhlíkových vláken. Co by to znamenalo? Snížení spotřeby energie, potřebné pro pohyb takto vybavených lodí, až o 80 %.
Okřídlený nápad pro budoucnost
Jako u všech „nápadů pro budoucnost“ je třeba i tento model brát s rezervou, byť nesporné kvality jistě má. O čtyři pětiny nižší spotřeba paliv by mohla být asi tím nejvýraznějším zlepšením emisní bilance nákladní lodní přepravy, jaké se momentálně nabízí. A zrovna tak by tahle úprava designu přepsala stávající omezení, jež se pojí s loděmi na baterky. S křídly by rozhodně dokázaly dorazit dál.
Oproti 60. a 70. letům minulého století je tu ještě jeden podstatný rozdíl: tenkrát se s hydrofoily experimentovalo, aby lodě dosáhly výrazně vyšší rychlosti. Dnes je kladen důraz spíše na celkovou efektivitu provozu.
„To znamená nést co největší hmotnost při co nejnižší rychlosti a s co nejmenším odporem,“ říká Eslamdoost. Přínosem jeho týmu je, že ve spolupráci se švédským technologickým centrem SSPA navrhli unikátní měřicí techniku, modelový systém, vyhodnocující jak se plavidla vybavená hydrofoily chovají při vyšším zatížení, rychlosti, manévrování. Případně, kam vzhledem k dispozicím lodi a zamýšlené funkci ony křídla umístit.
Inženýři Chalmersova technologické univerzity zatím ještě nedávají křídla lodím, ale jen myšlence, že by lodě mohly křídla mít. Jejich modelově-měřící technologie by mohla znamenat zásadní změnu v tom, jak přistupujeme ke konstrukci lodí. A přibližuje budoucnost, kdy by moře a oceány mohly brázdit lodě na baterky.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (75)
Zbyněk Šeděnka
13.6.2022 06:22Petr
13.6.2022 09:22 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNebo vám někdy dojde benzín v liduprázdné krajině?
Zbyněk Šeděnka
13.6.2022 10:12 Reaguje na PetrPetr
13.6.2022 10:43 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaTa krajina byla jen příklad, jestli jezdíte bez plánování a pohledu na palivoměr. Ale vy možná ano.
Pavel Hanzl
13.6.2022 10:15 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPokud by taková loď jela jen přes den na soláry a v noci stála a dobíjela baterie z větřáků, třeba by to vyšlo.
Spočítat, vyrobit prototyp, honit po moři a měřit všechny parametry. Do roboty holoto líná!!
Petr
13.6.2022 10:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.6.2022 12:13 Reaguje na PetrSvatá Prostoto
13.6.2022 15:34 Reaguje na Pavel HanzlZbyněk Šeděnka
13.6.2022 16:54 Reaguje na Svatá ProstotoPetr
13.6.2022 18:15 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
13.6.2022 19:07 Reaguje na PetrZbyněk Šeděnka
13.6.2022 19:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.6.2022 21:01 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
14.6.2022 06:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.6.2022 08:23 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
14.6.2022 12:04 Reaguje na Pavel HanzlKarel Zvářal
14.6.2022 12:54 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
15.6.2022 13:04 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZellosh
13.6.2022 23:02 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.6.2022 10:19Jelo by to dost pomalu, ta plocha je malá. Pokud by táhla přívěs olepený soláry, výrazně by se to zlepšilo. Ale dost zboží nespěchá.
Svatá Prostoto
13.6.2022 15:35 Reaguje na Pavel HanzlZbyněk Šeděnka
14.6.2022 12:38 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
15.6.2022 13:06 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJaroslav Vozáb
13.6.2022 11:09To hodně vody uteče než postaví loď jako jachtičku na obr. z uhlíkových vláken co nic neváží, ale stejně zbývá ten náklad nákladní loď bez nakladu je jako secí stroj co neseje... Vztlaková síla je rovna hmotnosti lodi.... jen aby to zase nebylo perpetum "debile".
Jaroslav Vozáb
13.6.2022 11:09To hodně vody uteče než postaví loď jako jachtičku na obr. z uhlíkových vláken co nic neváží, ale stejně zbývá ten náklad nákladní loď bez nakladu je jako secí stroj co neseje... Vztlaková síla je rovna hmotnosti lodi.... jen aby to zase nebylo perpetum "debile".
Zbyněk Šeděnka
13.6.2022 12:12 Reaguje naPavel Hanzl
13.6.2022 12:16 Reaguje naPavel Hanzl
13.6.2022 13:05 Reaguje naTo reálnější mi připadá pomalu plující loď hnaná jen soláry a větřáky.
Petr
13.6.2022 13:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.6.2022 14:07 Reaguje na PetrZbyněk Šeděnka
13.6.2022 14:40 Reaguje na Pavel HanzlZbyněk Šeděnka
13.6.2022 15:48 Reaguje naPavel Hanzl
13.6.2022 16:20 Reaguje naAle tam by už asi vadil odpor vody, v protivětru nikolv.
Pavel Hanzl
13.6.2022 16:18 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNavíc by byla celá loď pokryta fv panely.
Tanker s palubou 150x50 metrů by v píkách dal 1.5 MWp, což je na dost dobrý zátah.
Zbyněk Šeděnka
13.6.2022 16:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.6.2022 19:47 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaDokonce ani diferenciál, rejdové čepy a polonápravy lodě většinou ani nepotřebují.
Zbyněk Šeděnka
13.6.2022 19:57 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.6.2022 21:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnkakarel krasensky
13.6.2022 12:26Pavel Hanzl
13.6.2022 12:33 Reaguje na karel krasenskyPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
karel krasensky
13.6.2022 13:39Zbyněk Šeděnka
13.6.2022 14:45https://www.autoforum.cz/predstaveni/elektromobily-dostavaji-ranu-za-ranou-ta-nejdrtivejsi-nejspise-prijde-za-par-let/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=762901&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Jaroslav Vozáb
13.6.2022 15:04https://cs.wikipedia.org/wiki/Flettner%C5%AFv_rotor
Pavel Hanzl
13.6.2022 16:25 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNámořní trasy stejně využívají mořské proudy i převládající větry, takže by i bezvětří v noci nemělo být tragické. Celkově asi dva dny v roce.
Zbyněk Šeděnka
13.6.2022 16:51 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Vozáb
13.6.2022 18:43 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaI malé plachetnice musí při plavbě v přístavu mít spuštěn motor... pro bezpečné manévrování.
Na toto bych asi nevlezl...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Windjammer
Pavel Hanzl
13.6.2022 19:50 Reaguje na Jaroslav VozábPavel Hanzl
13.6.2022 19:50 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBřetislav Machaček
13.6.2022 18:58ekologové o kolik narostou zplodiny tankerů na ropu a plyn při sankcích
na plyn a ropu z Ruska? Kolik uhlí sem popluje loděmi z Austrálie a to
jsou prosím jednoúčelové lodě plující zpět prázdné. Naplní se balastní
vodní zátěží a ta se znečištěná a s invazními druhy vypustí zase ven.
Čekal bych protesty ekologů a ono je tu ticho po pěšině. Že by příspěvek
na činnost od dopravců a těžařů? Než páně Hanzlovy nesmysly o lodích s
větrníky a soláry, tak raději lodě s jaderným pohonem jaký mají vojenská plavidla a ledoborce. To by ale musely změnit názor na jádro některé země
a pouštět takové lodě do svých přístavů. Takže vraťte se ze snění a sami
se zamyslete čím vším přispíváte k nárůstu dopravy. Jedni tak propagují
nárůst dopravy solárů a větrníků z Číny, jiní "bojují" s Ruskem a navyšují
dopravu ropy, plynu a uhlí po moři a další dokonce dříví pro elektrárny z
pralesů. Všichni si hrají na ekology a spravedlivé mezi národy, ale sami
ty lumpárny podporují. On ten Rus na sankcích nakonec vydělal více, než
bez nich a vydělali i jiní, pouze příroda zase prohrává boj s hloupostí
mas ovládaných všehoschopnými politiky a kšeftmany. Navíc budou nyní plout
i ty tankery, které čekalo sešrotování a riziko ekologických havárií se
stářím lodí a četností přepravy narůstá. Jde tu ale o prima kšefty a to
je to, o co jde vždycky. Takže ekologové všech zemí spojte se k dalšímu
ničení přírody.
Břetislav Machaček
13.6.2022 19:52 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
13.6.2022 20:58 Reaguje na Břetislav MachačekKarel Zvářal
13.6.2022 22:04 Reaguje na Petr EliášPetr Eliáš
14.6.2022 05:17 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
14.6.2022 10:28 Reaguje na Petr EliášZbyněk Šeděnka
13.6.2022 20:04 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
13.6.2022 21:07 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPetr Eliáš
14.6.2022 09:36 Reaguje na Pavel HanzlZbyněk Šeděnka
14.6.2022 12:21 Reaguje na Petr EliášPavel Hanzl
15.6.2022 13:09 Reaguje na Petr EliášBřetislav Machaček
14.6.2022 09:08 Reaguje na Zbyněk Šeděnkazamyslet, zda jsou ty dovozy kdejakých kravin potřebné.
Levné šunty, které po dvou vypráních končí ve smetí nahradí
lidé šunty stejnými, protože skutečná kvalita se neobjednává
kvůli její ceně. Cena na pultu je ale pouhým zlomkem ceny
na vstupu do EU a nadhodnota živí překupníky. Něco málo o
tom vím z jednoho z bývalých zaměstnání, když jsem odbavoval
rifle za 35 Kč a zimní bundy za 80 Kč. V obchodě pak byly
za 500 a bundy za 1200 a to byl ještě ten vývar "morální"! Takže proč nedovážet, když to tak vynáší a proč vyrábět a mít za to pár korun? U některého zboží byla doprava grátis,
protože například železné ingoty v podpalubí byly zátěží
pro lehký náklad na palubě, který dopravu ingotů zaplatil.
Ano i to jsou "výhody" globalizace a deformace skutečných
nákladů na výrobu a dopravu. Pokud nezabrzdíme konzum, tak nemá smysl vymýšlet fantasmagorie typu solární lodě. Zatím ale jdeme ideologicky a ekonomicky přesně opačným směrem.
Ty drahé dovezené energie prodraží místní produkci a dovoz levných šuntů roste. Ono totiž lidé, kteří budou mít nyní
hlouběji do kapsy, tak se poohlédnou po levném dovozu a
nikoliv po draze vyrobeném tuzemském zboží. Zájem levně vyrábět? Znáte to heslo jedné z národností, že je lepší
špatný obchod, než dobrá práce? To se stalo ve "vyspělém"
světě mantrou a tvořivá práce je popelkou proti kšeftům
a různým kancelářským zaměstnáním. Hodnota práce je tak
totálně zdeformována a proto se jinde vyrábí levně, neboť
neživí tolik příživníků. Stačí se pouze podívat o kolik
narostl počet všemožných kanceláří a úřadů. Ty všechny musí
někdo živit, aby nám tady mohli v pracovní době psát ty
své rozumy. Ono by chtělo udělat sociologický průzkum, kdo
diskutuje na všech těchto fórech. Mimo důchodců to budou
asi "vytížení" ouřadové a nikoliv lidé od pásu v montovně,
kteří si k PC od pásu neodskočí a doma jsou rádi, že si po
práci odpočinou. Můj kritik asi v kanclu moc času nemá a nebo nemá IQ sesmolit něco kloudného mimo nějakého štěku.
I takoví v těch kanclech sedí a hloubají nad nesmrtelností
brouka, protože jim to společnost umožňuje. Jak dlouho?
No až k úplnému krachu nevýkonné ekonomiky držené pouze
dovezenou spotřebou, či produkovanou hrstkou pracujících.
Petr Eliáš
14.6.2022 09:32 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
14.6.2022 08:30 Reaguje na Břetislav MachačekA kde máme vůbec pna Vinlkera? To je to samé, jen méně ukecané.
Břetislav Machaček
14.6.2022 21:05A když už blb nemá čím argumentovat, tak se snaží s diskutéra udělat blba
a nepřítele společnosti. Kdo se poznal, tak asi zareaguje, ale já nemíním
dál s blby diskutovat, neboť psi štěkají, ale karavana kráčí dál.
Pavel Hanzl
15.6.2022 13:11 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
15.6.2022 19:19 Reaguje na Pavel Hanzlo čem píšou třicet krátkých a nic neříkajících štěků.