https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/medializovani-klimaticke-krize-casto-prispiva-k-jejimu-popirani-uvadi-studie
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Medializování klimatické krize často přispívá k jejímu popírání, uvádí studie

24.4.2023 02:10 | PAŘÍŽ (ČTK)
Média mají také tendenci dávat prostor především studiím z přírodovědných oblastí a vyzdvihovat přitom rozsáhlé klimatické prognózy, které se týkají daleké budoucnosti. Jenže lidé, k nimž se tyto informace z médií dostanou, nemají pocit, že se jich týkají přímo.
Média mají také tendenci dávat prostor především studiím z přírodovědných oblastí a vyzdvihovat přitom rozsáhlé klimatické prognózy, které se týkají daleké budoucnosti. Jenže lidé, k nimž se tyto informace z médií dostanou, nemají pocit, že se jich týkají přímo.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Medializování vědeckých poznatků o klimatické krizi často vyvolá u lidí spíš odmítavé a vyhýbavé reakce než chuť začít se chovat ekologicky. Zprávy o problémech spojených s klimatem totiž často budí strach, aniž by předkládaly řešení. To je závěr studie skupiny odborníků z Univerzity v Lausanne, která se zaměřila na informování o dlouhodobých prognózách a hrozbách, jako je tání ledovců. O závěrech této studie, zveřejněné ve vědeckém časopise Global Environmental Change, informovala agentura AFP.
 

"Pokud je cílem studie mít dopad na společnost, tak se zdá, že taháme pouze za špatné páky," sdělila spoluautorka studie Marie-Elodie Pergaová.

Autoři výzkumu analyzovali asi 50 000 vědeckých článků o klimatických změnách z roku 2020 a způsob, jakým o nich média informovala. Zjistili, že média mají tendenci dávat prostor především studiím z přírodovědných oblastí a vyzdvihovat přitom rozsáhlé klimatické prognózy, které se týkají daleké budoucnosti.

Jenže lidé, k nimž se tyto informace z médií dostanou, nemají pocit, že se jich týkají přímo, a mají tendenci nepřikládat jim zvláštní pozornost a odsunout je na okraj. Pergaová se domnívá, že přínosnější by bylo poukázat na to, že klimatické změny mají přímo dopad na "náš způsob života, životní prostředí, které nás přímo obklopuje, nebo například na naše finance".

Rozsáhlé hrozby navíc vyvolávají v lidech strach, a o to větší mají lidé tendenci ignorovat články, které je popisují.

"Výzkum o lidském chování ukazuje, že strach dokáže lidi nebo skupinu lidí přimět změnit chování, ale jen v případě, že jim jsou představena také řešení daného problému," vysvětlil další spoluautor studie Fabrizio Butera, který na lausannské univerzitě přednáší psychologii.

"Při kontaktu s čistě popisnými články bude mít veřejnost tendenci se problému vyhýbat a tíhnout spíše k informacím vyvolávajícím menší úzkost a obklopovat se zdroji představujícími klidnější realitu," uvedli také autoři studie.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (62)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

24.4.2023 06:10
Jedná se o stejný problém, se kterým se setkávají faráři. Strašení peklem pro hříšníky taky přestalo fungovat a to nejprve u vzdělanějších lidí a tak nakonec naboženství zůstalo jen pro lidi bez vzdělání, kteří si nemohli kázané nesmysly ověřit. A pak samozřejmě pro ty, kterým se víra stala živobytím a kteří své ovečky potřebují.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

24.4.2023 06:16 Reaguje na Richard Vacek
Vy nevěříte v peklo? Hříšníče!
Odpovědět
va

vaber

24.4.2023 09:34 Reaguje na Katka Pazderů
já bych chtěl aby peklo bylo a všichni ti špatní lidé by si tam užívali odměnu za své skutky,
tak dokonalý svět bohužel není
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 09:37 Reaguje na vaber
Peklo není náš svět, to je už vyšší level.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.4.2023 07:26 Reaguje na Richard Vacek
náboženství je asi něco víc než jen harašení. Je to jednoduchý morální koncept lidí, kteří neuměli tolik číst. To, jakým způsobem se to vyvinulo je další ale v zásadě věřit a mít víru není pouze záležitost náboženství. Kdysi se náboženství uctívala schopnost přežít, proto se uctívalo ženství, plodnost jako symbolu přežití. Pak to do rukou vzali chlapi a dnes uctíváme "hlavy čehokoliv" a digitalizaci. Mentální impotence dnešních dní není problémem náboženství, ale že svoje záležitosti sebedůvěry a lidství, tedy toho, co nás vnitřně definuje jako lidi přenecháváme strojům aby nás ovládali a vytvářeli si na nich závislost.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.4.2023 07:43 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
RZ

Radim Zaňka

24.4.2023 13:45 Reaguje na Richard Vacek
Reakce společnosti plyne z průměrné reakce jejich členů. V psychologii jsou tyto jevy dobře známé a průzkumem v článku uvedeným se jen potvrdilo něco, co je známé. To ovšem nic nevypovídá o tom, jak se situace bude dále vyvíjet.

Důvodem současného popírání klimatických změn je hlavně úzkost, jakou informace o budoucnosti vyvolávají. Je v podstatě první fází reakce na velmi nepříznivou zprávu o své budoucnosti, člověku, lidstu.

Podobná situace nastává při seznámení se pacienta s nepříznivou diagnózou vedoucí ke smrti. Pro ilustraci zde uvádím:

I. fáze. Negace. Odmítání vzít na vědomí fakt smrtelnosti. Situaci si pacient nechce připustit, není na ni připraven.
II. Agrese. Nemocný dostává vztek na všechny a všechno kolem.
III. Vyjednávání. Pacient hledá ještě nějakou možnost, jako odvrátit hrozbu, může hledat pomoci i u Boha.
IV. Deprese. Zápas se smrtí.
V. Smíření.

Vezmeme-li tuto analogii, pak se jedinci ve společnosti nachází v různých fázích, které pak můžeme zprůměrovat a říci, která fáze asi tak převažuje. Pokud se většinově budeme nacházet ve fázi I. nebo II., pak je těžké prosadit řešení, která by přeci jen mohla vést ke zvrácení stavu. Pokud se většinově dostaneme za tyto dvě fáze, pak je prostor za řešení v rámci fází III. a IV., tj. pokusit se udělat maximum pro to, abychom jako lidstvo problémy zvládli. Předpokládám, že do fáze V. se nedostaneme, protože jako lidstvo tuto planuto opravdu zničit nedokážeme. Ona nas dříve nebo později buď srovná, nebo vymete.

Fázemi psychologické reakce na nepříznivé informace si projít musíme. Nelze se jim bránit. Nelze ani otočit s tím, že tedy lidem raději nic sdělovat nebudeme, pokud to vyvolává efekt enegace. Nikoli. Negace je prvním fází reakce ("No to přeci nemůže být pravda. To se někdo plete! Já tady nic nevidím." apod.).

Pokud nastala tato fáze, člověk svoji situaci přijal za nesvou a je jen otázkou času, než bude ji přijme za svou.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.4.2023 20:56 Reaguje na Radim Zaňka
Ono to je jinak. V každé době jsou hlasatelé konce světa. Akorát to sdělují jinými prostředky, které odpovídají době, ve které se narodili. Proto dnes nevolají abychom se modlili, ale chtějí, abychom zkracovali svou uhlíkovou stopu, protože konec se blíží.
Bohužel dnešní západní společnost je stále ještě tak bohatá, že těchto tlučhubů, kteří nic nepřinášení, uživí docela dost. Oni nic nepřinášejí, právě naopak - realizace jejich fantasmagorií zatěžují západ už tak moc, že ten upadá a pokrok se stěhuje jinam.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 09:16 Reaguje na Radim Zaňka
Tuto hloupou psychologii si nechte pro nemocné lidi, připomínáte mi tím postavy z pohádek. Co když odmítání nesmyslů přes neustálou masírku a terorismus je stále známka zdraví a paměti? To je potřeba zničit, viďte, aby bylo co léčit.
Ekoteroristy popsal bezvadně P. Macinka v minulém "Přísně tajné" .
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.4.2023 06:13
Základem je vědět, že opakem pravdy je pravda jiná. Ono totiž nejde o pravdivost tvrzení, ale že z jednoho tvrzení lze udělat různé závěry.
A navíc, medializace mimo kvalitní populárně vědecké časopisy je velmi často blábol redaktorů.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.4.2023 07:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
problém diskuse není to, že jsou jiné názory ale jejich virtualizace, tedy absence reálného společenství. Pak člověk jedinec vypadá jako "idiot" přičemž názor je jen názor a na pluralitě názorů vyrostla demokracie, je však otázka, jestli se dá demokracie virtuálně ohýbat bez toho, aby jedinec před monitorem nevypadal " opuštěně" Virtualizace diskusí není smysluplná a vždy se najde někdo kdo si zkrátka kopne. DISKUSÍM CHYBÍ SOCIÁLNÍ KONTAKTY, SPOLEČENSTVÍ
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 09:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
Opakem pravdy není pravda jiná (cha cha "alternativní??") ale jen lež. To si pletete asi s názorem, což je jiný pohled na stále stejnou pravdu.
Někdy je ale problém pravdu najít, potom to hledání samo je názorem a postupů bývá vždy několik. Ale musí vést ke hledání pravdy, ne ke lžím tu pravdu zakrývajících.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

24.4.2023 07:18
Presunutie ponurých predpovedí do ďalekej budúcnosti je logické. Predpovede konca 80 rokov sa ukázali ako veľmi premrštené. Hladiny morí nestúpli o 5-10 metrov a ani rozloha úrodnej pôdy v miernom pásme sa neznížila. Inak je naozaj zrejmá podobnosť klimatického strašenia s náboženstvom, keď ľudia ktorí na klimatickú krízu "neveria", sú nazývaní popierači.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.4.2023 07:43 Reaguje na Vladimir Mertan
1**
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.4.2023 07:44 Reaguje na Vladimir Mertan
základní problém je v tom, že to představují jako boj s něčím, s čím se bojovat nedá. Jde se jen přizpůsobit a svojí " malostí" se o něco snažit, aby se lépe okolí adaptovalo. Víc se s tím dělat nedá.

Dělat předpovědi co bude za deset let a více je úsměvné, protože to by platilo pro situaci, kdybychom všichni na deset let usnuli, ta situace je proměnná ale pseudovědci nám říkají, že bude taková a onaká, přičemž nechápou, jak je vše na planetě propojené, když je někde vedro, musí být zákonitě někde i zima, jedno bez druhého neexistuje. Je to jak přesýpací hodiny. Planeta se nevyvíjí lineárně, ale "vědecké" mozky ano přičemž často předvádí nevidomost, základních přirozených pravidel se strach stal marketingovým produktem následků psychicky a emočně nezralé společnosti a s tím souvisí i to, že lidi "nevěří v duševní schopnosti" celá tahle společnost je založená na týrání duše, vnitřní rovnováhy....jediná cesta je jí opět v sobě najít.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

24.4.2023 15:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No ľahšie je vyhlásiť boj proti popieračom a prípadne ich označiť za príčinu prečo sa nám boj proti klimatickej zmene nedarí. Ako som písal minule, pár diskutujúcich z Ekolistu by upaľovanie popieračov klimatickej zmeny len uvítalo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 09:47 Reaguje na Vladimir Mertan
V 80 letech bylo samozřejmě těch modelů dalšího vývoje klimatu celá řada a ukázalo se, že pravdu měly ty alarmistické, ne konzarvativní. Ne ty extrémistické (které se nejvíc medializují) ale nadpůměrně varující. Samozřejmě se to týká nárustu globální teploty, konkrétní projevy nezná nikdo.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.4.2023 08:35
Žádná klimatická krize neexistuje , jde o krizi lidské společnosti a jejího hédonistického přístupu k přírodním zdrojům.

Vytvořil se strašák , ne nepodobný honům na čarodejnice ve středověku , nebo na Židy v nacistickém Německu , popřípadě buržoasii za bolševika.

Vznikly umělé autority typu IPCC i s jejími věrozvesty (Greta Thunberg) a revolučním politbyrem - Evropskou komisí , které rozhodují autoritativně, co je dobré a co je špatné a nutí občany vzdát se svobody ve jménu blahobytu společnosti.
My na Východě máme trpké zkušenosti s tímto stylem vedení, na Západě bolševika nepoznali a hledají spásu pod prapory ekomagorů.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.4.2023 10:47 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak jest !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 09:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy v tom alternativním světě naopak máte i křivku stopající teploty klesající a doufám, že se zásobujete svetry a tlustými fuseklemi, bo začne mrznout i v červenci. Navíc se neobejdeme bez ruského plynu, kterého nedovážíme už ani kubík.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.4.2023 08:37
To tu bude zase nažvaníno kravin od místních pomazaných makovic. :D
Odpovědět
pp

pavel peregrin

24.4.2023 08:41 Reaguje na Petr Eliáš
Právě jsi začal.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.4.2023 08:46 Reaguje na pavel peregrin
Ale že hned vylezeš, co kolchozníku? :D
Odpovědět
va

vaber

24.4.2023 09:45 Reaguje na Petr Eliáš
co jsi za člověka ,co máš v hlavě, vždyť z tebe vždy vyleze jen zuřivé hulvátské nadávaní na všechny, kteří mají jiný názor než ty ,
považuješ se za správného člověka pro krásnou a ekologickou budoucnost společnosti?
kdyby byli lidé jak ty ,budou se zabíjet na ulici ,jen proto ,že se jim někdo zrovna nelíbí
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

24.4.2023 09:47 Reaguje na vaber
Ale prosím tě. Zase to nepřeháněj. :-)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.4.2023 10:49 Reaguje na vaber
Třeba to okoukal/naučil se, u Astona/Ondřeje Neffa, na jeho Neviditelném psu/Lidovky.cz.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 09:20 Reaguje na smějící se bestie
No,Neff píše lživé věty (třeba dnes), ale nestal se zatím hulvátem jako eliáš. Horší na NP je AI PRada programovaná nějakým psychopatickým maltuziánem kdovíkde. Ta vyloženě nenávidí Čechy nebo lidi obecně, hází nesmyslné odkazy a neodpovídá na dotazy. Ta se eliášovi podobá víc.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 09:33 Reaguje na Jarka O.

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 09:43 Reaguje na Petr Eliáš
AI Rada nemůže nikoho utřít, umí to jen mlít lži a že tomu soudruhu věříte, vypovídá o vašem IQ.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 10:05 Reaguje na Jarka O.
Nebo tomu prostě nerozumíš, což nikoho nepřekvapuje, rudý soudruhu. Raději zůstaň u čtení Klause, on je na stejné mentální úrovni jako ty. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 10:27 Reaguje na Petr Eliáš
Myslíte zelený soudruhu, že bych byla na úrovni bývalého prezidenta :-)? To je mi nové. Sama bych se to neodvážila tvrdit. A vy jste teda na úrovni toho současného - IQ 107? Jak chcete, no :-)
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 10:35 Reaguje na Jarka O.
Rudý soudruhu, to ale nebyla pochvala. :D Klaus je lhář a hlupák. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 15:14 Reaguje na Petr Eliáš
Platí, že kdo to říká, ten to je. Tak snad už je aspoň ten váš benzíňák prodaný a k obědu byli červíci vařený v recyklované dešťovce, když je to s klímou nahnuté. PS: Kdybyste mlel o čistém vzduchu, byla bych pro.
PS2:dej pokoj s printskrýnama.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 09:34 Reaguje na smějící se bestie
Smát se místním joudům jsem se naučil zcela sám. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 09:39 Reaguje na Petr Eliáš
Jé, jó? Ty chytrý jouda!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 09:41 Reaguje na Jarka O.
Ty hloupý jouda jarine. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 09:48 Reaguje na Petr Eliáš
Vaše lži zde byly několikrát utřeny, vy chytřejší joudo. Já mám v paměti diskuzi o ekocidě Krymu. To byl dobrý tah - když lžu a ono to nejde, nechám diskuzi smazat. Bravo.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 09:59 Reaguje na Jarka O.
Ale nepovídej! :D Nenechal jsi to náhodou smazat ty? Protože ty jsi známý práskač. :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.4.2023 10:28 Reaguje na Petr Eliáš
Ne, proč, to byla klidná diskuze, lži padaly jen z vás.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 10:36 Reaguje na Jarka O.
Jistě máš printscreen té diskuze, když o tom tak žvaníš. Tak sem hoď odkaz. ;-)
Odpovědět
pk

pepa knotek

24.4.2023 11:00
Ajta krajta - tak nám odborníci z Lousanne zjistili, že se klimaalarmistům nevěří, no to je po 50 letech masáže pěkné nadělení. Budou muset médijá tahat za "lepší páky", aby to těm ovcím do hlav natloukli, inu máme se na co těšit. To zas bude katastrofických vizí, sám jsem už jeden předpovězený konec světa přežil.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.4.2023 12:30
Jsou tu dvě hlavní velmi mocné zájmové skupiny: fosilní lobby a lobby, která chce na "řešení" člověkem způsobeného klimatického rozvratu vydělat. Ani jedna z těchto skupin nemá zájem klimatickému rozvratu efektivně bránit či jej zmírňovat. Media i mysl drtivé většiby populace jsou obrazem tohoto stavu a přiklání se k první či druhé skupině. Výjimky z tohoto pravidla lze spočítat na prstech.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.4.2023 13:33 Reaguje na Jiří Svoboda
"Klimatický rozvrat"? To má být nějaké dogma typu "neposkvrněné početí"?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.4.2023 14:28 Reaguje na Richard Vacek
Když se globálně otepluje tempem 0.8 °C za 40 let bez přirozených příčin a zatím není naděje na zmírnění, máte pro to lepší název? Ta změna, hlavně na úrovni bilance srážek a extrémů počasí, jde opravdu nepříjemně rychle. Plodiny na polích změníme, lesy ale jdou do kytek.

To neposvrněné početí spíše odpovídá vašemu pohledu na věc: probíhá rychlá kolosální změna bez příčiny, jenom tak sama od sebe...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

24.4.2023 15:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Lepší názov je klimatické optimum. :-) Lesy idú v Čechách do kytek pretože máte nepôvodné drevinové zloženie. Pred 100 rokmi v roku 1921 bola v čechách kalamita mníšky (bekyne) veľkohlavej, keď padlo po veľkom suchu a týždne trvajúcich hurúčavách 36-37 stupňov viac ako 600 000 ha smrekových porastov!!!!! Tie sa tam opäť vysadili a teraz sú zase zrelé na likvidáciu. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/pred-100-lety-ceske-lesy-likvidovala-bekyne-mniska-na-pomoc-tehdy-prisli-vojaci-i-deti-71319 Vtedy prišli na pomoc vojaci a študenti, dnes sa s kalamitou museli popasovať sami lesáci za výdatneho prekážania pomocou výberových konaní a bezzásahov.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.4.2023 16:16 Reaguje na Vladimir Mertan
Optimum je stav nikoli jeho rychlá změna. Neměl byste si plést základní pojmy.

Pokud by se globální klima začalo ustalovat na o 2°C vyšší teplotě než je dnes během 1000 let, jistě by to žádný velký problém nebyl. Na takovou změnu se lze rozumně adaptovat, byť by byla v historii lidstva bezpecedentní. Ale teď to jde o řád rychleji!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

24.4.2023 18:27 Reaguje na Jiří Svoboda
Když se podíváte na teploty v delší časové ose, byly změny v minulosti často relativně (jednotky let) rychlé.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.4.2023 20:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jistě, pokud měly nějakou přírodní radikální příčinu. Jakou máme ale dnes?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.4.2023 16:53 Reaguje na Jiří Svoboda
Snad o žádný rozvrat nejde. Pásma rozšíření jednotlivých druhů se posunují k severu nebo do vyšších nadmořských výšek. Dokonce ani nejde o nějaké pevné hranice - prostě v dané oblasti rostou např. "půl na půl" dva druhy a s oteplením tam začne víc prosperovat ten, který má raději teplo, takže "rovnovážný" stav je třeba 80:20. Pro žádný druh není změna globální teploty 0.8st.C fatální - vždyť normálně bývá rozšířen v oblastech, které se teplotně liší mnohem více.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.4.2023 20:16 Reaguje na Richard Vacek
To se na první pohled jeví jako rozumný argument.

Nelze ale zapomínat na nárůst extrémních jevů v počasí (sucha, záplavy), zvyšování hladiny oceánů, okyselování oceánů navyšováním koncentrace CO2, soustavné změny řídíchích proudění... Čím více infrastruktury je vybudováno, tím větší škody na ní mohou vzniknout. Uvědomte si, že jsme na úplném začátku klimatického rozvratu. A vy znáte důsledky globálního oteplení např. o 4 °C? Pokud ano, jste BOREC. Co když to bude velmi nepříjemné a již to nepůjde zvrátit? Klimatický systém má i spoustu pozitivních zpětných vazeb, které vyzařovací zákon mohou do jisté míry přebít.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.4.2023 06:45 Reaguje na Jiří Svoboda
změny v přírodním prostředí probíhají neustále a lidi si jich nijak zvlášť nehledí, proč si myslíte, že člověk dokáže zaregistrovat nuance změn, když se v přírodě chová jako slepec, který si uvědomí jen to, do čeho narazí vlastním nosem?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.4.2023 11:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jistě, člověk to nelibě zaregistruje hlavně tehdy, až mu příroda způsobí nějaké příkoří.

Jenže četnost těch příkoří v rámci globálního systému ovlivňují hlavně lidé svým chováním.

Obrovský problém je ale neadresnost: ten, kdo systém hodně ovlivňuje, tomu se to příkoří může zcela vyhnout a naopak. To je obrovská překážka např. v motivaci chránit globální klima. Skoro každý chce za své peníze vylepšení pro sebe a své okolí a co se děje daleko od něj, je mu fuk.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

24.4.2023 14:51 Reaguje na Jiří Svoboda
Ak teda existujú takéto dve hlavné záujmové skupiny, ktorá z nich je na existencii klimatickej zmeny totálne závislá? Ak fosílnej lobby prekáža klimatická zmena v médiách, prečo neinvestujú pár percent zisku do masívnej antikampane? Ja osobne ako viete som opdporcom údajnej klimatickej zmeny spôsobenej CO2. Pritom nie som vôbec fanúšikom ropných spoločností. Len som realista, pretože vidím že bez ropy to ešte istý čas nepôjde a celý green deal slúži iba na urýchlenie konzumu a spotreby, vyradenie vecí ktoré fungujú a ich nahradenie úplne novými produktami ktoré je zase potremné vyrobiť. Špirála konzumu sa neustále dvíha a za chvíľu nám naozaj nebude stačiť ani 10 planét veľkosti Zeme.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.4.2023 16:48 Reaguje na Vladimir Mertan
Na existenci klimatické změny je závislá skupina, která ji "řeší" ale způsobem, aby fosilní skupinu, která poskytuje lidstvu dostatek levné energie, omezila jen nepatrně. Hraje se tu jen obrovské globální divadlo na ochranu klimatu.

Vy si myslíte, že fosilní lobby neinvestuje pár procent zisku do masivní antikampaně? Vždyť jste sám její obětí! Proto to asi nevidíte. Být něčeho odpůrcem vůbec neznamená být na straně pravdy, je to jen o dojmech či pocitech, v nichž se intenzívně utvrzujete.

S druhou částí vašeho příspěvku plně souhlasím.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.4.2023 13:21
Vyšel velmi pěkný komentář „O naší energetické soběstačnosti se rozhoduje právě teď,“ Pavla Tykače k problémům české energetiky .

https://faei.cz/o-nasi-energeticke-sobestacnosti-se-rozhoduje-prave-ted-rika-pavel-tykac/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=PUgORg9DSWN-202304240936&dop_id=20480981
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.4.2023 08:49
Každá ideologie jednoho dne narazí na mantinely, kdy začne ztrácet své
příznivce. Stává se to díky pochybám, kritice, ale taky vnucování názoru.
Zažívají to strany, církve i sekty, mezi které se lehce dostanou i vědecké téze, pokud se to s jejich prezentací přehání. Ono to vnucování názorů
se nesmí přehánět, protože se přemýšliví jednou zeptají: PROČ ?
Klimatickou krizi jsem ochoten připustit, protože v dějinách planety není
první a ani poslední. Lidstvo už ji taky zažilo při změnách v zalednění
a s primitivními prostředky se přizpůsobilo a přežilo. My máme dnes
daleko více možností se na to připravit, ale není tu ochota se s tím
vyrovnat. Zabránit tomu nelze a i brždění je v současné situaci utopií.
Je se třeba zamyslet nad tím, zda ten strach ze změn klimatu sdílí
hlavně ti, kterých se to bezprostředně bude týkat nejvíc. Jak se na to
připravují nízko položené přímořské státy? Pokud vím, tak nijak a ani
o tom nepřemýšlejí. Navíc to jsou oblasti s vysokou a stále se zvyšující
koncentrací obyvatel místo přesunu do vnitrozemí na výše položená místa.
K tomu přispívají drancováním zdrojů pro stále přibývající populaci a
zachraňovat je máme my? Nejsem sobec, ale pokud vidím nezájem, tak se
nemíním obětovat za někoho, komu je to lautr putna.
Ke klima náboženství pouze dodám, že je částečně produktem lobbistů,
kteří díky tomu prosadili nové směry v průmyslu a energetice. Našli tak důvod pro zavádění neekonomických technologií ve jménu svaté války se
změnou klimatu, které by si normálně ani neškrtly. Ekonomicky efektivní výroba tyto propadáky díky klima hysterii dotují a kola "ekonomiky" se
točí neekonomicky dál. Stojí ale pouze na dotacích ze zisků těch,
proti kterým to náboženství bojuje a narazí na strop. Zdroje vyschnou
a nastane procitnutí po flámu, který dosud platí někdo jiný. Na dluh
budovat něco, co je ekonomicky neudržitelné je nesmysl, kterým se EU
pustila a kráčí dál, až do úplného krachu hospodářství. Takto končí
všechny ideologie, které to přeženou s prosazováním svých ideí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

25.4.2023 09:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Pokud víš? Tak to víš docela prd. :D
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.4.2023 11:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Naprostý souhlas , ekomagoři už docela zešíleli a nejsou s to rozpoznat, co je prospěšné obyčejným lidem.

"Státy Evropské unie v úterý dopoledne schválily balík reforem týkající se klimatických norem. Země unijní sedmadvacítky odhlasovaly zpoplatnění emisí z vytápění budov a silniční dopravy od roku 2027 a konec bezplatných povolenek v roce 2034."

Sláva EU , sláva Hanzlovi , sláva Bruselu !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.4.2023 16:35 Reaguje na Miroslav Vinkler
To zelené náboženství lze srovnat s fašismem i komunismem.
Začalo to jako něco ideálního a získalo si své příznivce.
S jídlem jak známo roste chuť a dojde k urvání tak velkého
krajíce, že už ho nelze zkonzumovat. Ideologii je ale třeba
stále přiživovat až do hořkého konce. Tím koncem bude ten
plesnivý nesnězený krajíc( vyschnou zdroje pro OZE a jiné
nesmysly). Na dotace už nebude mít kdo odvádět daně, protože
dotovaná výroba bez dotace nedosáhne zisku (důvod dotace).
Toto je základní téze ekonomiky, která říká, že podnikání
je činnost za účelem vytváření zisku a nikoliv se spoléhat
na dotace a plnit závazky Gryndýlu. Emisní povolenky z obytných budov připraví některé lidi o majetek, který
převezmou bohatí a náklady zahrnou do nájmů. Otázkou ale bude ochota takové vysoké nájmy platit. Naroste podíl
zvláště starších neobydlených budov, které budou chátrat
a sníží se komfort života na úroveň našich dědů, kdy v
jednom bytě žily tři generace, jen aby ušetřili na emisní
povolenky.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

25.4.2023 18:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Pekne napísané, hlavne ten začiatok. "Ideologii je ale třeba stále přiživovat až do hořkého konce".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 12:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Člověče nešťastná, stále nechápu, proč klimatickou změnu srovnáváte s ideologiemi. To je přece pouze konstatování reality, čistě techniká záležitost. Grafy , tabulky výpočty, konkrétní výzkomy a doložená historie, z toho model dalšího vývoje na základě jasných parametrů.
To má blíž daleko více k astronomii, kde taky víte, který objekz se kam posune v jakém čase.
Tohle v ideologiích nevidíme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.5.2023 12:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
"... ekomagoři už docela zešíleli a nejsou s to rozpoznat, co je prospěšné obyčejným lidem." Váš svět naopak je fakt kouzelný, vy jediní fakt víte, co je cha cha "prospěšné obyčejným lidem" !!! Vy víte, že lidé se těší na vražedná vedra, vyschlou krajinu a milióny připrchlíků ze zemí, kde se nedá žít vůbec, že? A zemi bez elktřiny, bo uhel dojde a nic jinoho ropáci postavit neráčili.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist