Městská zeleň v zápasu proti klimatickým změnám? Ano, ale s košťaty nepočítejte
Co že by vlastně zrovna stromy měly umět? Jaké jsou ty jejich ekosystémové služby? Servis jimi poskytovaný v zastavěných oblastech je skoro bez hranic: do své biomasy zapracovávají uhlík, produkují tisíce litrů čerstvého kyslíku. Od kořenů po vrcholky koruny podporují v existenci nejrůznější živočichy, houby, mechy, lišejníky. Zachycují a zpomalují vodu, pomáhají ji vpravit do půdy, nikoliv do kanalizace. Příjemně zastiňují své okolí a tím v létě snižují teplotu, potírají efekt tepelných ostrovů. Mohou pomoci s regulací hluku, jako akustická bariéra.
Stromy fungují skvěle. Ale jen ty rozrostlé
Pokud vás trápí astma, stromy v ulicích vám dají vydechnout. Většinou. Pozitivní efekt stromů taky dohledáte u zdánlivě nesouvisejících jevů. Prokazatelně snižují kriminalitu, přispívají ke zlepšení duševního zdraví a vaší pohody, výhled na ně vás chrání před depresemi a stresem ve složitých životních situacích, mají pozitivní vliv na porodní váhu novorozenců (platí to například u sociálně vyloučených předměstí). A pokud vám před obchodem roste rozložitý strom, vězte, že u vás budou zákazníci více utrácet. Krása. Tahle reklama na stromy, kterou jste už jistě někdy aspoň z části slyšeli, má ale jeden podstatný háček.
Veškerá zde uvedená pozitiva totiž víceméně platí jen pro velké a dospělé, letité stromy. Souhrnné ekobenefity, přínosy plynoucí rozrostlého stromu, jsou totiž o 92 % vyšší než z čerstvě zasazeného "koštěte".
Když se z ulice musí kvůli administrativní novostavbě odporoučet vzrostlý strom nebo kus staré aleje, nové stromky je funkčně nezastoupí. Ano, nějakou tu vodu zadrží a kyslík taky vyrobí, ale bude jim to trvat desítky let, než reálně dosáhnou původního přínosu starého exempláře. A to je přesně problém tolik žádané zelené infrastruktury, která je dnes v developerských plánech načrtnuta stejně přímočaře, jako architektura šedá.
Vykácíme, dosadíme. Není co řešit
Šedá infrastruktura je takový nepevně usazený termín vztažený na technické doplňky lidských sídel. Z principu jí tak může být třeba dlažba chodníku, kanalizace a odvodnění vozovky, asfalt silnice. Věci, které dobře umíme projektovat, počítat a stavět. A hlavně snadno zvládáme vyčíslit jejich cenu. Metr chodníku? Pokud to vezmete s vybagrováním, zhutněním povrchu, pokládkou obrubníků, strusky a zámkové dlažby, bratru za 1100 Kč. Plocha z asfaltu? Řekněme třeba 2200 Kč za metr. Na těch cifrách zase tolik nesejde, nabídku stejně nakonec určuje poptávka. Což ostatně platí i pro infrastrukturu zelenou.
Ta je s vlastní definicí mimochodem ještě víc na štíru. Obecně by snad mělo jít o strategicky plánovanou decentralizovanou síť přírodních a polo-přírodních oblastí s rozdílnými environmentálními prvky. Může jí být ledacos. Ozeleněná střecha, travnatý lem, ekodukt, park, živý plot, luční biopás, kamenná zídka, strom. Prvky, které nás přibližují přírodě a oddalují klimatickým změnám. „Třímetrový buk? Prosím, 2500 Kč. Máte štěstí paninko, dneska nám přišel javor mléč, kultivar Globosum. … to bude za tři tisíce.“ Takhle to ale funguje jen na papíře, nikoliv v praxi.
Šedá a zelená. Infrastruktury, které nejsou rovnocenné
Než se ze zakoupeného buku nebo javoru v balu stane funkčně plnocenná náhrada pokáceného rozrostlého předchůdce, bude to trvat desítky let. Přírodu do města nebo na náves prostě instantně nenakoupíte po vybraných kouscích jako zboží z katalogu. Nejsou to jednotlivé obrubníky a tvarovky, které si naberete ze skladu.
Je to spíš něco, co buď máte, nebo ne. Anebo ještě přesněji, je to něco, co jste možná měli, a když to jednou zbytečně promrháte, zpátky už to koupit nejde. Co se s tím dá dělat? Nabídnout a prosadit ve městech takové strategie, které již existující infrastrukturu zelenou postaví na roveň infrastruktuře šedé. Jak? Třeba opravdu důsledným propočtem benefitů.
Strategie, které by skutečně chránily existující zeleň
V Bristolu například zkouší vykalkulovat optimální náhradu starého stromu za nové ne jen podle standardní tabulky (z ní plyne, že za strom o průměru 50 cm nahradí 5 stromků), ale například podle toho, kolik do sebe původní strom byl schopný zabudovat uhlíku. To v praxi znamená vysazení nikoliv pěti, ale hned několika desítek nových stromků. Dalšími variacemi propočtu je například adekvátní kompenzace pokryvnosti koruny původního stromu (jde často o desítky metrů čtverečních), které rovněž pět nových košťat nenahradí. A živé ploty se už jako kompenzace za stromy započítávat nesmí.
Další slibnou možností je nechat proplatit kácejícím péči o nově vysazený stromek v roznásobeném horizontu let, než by dosáhl věku svého předchůdce. Což při 765 librách za výsadbu do volné půdy a 3320 librách za strom v okruží chodníku (23 000 a 99 600 Kč) ročně činí kácení stromů extrémně nákladné. A o to přesně jde.
Svévolné kácení stromů se díky tomu stane natolik nákladné, že developeři automaticky začlení do svých projektů taková řešení, která existující stromy nebudou likvidovat jako snadno nahraditelnou zbytnost. A podobně si vedou i při dalším vyčíslení narušení zelených prostranství stavbou. Vymyslet, jak minimalizovat náklady/škody na zeleni se tak stává přímo niterným zájmem těch, kdo původně chtěli kácet. Už to není o tom, že někdo nechá vykácet park kvůli parkovišti, po kterém rozhodí pár stromků.
Šedá a zelená. Infrastruktury, které nejsou rovnocenné
K podobným závěrům dospěli i radní v pensylvánském Lancasteru. Pro developera tu nepředstavoval žádný problém vykácet zeleň, kterou jednorázově kompenzoval novou zelenou infrastrukturou (s náklady cca 320 000 $/hektar). Když ale bylo environmentálními analytiky propočítáno, že benefity plynoucí ze stavbou nezasažené zeleně činí v průměru 8,7 milionů dolarů, došlo k přehodnocení celé kompenzační strategie. Developer nyní například musí zajistit/nahradit totožný vsak dešťové vody do půdy, což je pro něj technickou cestou o dost nákladnější. Americká neziskovka The Center for Neighborhood Technology’s (CNT) ve spolupráci s Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) pak vypracovala ještě podrobnější manuál.
V něm podrobně kalkuluje jednotlivé benefity městské zeleně, přičemž velmi důsledně nabádají k tomu, aby každý zásah šedé infrastruktury do té zelené byl příhodně kompenzován po všech funkčních stránkách. Přes ukládání a sekvestraci uhlíku, filtrování znečištění vzduchu a strukturální hodnotu stromů na to jdou i v Chicagu. Chtít tu pokácet strom znamená doplatit ušlé benefity do městského eko-fondu. A to jsou tisíce dolarů za každý strom. S tím, že za jeden starý pokácený strom vysadíte pět mladých, se už nespokojí ani ve Westminsteru. Chtějí po vás plnocennou kompenzaci v oblasti environmentální, sociální i ekonomické.
Šibalsky na to jdou i v australském Burnside. Dávají si tu záležet na tom, aby věková struktura stromů na katastru města v průběhu času zůstávala konstantní. Kácet staré stromy je tedy možné teprve, až ty mladé dorostou jejich věku. Kompenzováním dosadbou a nabízením „většího počtu malých za jeden velký“ se tu do tabulek nevlezete.
Pokud skutečně chcete chránit městské stromy a čerpat benefity, které vám dávají, pak to dává smysl. Přeci jen, když vám někdo sebere padesátikorunu, a vrátí vám za to hrst desetihaléřů, máte sice v kapse víc mincí, ale pořád jste o něco okradení. Pravda se ukáže, až přijde na placení. A to už nám klimatická změna už nám zvolna vystavuje účet. A haléře prý nebere. Bojovat proti projevům klimatických změn ve městech zelení je dobrý nápad. Ale nejde vždy jen o vysazování nových stromů, je třeba chránit i ty existující.
Přečtěte si také |
Stromy v ulicích se mohly stát součástí infrastruktury měst. Jak to dopadlo?reklama