Dana Balcarová: Vláda připravuje mezinárodní smlouvu, která míří k výstavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe. Je to vyhazování miliard za megalomanský projekt
Labe nikdy nebude spolehlivou dopravní cestou, a to ani kdyby se prosazované jezy realizovaly. Nesmyslnost opakovaných snah prosadit nejen tyto megalomanské projekty, ale především ten největší a nejkontroverznější, a to kanál Dunaj–Odra–Labe, je patrná z vyjádření ministrů všech sedmi spolkových zemí, kterými Labe v Německu protéká. Ti konstatují, že současný návrh dohody o Labi upřednostňuje lodní dopravu, což je v rozporu s Celkovou koncepcí pro Labe, není dostatečně zohledněn požadavek udržení biologické rozmanitosti, ani rámcová směrnice o vodách, a už na konci dubna požadovali po spolkové vládě opětovné projednání textu dohody s českou stranou a zásadní změny v jejím textu.
Stejně tak čeští odborníci varují, že možnosti kanálu Dunaj–Odra–Labe rychlostí, strukturou ani objemem přepravovaného nákladu neodpovídají poptávce. Ze srovnání s železnicí, které provedl profesor Martina Kvizda, ředitel Institutu pro dopravní ekonomii, geografii a politiku při Masarykově univerzitě, vyplývá, že je kapacita kanálu desetinásobně menší než kapacita železnice, přitom má kanál pětinásobný zábor půdy. Přeprava na kanálu je desetkrát pomalejší. Spotřeba energie je na kanálu DOL 3,5krát vyšší než na železnici a 2krát dražší. Vyprodukuje 9krát víc emisí oxidu uhličitého. Kanál vyžaduje 30krát víc personálu. Kanál generuje i další náklady, které železnice nemá – například na nezbytné přečerpávání vody mezi povodími.
Po prostudování návrhu dohody jsem přesvědčená o tom, že jediným jejím účelem je zneužít Německo a uměle si vytvořit páku na budoucí prosazení realizace megalomanských plavebních stupňů na Labi, která je v rozporu s českou i evropskou legislativou.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (103)
Zbyněk Šeděnka
16.7.2021 08:40 Reaguje na Karel Zvářalrýpal lesní
16.7.2021 09:11 Reaguje na Zbyněk Šeděnka<rl>
Zbyněk Šeděnka
16.7.2021 09:20 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
16.7.2021 10:07 Reaguje na Zbyněk Šeděnka<rýpal lesní>
Pavel Hanzl
16.7.2021 09:39 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJediné řešení je, aby vyhrál podzimní volby demoblok a okamžitě ten děsivý tunel zarazil. Je to vládní politika a ta se musí zásadně změnit. Jsme dnes země naopak a v téhle pozici je jakýkoliv vývoj jen směrem dolů.
rýpal lesní
16.7.2021 10:12 Reaguje na Pavel HanzlJste vedle, pane. Záměrně.
Ať tam bude kdokoliv, bude v zámu pokračovat, neboť chuť peněz EU je povětná a návyková. ODS a KDU-ČSL spolu s TOP i STAN čerpají z EU do obcí a přitom byli první, kteří na oko nadávali, proč bychoma tam měli být. Jen v zájmu toho, aby nebyla konkurence zajíčků u ošatky s travičkou.
Pavel Hanzl
16.7.2021 11:30 Reaguje na rýpal lesníProto ho může zrušit jen nová politická garnitura, současní čepadláři dotací jsou součástí stávající mafie. A tu porazit bude velmi těžké.
smějící se bestie
16.7.2021 12:00 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaNebýt těch neumětelů, teoretiků, hned po r.1989, tak byl dnes D-O-L, ze 2/3 v provozu.
Lukáš Kašpárek
16.7.2021 06:59rýpal lesní
16.7.2021 09:05 Reaguje na Lukáš KašpárekPavel Hanzl
16.7.2021 09:33 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
21.7.2021 08:19 Reaguje na Pavel HanzlDemoblok považovat za normální je úchylka. Jsou to fašisti s vypůjčenou rétorikou.
Pavel Hanzl
16.7.2021 09:35 Reaguje na Lukáš KašpárekTotalitní blok má šanci vyhrát volby, což by byla cesta do hodně hluboké krize. O to jim jde, cílem je vystoupení z EU a návrat pod ruský bič.
Zbyněk Šeděnka
16.7.2021 08:33rýpal lesní
16.7.2021 09:08 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
16.7.2021 11:32 Reaguje na Zbyněk Šeděnkarýpal lesní
16.7.2021 09:02Jsem kdykoliv k dispozici do Zlína přijet a dát si s ní chvíli rozhovoru na Krajském úřadě Zlínského kraje, pokud bude mít zájem. Stačí napsat do odpovědi termín a hodinu, kdy je možnost návštěvy, je-li zájem. Obvykle u politiků není.
Ale body za aktivitu, která nikde nevede se rády přetaví ve volební zisk.
<rl>
Miloš Zahradník
16.7.2021 09:23Zbyněk Šeděnka
16.7.2021 09:40 Reaguje na Miloš Zahradníkhttps://www.google.com/search?rlz=1C1AVFA_enCZ738CZ738&source=univ&tbm=isch&q=DOL+mapa&sa=X&ved=2ahUKEwjw0Y22iufxAhUosaQKHRpRB6MQ7Al6BAgCEEE&biw=1366&bih=657
rýpal lesní
16.7.2021 09:47 Reaguje na Zbyněk Šeděnkarýpal lesní
16.7.2021 09:45 Reaguje na Miloš Zahradníkhttp://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby?section=&status=&type=7&money=
To je portál investora, jistě zjistíte, co tam chybí.
Ale pokud mi zde dáte mail, pošlu vám soubory - situace z celého DOL, je to ve studii, která již opět není nikde k mání, kdyby nefungoval odkaz zde, z MD ČR :
https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Studie-k-vodnimu-koridoru-Dunaj-Odra-Labe-je-verej
Stačí zkopírovat do vyhledávacího řádku. Stahuje se celá studie, situace najdete u jednotlivých částí. Je toho několik GB dat, stahování trvá, nejlíp přes pevnou linku.
<rl>
Miloš Zahradník
16.7.2021 09:50 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
16.7.2021 13:40 Reaguje na Miloš ZahradníkJirka Černý
16.7.2021 09:41Miloš Zahradník
16.7.2021 09:47Proc by mel ten jez tu velkolepou scenerii nejak nicit? A k tmu rybimu prechodu, ten ve me vyvolava trochu smich... Jak bude vypadat rybi prechod na Strekove? A na desitkach dalsich jezu (treba takovy Orlik :) lososum vzdy chutnala voda Vltavy, ne Maleho labe nad Melnikem) vyse proti toku nebo staci navigovat v budoucnu lososa do Ploucnice, Kamenice a hlavne Biliny? Stoji to za ty prachy? :)
rýpal lesní
16.7.2021 09:58 Reaguje na Miloš Zahradník<rýpal lesní>
Miloš Zahradník
16.7.2021 10:09 Reaguje na rýpal lesní"pokud stupně, tak správný rybochod" by znel rozumne, kdyby ho prosadila uz Marie Terezie nebo tedy aspon Franz Josef I po nastupu na trun. Nejpozdeji po roce 1930 uz je pozde
rýpal lesní
16.7.2021 10:16 Reaguje na Miloš Zahradník<rl>
Miloš Zahradník
16.7.2021 10:34 Reaguje na rýpal lesníMiloš Zahradník
16.7.2021 10:06 Reaguje na Miloš ZahradníkZiji v povodi horni Jizery a tak sleduji jeden takovy nove vybudovany rybi prechod pobliz naseho domu. Nikdy jsem v nem nevidel ani ja ani mi znami rybati rybu... A ti co jezdite z Prahy na Harrachov kouknete nekdy na tu velkorysou stavbu rybiho prechodu v Tanvalde u silnice. Ma jednu vadu - a 100 m nize je dalsi, daleko vyssi jez jimz jde voda do tunelu. Mlati se tu "zelena" podpora EU dvema protikladnym vecem - starosti o ryby a starosti o co nejvetsi eploataci "obnovitelne" energiem rek. Vysledkem je saskovska situace
kdy se staveji rybi prechody na rekach, ktere jsou vetsinu casu vyschle a jejichz voda jde zatrubnena do malych vodnich elektraren
Kdyby se aspon zlomek te starosti a toho objemu penez - co EU dava do pohodli a bezpeci ryb na jezech venoval pohodli a bezpeci vodaku, jichz se nekterych nebezpecnych jezech za dobu jejich existence utopilo treba i nekolik desitek
Miloš Zahradník
16.7.2021 10:33 Reaguje na Miloš ZahradníkNetreba dodavat ze na stav rybiho osazenstva maji vyraznejsi vliv uplne jine faktory, nez nejake rybi prechody. To i jedna jedina volavka ma vetsi efekt, nez cela tahle stavba...
Zbyněk Šeděnka
16.7.2021 12:04 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
16.7.2021 16:23 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
16.7.2021 17:00 Reaguje na Miloš Zahradníkrýpal lesní
16.7.2021 10:33 Reaguje na Miloš ZahradníkV tom Tanvaldu, není to spíše nějaká propust pro loďky (Kamenice) ? Ono se to obvykle buduje pospolu. Situaci tam podrobně neznám, jen trochu.
<rl>
rýpal lesní
16.7.2021 10:36 Reaguje na rýpal lesníMiloš Zahradník
16.7.2021 10:55 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
16.7.2021 13:51 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
16.7.2021 10:51 Reaguje na rýpal lesnírýpal lesní
16.7.2021 13:58 Reaguje na Miloš ZahradníkMyslím že rybí přechody fungují jen, když je migrace ryb možná v celé délce. Takže to chce vydržet, snad bude líp i pro ryby. Voda v horách je, a nějaká příroda ještě také. Jde o to, aby byla i dál. <rl>
Miloš Zahradník
21.7.2021 08:39 Reaguje na rýpal lesníhttps://photos.app.goo.gl/DphvNBdc3jUV9nDE8
https://photos.app.goo.gl/GJnQ9KzDEkdUPKHC7
https://photos.app.goo.gl/XpRxdg9vs4bMmc4Z8
https://photos.app.goo.gl/mUtarMkqbsnWR48s5
Richard Vacek
16.7.2021 12:18A dnes - skutečně už žádné "megalomanské" projekty nepotřebujeme, protože všechny už jsou zrealizovány, nebo je jenom silnější odpor i proti užitečným projektům?
smějící se bestie
16.7.2021 13:31 Reaguje na Richard VacekJe silný odpor k užitečným projektům.
JH
16.7.2021 14:06 Reaguje na Richard VacekMiloš Zahradník
16.7.2021 14:16 Reaguje na JHMiloš Zahradník
16.7.2021 14:25 Reaguje na Miloš ZahradníkZe srovnání s železnicí, které provedl profesor Martina Kvizda, ředitel Institutu pro dopravní ekonomii, geografii a politiku při Masarykově univerzitě, vyplývá, že je kapacita kanálu desetinásobně menší než kapacita železnice, přitom má kanál pětinásobný zábor půdy. Přeprava na kanálu je desetkrát pomalejší. Spotřeba energie je na kanálu DOL 3,5krát vyšší než na železnici a 2krát dražší. Vyprodukuje 9krát víc emisí oxidu uhličitého. Kanál vyžaduje 30krát víc personálu. Kanál generuje i další náklady, které železnice nemá – například na nezbytné přečerpávání vody mezi povodími
Jarka O.
16.7.2021 14:39 Reaguje na Miloš ZahradníkRichard Vacek
16.7.2021 14:57 Reaguje na JHJH
16.7.2021 15:10 Reaguje na Richard VacekMiloš Zahradník
16.7.2021 16:11 Reaguje na Richard VacekPavel Hanzl
19.7.2021 23:31 Reaguje na Richard VacekGabčíkovo je betonové monstrum, tehdy rozumní Maďaróni Nagyamarosz nepostavili vůbec a je tam nádherný rozsáhlý lužní les plný života.
Děsivě dopadly i Nové Mlýny, je tam pole až k hrázi a za ní vodní plocha a nic. Z lužního lesa nezbylo ani ťok. prostě fádní placka, ani pobřežní porosty nejsou. Ale hnízdí tam (díky ekologům) různí ptáci.
Temelín je jednoznačně plus, tam komentář nemám.
Jarka O.
21.7.2021 09:14 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
22.7.2021 09:02 Reaguje na Jarka O.Nové mlýny nedají elektřiny ani ťok, ten lužní les tam padl úplně celý a nenávratně.
Jarka O.
16.7.2021 14:35 Reaguje na Richard VacekMiroslav Vinkler
16.7.2021 16:07 Reaguje na Jarka O.Tzv. mezinárodní dopravní tepny =DOL= s ohledem na svou velikost spolehlivě negativně ovlivní i ty zbytky přírody, které se jakž takž v povodí uchovaly. V tom je zásadní problém.
Z provozního pohledu pak každý ví, že platby za přepravu zboží ani teoreticky nemohou zaplatit investiční náklady.
Nepotřebujeme mega stavby tohoto typu, potřebujeme plošně napravit zejména stav zemědělské půdy v ČT. Deficit 3.6 mld vodozádržnosti. ( ale na tom se na rozdíl od megastavby nemůže nikdo nabalit)
Miloš Zahradník
16.7.2021 16:15 Reaguje na Miroslav VinklerJarka O.
16.7.2021 17:15 Reaguje na Miroslav VinklerPetr Eliáš
16.7.2021 17:32 Reaguje na Jarka O.Petr Eliáš
16.7.2021 17:38 Reaguje na Richard Vacekvaber
17.7.2021 08:36 Reaguje na Richard Vacekjaká to byla blbost pochopí možná i ti opoždění
pokud se bude člověk na planetě úspěšně rozvíjet i v budoucnu, dnešní ,,megalomanské projekty,, budou jen dětské hračky ve srovnání s tím co přijde
vaber
17.7.2021 08:47 Reaguje na vaberPavel Hanzl
18.7.2021 08:36 Reaguje na vaberMyslíte, že se zase z důvodů posílení dopravy zprovozní koněspřežná dráha z Budějc do Lince??
Pavel Hanzl
18.7.2021 08:39 Reaguje na vaberBřetislav Machaček
16.7.2021 16:31přechodem? Víte, že v zahraničí existují dokonce výtahy pro migrující
ryby na daleko větších přehradách, než ty naše prdítka? Víte, že je dnes
vyřešeno i proplachováni přehrad od sedimentů a jejich nerušené putováni
řekou pod přehradou? Víte, že je možno regulovat nejenom povodně, ale
i sucha vodními díly. Víte, že je odlehčovacími plavebními kanály možno
chránit ptáky(kulíky, břehule, vlhy atd.) před vyplavením při povodních?
Ono nejlíp je nedělat nic a zírat, jak živly ničí lidem obydlí, mění
radikálně krajinu a berou životy nejen lidem, ale i řadě jiných živočichů,
kterých je už poskrovnu. Ano je to příroda, která je ale díky lidem
zbytečně krutá, protože jsme změnili už okolní krajinu. V mokrých rocích
jsou lužní lesy zaplavovány, v suchých usychají a pokud mám vodu
zadrženou v přehradách(N. Mlýny, Vranov), tak je mohu zaplavit i v
extrémně suchých letech. Neobejdeme se už bez přehrad, poldrů, ale i
těch mokřadů s možností rozlivu do okolí tam, kde to nijak moc neškodí. Když nebudeme dělat nic a pouze přihlížet, tak budeme šokovaní hlavně
při stávajícím kůrovcovém odlesnění. Vodu v těch metrových "lesích"
nemá co zadržet a dnešní Německo nám budiž výstrahou, že může prostě
spadnout i těch 14OO litrů vody na metr čtvereční a tu nezadrží jen ty
mokřady a tůně. Tuto krajinu v minulosti formovaly i takové extrémy
a proto tu máme kaňony a úzká říční údolí. Pouze jsme zapomněli, jak vznikly a vesele si tam postavili domy. I 24 let od povodní u nás na
Moravě lidé na toto zapomněli a stavějí domy na levné půdě při povodni
zaplavené třemi metry vody. A to je teprve čtvrtstoletí a už se na
to zapomnělo. Nedělejme proto nic a dočkáme se toho znovu. Za tu dobu
nemá mnoho postižených obcí a měst ani ty uprděné protipovodňové valy,
protože tomu brání pár magorů a i to Labe končí de fakto u Drážďan,
protože prý tu lodní dopravu ani nepotřebujeme. Celý svět splavňuje
kdejakou řeku a pouze tu se diskutuje a diskutuje stejně, jako se
bude diskutovat i o rychlotratích a JE. Kecy, kecy a výsledkem
bude skanzen Evropy žijící možná z turistiky a zbytku živořícího
průmyslu. Kdo se zastaví, tak se už taky nemusí pohnout z místa.
Zbyněk Šeděnka
16.7.2021 17:24 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Eliáš
16.7.2021 17:31 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
18.7.2021 08:34 Reaguje na Břetislav MachačekKonečně reálné zhodnocení naší situace a zkuste si vzpomenout, kdo tady vládne už druhé volební období a co za tu dobu UDĚLAL (ne nažvanil).
rýpal lesní
21.7.2021 08:58 Reaguje na Břetislav Machaček1. Pro vaše tvrzení o průchodu ryb plavební komorou se prosím seznamte s materiálem z r. 2012, jste vedle. Ryba migruje s vektorem rychlosti, takže ve zhlaví vám stát a čekat na loď nebude, je to především o rybochodech.
2. Vliv DOL k převedení povodňových průtoků může napsat jen neznalec, laik, či desinformátor. Plavební cesta nesmí být povodní dotčena, pokud není ochrana lodí zajištěna jinak.
3. Distribuci vody v trase lze zajistit jinak, levněji a lépe, ekonomičtěji. Stávající trasa BTK ( tř. nestanovena, změněna na "0") je dostatečná.
4. Tzv. odlehčovací kanál může zajistit převedení části průtoku, pokud má ochranu na patřičné úrovni, ovšem zde se ukazuje kolosální nesmysl samotných prosazovatelů DOL : K převedení povodňového špičového průtoku postačí mnohem menší profil, než má navrhovaná vodní cesta DOL v tzv. nové trase a velikosti tř. V (resp. IVb).
5. MD ČR zatím zvolilo postupnou legalizaci trasy DOL s postupným rozšiřováním, a současným povyšováním třídy. Zajímavé, že si toho nevšimly oprávněné úřady a tiše to vzaly na vědomí, bez toho, aby se zeptyly ekologických organizací.
6. Snahou N-SZ je mimo jiné i pád stavebních uzávěr, uvolnění možnosti staveb, mj. i v lokalitách, kde stavby nejsou vhodné či jsou nebezpečné. Úkolem SÚ je stavbu nepřipustit.
7. Na Labi nebrání pár magorů, ale nechtějí to ani Měmci, a vědí proč. Plavební hloubky jsou prostě pasé. Zatím se vybojovaly prohrábky v rámci oprav a údržby.
8. Výsledek za posledních 30 let je takový, jaký si systém nastavil.
Jinak s vaším pohledem poměrně souzním, ale některé informace jsou špatně, tak jen tolik. Řešení je, vyvážené technické, agrotechnické, krajinářské, lesnické, ekologické a vodohospodářské opatření. Zatím se ale tlačí velké stavby, a provádí se jen úlitby. V oblasti dopravy rozvoj VRT, posílení železniční dopravy, omezení automobilní. Lodní dopravu snad v úseku Labe, Vltavy, Morava rekreačně na stávající trase.
Ekologicky - stav nic moc. A odborníky, kteří upozorňovali před lety, že to tak dopadne, vyhazovali a byli znelíbeni, a o zakázky už ani nežebrají.
Až uvidím diagram převodu vody mezi povodími a vyhoví otřebné objemy a zabezpečenost, budu snad jiného názoru, ale chybí jim spousta vody v binaci, a to nespraví ani ty plánované nádrže v povodí Moravy, protože tím jen ochudí běžné průtoky na tocích, a vznikou problémy jinde. A Rakousko ani Slovesko nám vodu převádět nebude. Navíc, DOL má spoustu dalších zásadních nevyřešených otázek, v souvisejících oblastech a oborech, a nezdá se mi, že by to bylo zatím promítnuto do zfalšované studie.
Ale s některými vašimi alarmujícími (ne plavebními) názory docela souhlasím.
<rýpal lesní>
Jarka O.
21.7.2021 09:12 Reaguje na rýpal lesníCo se tyce sirky 50 m, tak to je zarucene blbost, staci nizsi trida, Mohan - Ryn zde byt nema.
Miloš Zahradník
22.7.2021 09:47 Reaguje na rýpal lesníNa jinem miste tehle diskusi jsem se zminoval o staveni rybich prechodu v horach konkretne v Tanvalde. Tady je par snimku, jaky je Vas nazor na takovato dila https://photos.app.goo.gl/S2br6cCCsAjem9Uq8 Konkretne tenhle prechod/jez by musel byt doplnen asi peti dalsimi jezy v blizkem okoli podobneho charakteru. Musi to prece stat ohromne penize, kdyz si vezmu kolik je u nas rek a jezu tak tahle predstava "zpropustnit" rybam ceske jezy je daleko
vic velikasskym a financne narocnym projektem nez nejaky DOL... Jinak kdyz jsem delal predevcirem tyhle snimky vyplasil jsem o 200m nize u dalsiho jezu volavku, cihajici na korist. Psal jsem, ze jsem nikdy na prechodech tohoto typu neuvidel ani rybu. Mozna se mylim a po dokonceni toho prechodu se na nem uvelebi "ta moje" volavka a bude cihat na proplouvajici ryby, bude to tam mit mozna jeste pohodlnejsi nez v tom betonovem/dlazdenem koryte pod silnici R10 kde stala vcera :)
Miloš Zahradník
22.7.2021 10:49 Reaguje na Miloš Zahradníkprecerpavani vody z Dunaje do Lipna :)
Mimochodem, tohle - co popisuji nize - je muj sen ktery by se mohl libit "ekologum", vodakum i technokratum. Postavit novy "Orlik" v zuzenem udoli Vltavy mezi hradem Orlik a Zvikovem a tim promenit horni cast Orlicke nadrze nad touto novou prehradou ve veliky suchy polder. Tim by ozila vodacka reka Vltava a Otava az ke Zvikovu, vytvoril by se veliky retencni prostor pro dalsi "tisiciletou" povoden na Vltave - a hlavne vy se vyrobila mohutna precerpavajici elektrarna. Ktera by v dobe kdy je prebytek elektriny cerpala vodu z Vltavy pod Zvikovem nahoru do zbyle, dolni casti Orlicke nadrze. Hlavni rekreacni centra soucasneho Orliku by zustala zachovana. Vytvorila by se ohromna oblast nove "divociny" v tom vyprazdnenem udoli. Ze by ji parkrat za tisicileti zaplavila velka povoden by nikomu nevadilo, zadna stavebni cinnost by v tom udoli provozovana nebyla
:) Bylo by to drahe, ale vykonna precerpajici elektrarna - mohla by klidne pulsovat v obou smerech, udoli od Zvikova k nove hrazi by pak dole melo promenlivou hladinu (plus samozrejme potrebne obcasne tezeni naplavenych sterkopisku) ale to by v tamnim skalnatem terenu moc nevadilo) je prece vynosna zalezitost
Petr Eliáš
16.7.2021 17:28Pavel Hanzl
16.7.2021 21:34 Reaguje na Petr EliášTeď to odhaduji na několikanásobek a není možno na to zapomenot, je to potřeba zarazit. Ty peníze, kecy se můžou vést do alelujá.
Jan Škrdla
16.7.2021 23:26 Reaguje na Petr EliášAsi největší zájem na tomto projektu mají pijavice napojené na hrad, které si tímto odkloňují státní peníze do vlastní kapsy.
Majka Kletečková
18.7.2021 01:12 Reaguje na Jan ŠkrdlaMiroslav Vlk
18.7.2021 12:32Radim Polášek
18.7.2021 17:58 Reaguje na Miroslav VlkAle Green Deal to možná napraví. Lidi si odvyknou jezdit autem, zvyknou si, že na 10 - 20 kilometrů cestují půl hodiny, hodinu a budou blahořečit dnešním papalášům,že jim umožnili do fabrik do průmyslové zóny v Mošnově jezdit z Ostravy i třeba z druhé strany od Veřovic vlakem.
Radim Polášek
18.7.2021 17:51A u kanálu DOl je asi největší problém ten, že neprochází Prahou a nepřináší jí žádný benefit, naopak peníze, které by se v Praze mohly házet do pražských žump, by se v případě kanálu DOL využily na Ostravsku. A přinesly prosperitu Ostravsku. Proto jsou pražáčci vesměs proti.
Pavel Hanzl
18.7.2021 18:57 Reaguje na Radim PolášekPán asi objevil Ameriku.
Právě proto odborníci téměř shodně tvrdí, že je to kolosální pitomost.
Jan Škrdla
18.7.2021 20:22 Reaguje na Radim PolášekDocela by mě zajímalo, co by se tam plavilo za těch 20-40 let. Asi turisti.
Jinak pokud vás zajímá, jak moc si tuto stavbu přejí v Ostravě, tak si přečtěte následjující:
https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/ostrava-kanal-dunaj-labe-odra-20210518.html
Jarka O.
19.7.2021 09:43 Reaguje na Jan ŠkrdlaNa okraj: Polaci stavi kanal ostrovem do pristavu Elblag, aby lode nemusely plout ruskymi vodami. Rusove protestuji, argumentuji ekologii. EU dela mrtveho brouka, ok, neni to nase uzemi. Je to ale ve zvlastnim kontrastu k nasemu zajmu o amazonske pralesy v Brazilii. A jen v Brazilii, ne v ostatnich jihoam. statech. Cemu ta ekologie obcas slouzi? :-)
Pavel Hanzl
19.7.2021 16:06 Reaguje na Jarka O.to jo pište že ANO!!!
Zvláště naší oligarchii, tase nabalíkuje bohatýrsky. Ovšem národ vykrvácí. Ale na to je zvyklý, krvácí rád, pod bičem šlape brázdu a nadává na režim.
Jezy na Labi se řeší už možná 30 let, už to stálo řádově miliardu a ještě se nekoplo do země.
DOL bude násobkem takové prkotiny.
Jarka O.
19.7.2021 16:41 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
19.7.2021 23:22 Reaguje na Jarka O.To jsem poslouchal 35 let. Ale dočkal jsem se!!
Dostal jsem SVOBODU!!!!!
Aniž bych musel bojovat o život. Půl života jsem žil jako svobodný člověk (a doteď se tak cítím), to je pocit, který mentální otrok nikdy nepozná.
Jenom má obavu, že moje děcka o ni přijdou, to je celý.
Jenom mám těžké svědomí, že jsem pro naši svobodu neudělal tolik, co jsem měl.
Jarka O.
20.7.2021 09:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
20.7.2021 17:32 Reaguje na Jarka O.Na lidi, kteří pořád ještě bečí, jak bylo za komárů dobře.
Trochu problém je, že my na tom byli jak Švýcarsko, koncem 19. století, za 1. republiky i hned po ní. To jsme patřili mezi 10 nejvyspělejších zemí světa.
Baťa měl taky jednu fabriku ve Švýcarech, byla tam tehdy levnější pracovní síla.
Po válce jsme měli nejlepší rozvojové prognózy (zároveň se Švýcarskem) z celé Evropy, byli jsme minimálně postiženi válkou a měli jsme velmi dobře rozjetý průmysl.
Na světě byly tehdy jen čtyři tvrdé měny: Americký dolar, švýcarský frank, švédská a česká koruna.
Jenže čecháček si zvolil do vedení státu komunisty a pak to známe všichni. Když komár zbankrotoval v r. 89 byli jsme na hezkém místě asi tak 93 - 96. Doposud jsme se z toho nevzpamatovali a dnes jdeme zase dolů.
Jan Škrdla
19.7.2021 16:40 Reaguje na Jarka O.turismus - DOL vychází jako trochu drahá turistická atrakce, bez které se obejdeme a na kterou stejně nejsou peníze
mikroklima a estetika - vhodnější a navíc podstatně levnějším řešením jsou malé vodní plochy, mokřady, zeleň v krajině
Jen takový dotaz - který mokřad se vybudoval místo pokáceného lesa?
Jan Škrdla
19.7.2021 22:35 Reaguje na Jarka O.Obecně platí, že lesní pozemky jsou u nás docela chráněny před převodem na jinou kulturu.
Výjimkou je např. realizace liniové stavby nebo vodního díla. Na takové Nové Mlýny toho lesa padlo podstatně více.
Jarka O.
20.7.2021 09:33 Reaguje na Jan ŠkrdlaJan Škrdla
20.7.2021 23:23 Reaguje na Jarka O.Co se týká Nových Mlýnů, možná se už začlenily do krajiny, ale tady velká hrozba zanášení bahnem. Navíc lužní lesy, které musely ustoupit vodě, jen tak něco nenahradí.
Co se týká Odry, je možné, že se povede splavnit někde na hranice s Polskem nebo do Bohumína, dál do Ostravy to vidím jako nereálné.
Naopak s malými vodními plochami problém nemám, zvlášť pokud jsou vhodně začleněné do krajiny.