https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/danan-balcarova-vlada-pripravuje-mezinarodni-smlouvu-ktera-miri-k-vystavbe-kanalu-dunaj-odra-labe.je-to-vyhazovani-miliard
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dana Balcarová: Vláda připravuje mezinárodní smlouvu, která míří k výstavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe. Je to vyhazování miliard za megalomanský projekt

16.7.2021
Vizualizace plavebního stupně u Děčína.
Vizualizace plavebního stupně u Děčína.
Mezi českou a německou vládou se schyluje k podpisu smlouvy o zlepšování splavnosti Labe pro nákladní lodní dopravu, která s největší pravděpodobností opět zvýší tlak na prosazení stavby vodních děl u Děčína a Přelouče. Ministerstvo dopravy se nevzdává představ o mezinárodní vodní cestě ani po čtvrt století neúspěšných pokusů, promarněné téměř miliardě korun (jak konstatuje NKÚ ve zprávě z roku 2019) a ani navzdory klimatické změně, která do budoucna podmínky pro plavbu na Labi ještě více omezí. Piráti před megalomanskými stavbami varují a jsou dlouhodobě proti pokračování přípravy kanálu Dunaj-Odra-Labe. Připravovaná dohoda naopak otevírá dveře dalšímu mrhání penězi daňových poplatníků a nevratnému poškozování české přírody a vnímám ji jako prostředek k nezodpovědnému prosazení megalomanských plavebních stupňů, jejichž stavbu neospravedlňuje žádný hospodářský zájem.
 

Labe nikdy nebude spolehlivou dopravní cestou, a to ani kdyby se prosazované jezy realizovaly. Nesmyslnost opakovaných snah prosadit nejen tyto megalomanské projekty, ale především ten největší a nejkontroverznější, a to kanál Dunaj–Odra–Labe, je patrná z vyjádření ministrů všech sedmi spolkových zemí, kterými Labe v Německu protéká. Ti konstatují, že současný návrh dohody o Labi upřednostňuje lodní dopravu, což je v rozporu s Celkovou koncepcí pro Labe, není dostatečně zohledněn požadavek udržení biologické rozmanitosti, ani rámcová směrnice o vodách, a už na konci dubna požadovali po spolkové vládě opětovné projednání textu dohody s českou stranou a zásadní změny v jejím textu.

Stejně tak čeští odborníci varují, že možnosti kanálu Dunaj–Odra–Labe rychlostí, strukturou ani objemem přepravovaného nákladu neodpovídají poptávce. Ze srovnání s železnicí, které provedl profesor Martina Kvizda, ředitel Institutu pro dopravní ekonomii, geografii a politiku při Masarykově univerzitě, vyplývá, že je kapacita kanálu desetinásobně menší než kapacita železnice, přitom má kanál pětinásobný zábor půdy. Přeprava na kanálu je desetkrát pomalejší. Spotřeba energie je na kanálu DOL 3,5krát vyšší než na železnici a 2krát dražší. Vyprodukuje 9krát víc emisí oxidu uhličitého. Kanál vyžaduje 30krát víc personálu. Kanál generuje i další náklady, které železnice nemá – například na nezbytné přečerpávání vody mezi povodími.

Po prostudování návrhu dohody jsem přesvědčená o tom, že jediným jejím účelem je zneužít Německo a uměle si vytvořit páku na budoucí prosazení realizace megalomanských plavebních stupňů na Labi, která je v rozporu s českou i evropskou legislativou.


reklama

 
foto - Balcarová Dana
Dana Balcarová
Autorka je předsedkyně sněmovního Výboru pro životní prostředí a členka Pirátů.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (103)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.7.2021 06:39
PROTI-DOL
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 08:40 Reaguje na Karel Zvářal
Obávám se, že tady pomůže jediné. Aby skupina odborníků, kteří dokáží vyčíslit všechna negativa, zažalovala český stát a aby požadovali okamžité zastavení veškerých přípravných prací, protože je to doslova zrůdné mrhání penězi v situaci, kdy díky koronaviru český rozpočet utrpěl pořádnou díru. A bylo by vhodné, aby místní obhájci této hrůzy porovnali, kolik by stála třeba výstavba nové jaderné elektrárny, která by pro českou ekonomiku měla větší přínos než nějaký DOL.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 09:11 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Kdo zaplatí soudní poplatky a právníky ? Ve spojení se změnami SZ si to můžete předpovědět sám. Je pak zbytečné se starat. Začíná doba, kdy si šíbři prosadí, co se jim zamane. A dokud je lidé nevyženou, nezlepší se to. Lidstvo si kope svůj hrob.
<rl>
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 09:20 Reaguje na rýpal lesní
Určitě by se našli právníci, kteří by danou kauzu udělali "pro bono" a vzhledem k tomu, že proti DOLu bojují i neziskovky, ani peníze by neměl být problém.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 10:07 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Takový rozsah vám nikdo pro bono neudělá. To bylo cílem změn, aby nebylo dosažitelné. Na boj s takovými šíbry potřebujete zaplatit nezávislé odborníky, soudní znalce, nechat vypracovat oponentury, zjišťovat a vyhodnotit práci investora a jeho výstupy, zaplatit právníky a vypracování žalob, podání, soudní poplatky, a navíc i riskujete náklady ( cestovné, administrativu, poštovné, schůzky a média ), to může dělat jen pár velkých firem, ne jednotlivci. Navíc, pokud se to provalí, šlápnou vám na zdroje, zakázky a ještě vám nasypou na hlavu špínu. Vím, o čem píši. Resume : umíme to, ale máme zkušenost jak to chodí. Bez toho, aby se tomu věnovala skupina s finančním zajištěním, je to nesmysl. Tím neříkám nebojovat, ale já již ne, nejsem profesor na VŠ, kde mu topí, platí telefony, umí granty, má mladou pracovní sílu skoro zdarma a má konexe na špičky v oboru, ale ti to často kočírují tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá.
<rýpal lesní>
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 09:39 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tudy cesta skutečně nevede, naše soudy jsou silně paralyzované a tahanice nemají konce.

Jediné řešení je, aby vyhrál podzimní volby demoblok a okamžitě ten děsivý tunel zarazil. Je to vládní politika a ta se musí zásadně změnit. Jsme dnes země naopak a v téhle pozici je jakýkoliv vývoj jen směrem dolů.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 10:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten vámi prosazovaný demoblok je spjat se záměrem bytostně, prostřednictvím úřednictva MPO, MD, ŘVC, projektantů, stavebních dodavatelů, těžařů písku, etc.
Jste vedle, pane. Záměrně.
Ať tam bude kdokoliv, bude v zámu pokračovat, neboť chuť peněz EU je povětná a návyková. ODS a KDU-ČSL spolu s TOP i STAN čerpají z EU do obcí a přitom byli první, kteří na oko nadávali, proč bychoma tam měli být. Jen v zájmu toho, aby nebyla konkurence zajíčků u ošatky s travičkou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 11:30 Reaguje na rýpal lesní
Hluboký omyl, DOL je projekt čistě politický a vládním projektem se stal jen kvůli zkorumpovanosti našeho vedení státu.

Proto ho může zrušit jen nová politická garnitura, současní čepadláři dotací jsou součástí stávající mafie. A tu porazit bude velmi těžké.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.7.2021 12:00 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dělá dobře, že to připravuje !

Nebýt těch neumětelů, teoretiků, hned po r.1989, tak byl dnes D-O-L, ze 2/3 v provozu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.7.2021 06:59
Tato vláda prosazuje samé destruktivní a nezodpovědné věci, které jí navíc všichni odborníci (a zdaleka nejen ti) vždy vymlouvají.... ona si z toho ale nic nedělá a dělá si prostě co se jí zamane. Proti ekonomice této země, proti lidem i životnímu prostředí.... a pořád se najde dost ovcí (neschopných vlastního posouzení situace), kteří tomu všemu svinstvu ještě tleskají... ČR si prostě asi nezaslouží slušnou budoucnost. Každopádně v říjnu budou volby... opět máme legitimní možnost situaci v naší zemi změnit... jde jen a jen o to, jestli chceme.... jestli nám tato hrůzovláda z nějakého nemocného důvodu nevyhovuje...
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 09:05 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Lukáši, nic se nezmění, ať tam zůstanou, nebo příjdou jiní. Jsou z jednoho, předem domluveného hnízda. <rl>
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 09:33 Reaguje na rýpal lesní
Jen půlka. Totalitní, proruské strany. Demoblok je normální proevropský.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

21.7.2021 08:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Troufám si tvrdit, že DOL chtějí zástupci ODS, KDU-ČSL, Pirátů, ČSSD, STA a TOP, což mi nepřipadne jako proruská koalice. Všichni tito čerpají a horují pro EU, pro dopravu v rámci TENT, mají dlouhodobě v moci MD, MPO, ŘVC, stavební lobby, i spoustu poslanců, kteří jezdí po obcích a tlačí na strosty ( vč. nějakého pana Skalického, prodavače za ODS ). Tak mi netvrďte, je to prosazují Rusové. Pravda je jinde, hraje se zde pšinavá hra ve státním zájmu, a plní se to, co se za zády lidem dohodlo, pány Vondrou, Dienstbierem, Zielencem, atd.
Demoblok považovat za normální je úchylka. Jsou to fašisti s vypůjčenou rétorikou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 09:35 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jestli chceme. Demokracie o většině a ta nechce.
Totalitní blok má šanci vyhrát volby, což by byla cesta do hodně hluboké krize. O to jim jde, cílem je vystoupení z EU a návrat pod ruský bič.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 08:33
Nejhorší je, že ten kanál nebude stát uváděných 800 miliard, ale možná dvojnásobek. Pokud mi někdo nevěří, ať se podívá na plánovanou a konečnou cenu třeba u tunelu Blanka, nebo třeba u skleníku Fata Morgana v botance v Tróji. A tak bych mohl pokračovat. Naúčtují se nějaké vícepráce, pak se "objeví" nějaká geologická porucha, kvůli které bude třeba změnit a hlavně navýšit rozpočet, V tom stavební firmy umí chodit a výčet takových důvodů je neomezený. A peníze, které se nastrkají do tohoto betonového nesmyslu, budou chybět jinde. Nebude dost peněz na důchody, zdravotnictví, školství, nebudou peníze na celou řadu dalších oblastí, zato budeme mít přes celou republiku betonovou hrůzu, jejíž využitelnost bude rok od roku klesat.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 09:08 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Megalomanské stavby jsou podporovány zájmovým lobby nezávislém na splnění výsledků přínosu dané investice, která však čerpají zisky ještě před tím, než se kopne do země. Následné splácení k tíži občanů je nebolí. Zkušenosti z Německa ukazjí, že se z objemu financí takových investic vypaří (ztratí) cca 10-20%, tyto zráty jsou přiznávány i orgány EU a EK. <rl>
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 11:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nebude stát 800 mld. nebude stát vůbec. Ale peníze do něho se sypat budou, není to kanál, ale tunel.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 09:02
Mohu se zeptat paní poslankyně za Piráty, proč jako radní Zlínského kraje tento projekt podporuje, proč spolu s osobami z KDU-ČSL tento projekt u státních podniků Povodí Moravy, ŘVC a MD spolu plánují, proč jsou na ruku lobyistům stavebním z ODS a proč se v předvolebním boji takto vymězuje, když sama ví, že jak centrální orgány, tak i kraje byly úkolovány rozhodnutími předchozích Vlád ČR k přípravě a to dokonce v režimu utajeném, aby se to lidé nedověděli ?
Jsem kdykoliv k dispozici do Zlína přijet a dát si s ní chvíli rozhovoru na Krajském úřadě Zlínského kraje, pokud bude mít zájem. Stačí napsat do odpovědi termín a hodinu, kdy je možnost návštěvy, je-li zájem. Obvykle u politiků není.
Ale body za aktivitu, která nikde nevede se rády přetaví ve volební zisk.
<rl>
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 09:23
Mohl by ekolist sehnat a zverejnit podrobnou mapu planovaneho kanalu na uzemi Moravy? (Ta vetev pres Vysocinu do Labe se stavet, ba ani podrobneji planovat, nejspis nikdy nebude.) Pak ma cenu jit podle te mapy - a ukazovat, v serii fundovanych clanku ekolistu, k jakemu niceni nebo naopak zvelebovani prislusne krajiny by doslo. Tyhle obecne lamentace nad politikou - z kterekoliv strany - jsou uz unavne, chtelo by to diskutovat konkretni veci. Na nich se i lepe uvidi, zda ti co kanal adoruji nebo zavrhuji poradne vedi, o cem diskutuji
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 09:40 Reaguje na Miloš Zahradník
Vyberte si:
https://www.google.com/search?rlz=1C1AVFA_enCZ738CZ738&source=univ&tbm=isch&q=DOL+mapa&sa=X&ved=2ahUKEwjw0Y22iufxAhUosaQKHRpRB6MQ7Al6BAgCEEE&biw=1366&bih=657
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 09:47 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
No, takhle z nadhledu to potřebují jen Američané, pán chtěl podrobněji, lakže je dole to, co je ve studii. <rl>
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 10:02 Reaguje na rýpal lesní
Jste lepší než já, takže chválím.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

21.7.2021 08:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Rádo se stalo :-)
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 09:45 Reaguje na Miloš Zahradník
Prosím, poslužte si :
http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby?section=&status=&type=7&money=

To je portál investora, jistě zjistíte, co tam chybí.

Ale pokud mi zde dáte mail, pošlu vám soubory - situace z celého DOL, je to ve studii, která již opět není nikde k mání, kdyby nefungoval odkaz zde, z MD ČR :
https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Studie-k-vodnimu-koridoru-Dunaj-Odra-Labe-je-verej

Stačí zkopírovat do vyhledávacího řádku. Stahuje se celá studie, situace najdete u jednotlivých částí. Je toho několik GB dat, stahování trvá, nejlíp přes pevnou linku.
<rl>
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 09:50 Reaguje na rýpal lesní
Dik za ova odkazy ale pro zacatek, jedna dostatecne podrobna mapa moravskych uvalu s kanalem by nebyla? S tim ze by bojovnici za kanal/proti kanalu zde na ekolistu psali konkretni namitky proti jednotlivym usekum. Tak jako treba proti jezu v Decine. Ten na obrazku mame ale zrovna nad nim by se mohli konstruktivne pohadat zastanci a odpurci lodni dopravy na dolnim Labi
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 13:40 Reaguje na Miloš Zahradník
V té studii je i přehledka, tuším že rozdělená na Labe a Moravu. Stačí se podívat do čísti buď A nebo C dokumentace. Seznam tam je, jistě najdete. <rl>
Odpovědět

Jirka Černý

16.7.2021 09:41
Nedává to smysl ekonomicky, ekologicky, ani logicky, takže na stavbu určitě dojde.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 09:47
Koukam na tu visualizaci plavebniho stupne u Decina. mam doma stary cestopis vyznacneho ceskeho prirodovedce, ktery jel nekdy roku 1860-70 do sveta a nadsene se rozplyval nad nadherou toho kanonu mezi Ustim a Drazdany. Jezdil jsem tim vlakem v urcitych letech velmi casto a vzdy po ocku sledoval, kolik lidi ma vystrcenou hlavu z okna (jako ja :) a kolik jich projizdi naprosto nevzrusene, bez sebemensiho zajmu o okolni krajinu. (Tech druhych bylo urcite pres 95%)
Proc by mel ten jez tu velkolepou scenerii nejak nicit? A k tmu rybimu prechodu, ten ve me vyvolava trochu smich... Jak bude vypadat rybi prechod na Strekove? A na desitkach dalsich jezu (treba takovy Orlik :) lososum vzdy chutnala voda Vltavy, ne Maleho labe nad Melnikem) vyse proti toku nebo staci navigovat v budoucnu lososa do Ploucnice, Kamenice a hlavne Biliny? Stoji to za ty prachy? :)
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 09:58 Reaguje na Miloš Zahradník
Nestojí. A Němci to vidí podobně. Tak se to snaží MDČR obejít salámovou metodou a prostřednictvím prohrábek v rámci údržby a oprav a prosazováním investic na Labi. Nejlepší tok je bez stupňů a bez zkracování, a pokud stupně, tak správný rybochod. Ale to se pánům nelíbí. Nic proti malým člunům a rozumné plavbě (dá se koexistovat i na přírodních podmínkách), ale bez vlastních lodí a Hamburgu je to dosti o ničem. Za devastaci české plavby děkujeme kapitánu Vodičkovi a Víťovi Koženému. Současné nastavení logistiky určuje nelogičnost zásahů a plánů, v zájmu velkých staveb. Koncepce je vlastně antikoncepcí přežití přírody.
<rýpal lesní>
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 10:09 Reaguje na rýpal lesní
Vedle to zminuji tez ale princip
"pokud stupně, tak správný rybochod" by znel rozumne, kdyby ho prosadila uz Marie Terezie nebo tedy aspon Franz Josef I po nastupu na trun. Nejpozdeji po roce 1930 uz je pozde
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 10:16 Reaguje na Miloš Zahradník
Rozumím tomu jako velikost, což je samozřejmé. Rybochod na Slapech je neznalost, tam je přenášeli vždy v koších. Ryba není Superman. V r 1930 jsme měli ještě poměrně přírodní stav.
<rl>
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 10:34 Reaguje na rýpal lesní
1930 je rok postaveni Strekova, pokud se nemylim
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 10:41 Reaguje na Miloš Zahradník
Nemýlíte :-)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 10:06 Reaguje na Miloš Zahradník
Zformulujme otazku takto. Co bude vetsm plytvanim? Porovname li cenu jednoho lososa ktery se diky nove vybudovanym rybim prechodum u stavajicich jezu dostane treba az do Botice :) jebo cenu dopravy jednoho kilogramu zbozi dopraveneho budoucim kanalem. To plytvani penezi v pripade rybich prechodu bude nersovnatelne vetsi...

Ziji v povodi horni Jizery a tak sleduji jeden takovy nove vybudovany rybi prechod pobliz naseho domu. Nikdy jsem v nem nevidel ani ja ani mi znami rybati rybu... A ti co jezdite z Prahy na Harrachov kouknete nekdy na tu velkorysou stavbu rybiho prechodu v Tanvalde u silnice. Ma jednu vadu - a 100 m nize je dalsi, daleko vyssi jez jimz jde voda do tunelu. Mlati se tu "zelena" podpora EU dvema protikladnym vecem - starosti o ryby a starosti o co nejvetsi eploataci "obnovitelne" energiem rek. Vysledkem je saskovska situace
kdy se staveji rybi prechody na rekach, ktere jsou vetsinu casu vyschle a jejichz voda jde zatrubnena do malych vodnich elektraren
Kdyby se aspon zlomek te starosti a toho objemu penez - co EU dava do pohodli a bezpeci ryb na jezech venoval pohodli a bezpeci vodaku, jichz se nekterych nebezpecnych jezech za dobu jejich existence utopilo treba i nekolik desitek
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 10:33 Reaguje na Miloš Zahradník
Tady jen prihodim snimek toho rybuho prechodu, o nemz jsem psal https://photos.app.goo.gl/dqar5LMAxrHAMGMh7 :) a to je prosim priklad relativne rozumne male vodni elektrarny, vybudovane na velkoryse stavbe 1 km dlouheho nahonu z roku 1860 vybudovaneho baronem Liebiegem k jeho pradelne. Zaprselo takze reka pod stavidly neni polovyschla. (V poslednich letech jsou uz predpisy prisnejsi a pri malem vodnim stavu elektrarna stoji, cili reka uz pod stavidly nevysycha uplne jako drive.

Netreba dodavat ze na stav rybiho osazenstva maji vyraznejsi vliv uplne jine faktory, nez nejake rybi prechody. To i jedna jedina volavka ma vetsi efekt, nez cela tahle stavba...
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 12:04 Reaguje na Miloš Zahradník
Na mě ten přechod působí dojmem, že ty ryby ví, že se tam nemají jak schovat před predátorem a proto tam nejdou. Je to taková vodovodní trubka, akorát poohýbaná.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 16:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Hlavne se tam nemaji ryby kde schovat v 2 km useku pod stavidly. Kdysi i v polovyschle rece tam byla spousta ryb (strevle, vranky. mrenky, pstruzi, lipani) i pri mene ciste vode (zadne cisticky tehda jeste nebyly) nez dnes. Rybari (umele vysazovani pstruhu tam bylo uz v tom davnoveku) jsou stale stejne aktivni a reka je bez ryb. Laicky bych rekl ze za to mohou volavky, ktere tam vidim na nekterych mistech temer porad stat) ale i vydry, ktere pri stemeni potkavam i ve meste. nedavno nam vydra vlezla do psi boudy na zahrade ale byla nejaka omamena, v zachranne stanici pry posla. Zrejme ji nekdo otravil - rybari a myslivci pry vydry nenavidi. Jeden rybar mi vysletloval ze tam je i tam prevydrovano a ze by tu vydru stejne asi umlatil nejaky statnejsi vydri konkurent (bylo to spis jeste mlade) nebot zpusoby mezivydrich vztahu nebudou, jak vime z clanku ekolistu prilis odlisne od vztahu mezicapich :)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 17:00 Reaguje na Miloš Zahradník
Když se tam nemají ty ryby kde schovat, tak tam predátoři chodí jako do sámošky. Rybáři vysadí ryby, načež nafárají predátoři a za těžké peníze se nakrmí.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 10:33 Reaguje na Miloš Zahradník
Zcela zřejmě se budovalo shora místo od spodu toku. Což nemusí být špatně, pokud další etapa bezprostředně následuje. Ale závidím vám tu Jizeru, je tam pěkně.
V tom Tanvaldu, není to spíše nějaká propust pro loďky (Kamenice) ? Ono se to obvykle buduje pospolu. Situaci tam podrobně neznám, jen trochu.
<rl>
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 10:36 Reaguje na rýpal lesní
Neviděl jsem, vidím - rybochod, a docela pěkný. Takže poslední odstavec neplatí.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 10:55 Reaguje na rýpal lesní
Ten rybochod v Brode je napohled sice docela pekny ale fakt neznam zadne osoby, vcetne tech z mistniho rybarskeho spolku, ktere by v nem nekdy zahledly rybu

Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 13:51 Reaguje na Miloš Zahradník
Nejsem místní, tak nemohu posoudit, je i krajní možnost že tem prostě ryby zatím nemigrují protože mají překážku dole po toku, nebo v krajní možnosti tam ryba prostě není. Ovšem nepochybuji, že by se našli odborníci, kteří by dílo obhlédli a zjistili co a jak. Moje kávička tohle není, jen bočně, a tedy klidně přiznám že nevím. Důvodů může být plno, pytláci, volavky, kormoráni, chemici, kdovíco. Rybniční pánové budou vědět líp. <rl>
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 10:51 Reaguje na rýpal lesní
Propust pro lode? V povodi Jizery naprosto neznama vec (snad s vyjimkou jezu na Male skale) V Tanvalde (mam po ruce jen snimek rok stary https://photos.app.goo.gl/vGCkAuFRcBMSU9bNA) je kousek pod timhle prechodem v Mezivodi (muzeum stare elektrarny) mohutny dalsi jez, u nehoz stavet rybi prechod by bylo jeste podstatne narocnejsi. A proc ho stavet do vyschle reky. Pro vodaky je to tam vhodne - jen pri velke vode - zhruba tak, jako na Mumlavskem vodopade :) Kamenice zacina byt rekou zaslibenou vodakum ale i rybam az pod Plavy. Tam je efekt cisticek postavenych v poslednich desetileti - a hlavne zaniku vetsiny textilek (barvicich vodu do prave pouzivanych modnich odstinu satu atd.) jasne patrny i kdyz vliv kanalizace a odpadku huste zalidnene tanvaldske aglomerace je v te rece stale patrny. Na rozdil od Jizery kde se voda sice taky do-vycistila ale ryb - tech neplevelnych - vyrazne ubylo. Coz maji na svedomi krome nizkych prutoku poslednich suchych let hlavne asi ty volavky.)
Odpovědět
rl

rýpal lesní

16.7.2021 13:58 Reaguje na Miloš Zahradník
Propust jsem na základě foto odvolal :o)
Myslím že rybí přechody fungují jen, když je migrace ryb možná v celé délce. Takže to chce vydržet, snad bude líp i pro ryby. Voda v horách je, a nějaká příroda ještě také. Jde o to, aby byla i dál. <rl>
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

21.7.2021 08:39 Reaguje na rýpal lesní
Tady je jeste par aktualnich fotek toho budovaneho rybiho prechodu v Tanvalde
https://photos.app.goo.gl/DphvNBdc3jUV9nDE8
https://photos.app.goo.gl/GJnQ9KzDEkdUPKHC7
https://photos.app.goo.gl/XpRxdg9vs4bMmc4Z8
https://photos.app.goo.gl/mUtarMkqbsnWR48s5
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.7.2021 12:18
V historii se realizovala po celém světě řada megalomanských projektů. I díky nim je mnohem příjemnější život. Kdyby s nimi někdo přišel dnes, pravděpodobně by se proti nim rovněž protestovalo.
A dnes - skutečně už žádné "megalomanské" projekty nepotřebujeme, protože všechny už jsou zrealizovány, nebo je jenom silnější odpor i proti užitečným projektům?

Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.7.2021 13:31 Reaguje na Richard Vacek
Tak jest ?

Je silný odpor k užitečným projektům.
Odpovědět
JH

JH

16.7.2021 14:06 Reaguje na Richard Vacek
Je otázka, jestli potřebujeme zrovna tento megalomanský projekt. Že je něco mega ještě automaticky neznamená, že nám to zpříjemní život.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 14:16 Reaguje na JH
Hlavne je problem v tom, ze ta debata neni vecna a konkretni. Ja se omlouvam, ze jsem dole tu diskusi svedl k rybim prechodum na horni Jizere... :) ale ani ty obecne "svetonazorove" litanie jak je cela nase (jenom nase?) politicka spicka zkorumpovana myslim na ekolist moc nepatri. Ja bych proste uvital konkretni, podrobnou, prirodopisne technicko historickou debatu nad tokem Labe mezi Decinem (pripadne uz Ustim n.L.) a Bad Schandou. Ne/bagrovani Labe nad Magdeburgem uz taky nema smysl resit na ekolistu i kdyz i to je samozrejme dulezita otazka ;)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 14:25 Reaguje na Miloš Zahradník
Pardon to nebyla replika na Vas nybrz na ruzne predrecniky :) Myslim, ze zde na ekolistu je vzdy vhodne spis zustat u konkretniho kilometru, at jiz Labe pod Decinem nebo treba Smede/Jizery/Nisy odkazu li opet na muj oblibeny region. Omlouvam se, ale tohle jsou - v takovehle obecnosti - proste "odborne" zvasty, kdo to ma prepocitavat a namitat, proc tohle bylo ci nebylo a jak zohledneno. Co to je "zabor pudy" (cim je vodni plocha tak menecenna vuci poli ci louce? proc takove "argumenty" nepocitate radeji pro ta skladiste na periferii Prahy napriklad, jak spocetli tu spotrebu energie a s tou produkci CO_2 uz jdete prosim ... nekam :)

Ze srovnání s železnicí, které provedl profesor Martina Kvizda, ředitel Institutu pro dopravní ekonomii, geografii a politiku při Masarykově univerzitě, vyplývá, že je kapacita kanálu desetinásobně menší než kapacita železnice, přitom má kanál pětinásobný zábor půdy. Přeprava na kanálu je desetkrát pomalejší. Spotřeba energie je na kanálu DOL 3,5krát vyšší než na železnici a 2krát dražší. Vyprodukuje 9krát víc emisí oxidu uhličitého. Kanál vyžaduje 30krát víc personálu. Kanál generuje i další náklady, které železnice nemá – například na nezbytné přečerpávání vody mezi povodími
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.7.2021 14:39 Reaguje na Miloš Zahradník
Mne Vas navrh na alternativni rybi prechody jinudy nevadil, naopak. Kdyby se tak dal predlozit inzenyrum...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.7.2021 14:57 Reaguje na JH
Podíval bych se zpětně na naše realizované projekty, jak se kritizovali a jak to dopadlo. Namátkou - Gabčíkovo, Nové Mlýny, Temelín, ...
Odpovědět
JH

JH

16.7.2021 15:10 Reaguje na Richard Vacek
Tak třeba Temelín smysl asi měl, u dvou ostatních nevím. Ale nemůžete srovnávat nesrovnatelné - z toho že máme užitek z Temelína nijak nevyplývá, že potřebujeme kanál.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 16:11 Reaguje na Richard Vacek
Ja mam kolegu z Gabcikova, sam jsem tam nikdy nebyl. Mam pocit ze zprav, ktere mam ze to byl/je jednoznacny uspech (i ekologicky, co se stavu tamnich luznich lesu tyce) pripadne pokracovani do Nagymaros - ktere Madari roku 1989 zrusili si hodnotit netroufam. Dunaj tolik neznam, jako Jizeru :) ale detaily treba rakouskych elektraren (elektrarny na velikych rekach zdaleka nejsou jen bolsevicky vymysl) ci Zeleznych vrat by mne urcite zajimaly
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.7.2021 23:31 Reaguje na Richard Vacek
Dopadlo:
Gabčíkovo je betonové monstrum, tehdy rozumní Maďaróni Nagyamarosz nepostavili vůbec a je tam nádherný rozsáhlý lužní les plný života.

Děsivě dopadly i Nové Mlýny, je tam pole až k hrázi a za ní vodní plocha a nic. Z lužního lesa nezbylo ani ťok. prostě fádní placka, ani pobřežní porosty nejsou. Ale hnízdí tam (díky ekologům) různí ptáci.

Temelín je jednoznačně plus, tam komentář nemám.
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.7.2021 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Gabcikovo je uspech, podivejte se na jejich energeticky mix, JE a voda. To chci taky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 09:02 Reaguje na Jarka O.
Jenže ta cena byla příliš vysoká, tak rozsáhlý komplex lužních lesů se jinde nanajde. Maďarskou část jsem projížděl na pálavě, prostě paráda.
Nové mlýny nedají elektřiny ani ťok, ten lužní les tam padl úplně celý a nenávratně.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.7.2021 14:35 Reaguje na Richard Vacek
Ano. Podle kritiku je asi prinosnejsi mokrad s komary zalozeny treba misto kusu drivejsiho lesa a cyklostezka odnikud nikam misto jakekoliv mezinarodni dopravni tepny. Prekvapilo me, ze s kanalem pocitaji Nemci, je fakt, ze to silna paka je nehlede na ekologii. Skoda, ze se, jak se tu psalo, neprosadil kratky usek z Polska do Bohumina, o ktery meli zajem Polaci a tak velky zarez do krajiny by nebyl.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

16.7.2021 16:07 Reaguje na Jarka O.
Milá paní , ČR není Amazonie , je zde již poněkud těsno.

Tzv. mezinárodní dopravní tepny =DOL= s ohledem na svou velikost spolehlivě negativně ovlivní i ty zbytky přírody, které se jakž takž v povodí uchovaly. V tom je zásadní problém.

Z provozního pohledu pak každý ví, že platby za přepravu zboží ani teoreticky nemohou zaplatit investiční náklady.
Nepotřebujeme mega stavby tohoto typu, potřebujeme plošně napravit zejména stav zemědělské půdy v ČT. Deficit 3.6 mld vodozádržnosti. ( ale na tom se na rozdíl od megastavby nemůže nikdo nabalit)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

16.7.2021 16:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Proc by se nekdo nemohl poradne nabalit napriklad na dotacich na stavbu novych rybniku? To by na rozdil od silenosti jako jsou solarni elektrarny na polich a lukach nebo masivniho paleni biomasy at jiz mistniho ci amazonskeho/konzskeho atd. puvodu bylo smysluplne obohaceni nasi krajiny. Ktera ma sice hodne rybniku ale jenom nekde
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.7.2021 17:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zcela jistě jsem pro zlepšení kvality půdy. Jestli to dokonce jde levně, tak už se melo začít nezávisle na jiných projektech. Někdo tu jednou psal, že organika (hnuj) v půdě nezlepší vodozadrznost. Myslím si, že to neni pravda. Obnovení živočišné výroby stejně bude nutné z více důvodů. Kanály v Německu nemají 100% délky vybetonovane koryto, jsou poloprirodni.Česko není přelidněné ani zastavěné jak zap. Evropa. Těsně možná někde je, ovšem na nové silnice je místo pořád. Jestli nebude kanál, bude silnice nebo železnice místo toho, je můj názor. Tak si vyberme. Pro a proti má všechno, já bych byla spíš pro Odra Dunaj, protože vede vic po rovině, stavba by byla levnější nebo obnovení železnic. Vůbec nejvíc bych byla pro soběstačnost a snížení kamionove dopravy po Evropě, která nutí ke stavění dopravních tepen. Mě technické stavby nezajimaji, ale co chcem dělat proti predkoronove zátěži na infrastrukturu? Že vodohospodarsky význam řeky, rybniky, přehrady, kanály v krajině mají, o to se snad hádat nebudem. Jak píše např. P. Macháček. Problém vidím jinde. V penězích taky, ale hlavně, že nejsou lidi. Možná se pletu. Tu knihu, co jste předevčírem doporučil osobám ducha malého, si možná stáhnu, jestli to pujde, protože mě pro a proti od znalců zajímají a nepočítám k nim články na ekolistu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

16.7.2021 17:32 Reaguje na Jarka O.
DOL jako mezinárodní dopravní tepna? To jako fakt?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 21:34 Reaguje na Petr Eliáš
V Brně tomu říkáme šaškec.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

16.7.2021 17:38 Reaguje na Richard Vacek
Otázka je, jestli je na DOLu něco užitečného. ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 21:35 Reaguje na Petr Eliáš
Jistě. Ta gigantická korupce.
Odpovědět
va

vaber

17.7.2021 08:36 Reaguje na Richard Vacek
kdysi největší odborníci prohlásili fyziku za mrtvou vědu protože už nic nového se prý nemůže objevit,
jaká to byla blbost pochopí možná i ti opoždění
pokud se bude člověk na planetě úspěšně rozvíjet i v budoucnu, dnešní ,,megalomanské projekty,, budou jen dětské hračky ve srovnání s tím co přijde
Odpovědět
va

vaber

17.7.2021 08:47 Reaguje na vaber
dříve nebo později se v Evropě najde dost rozumných lidí kteří kanál ze severu Evropy na jih prosadí ,jako celoevropskou potřebu a přízemní Češi budou jen čučet
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2021 08:36 Reaguje na vaber
A PROČ by to dělali??
Myslíte, že se zase z důvodů posílení dopravy zprovozní koněspřežná dráha z Budějc do Lince??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2021 08:39 Reaguje na vaber
Člověk se na planetě už rozvíjet nebude, natož úspěšně. S velmi vysokou pravděpodobností ho zařeže klimatická tragédie, která už nabírá obrátky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.7.2021 16:31
Víte lidičky, že vhodně konstruovaná plavební komora může být i rybím
přechodem? Víte, že v zahraničí existují dokonce výtahy pro migrující
ryby na daleko větších přehradách, než ty naše prdítka? Víte, že je dnes
vyřešeno i proplachováni přehrad od sedimentů a jejich nerušené putováni
řekou pod přehradou? Víte, že je možno regulovat nejenom povodně, ale
i sucha vodními díly. Víte, že je odlehčovacími plavebními kanály možno
chránit ptáky(kulíky, břehule, vlhy atd.) před vyplavením při povodních?
Ono nejlíp je nedělat nic a zírat, jak živly ničí lidem obydlí, mění
radikálně krajinu a berou životy nejen lidem, ale i řadě jiných živočichů,
kterých je už poskrovnu. Ano je to příroda, která je ale díky lidem
zbytečně krutá, protože jsme změnili už okolní krajinu. V mokrých rocích
jsou lužní lesy zaplavovány, v suchých usychají a pokud mám vodu
zadrženou v přehradách(N. Mlýny, Vranov), tak je mohu zaplavit i v
extrémně suchých letech. Neobejdeme se už bez přehrad, poldrů, ale i
těch mokřadů s možností rozlivu do okolí tam, kde to nijak moc neškodí. Když nebudeme dělat nic a pouze přihlížet, tak budeme šokovaní hlavně
při stávajícím kůrovcovém odlesnění. Vodu v těch metrových "lesích"
nemá co zadržet a dnešní Německo nám budiž výstrahou, že může prostě
spadnout i těch 14OO litrů vody na metr čtvereční a tu nezadrží jen ty
mokřady a tůně. Tuto krajinu v minulosti formovaly i takové extrémy
a proto tu máme kaňony a úzká říční údolí. Pouze jsme zapomněli, jak vznikly a vesele si tam postavili domy. I 24 let od povodní u nás na
Moravě lidé na toto zapomněli a stavějí domy na levné půdě při povodni
zaplavené třemi metry vody. A to je teprve čtvrtstoletí a už se na
to zapomnělo. Nedělejme proto nic a dočkáme se toho znovu. Za tu dobu
nemá mnoho postižených obcí a měst ani ty uprděné protipovodňové valy,
protože tomu brání pár magorů a i to Labe končí de fakto u Drážďan,
protože prý tu lodní dopravu ani nepotřebujeme. Celý svět splavňuje
kdejakou řeku a pouze tu se diskutuje a diskutuje stejně, jako se
bude diskutovat i o rychlotratích a JE. Kecy, kecy a výsledkem
bude skanzen Evropy žijící možná z turistiky a zbytku živořícího
průmyslu. Kdo se zastaví, tak se už taky nemusí pohnout z místa.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

16.7.2021 16:37 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 17:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Objem lodní dopravy v Německu klesá. Zavírají se doly, hutě a to vše má vliv na objem dopravy. Nejen té lodní. V návaznosti na to bude klesat i objem dopravy u nás. Pořád opomíjíte negativa lodní dopravy - pomalost, větší počet pracovníků a i vyšší cena. Lodní doprava, to nejsou jenom nějaké kanály a poetické lodičky, které plynou po vodě. To je velké množství zabrané půdy, protože ochranné pásmo takového kanálu musí být mnohem širší než ochranné pásmo u železniční trati. Navíc zapomínáte na obslužnou techniku takového kanálu. Bude zapotřebí vybudovat celou řadu zdymadel, což znamená další zabranou půdu. A taky zdroj energie, který ta zdymadla bude pohánět. A zapomínáte, že i ten kanál potřebuje údržbu. Vyčištění kanálu od nánosů, no a samozřejmě údržba a výměna dílů na obslužné technice. Tomáš Baťa sice byl vizionář, ale když plánoval stavbu toho kanálu, nemohl tušit, kam se pohne ekonomika v Česku. Nemohl tušit, že se budou zavírat doly a hutě, protože i on jako vizionář by svoje plány revidoval.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

16.7.2021 17:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Jééé to je ale krásná ukázka demagogie. Jako vždy. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2021 08:34 Reaguje na Břetislav Machaček
"Kecy, kecy a výsledkem bude skanzen Evropy žijící možná z turistiky a zbytku živořícího průmyslu. Kdo se zastaví, tak se už taky nemusí pohnout z místa".

Konečně reálné zhodnocení naší situace a zkuste si vzpomenout, kdo tady vládne už druhé volební období a co za tu dobu UDĚLAL (ne nažvanil).
Odpovědět
rl

rýpal lesní

21.7.2021 08:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Machačku, melete hlouposti. Bylo by to na dlouhé psaní, ale :
1. Pro vaše tvrzení o průchodu ryb plavební komorou se prosím seznamte s materiálem z r. 2012, jste vedle. Ryba migruje s vektorem rychlosti, takže ve zhlaví vám stát a čekat na loď nebude, je to především o rybochodech.
2. Vliv DOL k převedení povodňových průtoků může napsat jen neznalec, laik, či desinformátor. Plavební cesta nesmí být povodní dotčena, pokud není ochrana lodí zajištěna jinak.
3. Distribuci vody v trase lze zajistit jinak, levněji a lépe, ekonomičtěji. Stávající trasa BTK ( tř. nestanovena, změněna na "0") je dostatečná.
4. Tzv. odlehčovací kanál může zajistit převedení části průtoku, pokud má ochranu na patřičné úrovni, ovšem zde se ukazuje kolosální nesmysl samotných prosazovatelů DOL : K převedení povodňového špičového průtoku postačí mnohem menší profil, než má navrhovaná vodní cesta DOL v tzv. nové trase a velikosti tř. V (resp. IVb).
5. MD ČR zatím zvolilo postupnou legalizaci trasy DOL s postupným rozšiřováním, a současným povyšováním třídy. Zajímavé, že si toho nevšimly oprávněné úřady a tiše to vzaly na vědomí, bez toho, aby se zeptyly ekologických organizací.
6. Snahou N-SZ je mimo jiné i pád stavebních uzávěr, uvolnění možnosti staveb, mj. i v lokalitách, kde stavby nejsou vhodné či jsou nebezpečné. Úkolem SÚ je stavbu nepřipustit.
7. Na Labi nebrání pár magorů, ale nechtějí to ani Měmci, a vědí proč. Plavební hloubky jsou prostě pasé. Zatím se vybojovaly prohrábky v rámci oprav a údržby.
8. Výsledek za posledních 30 let je takový, jaký si systém nastavil.

Jinak s vaším pohledem poměrně souzním, ale některé informace jsou špatně, tak jen tolik. Řešení je, vyvážené technické, agrotechnické, krajinářské, lesnické, ekologické a vodohospodářské opatření. Zatím se ale tlačí velké stavby, a provádí se jen úlitby. V oblasti dopravy rozvoj VRT, posílení železniční dopravy, omezení automobilní. Lodní dopravu snad v úseku Labe, Vltavy, Morava rekreačně na stávající trase.

Ekologicky - stav nic moc. A odborníky, kteří upozorňovali před lety, že to tak dopadne, vyhazovali a byli znelíbeni, a o zakázky už ani nežebrají.

Až uvidím diagram převodu vody mezi povodími a vyhoví otřebné objemy a zabezpečenost, budu snad jiného názoru, ale chybí jim spousta vody v binaci, a to nespraví ani ty plánované nádrže v povodí Moravy, protože tím jen ochudí běžné průtoky na tocích, a vznikou problémy jinde. A Rakousko ani Slovesko nám vodu převádět nebude. Navíc, DOL má spoustu dalších zásadních nevyřešených otázek, v souvisejících oblastech a oborech, a nezdá se mi, že by to bylo zatím promítnuto do zfalšované studie.

Ale s některými vašimi alarmujícími (ne plavebními) názory docela souhlasím.
<rýpal lesní>
Odpovědět
JO

Jarka O.

21.7.2021 09:12 Reaguje na rýpal lesní
Zeptam se na ty rybochody. Byl tu nazor, ze rybe voda v Labi nechutna a vybrala by si cestu jinou rekou. Myslite, ze je to realne, ze betonovy rybochod neni potreba a jen staci rybu nasmerovat (nevim, jak se to dela) do jine mensi reky v blizkosti nejakym pruplavem? Je to nesmysl? U Nemcu jsem zvedava, protoze udelali velke projekty na meandrovani a revitalizaci Labe, ale ted se tu psalo, ze do Dolu s ceskou vladou pujdou. Jde jen o kratsi usek u hranice?
Co se tyce sirky 50 m, tak to je zarucene blbost, staci nizsi trida, Mohan - Ryn zde byt nema.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

22.7.2021 09:47 Reaguje na rýpal lesní
Jak je to tedy s zajistenim dostatku vody pro kanal DOL? Neptam se na vetev Labe - Morava - ta i mne prijde spise nerealisticka ale na spojeni Odra - Dunaj. Jak moc se pocita s pripadnou "precerpavaci kapacitou" toho kanalu (coby ulozistem energie z "obnovitelnych" zdroju)? Videl jsem kdysi kdesi napr. velkoryse plany precerpavani vody z Dunaje do :)
Na jinem miste tehle diskusi jsem se zminoval o staveni rybich prechodu v horach konkretne v Tanvalde. Tady je par snimku, jaky je Vas nazor na takovato dila https://photos.app.goo.gl/S2br6cCCsAjem9Uq8 Konkretne tenhle prechod/jez by musel byt doplnen asi peti dalsimi jezy v blizkem okoli podobneho charakteru. Musi to prece stat ohromne penize, kdyz si vezmu kolik je u nas rek a jezu tak tahle predstava "zpropustnit" rybam ceske jezy je daleko
vic velikasskym a financne narocnym projektem nez nejaky DOL... Jinak kdyz jsem delal predevcirem tyhle snimky vyplasil jsem o 200m nize u dalsiho jezu volavku, cihajici na korist. Psal jsem, ze jsem nikdy na prechodech tohoto typu neuvidel ani rybu. Mozna se mylim a po dokonceni toho prechodu se na nem uvelebi "ta moje" volavka a bude cihat na proplouvajici ryby, bude to tam mit mozna jeste pohodlnejsi nez v tom betonovem/dlazdenem koryte pod silnici R10 kde stala vcera :)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

22.7.2021 10:49 Reaguje na Miloš Zahradník
Vypadlo mi slovo ve vete
precerpavani vody z Dunaje do Lipna :)


Mimochodem, tohle - co popisuji nize - je muj sen ktery by se mohl libit "ekologum", vodakum i technokratum. Postavit novy "Orlik" v zuzenem udoli Vltavy mezi hradem Orlik a Zvikovem a tim promenit horni cast Orlicke nadrze nad touto novou prehradou ve veliky suchy polder. Tim by ozila vodacka reka Vltava a Otava az ke Zvikovu, vytvoril by se veliky retencni prostor pro dalsi "tisiciletou" povoden na Vltave - a hlavne vy se vyrobila mohutna precerpavajici elektrarna. Ktera by v dobe kdy je prebytek elektriny cerpala vodu z Vltavy pod Zvikovem nahoru do zbyle, dolni casti Orlicke nadrze. Hlavni rekreacni centra soucasneho Orliku by zustala zachovana. Vytvorila by se ohromna oblast nove "divociny" v tom vyprazdnenem udoli. Ze by ji parkrat za tisicileti zaplavila velka povoden by nikomu nevadilo, zadna stavebni cinnost by v tom udoli provozovana nebyla
:) Bylo by to drahe, ale vykonna precerpajici elektrarna - mohla by klidne pulsovat v obou smerech, udoli od Zvikova k nove hrazi by pak dole melo promenlivou hladinu (plus samozrejme potrebne obcasne tezeni naplavenych sterkopisku) ale to by v tamnim skalnatem terenu moc nevadilo) je prece vynosna zalezitost
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

16.7.2021 17:28
Jsem v klidu. Až se Tuzemák vrátí na Vysočinu a STBák vypadne ze Strakovky tak se na tento stupidní megatunel zapomene. :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2021 21:34 Reaguje na Petr Eliáš
Ročně se do tohoto nesmyslu sypalo asi 100 milión korun, dokud to nebyla vládní priorita a nebylo to v merku profi čerpadlářů dotací.
Teď to odhaduji na několikanásobek a není možno na to zapomenot, je to potřeba zarazit. Ty peníze, kecy se můžou vést do alelujá.
Odpovědět

Jan Škrdla

16.7.2021 23:26 Reaguje na Petr Eliáš
Dle mého Bureš tento meganesmysl prosazuje jen pro to, aby se zavděčil hradnímu čučkaři. Ten jej na oplátku udrží po volbách u koryta, pardon u kormidla.
Asi největší zájem na tomto projektu mají pijavice napojené na hrad, které si tímto odkloňují státní peníze do vlastní kapsy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2021 07:09 Reaguje na Jan Škrdla
Přesně tak, pouze obrovská korupce.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

18.7.2021 01:12 Reaguje na Jan Škrdla
Výstižné shrnutí. Nemohu nesouhlasit.
Odpovědět
MV

Miroslav Vlk

18.7.2021 12:32
Já to vidím jako další stejné vyhazování peněz např. na modernizaci letiště Mošnov + elektrifikaci železnice a vzduch vozící vlaky na letiště, i jako současnou, desetiletou - a NIC NEŘEŠÍCÍ modernizaci D1...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.7.2021 17:58 Reaguje na Miroslav Vlk
Mošnov se opravdu nepovedl. Už proto, že ten vlak na Mošnov je pomalejší a neobratnější než doprava do Mošnova z Ostravy autobusem. Když autem to je z jižního okraje Ostravy nějak 20 minut...
Ale Green Deal to možná napraví. Lidi si odvyknou jezdit autem, zvyknou si, že na 10 - 20 kilometrů cestují půl hodiny, hodinu a budou blahořečit dnešním papalášům,že jim umožnili do fabrik do průmyslové zóny v Mošnově jezdit z Ostravy i třeba z druhé strany od Veřovic vlakem.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.7.2021 17:51
Je to podobná novátorská stavba, jako kdysi byly železnice. A u železnic taky trvalo 20 - 40 let, než se plně projevily jejich výhody a jejich multiplikativní faktor železniční dopravou se zatím nevídanými parametry znásobování ekonomického rozvoje regionů, kde železnice byly.
A u kanálu DOl je asi největší problém ten, že neprochází Prahou a nepřináší jí žádný benefit, naopak peníze, které by se v Praze mohly házet do pražských žump, by se v případě kanálu DOL využily na Ostravsku. A přinesly prosperitu Ostravsku. Proto jsou pražáčci vesměs proti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.7.2021 18:57 Reaguje na Radim Polášek
Kanál je asi o dva tisíce let starší "supernovátorská stavba" než železnice a je jsou jich na světě postavené možná tisíce a dávno se zná jejich přínos.

Pán asi objevil Ameriku.

Právě proto odborníci téměř shodně tvrdí, že je to kolosální pitomost.
Odpovědět

Jan Škrdla

18.7.2021 20:22 Reaguje na Radim Polášek
Když jsem byl malý, jezdili jsme za tetou a díval jsem se na lodě na Labi. Většinou to byly remorkery převažející uhlí.
Docela by mě zajímalo, co by se tam plavilo za těch 20-40 let. Asi turisti.

Jinak pokud vás zajímá, jak moc si tuto stavbu přejí v Ostravě, tak si přečtěte následjující:
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/ostrava-kanal-dunaj-labe-odra-20210518.html
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.7.2021 09:43 Reaguje na Jan Škrdla
Kanaly se obnovuji vsude po svete, v danskych a nemeckych mestech pro estetiku, mikroklima, turismus=penize. Dnes je tu clanek o obnove azteckych kanalu v Mexiku. Kanaly preziji stoleti a vzdy budou k necemu. Krome dopravy slouzi vodohospodarsky, rekreacne, esteticky, odpocinku nebo zahnizdeni ptaku, coz se o dalnici nebo zeleznici rict neda. Casto plati, ze co je uzitecne a hezke, stoji trochu vic penez. Kdyz uz se tu pise o korupci, tak snad hlavne, ze z te korupce bude aspon nejaky uzitek, cimz si nejsem jista u zakladani mokradu na miste za tim ucelem skaceneho lesa za nase miliony nebo o fve s kratkou zivotnosti, omezenou funkcnosti a uzitkem. Svoleni ke stavbe, o kterou maji ekonomicky zajem Polaci, jak je ve Vasem odkazu, by regionu hospodarsky asi pomohlo. Otazka je, co bude misto splavneni Odry do Ostravy? Nic, protoze nova cesta neni potreba? Polaci do jakekoliv spoluprace s Ceskem hodi vidle a pujdou si svou cestou? Dalnice, zeleznice, jejichz udrzba take neco stoji, stavba je pomala a korupce tam take je, znici taky ekosystem, k rekreaci slouzit nemuze? Je potreba rozhodnout podle uztiku, pro a proti. Ne jak jsme casto svedky ve snemovne, kde se zasekne dobry zakon jen proto, ze ho navrhla konkurencni strana. Hlas lidu, hlas bozi, takze na severu preji vuli a moznost ke spolupraci, k nezavislemu neideologickemu, zato informovanemu rozhodovani. rozhodovani.
Na okraj: Polaci stavi kanal ostrovem do pristavu Elblag, aby lode nemusely plout ruskymi vodami. Rusove protestuji, argumentuji ekologii. EU dela mrtveho brouka, ok, neni to nase uzemi. Je to ale ve zvlastnim kontrastu k nasemu zajmu o amazonske pralesy v Brazilii. A jen v Brazilii, ne v ostatnich jihoam. statech. Cemu ta ekologie obcas slouzi? :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.7.2021 16:06 Reaguje na Jarka O.
... ze z te korupce bude aspon nejaky uzitek....
to jo pište že ANO!!!
Zvláště naší oligarchii, tase nabalíkuje bohatýrsky. Ovšem národ vykrvácí. Ale na to je zvyklý, krvácí rád, pod bičem šlape brázdu a nadává na režim.

Jezy na Labi se řeší už možná 30 let, už to stálo řádově miliardu a ještě se nekoplo do země.
DOL bude násobkem takové prkotiny.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.7.2021 16:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Ach jo, p. Hanzle, ach jo. Vy jste si predsevzal tezky boj. Chapete vsechno jinak. Strasite upecenimm, udusenim, oligarchii, vykrvacenim, to se neda cist. Nekdo tu psal, ze korupce se na projektech v EU odhaduje na 20 % nakladu. Ale ten bic asi chybi, jinak nechapu, ze ty jezy jeste nejsou, to zas mate pravdu. Takze mala zahradka a velky bic a byl by kanal, byla by dalnice sever jih a kdovi jake jeste velke stavby stavene otroky nebo vezni? Mozna by se vyplatila i jen cast kanalu, jako napr. ta cast u Polska, o tom hlavne pisu. Ale nebojte, kdyz Nemci do toho ted jdou, byl tu o tom clanek, tak budou ty jezy, budou evropske dotace od Leyenove, vsechno bude. PS: Vy znate nekoho, kdo ma rad korupci? Asi jen toho, kdo z ni osobne ma prospech. Jestli tunel kanalovy nebo solarni, jsem pro kanalovy. To bylo poselstvi vety o "uzitku" z korupce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.7.2021 23:22 Reaguje na Jarka O.
Vsjo búdět!!
To jsem poslouchal 35 let. Ale dočkal jsem se!!
Dostal jsem SVOBODU!!!!!
Aniž bych musel bojovat o život. Půl života jsem žil jako svobodný člověk (a doteď se tak cítím), to je pocit, který mentální otrok nikdy nepozná.
Jenom má obavu, že moje děcka o ni přijdou, to je celý.
Jenom mám těžké svědomí, že jsem pro naši svobodu neudělal tolik, co jsem měl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.7.2021 09:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Neni duvod mit tezke svedomi, deti budoucnost vyresi samy, Cesko na tom neni nejhur a znam reci lidi z jinych statu, jak mohli byt jak Svycarsko, kdyby... Dik za nazvani mentalnim otrokem, me Vase komenty bavi.:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.7.2021 17:32 Reaguje na Jarka O.
Vás bych skutečně nenazval mentálním otrokem, já to myslel obecně.
Na lidi, kteří pořád ještě bečí, jak bylo za komárů dobře.
Trochu problém je, že my na tom byli jak Švýcarsko, koncem 19. století, za 1. republiky i hned po ní. To jsme patřili mezi 10 nejvyspělejších zemí světa.
Baťa měl taky jednu fabriku ve Švýcarech, byla tam tehdy levnější pracovní síla.
Po válce jsme měli nejlepší rozvojové prognózy (zároveň se Švýcarskem) z celé Evropy, byli jsme minimálně postiženi válkou a měli jsme velmi dobře rozjetý průmysl.
Na světě byly tehdy jen čtyři tvrdé měny: Americký dolar, švýcarský frank, švédská a česká koruna.

Jenže čecháček si zvolil do vedení státu komunisty a pak to známe všichni. Když komár zbankrotoval v r. 89 byli jsme na hezkém místě asi tak 93 - 96. Doposud jsme se z toho nevzpamatovali a dnes jdeme zase dolů.
Odpovědět

Jan Škrdla

19.7.2021 16:40 Reaguje na Jarka O.
Když to shrnu:
turismus - DOL vychází jako trochu drahá turistická atrakce, bez které se obejdeme a na kterou stejně nejsou peníze
mikroklima a estetika - vhodnější a navíc podstatně levnějším řešením jsou malé vodní plochy, mokřady, zeleň v krajině

Jen takový dotaz - který mokřad se vybudoval místo pokáceného lesa?
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.7.2021 16:44 Reaguje na Jan Škrdla
U Skihotelu jeden takovy je.
Odpovědět

Jan Škrdla

19.7.2021 22:35 Reaguje na Jarka O.
Tento případ neznám, podle názvu bych tipoval na akci nějakého papaláše.
Obecně platí, že lesní pozemky jsou u nás docela chráněny před převodem na jinou kulturu.
Výjimkou je např. realizace liniové stavby nebo vodního díla. Na takové Nové Mlýny toho lesa padlo podstatně více.
Odpovědět
JO

Jarka O.

20.7.2021 09:33 Reaguje na Jan Škrdla
Jde o maly plac spis pro okolojdouci a deti s tabulkou, osiky zustaly, a drobnou akci obce, je to vlastne celkem hezke. U Novych Mlynu je priroda uz v poradku, teda z meho laickeho pohledu. Dnes tu je celkem zajimavy clanek o malych vodnich plochach, to je zas z meho pohledu v nekterych pripadech zbytecny tunel uplne bez uzitku. U kanalu je asi dobre, ze se bude stavet pomalu a cast (mozna) v prihranicni oblasti a az se nekdy zjisti ekonomicky vysledek, tak bude moznost rozhodnout, jestli budou dalsi zmeny krajiny kanalem uzitecne nebo bude vystavby konec. Sama neverim, ze se nekdy postavi cely. Jestli se SJ smerem uz ted stavi pozemni komunikace, tak to je urcite levnejsi a rychlejsi. Turiste byli pred koronou vlastne taky zbozi prevazene sem tam, kdovi jak se situace ted vyvine.
Odpovědět

Jan Škrdla

20.7.2021 23:23 Reaguje na Jarka O.
V případě toho mokřadu pak nevím, kde je problém.
Co se týká Nových Mlýnů, možná se už začlenily do krajiny, ale tady velká hrozba zanášení bahnem. Navíc lužní lesy, které musely ustoupit vodě, jen tak něco nenahradí.
Co se týká Odry, je možné, že se povede splavnit někde na hranice s Polskem nebo do Bohumína, dál do Ostravy to vidím jako nereálné.
Naopak s malými vodními plochami problém nemám, zvlášť pokud jsou vhodně začleněné do krajiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.7.2021 09:04 Reaguje na Jan Škrdla
Nové Mlýny se nikam nazačlenily.
Odpovědět

Jan Škrdla

22.7.2021 23:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Neříkám, že je to kdovíjaká krása. Nevím, jak to vypadalo předtím, tak mě to nepřipadne tak strašené. Každopádně těch lužních lesů je škoda, taky se obávám, jeslti někdo počítal s usazování sedimentů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.7.2021 09:13 Reaguje na Jan Škrdla
Před tím byly na celé ploše dnešní vodní hladiny lužní lesy. Kdyby aspoň nechali něco na okrajích, ale dnes je tam obrovské pole, na okraji sypaná hráz s asfaltovou obslužnou komunikací, kamenný zásyp (většinou nula vegetace), pak voda až na druhou stranu a tam to samé.
Odpovědět
MM

Milan Milan

18.9.2021 21:26
Jak to tady již zmíněno. Samá čistička s certifikátem kvality co by vymyšlené skvělé dílo zpravidla vypouštějící do vod anorganiku, ale zapovídá se močůvka, hnůj, buzerují se žumpáci.... ač na tyto "bio" produkty má příroda miliony let vytvořené mechanismy důležitého potravního řetězce. Ale co by jsme chtěli po odbornících jež nechají klidně zdevastovat a sežrat lesy, nebo zabírat zemědělskou půdu developery, hrát si na zachránce planety a realita po letech ukazuje, že jsou to jenom populisté a v důsledku nebezpeční škodiči. Lány pilně hnojené k vypěstování řepky, nebo jiných druhů plodin paradoxně určených k následnému spálení......
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist