https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/macron-hajil-ekologickou-politiku-ktera-vyvolala-protestni-hnuti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Macron hájil ekologickou politiku, která vyvolala protestní hnutí Video

28.11.2018 00:37 (ČTK)
Francouzský prezident Emmanuel Macron včera hájil jako "správný a potřebný" svůj víceletý plán "ekologické transformace" země, proti kterému od poloviny listopadu protestuje takzvané hnutí žlutých vest. / Ilustrační foto
Francouzský prezident Emmanuel Macron včera hájil jako "správný a potřebný" svůj víceletý plán "ekologické transformace" země, proti kterému od poloviny listopadu protestuje takzvané hnutí žlutých vest. / Ilustrační foto
Francouzský prezident Emmanuel Macron včera hájil jako "správný a potřebný" svůj víceletý plán "ekologické transformace" země, proti kterému od poloviny listopadu protestuje takzvané hnutí žlutých vest. Prezident uvedl, že vnímá hněv občanů kvůli chystanému zdražení pohonných hmot, "násilníkům" ale prý ustupovat nehodlá. Francie se podle něj musí oprostit od užívání fosilních paliv.
 

Ekologická opatření byla jedním z hlavních slibů Macrona během prezidentské kampaně v roce 2017. Jeho vláda však sklidila kritiku za údajnou nečinnost poté, co v letos v srpnu odstoupil populární ministr životního prostředí Nicolas Hulot, který se prý v kabinetu cítil "osamocený". Aktuální plány s cílem motivovat Francouze k ekologičtějšímu životnímu stylu nicméně vyvolaly vlnu místy i násilných protestů. Jejich účastníci, zpravidla oděni v neonově žlutých reflexních vestách z povinné výbavy automobilistů, nesouhlasí hlavně s úmyslem zvýšit od Nového roku spotřební daň na ropné produkty.

Macron včera v dlouhém projevu o víceleté energetické politice zdůraznil, že Francie potřebuje s ohledem na využití ropy či uhlí "podstoupit detoxikační kůru". Reakce na "urgentní situaci" v podobě globálních klimatických změn podle něj v zemi není dostatečně rychlá. "Nemůžete být v pondělí pro životní prostředí a v úterý proti zvyšování ceny benzinu," řekl Macron.

"Musíme opustit fosilní paliva, musíme do roku 2050 přejít od Francie, kde 75 procent spotřeby tvoří energie fosilního původu, k výrobě a spotřebě zcela zbavené uhlíku," prohlásil. Prezident dále zopakoval úmysl zavřít do roku 2022 všechny uhelné elektrárny v zemi a oznámil, že vláda do konce jeho pětiletého funkčního období zprovozní první větrnou elektrárnu na moři. Investice do obnovitelných zdrojů se mají zvýšit z pěti miliard na sedm až osm miliard eur (kolem 200 miliard korun) ročně.

Ohledně aktuálních protestů Macron uvedl, že chápe občany, kteří mají pocit, že "ekologickou transformaci zaplatí, ale nebudou z ní těžit". Konkrétní metody přechodu od fosilních paliv podle něj tyto obavy musí brát v potaz. Navrhl například, aby se daň na pohonné hmoty odvíjela od kolísání ceny ropy. Macron zároveň zdůraznil, že "si občany a jejich požadavky neplete s násilníky". "Nebudu v ničem ustupovat těm, kdo chtějí zkázu a chaos," prohlásil.

"Doufám, že v následujících třech měsících uvidíme celonárodní debatu, která pronikne do všech regionů. Doufám, že zástupci žlutých vest se jí budou moci účastnit," dodal francouzský prezident. Elysejský palác následně naznačil, že ministr životního prostředí François de Rugy odpoledne na žádost Macrona přijme představitele protestního hnutí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Milan Milan

28.11.2018 13:48
Výborná zkratka. "Dražší pohonné hmoty, lepší životní prostředí". To musí opravdu napadnout jenom idiota. A ještě to obhajuje. S takovou filozofií se v kvalitě ovzduší nic nezmění, ani nemůže změnit a taky se bohužel podle klimatického panelu OSN nic nemění, právě naopak.....
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

28.11.2018 14:01 Reaguje na Milan Milan
Proč? Co byste navrhoval? Díky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

28.11.2018 18:16 Reaguje na Šimon Špidla
Spotrebni dan na pohonne hmoty je treba razantne zvednout v cele Evrope na stejnou uroven, aby se s nimi nesmelilo. Ta vyssi vybrana dan se muze kompenzovat snizenim jinych dani.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

28.11.2018 22:14 Reaguje na Jiří Svoboda
Ano. Myslím, že toto je rozumné opatření. Jezdí se a převáží nesmyslně mnoho. Silniční doprava je zásadně predimenzovaná. Mantra o dostavění dálnic je holý nesmysl. Ty obrovské prostředky se dají investovat do efektivnejší železnice.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

28.11.2018 22:05 Reaguje na Milan Milan
Záleží na elasticitě poptávky. Pokud je kladná, tak to platí.
Předpokldám, že to Macron ví.
Evidentně jsou, ale tací, kteří si nedokáží dát dvě a dvě dohromady.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.11.2018 09:40
1. Nejde o boj za zlepšení ŽP, ale za zavedení nevolnictví, kdy bude normálním lidem znemožněno cestovat (jak tomu bylo v SSSR, jak je tomu v Číně a dalších totalitních státech). Cestování bude umožněno jen "horním deseti tisícům", kteří na ně budou mít peníze.
O tom je veškerý "zelený" boj proti "znečišťujícím" autům, včetně hlásání fikce o škodlivosti aut s dieselovými motory. MMCH kdyby se zcela zastavila veškerá silniční doprava, klesly by emise CO2 o cca 5 procent, jakákoli redukce individuální autodopravy musí tedy mít naprosto zanedbatelný efekt.

2. Přesun dopravy na vlaky je totální nesmysl, jednak ty objemy, které se dnes transportují po silnicích, by se na trati jednoduše nevešly, jednak většinu těch transportovaných věcí tvoří komodity, které by se při delší přepravě po železnici zkazily.

3. V naprosté většině západních států (výjimku žádnou neznám, ale nevylučuji, že existuje) jsou lidé mimo velké sídelní aglomerace zcela odkázáni na individuální dopravu, pokud nemají zaměstnání v místě bydliště. To se po roce 1989 začalo týkat i nás, protože veřejná doprava mimo spoje mezi největšími centry byla zredukována do totální nepoužitelnosti (znám z vlastní zkušenosti, blekotání, že tomu tak není, neberu).
Na druhé straně je individuální doprava levnější než dotace do veřejné dopravy (kdy pak jezdí desítky procent zcela prázdných prostředků).

4. Spotřební daň na PHM naštěstí nelze zvednout v celé Evropě, protože by to asi vedlo k vítězství euroskeptických stran ve většině států a buď k masovému vystupování z EU nebo k jejímu cílenému rozbití.
Odpovědět
MJ

Martin Jasan

29.11.2018 17:11 Reaguje na Jan Šimůnek
1. Co to meleš ty vořechu?
2. Zdražení pohonných hmot vede k hledání efektivnější alternativ. Ať už MHD nebo alternativních pohonů nebo jen šetření km.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist