https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/meteorologove-letosni-leden-byl-nejteplejsi-od-roku-1981
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Meteorologové: Letošní leden byl nejteplejší od roku 1981

5.2.2020 00:35 (ČTK)
Anomálie teploty povrchového vzduchu za leden 2020 ve srovnání s lednovým průměrem za období 1981–2010. Průměrná teplota v prvním měsíci letošního roku byla podle nich v Evropě o 3,1 stupně vyšší, než jaký je průměr let 1981 až 2010.
Anomálie teploty povrchového vzduchu za leden 2020 ve srovnání s lednovým průměrem za období 1981–2010. Průměrná teplota v prvním měsíci letošního roku byla podle nich v Evropě o 3,1 stupně vyšší, než jaký je průměr let 1981 až 2010.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Minulý měsíc byl nejteplejším lednem v Evropě i na světě od počátku měření v roce 1981. Informovali o tom odborníci z evropské služby Copernicus, která monitoruje klimatické změny. Průměrná teplota v prvním měsíci letošního roku byla podle nich v Evropě o 3,1 stupně vyšší, než jaký je průměr let 1981 až 2010.
 
Graf - Měsíční globální průměrné a evropské průměrné anomálie teploty povrchového vzduchu v porovnání s lety 1981-2010, od ledna 1979 do ledna 2020. Tmavší barevné sloupce označují lednové hodnoty.
Graf - Měsíční globální průměrné a evropské průměrné anomálie teploty povrchového vzduchu v porovnání s lety 1981-2010, od ledna 1979 do ledna 2020. Tmavší barevné sloupce označují lednové hodnoty.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Celosvětová průměrná lednová teplota překonala tu dosud rekordní z roku 2016, i když jen o 0,03 stupně Celsia. Leden 2020 byl na světě o 0,77 stupně Celsia teplejší než průměr let 1981 až 2010.

V Evropě byl dosud nejteplejším lednem první měsíc roku 2007. Letošní lednový průměr rekordní hodnotu překonal o 0,2 stupně.

"Ve velkých částech severovýchodní Evropy byly průměrné teploty obzvlášť vysoké, v některých oblastech byly o celých šest stupňů Celsia vyšší než teploty v referenčním období v lednu let 1981 až 2010," uvedli odborníci služby Copernicus. Teploty výrazně přesahovaly průměr v pásmu od Norska přes Švédsko a Finsko až po Rusko.

Například v Norsku byl minulý měsíc dokonce druhým nejteplejším lednem od počátku místního měření v roce 1900. V jižním a středním Finsku byl letošní leden nejteplejším přinejmenším od roku 1961.

Copernicus je evropský program monitorování životního prostředí, na jehož provozu se podílejí Evropská unie a Evropská kosmická agentura (ESA).

Na počátku ledna odborníci ze služby Copernicus informovali, že rok 2019 se v historickém srovnání zařadil hned za rok 2016 coby druhý nejteplejší v jejich záznamech. Průměrná teplota vzduchu byla loni ale jen o 0,04 stupně Celsia nižší než před čtyřmi roky.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (35)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

5.2.2020 11:31
Ta eskalace je děsivá, hlavně proto, že se to týká celé planety. A že alarmisti tvrdí, že do konce století to půjde o 3 - 5°C nahoru? Zlatý voči, jen v Číně otvírají týdně jednu uhelnou elektrárnu....
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.2.2020 20:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Od roku 1850 sa za 170 rokov oteplilo globálne o 1.1 stupňa. Prečo by sa malo za 80 rokov otepliť o 3-5 stupnov vôbec nie je zrejmé. Je to čistý výmysel alarmistov. Eskalácia rastu teploty nie je desivá, pretože od roku 1998 do roku 2014 bola pauza v GO a súčasné zvýšenie teplôt má na svedomí jav El Nino v roku 2015 a následná tepelná zotrvačnosť.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.2.2020 20:47 Reaguje na Vladimir Mertan
Napište vlastní ucelenou prognózu, ozdrojujte, z čeho vycházíte a za 5-10 let podiskutujeme, nakolik byla správná.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.2.2020 21:10 Reaguje na Karel Zvářal
Záleží prognózu čoho myslíte. Z hľadiska počtu pravdepodobnosti by malo začať zase v Čechách viac pršať. Čo sa týka globálnej teploty, je sporné nakoľko je to vlastne nejaká relevantná veličina. Ak sa zásadne nezmení spôsob a metodika merania, tak predpokladám že príde mierny pokles alebo stagnácia teploty. Očakáva sa pokles slnečnej aktivity, aktivita slnka ovplyvnuje klímu aj inými vplyvmi ako je mierne kolísanie výkonu, mení sa vtedy magnetické pole a tým ak kozmické žiarenie. Nedá sa predpokladať čo spravia oceány, či nebude dalšie El Nino, čo výbuchy sopiek. Ak chcete istú prognózu tak do konca storočia sa neoteplí ani o 5 ani o 3 ani o 2 stupne. Reálne je očakávať oteplenie o 0.5 -1 stupen do konca storočia - maximálne.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

6.2.2020 08:58 Reaguje na Vladimir Mertan
Sluneční aktivita např. zde: https://www.spaceweatherlive.com/en/solar-activity/solar-cycle (toho času na minimu)

A ano, očekává se nezvykle slabý cyklus, minulý cyklus se podařilo předpovědět slušně:

https://www.nasa.gov/feature/ames/solar-activity-forecast-for-next-decade-favorable-for-exploration
Odpovědět

5.2.2020 22:32 Reaguje na Vladimir Mertan
Záznam teplot zde: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Global_Temperature_Anomaly.svg

Historie el niño https://ggweather.com/enso/oni.htm

..aneb žádná pauza. Termínu následná tepelná setrvačnost vůbec nerozumím - El Niño je teplá fáze té oscilace.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.2.2020 18:17 Reaguje na
Ale áno, tá pauza je aj na vašom grafe na wikipédii ak sa podrobnejšie pozriete od roku 1998 do roku 2014.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.2.2020 21:30 Reaguje na
https://vanovcan.blog.sme.sk/c/389271/vedecky-konsenzus-revisited-vi.html
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

6.2.2020 23:54 Reaguje na Vladimir Mertan
Pardon za invektivu, ale jakými brýlemi se koukáte?
1998 +0,6°C
2014 +0,75°C

možná tak 1998-2011.

Podle stejného klíče můžu vybrat okna: 1990-2000, 1981-1993, 1973-1985, 1941-1976, 1900-1935.
Všechno klesající.

Zkuste si ale vzít okno 1999-2010, 1991-2001, 1971-1988, 1930-1971, 1904-1931 a uvidíte, jak nesmyslný je to argument.

Nebo prostě mrknu na graf jako celek a vidím, že stoupá, aniž bych vymýšlel s prominutím .. nesmysly ..
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

7.2.2020 07:18 Reaguje na Petr Dvořák
Milan Lapin napsal(a):
Ahoj, Radim, dobre si zhrnul závery tejto správy IPCC a som rád, že sú korektné aj príspevky v diskusii. Trochu ma zarazilo, že IPCC sa nechce podrobnejšie vyjadrovať k stagnácii globálnej teploty v posledných 15 rokoch. Ako som prezentoval aj na seminári v Prahe pred necelým mesiacom, dá sa to celkom elegantne vysvetliť zmenami v oceánickej cirkulácii, ukladaním väčšieho množstva tepla v oceánoch a aj zoslabením slnečnej aktivity. Je takmer isté, že najbližšia epizóda ElNiňo zdvihne globálnu teplotu najmenej o 0,2 °C a bude po prechodnej stagnácii globálnej teploty. Viac sa o tom zmieňujem na mojej stránke www.milanlapin.estranky.sk, ku ktorej som ale neotvoril blog s verejnou diskusiou. Píše mi však dosť ľudí mailom.
28. 09. 2013 | 10:03

Takto si pisali v roku 2013 dvaja významní klimatológovia. Vyplýva z toho, že pauza bola a že nie je ochota pauzu priznať, pretože sa im to nehodí, z toho vyplýva, že sú klimatológovia jednostranne zaujatí.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

7.2.2020 08:15 Reaguje na Vladimir Mertan
Vy jste mi tvrdil, že to vidíte v tom grafu. Já to tam nevidím, resp. jen jako výběrový artefakt. V roce 2013 se to tak mohlo jevit, dnes ne.
Ostatně, v té vaší citaci je také: "Je takmer isté, že najbližšia epizóda ElNiňo zdvihne globálnu teplotu najmenej o 0,2 °C a bude po prechodnej stagnácii globálnej teploty." I z výše uvedeného grafu je patrné, že se tato předpověd p. Lapina více než naplnila (proti období cca 2000-2010 cca +0,3°C).

Důležitá je také odpověď pana Tolaze, kterou necitujete: "Milane, je to docela problém. Je dobře, že to tam je zmíněno alespoň takto. Ve Fulll Reportu je to rozvedeno více. Ale je hodně klimatologů (i já k nim patřím), kteří nemají rádi trendy počítané za méně než 30. let. Ale nedalo se tomu úplně vyhnout, to by IPCC mediálně/politicky neunesl. A pokud jde o možná vysvětlení, pak se nabízejí a jsou logická. Ale i tady se v analýzách těžko hledá dostatečná spolehlivost pro jakákoliv tvrzení. Chce to alespoň ještě 10 let počkat a potom se zabývat obdobím 1995-20XX :-)"
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.2.2020 00:02 Reaguje na Petr Dvořák
Fajn, keď ide o stagnáciu teploty, nebudeme sa predsa unáhľovať - kam ten spěch. Keď sa oteplilo (vplyvom javu El Nino) tak sa je treba poponáhľať s mimoriadnou správou IPCC a scénarmi katastrofy a otepleniami do konca storočia o 5-8 stupnov. Treba zrátať oteplenie od roku 1850, vyhladiť trošku krivku teploty aby pôsobila hrozivo a hlavne zarátať všetky vplyvy ako ľudské - minimalizovať vplyvy prírodné.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

8.2.2020 01:58 Reaguje na Vladimir Mertan
O čem hovoříte? ENSO má semiperiodu +- 5 let. Slunce cca 11 let. Jestli to teď spadne zpět k té vaší stagnaci si musíme počkat pár let, ale není to zrovna moc pravděpodobné, už třeba proto, že je sluneční cyklus na minimu. Uvidíme..
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

8.2.2020 20:15 Reaguje na Petr Dvořák
Hovorím o tom, že ked je stagnácia teploty 15 rokov, tak sa o nej nehovorí a čaká sa na 30 ročné obdobie hodnotenia. Ak teplota vybehne, okamžite nasleduje mimoriadny report IPCC a predpovede na oteplenie o 5-8 stupnov do konca storočia.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

9.2.2020 10:38 Reaguje na Vladimir Mertan
https://en.wikipedia.org/wiki/Special_Report_on_Global_Warming_of_1.5_%C2%B0C

"..was published by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) on 8 October 2018."

"..In December 2015, the 2015 United Nations Climate Change Conference called for the report."

o 5-8°C tam nic nevidím
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

9.2.2020 10:41 Reaguje na Petr Dvořák
v tom reportu;
tři roky od požadavku OSN (před tím teplotním peakem posledních několika let) do zveřejnění mimořádného reportu mi taky nepřipadá jako "Ak teplota vybehne, okamžite nasleduje mimoriadny report IPCC"

Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.2.2020 20:59 Reaguje na Petr Dvořák
Ak 15 rokov teplota stagnovala a nestálo to za informovanie verejnosti, potom by mala teplota zase 15 rokov stúpať kým sa verejnosti povie ako sa to presne vyvíja.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

10.2.2020 21:36 Reaguje na Vladimir Mertan
Ano. Pokud by tu nebyl ten mnohem delší trend a alarmující modelové předpovědi a vývoj emisí, tak by asi nikdo ani z patnáctiletého oteplování humbuk nedělal.
A já si nemůžu pomoct, ale patnáctiletou stagnaci z toho grafu nevykoukám ani kdybych se na hlavu stavěl.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

10.2.2020 20:56 Reaguje na Petr Dvořák
Iste, nebolo tam 5-8 stupnov, iba sa pridali ďalší nadšenci, ktorým sú veštby IPCC málo. 5 az 8 stupnami sa bezne v predpovediach operuje a nikto neprotestuje.
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

10.2.2020 21:50 Reaguje na Vladimir Mertan
Aha. Nojo, papír snese všechno a internet je taky plný sraček. A lidé jsou blbé. A taky určitě někdo protestuje. :)

Ostatně i zde nedávno vyšel článek s názvem "Poselství nejhoršího klimatického scénáře se už přežilo"

.. i když ve světle nových indicií naznačujících, že citlivost klimatického systému by ve skutečnosti mohla být i výrazně vyšší, než se nyní předpokládá, bych zatím byl zdrženlivý..
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.2.2020 14:42
Čili zase je nepatrný časový výsek s patřičným humbukem vydáván za univerzální měřítko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2020 19:33 Reaguje na Jan Šimůnek
To univerzálí měřítko je v tom, že je to celosvětové měření. to se dřív nedělalo. Samozřejmě v Evropě máme daleko delší úseky (v Klementinu od roku 1773). Ale to celkové je nejdůležitější, celosvětové klima má obrovskou setrvačnost a pokud se tak rychle mění, věští to katastrofu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.2.2020 17:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, na "celém světě" změřím teplotu za posledních pár let a budu předstírat, že nic před tím nebylo, přestože bylo opakovaně výrazně tepleji než dnes.
Prostě celá klimatologická pseudověda je postavena na lžích a manipulacích. Navíc tohle ani nejsou klimatologové, ale rosničkáři, kteří většinou ani nevědí, jaké počasí bude za týden, natož za desítky let.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

5.2.2020 15:00
V roce 1981 bylo tepleji ?Ono se opravdu měří teplota vzduchu od roku 1981? Ti jedni komunisti, ani teplotu vzduchu neměřili ...
Ještě že nám to někdo aspoň dnes sdělil, kdy nám to bylo 39 let tajeno; tedy to, že teplota vzduchu se před rokem 1981 v těchto končinách neměřila.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.2.2020 18:18
Chtělo by to vyčíslit na úspory na topení, nižší škody mrazem na komunikacích, menší zátěž solením silnic a podobně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.2.2020 18:52 Reaguje na Richard Vacek
Zatím je to dobrý, zatím nás stojí miliardy jen zničené lesy a další miliardy zemědělství, nevíme kolik stojí dovážení vody cisternami a jiné vodní problémy. Zatím je to dobrý.
A co za rok, za pět, za deset?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.2.2020 20:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Za rok 5 alebo 10 budú pravdepodobne zase vlhké obdobia, pretože sa striedajú s tými suchými.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2020 07:55 Reaguje na Vladimir Mertan
To asi už nebude. Právě tím razantním poškozením klimatu se rozhodilo skoro vše a žádné vlhčí období nastat nemusí a s velkou pravděpodobností taky nenastane.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

6.2.2020 05:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Zničené lesy? Ale za to může nedostatečný zásah proti kůrovci - tomu lékaři lesa. A současně i snaha o maximální užitkovost lesa - teda sázka na smrkové dřevo, které rychle roste a je rovné. Tato sázka se velmi dlouho vyplácela - i proto, že les byl zdrojem bohatství. Dnes by ani zdravý les zdrojem bohatství nebyl - jsme průmyslová země a bohatneme z něčeho úplně jiného. Proto můžeme z produkčních lesů klidně nadělat parky a ani to ekonomicky nepocítíme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.2.2020 07:59 Reaguje na Richard Vacek
Omyl. Kůrovcové kolečko se kácelo vždycky a smrkové monokultury tu rostou asi 300 let a NIKDY nebylo poškození tak mohutné. S nějakým bohatstvím to nemá nic společného, máme dnes historicky nejhorší sucho, to je celý. A podle zimních srážek to bude letos asi jen horší.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.2.2020 17:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Kůrovce zakazovali likvidovat zelení. Byli to zelení, kdo se přivazovali ke stromům a udělali ze Šumavy velkolíheň kůrovce pro celou ČR. A teď tu jimi způsobenou katastrofu svádějí na klima.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.2.2020 20:23
https://www.webnoviny.sk/januar-2017-bol-najchladnejsi-za-poslednych-30-rokov/
Odpovědět
Anyr

Anyr

5.2.2020 21:31
No, nejdřív jsem chtěl být sprostý, a něco tu o dvojctihodných kecálistech z "diskuze" napsat, ale srát na to. Douglaska (aka DAG) by mě pak zase osočil z toho, že nemám rád přírodu, když tu té bandě nadávám. :D
Ale pak jsem se rozhodl pro stručnost.
Ono stejně diskutovat s někým, kdo je buď dávno rozhodnutý a odmítá na tom cokoliv změnit, nebo s tím, kdo nevěří, ani když vidí, se diskutovat nedá. Takže:

https://climate.nasa.gov/climate_resources/101/video-global-temperature-variation/

https://www.youtube.com/watch?v=sSFlNQxK7Oo&feature=emb_logo

https://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:Global_Temperature_Anomaly.svg&lang=cs

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=l8M901ft20c&feature=emb_logo

Hlavně jako vizualizace. Vše je ozdrojováno.
Každý člověk si zbytek dohledá sám - POKUD CHCE (a to jen ten kámen úrazu, že). Výzkumů, průzkumů a podobných materiálů je na netu - i v češtině - dost a dost.
Užijte si samostudium. :)

PS: Silně doporučuji stáhnout a přečíst si tyto materiály: https://www.klimatickazmena.cz/cs/vse-o-klimaticke-zmene/pruvodce-zmenou-klimatu/
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

6.2.2020 18:08 Reaguje na Anyr
Prečítal som si tie materiály. Myslím si, že je o čom diskutovať. Predovšetkým všetky tie vizualizácie hrajú na city a červenohnedá výsledná farba v nás vyvoláva pocit, že planéta horí. Vytvára sa tým kontrast medzi pôvodnou bledomodrou farbou -ktorá vyvoláva pocit pohody, správnosti. Pruvodze zmenou klimatu účelovo informuje o zmenách klímy v minulosti. Informuje nás o teplotných zmenách v minulosti, ale zabúda nás informovať, že v minulosti bola 20 násobná koncetrácia CO2 ako dnes a pritom existovali doby ľadové a dokonca udalosť keď bola zem takmer celá zaľadnená sa stala v období z veľmi vysokým obsahom CO2 v atmosfére. http://www.sszp.eu/wp-content/uploads/2012_conference_GER_p-1_Andras.pdf
Odpovědět
PD

Petr Dvořák

6.2.2020 09:34
ps. taktéž zajímavá věc k tématu GW https://www.nature.com/articles/s41558-019-0677-4
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist