https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lodi-z-hamburku-az-do-pardubic-cesko-a-nemecko-vcera-podepsali-smlouvu-o-splavneni-labe
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lodí z Hamburku až do Pardubic? Česko a Německo včera podepsali Smlouvu o splavnění Labe

21.7.2021 18:30 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Foto | Karelj / Wikimedia Commons
Ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) spolu s ministrem dopravy a digitální infrastruktury Spolkové republiky Německo Andreasem Scheuerem včera podepsali Smlouvu o splavnění Labe. Podle ministerstva dopravy umožní splavnění Labe provoz ekologické vodní dopravy a zlepší podmínky pro mezinárodní obchod i cestovní ruch v České republice. Informovalo o tom ministerstvo dopravy na svém webu.
 
„Labe je významnou evropskou řekou, za kterou nese Česká republika odpovědnost společně s Německem. Stručně řečeno: Dáme Labe do pořádku, 340 dní v roce bude možná plavba, cílem je splavnění od Pardubic do Hamburku do roku 2030,“ říká po společném jednání, které proběhlo na dálku, ministr dopravy Karel Havlíček.

Jak informuje ministerstvo dopravy, na úseku mezi Ústím nad Labem a Týncem nad Labem mají být zajištěny stávající parametry vodní cesty s plavební hloubkou 230 cm a současně v úseku mezi Týncem nad Labem a Pardubicemi opatření s cílem umožnit plavební hloubku 230 cm až do cílového přístavu v Pardubicích.

Na německém úseku Labe je současným cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 cm, což odpovídá německému strategickému dokumentu s názvem Celkový koncept Labe.

Podle předsedkyně poslaneckého výboru pro životní prostředí Dany Balcarové (Piráti) tato smlouva otevírá dveře dalšímu mrhání penězi daňových poplatníků a nevratnému poškozování české přírody. "Vnímám ji jako prostředek k nezodpovědnému prosazení megalomanských plavebních stupňů, jejichž stavbu neospravedlňuje žádný hospodářský zájem," píše ve svém komentáři na Ekolistu.

Dana Balcarova nyní u ministerstva dopravy zjišťuje, jestli smlouvu bude schvalovat sněmovna, a pokud ano, zvažuje, že by ke smlouvě vyvolala mimořádné jednání. A doufá, že sněmovna by smlouvu neschválila. "Vytvořili jsme si ve smlouvě závazky, které po nás nikdo nechce," říká Balcarová.

Smlouvu už v květnu schválila vláda.

Ze smlouvy mimo jiné vyplývají závazky udržovat na úseku mezi Ústím nad Labem a Týncem nad Labem stávající parametry vodní cesty s plavební hloubkou 230 cm a na úseku mezi Týncem nad Labem a Pardubicemi provádět opatření s cílem umožnit plavební hloubku 230 cm až do cílového přístavu v Pardubicích.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ra

Radek

21.7.2021 12:16
Paní Balcarová krásně ukazuje postoj Pirátů k rozvoji infrastruktury. Nebude se podporovat rozvoj ekologických způsobů dopravy, protože se nebude podporovat žádný rozvoj. Takže pokud chcete žít v zemi s moderní infrastrukturou, tak to nebude s vládou Pirátů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.7.2021 21:02 Reaguje na Radek
Lodě do Pardubic je pitomost a ne "ekologická doprava".
Ale jí se nebojím, nepostavíme ani ťok. Jak dycky.
Kdy tenhle stát dokončil nějakou větší stavbu?
Pokud vím, tak tunel Blanka, ostudy bylo vagón a keců dva.

A co tak dostavět dálnice na hranice, rozjet rychlodráhy, což je všechno Evropský systém??
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

21.7.2021 23:01 Reaguje na Radek
A v čem vidíte tu ekologii?
Němci chytře budou čistit dno do 140 cm a my minimálně do 2,3 m hloubky?
A co chcete po Labi přepravovat aby se údržba Labe zaplatila?

To jen klasický oblbovák veřejnosti, kde za ekologií se schovává obyčejné kšeftování. Jako by vám nestačily solární elektrárny - taky "ekologický" projekt ministerstva dopravy, který každý měsíc platíte. ...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.7.2021 09:42 Reaguje na Pavel Jeřábek
Ono prakticky každá činnost je obyčejné kšeftování, pokud se na to člověk dívá z levé rudé pozice. A každá činnost se tak dá odstřelit, pokud nevyhovuje do "krámu".
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.7.2021 09:45 Reaguje na Radek
Problém je v tom, že zelení dneska vládnou a nikdo se jich neopovažuje ani dotknout. Zvláště v Německu. Proto je velký oříšek tu zátku v Labi mezi Drážďanami a našimi hranicemi, která rozvoj naší říční dopravy z Německa škrtí, nějak odstranit.
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.7.2021 12:39
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.7.2021 12:42 Reaguje na Jarka O.
I kdyz je p. Balcarova piratka, zaujala me veta, ze jsme si ve smlouve vytvorili zavazky, ktere po nas nikdo nechce. Ekoliste, ktere to jsou? Neni potreba davat bohatym sousedum neco navic, hlavne kdyz pujde o zasah do krajiny, proti kteremu je i tak odpor. Navrh smlouvy se mel prodiskutovat.
Odpovědět
ig

21.7.2021 13:05 Reaguje na Jarka O.
Ale to není něco navíc sousedům, to je něco navíc pro nás. Že je to uvedeno v mezinárodní smlouvě je zřejmě technická finta vycházející z toho, že mezinárodní smlouvy mají přednost před místními zákony. Zesplavnění Labe není žádný zvláštní problém, ono už obecně splavné je a ve srovnání třeba s DOL jde o drobnost. Navíc až bude Labe dokonale splavné a stejně po něm nikdo náklady vozit nebude, bude to slušný argument proti zastáncům DOL :-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.7.2021 13:10 Reaguje na
Nepovídejte ?

Bude to právě naopak a mělo už být dávno splavné.
Odpovědět
ig

21.7.2021 14:19 Reaguje na smějící se bestie
Může být, že se mýlím a že se bude využívat daleko víc. Vlastně bych byl rád, protože by to bylo užitečné hned z několika ohledů.

Že mělo být splavné už dávno, o tom žádná.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.7.2021 14:48 Reaguje na
kanalizace řek nikdy žádnou dobrou zprávou nebyla.
Odpovědět
ig

21.7.2021 15:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je to vždycky jen o výnosech a nákladech a to nejen peněžních, ale třeba v přínosu pro žp. Jestli je lepší vedle Labe postavit třeba čtyřkolejnou železnici s nadnormativním průjezdním profilem pro extrémní náklady a vozit štěrk, uhlí, tepelné výměníky a turbíny po ní a Labe přestat regulovat - technicky je to možné, jde jen o rozhodnutí a bilanci pro/proti.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.7.2021 16:45 Reaguje na
v ČR je obrovský problém, že naše ekonomika neumí vyčíslit životní prostředí. Česko nedalo žádnou relevanci hodnoty bonitnosti půdy, hodnoty mokřadů, řek a říček, lesních porostů. Tuto faktickou hodnotu existence nezničeného prostředí, se v ČR za 30 let nepodařilo dostat do zákonů a tak se počítá jen beton a asfalt ale to, že ztrácíme třeba bonitní půdu, která vznikala tisíce let už nikoho nezajímá...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.7.2021 09:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Já myslím, že zelení to nechtějí, protože by vyšlo najevo, že kolikrát jsou cennější člověkem nějak přepracované biotopy než nějaké původní. Jako že těch původních je tady už málo.
A že kdyby to vyšlo najevo,aktivní úpravy takových biotopů by se rozjely a orgány obsazené zelenými, všelijaké státní ochrany přírody a podobně by na tom musely pracovat. Pak by se ukázalo, že spousta těch lidí ani nemá k aktivní přeměně takových biotopů potřebné znalosti a že se na těch pozicích vlastně jen drží ze setrvačnosti a všechno, co umí, je jen zakazování a šikanování lidí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.7.2021 12:42
No, to byla doba !

Labe mělo být splavněno do Pardubic, už před vstupem ČR do EU.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.7.2021 12:44 Reaguje na smějící se bestie
Piráti se ze zelenejma, mohou vrátit na stromy. Samozřejmě bez vymožeností, technologií současné doby !
Odpovědět
ig

21.7.2021 13:06 Reaguje na smějící se bestie
Nemůžou - není dost vhodných stromů :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.7.2021 13:11 Reaguje na
Tak si je vysázej.
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.7.2021 13:12 Reaguje na
Tuhle se tu psalo o hlinikovych konstrukcich pripominajicich stromy s nabijeckami elektroaut a mobilu. To by treba brali.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.7.2021 14:49 Reaguje na smějící se bestie
vzhůru k lepším záplavám
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

21.7.2021 13:37
Na německém úseku Labe je cílem údržby hloubka plavební dráhy jen 140 cm, u nás se počítá s plavební hloubkou 230 cm. Znamená to, že řada lodí (ty s větším ponorem) bude moci jezdit po Labi jen v ČR a nikoliv v německé části Labe?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

21.7.2021 20:31 Reaguje na Majka Kletečková
To je úlitba německým zeleným aktivistům, kteří lodě na Labi nad Drážďanami nechtějí. Koneckonců Labe nad Drážďanami Německu už žádný profit nepřináší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.7.2021 20:50 Reaguje na Majka Kletečková
"Slibem nezarmoutíš".
Já se obávám, že to dopadne jak dycky.
Tahle vláda není schopna vyšetřit ani otravu Bečvy, ani vypsat tendr na dostavbu JED, prostě vůbec nic.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

21.7.2021 14:04
No, co k tomu říct. Asi jen toto: Za chvíli jsou volby a tak se musí hodně moc slibovat, vychvalovat, plánovat a dělat úlitby hradnímu pánovi (čti lézt mu do jisté zadní partie). A v tomto je současná vláda v čele s STBákem machr. :-)

https://www.prateleprirody.cz/files/Studie_srovnani_lod_zeleznice.pdf
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.7.2021 17:58 Reaguje na Petr Eliáš
Hodně slibovali ti první po listopadu 1989.

A co po nich zůstalo ?
Odpovědět
ig

21.7.2021 20:02 Reaguje na smějící se bestie
Odsířené elektrárny, vyčištěné řeky, množství ČOV, dostavěný Temelín, povinné katalyzátory pro osobní automobily, přechod na bezolovnatý benzín, ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.7.2021 20:57 Reaguje na smějící se bestie
Prakticky úplně vše, co dodnes funguje.
Reformy ekonomiky, politiky, kompletní podnikateské prostředí, obrovský rozvoj zbankrotovaného průmyslu za pomocí asi 3 BILIÓNŮ korun investovaných ze zahraničí.
Velmi profi zvládnutý rozchod se Slováky, pozice ČR jako jednoznačného premianta z "Nových" zemí. Růst HDP do konce století na dvojnásobek a vše BEZ DLUHŮ!!

Srovnejte s posledním obdobím našich nablblých nepolitiků!!
Odpovědět
PB

Petr Blažek

22.7.2021 08:37
Dobrý den všem, nedávno jsem četl jaká je podmínka pro uskutečnění kanálu Dunaj-Odra-Labe, byla to splavnost Labe do Pardubic a ejhle, první podmínka je splněná.
Odpovědět
LB

Lukas B.

22.7.2021 09:32 Reaguje na Petr Blažek
proklamovat se může co chce. Hrčáky a plavební komara tam se řeší už zhruba 100 let a pokud vím, tak je komora přímo v korytě i bypass vpravo neprůchozí.

mimochodem, je to legrace. ty hrčáky nejsou přírodní koryto (jakkoli se za ně vydávají), je to poničené a zpustlé zregulované koryto pro koníčkování. a ty velechráněné slavíkovy ostrovy jsou sice původní slepá ramena, ale velmi poznamenaná těžbou písku.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.7.2021 11:49 Reaguje na Lukas B.
Na původnost ve staletí nehleďte. Každá povodeň to přestaví. Víte, ona nejzajímavější vzácná příroda je v dosud nerekultivovaných , zarůstajících jámách povrchových dolů.
Odpovědět
JM

Joska Malý

22.7.2021 10:17
Dokonalá ukázka naprosté zbytečnosti a lidské blbosti. Pokud vím, tak lodní doprava stagnuje nejen u nás a v současné době o ni není zájem, především pro její nepružnost.
Kdo zná kaňon Labe za Děčínem, těžko bude souhlasit, že největší pískovcový kaňon v Evropě stojí za to nechat zničit nějakými blbými jezy. Kdybych už tam chtěl investovat, tak budu přemýšlet, jak zvýšit kapacitu tamní vlakové trati, která je prý už na svém maximu. Řeku bych nechal řekou. Za těch pár šífů to rozhodně nestojí. Leda by někdo chtěl udělat Zemanovi radost před volbami s DOL, aby věděl, koho má pověřit sestavením vlády...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.7.2021 16:12 Reaguje na Joska Malý
Tam už nic moc nenarvete, navíc jak se právě ukazuje, spoléhat na jednu trať, byť by byla v lepších parametrech, není úplně to pravé.

Chce to další elektrifikované kapacitní železniční spojení s Říší. Což je ale na hodně dlouho ... a hlavně to mají i ti Němci ta nějak na háku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

22.7.2021 18:52 Reaguje na Joska Malý
Jestli lodní doprava stagnuje, tak jednak proto,že nejsou cesty a nebo proto, že nejsou pružní ti, co by o jejím využití měli rozhodovat. Jestli má větší kapacitu než použití, tak je možnost jejího většího využití, hlavně když pozemni komunikace, dálnice, jsou notoricky ucpané jako tepny před infarktem, a rozvoj železnic od 90. let ustal. Proč do toho někdo pořád plete současné místodrzicí, kdyz smlouvy o vystavbe kanalu a splavneni rek jsou z 19 a zač. 20. století.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

27.7.2021 09:54 Reaguje na Joska Malý
Až se rozjede Green Deal, tak pružnost běžné dopravy klesne tolik, že dobře organizovaná říční doprava se stane šampiónem.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

18.11.2021 08:02
Je naprosto evidentní, že KDU-ČSL stejně jako ODS a TOP09 prosazují zájem stavební lobby, přepravní lobby, vodní lobby, i zájmy těžařů stavebních hnot, které se nádherně doplňují, a jsou dokonce tak drzí, že si na svých portálech dělají PR jak úpěnlivě bojují za zájmy přírody.
Opak je pravdou. A peníze jsou ten urychlovač jejich konání.
<rýpal lesní>
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist