https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mezi-krkonosemi-a-orlickymi-horami-zije-az-20-vlku-napeti-roste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mezi Krkonošemi a Orlickými horami žije až 20 vlků, napětí roste

17.2.2020 00:30 | HRADEC KRÁLOVÉ (ČTK)
Napětí mezi chovateli hospodářských zvířat na Broumovsku a Trutnovsku, kde se vyskytují vlci, roste. Volají po redukci vlků. / Ilustrační foto
Napětí mezi chovateli hospodářských zvířat na Broumovsku a Trutnovsku, kde se vyskytují vlci, roste. Volají po redukci vlků. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | AOPK ČR
Napětí mezi chovateli hospodářských zvířat na Broumovsku a Trutnovsku, kde se vyskytují vlci, roste. Volají po redukci vlků. Pokud stát farmářům nevyjde vstříc změnou legislativy, může se zvýšit pytláctví, řekl chovatel ovcí a starosta Vernéřovic na Broumovsku Tomáš Havrlant ze Svazu chovatelů ovcí a koz. Podle mluvčí státní Agentury ochrany přírody a krajiny ČR Karolíny Šůlové mohou chovatelé získat z evropských fondů peníze na ochranu před vlky, třeba na ohradníky či pastevecké psy. Farmáři také dostávají odškodnění za zvířata prokazatelně zadávená vlky.
 

V česko-polském pohraničí mezi Krkonošemi a Orlickými horami žije podle posledních odhadů CHKO Broumovsko 15 až 20 vlků ve třech smečkách, které mají jádrové oblasti teritorií většinou v Polsku. Jedna je ve Vraních horách, druhá v oblasti mezi polským Walbrzychem a státní hranicí a nejvýchodnější v Národním parku Góry Stolowe v Polsku. Vlci z těchto smeček se vyskytují také na Trutnovsku a Broumovsku. Polsko i Česko patří v EU k zemím, kde platí rozsáhlá míra ochrany vlků.

"Ve středu jsem se účastnil jednání na ministerstvu životního prostředí ohledně připravovaného programu péče o vlka. Ministerstvo nás jako chovatele a myslivce přizvalo, ať se k tomu vyjádříme. Devadesát procent našich připomínek nebylo akceptováno, tedy vlk má všude u nás zajištěnou stoprocentní ochranu, nesmíme mu překážet a aktivně se bránit. S tím nesouhlasíme," řekl v sobotu Havrlant.

Je jedním z nespokojených farmářů z Broumovska, kteří zažalovali stát. U českých soudů se domáhají toho, aby ministerstvo životního prostředí připravilo návrh změny zákona o ochraně přírody a krajiny tak, aby mohl být počet vlků redukován. U nižších instancí soudů neuspěli.

Snižování stavů vlků by ale podle ochranářů problém neřešilo. Uvolněné místo by zřejmě zaujali jiní vlci, protože v cizině jich přibývá. Farmáři by podle ochranářů měli svá stáda důsledně zabezpečit elektrickými ohradníky a pořídit si ovčácké psy. Na tato opatření mohou podle Agentury ochrany přírody a krajiny ČR získat evropskou dotaci, která pokryje až 100 procent nákladů. "Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že útokům je možné předcházet," sdělila mluvčí agentury.

Na konec února je do Hradce Králové na krajský úřad svolána konference na téma vliv vlka a vydry na přírodu a hospodaření v krajině. "Hradecká konference je způsob nátlaku na politiky, aby si uvědomili, že je to vážný problém. Ochranáři to nezmění, na jejich straně je zákon. Je proto potřeba, aby se zákon změnil," řekl Havrlant. "Pro naši krajinu jsou důležitá jak hospodářská zvířata, která ji pomáhají udržovat, aby nezarůstala, tak vlci. Ti pomáhají snižovat počty přemnožených srnců, jelenů a prasat divokých, kteří působí miliardové škody na polích a v lesích," uvedla mluvčí Agentury ochrany přírody a krajiny ČR Šůlová.

Chovatelé navíc mají podle ní nárok na náhradu škody po útocích vlků. "Nyní se jedná o tom, aby byl hrazen také například veterinární posudek či odvoz do kafilérie," doplnila. "Došlo také k navýšení částek za vybrané druhy zvířat, například u ovce s mléčnou produkcí na dvojnásobek," uvedla. Loni třeba Královéhradecký kraj vyplatil farmářům za ztráty způsobené vlky rekordní částku, zadávených zvířat bylo zhruba stejně jako v jiných letech. Nárůst částky souvisí především s lepší informovaností chovatelů a také se zvýšením náhrad, což má vést ke snížení odporu chovatelů proti vlkům. "Každoročně je to mezi 100 až 200 kusy. Přes zimu je toho méně, nejvíce útoků je v květnu a v září," řekl Havrlant.

Kraj vyplácí odškodné chovatelům některých hospodářských zvířat od roku 2016. V roce 2017 vyplatil chovatelům 45.000 korun, o rok později více než 520.000 a loni náhrady škod přesáhly 2,2 milionu korun. "Hospodáři jsou unaveni z opakujících se útoků, šelma jim změnila život a my nechceme o tyto hospodáře na rodinných farmách přijít," uvedl radní pro životní prostředí a zemědělství Karel Klíma (KDU-ČSL).


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (92)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

21.2.2020 16:01 Reaguje na PavelA
No, tentokrát ani tak moc ne, protože nikdo těm majitelům ovcí nebrání, aby své stádo na svém pozemku adekvátně zabezpečili, resp. aby ten pozemek/jeho část zabezpečili proti průniku vlků. Jenže to se jim nechce.

Otázkou také je, kde by podle chovatelů k tomu odstřelu mělo dojít. Pokud výlučně na jejich pozemcích, tak lze pro jejich postoj mít pochopení. Ale jen v tomto případě. I když i to je diskutabilní, majitel lesa taky nemůže na svých pozemcích volně lovit zvěř, která mu tam sežere kde co. Chovatelé ovcí na tom tedy nejsou o nic hůř, než jakýkoli drobný majitel lesa. Akorát ten majitel lesa od státu dostane prd a ne náhradu škody.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

17.2.2020 07:46
Ten kdo se nechce přizpůsobit jsou někteří tito farmáři... někteří s tím totiž ani nemají problém... jen pár blbců co si myslí, že příroda se musí podvolit podnikání jednotlivců tlačí na stát, aby přestal vlky chránit... v tomto je jasný veřejný zájem...

99,9999% obyvatel ČR ocení, když tu vlci budou a těch 0,0001% se prostě musí přizpůsobit, zvlášť, když jim stát kompenzuje ztráty... nepřizpůsobiví občané, dostávají peníze za svoji nepřizpůsobivost.. nepřipomíná to něco?
Odpovědět
Pa

PavelA

17.2.2020 07:53 Reaguje na Lukáš Kašpárek
99,9% obyvatel do toho nemá co kecat!
Ti farmáři tam vybudovali svoje živnosti,na svých pozemcích a hlavně tam ŽIJÍ.
Ten,kdo se přispůsobí,bude vlk.Takže jednoznačně regulovak počty vlků!
A finanční kompenzace jsou jen znouzectnost.Zvířata nejsou kusy nábytku,aby v případě zničení byla snadno nahraditelná.
Odpovědět
LZ

Leon Zumr

17.2.2020 12:49 Reaguje na PavelA
Kašpárci nechápou co to je mít svá zvířata tak jim to je jedno ale riskují že se majitelé napadených a zabitých zvířat naserou. Tady nebudou donekonečna před ekoteroristy couvat jako jinde kde se chovají jak ovce co jdou na porážku https://www.facebook.com/watch/?v=554733068584037
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

18.2.2020 06:53 Reaguje na Leon Zumr
Jo tak my tu riskujeme, že se nasere pár neschopných majitelů, kteří neumí podnikat s respektem s této zemi, jejím obyvatelům a krajině? Ať se klidně naserou....

A to je přesně to.... v jiných zemích dokáží respektovat to, co je pro většinovou společnost přínosné. Jen v postkomunistických zemích vypatlaný a zdegenerovaný lid brojí proti všemu živému v takovém měřítku... protože takový jako vy neví co je to respekt...

Většinová společnost ale ví co je to respekt a velké šelmy v ČR chce a blbci jako vy na tom nic nezmění...

Můžete se vy a blbci neschopní velkochovatelé klidně vzteknout až vás z toho trefí... nebude to vůbec škoda....
Odpovědět
dm

david matoušek

18.2.2020 08:15 Reaguje na Lukáš Kašpárek
No rek bych ze vetsinove spolecnosti je celkove priroda sumak, natoz velke selmy, vice je zajima novy letak Kauflandu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

18.2.2020 11:28 Reaguje na david matoušek
Průzkumy veřejného mínění ukazují, že je větší zájem o ŽP celkově. Samozřejmě... může to být jen pokrytectví, kterým jsou lidé v ČR vyhlášení, ale těžko říct...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.2.2020 14:04 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Sice to jsou 17 let staré údaje, ale dnes se to moc lišit nebude. Tedy to, jak vybájený Západ si chová vlky jako regulátory přemnožené zvěře a hospodářských zvířat. To ten "zaostalý Východ" jich měl a má řádově více...

https://cs.wikipedia.org/wiki/Vlk_obecn%C3%BD#/media/Soubor:Gray_Wolf_Range.png
Odpovědět
MM

Milan Milan

23.2.2020 13:14 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Výsledky seriózního průzkumu, ze kterého vyplývá většinový souhlas společnodti s vlky ve volné přírodě bych rád viděl. Hoďte odkaz. Jinak pokud má někdo na svém pozemku své hospodářské zájmy, musí mít zákonné právo tyto zájmy a svůj majetek bránit. Všemi prostředky. A to i před vlky mimo jejich rezervace. Vůbec mně udivuje že v dnešní době, ve jménu jakýchsi podivných experimentů a aktivit je respekt k soukromí, ochraně majetků i podnikatelských aktivit tak lehce označen jako nepodstatný nebo druhořadý.
Odpovědět
JAROSLAV HALAMA

JAROSLAV HALAMA

17.2.2020 12:57 Reaguje na PavelA
.Zvířata nejsou kusy nábytku,aby v případě zničení byla snadno nahraditelná. "A vlk je podle vás co, nábytek ?
Odpovědět
JG

Jan G.

17.2.2020 16:39 Reaguje na PavelA
Do toho jak má česká krajina vypadat může "kecat" každý občan! Ta krajina není jen pár chovatelů! Obzvláště když spousta chovatelů začala své "podnikání" díky prachům ze státního rozpočtu a dotace k nim neustále tečou!
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

18.2.2020 06:54 Reaguje na Jan G.
Přesně tak... arogance těchto hovad nezná mezí....
Odpovědět
Pa

PavelA

18.2.2020 14:39 Reaguje na Jan G.
Pak vám nic nebrání si kus pronajmout či koupit,obdělávat a nechat si do toho kecat!
Cajk?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

18.2.2020 06:34 Reaguje na PavelA
Krajina patří občanům této země a nějaký blb neschopný zabezpečit svoje stádo nebude zbytku společnosti diktovat co má a nemá dělat... navíc opakuji, že jen někteří chovatelé jsou proti vlkovi!!! Takže se raději vzpamatujte....

Odpovědět

Jan Šimůnek

18.2.2020 14:13 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Krajina patří občanům této země a nějaký blb, který zde chce chovat vlky, nebude zbytku společnosti diktovat, co se má nebo nemá dělat.
Odpovědět
Pa

PavelA

18.2.2020 14:39 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vy jste jen kecal...
Odpovědět
VN

Vilém N

17.2.2020 08:42 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Já se už přizpůsobil. Na výlety s dětma do lesa s sebou tahám pistoli :-)
Odpovědět
Sa

Sari

17.2.2020 16:13 Reaguje na Vilém N
Pistoli na Vlka? To spíš na divočáka!
Odpovědět
JG

Jan G.

17.2.2020 16:40 Reaguje na Vilém N
S pistolí na procházky kvůli vlkům? Spíš by jste si měl říct o papíry na hlavu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.2.2020 18:50 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Je mi líto, platí to daňoví poplatníci a nikdo se jich nikdy nezeptal, jestli ty vlky tady chtějí. Chtělo by to referendum, jestli ty vlky tu normální lidé chtějí nebo ne.
Odpovědět
MP

Miroslav Procházka

18.2.2020 06:11 Reaguje na Jan Šimůnek
Takže když se někdo rozhodne, že někoho nechce, bude se zabíjet? Zvířata, lidi...
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

17.2.2020 08:13
a bude se střílet a regulovat-) my ti dáme ty hnusnej vlku
Odpovědět
Sa

Sari

17.2.2020 16:16 Reaguje na Robert Jirman
Vás zastřelit na místě!!! Chudák vlk!!!
Vlk tady byl dřív než vy a to že je tak nesnasite je váš problém!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.2.2020 10:18
Však nebojte se, oni si to chovatelé vyřeší rychle a po svém, pokud to přesáhne únosnou mez.
Odpovědět
dm

david matoušek

17.2.2020 10:58 Reaguje na pavel peregrin
Přesně, něco podobného jsem si říkal, když jsem četl ty Kašpárkovo bláboly.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

17.2.2020 11:01 Reaguje na pavel peregrin
samozřejmě, že to tak dopadne, to víme všichni, rozdíl je, že Vy z toho máte radost, já nikoliv
Odpovědět
dm

david matoušek

17.2.2020 12:05 Reaguje na Robert Jirman
Rozdil je ve zdravem rozumu.
Odpovědět
JG

Jan G.

17.2.2020 16:41 Reaguje na david matoušek
Který Vám chybí.
Odpovědět
dm

david matoušek

17.2.2020 16:57 Reaguje na Jan G.
Pravdu dis, stejne jako vsem naivnim vlkoblaznum, zijicich mimo realitu a bez jakekoliv odpovednosti.
Odpovědět
JG

Jan G.

17.2.2020 17:07 Reaguje na david matoušek
Hospodařím v lesích na Broumovsku, kde vlci jsou, takže vím jaké jsou zde poměry a jaká je zde realita. Ale to pochopitelně zamindrákovaný člověk, který žije z toho co si přečte na internetu nemůže pochopit.
Odpovědět
dm

david matoušek

17.2.2020 17:36 Reaguje na Jan G.
Takovych hospodaru tady na ekolistu bylo. A vzhledem k vasi argumentaci skrze ty dotace, skody, jednani s myslivci atd. Vam neverim ani za mak. Leda ze by jste byl absolutne neschopny. Pisete az moc okate.
Odpovědět
JG

Jan G.

18.2.2020 10:29 Reaguje na david matoušek
Věřit mě nemusite, to mi je ukradené. Já jen dokazuji, že o realitě nemáte vůbec ponětí. Sedíte za počítačem a z článku co tady čtěte na internetu nám vypravíte jak to u nás chodí. V životě jste nepracoval v lese, ani nepoznáte smrk od borovice a budete někomu tvrdit že je neschopný. Jste jen další zamindrákovaný ubožák, ktereho očividně nudí jeho zbytečný život a jen na internetových diskuzích si můžete honit ego. Tady se najde dost pitomcu, kteří odkejvou každou hovadinu co se tu objeví
Odpovědět
dm

david matoušek

18.2.2020 11:36 Reaguje na Jan G.
Takze jste neschopny, clanek neni o vasi neschopnosti resit skody zveri, z toho cerpat nemohu, jen z vasich prispevku. A vasi nadeji je pry vlk, toho rozumu jste teda praci v lese mnoho nenabral. Obratte se na sveho OLH, ten vam poradi.
Odpovědět
JG

Jan G.

18.2.2020 14:41 Reaguje na david matoušek
Narodil od Vás mám lesnickou školu a zoologii, takže vím, že mi vlk s regulací pomůže. Ale to hlupákovi, který vlka viděl na obrázku a ví o tom hovno, nemá cenu vysvětlovat. Opravdu zbytečně ztrácet čas s nevzdělaným hlupákem. A jinak děkuji, že uznávané, že chovatelé jsou neschopní si stáda proti vlkům zabezpečit. :)
Odpovědět
Hu

Hunter

18.2.2020 15:22 Reaguje na Jan G.
Chlapče, silně pochybuji, že si vyštudoval něco jiného, než brožurky hnutí duha.
Odpovědět
dm

david matoušek

18.2.2020 15:24 Reaguje na Jan G.
Mam stredni I vysokou, tak jsem mozna videl krome obrazku I vlka vycpaneho, u Hromase na katedre, ale rozhodne nemam potrebu jako vy se vzdelanim chlubit. Jak jsou chovatele schopni ci neschopni to neposoudim, ale prijde mi smesne ze tedy lesak si neni schopen poresit skody zveri a placete zrovna na ekolistu. A ochrana vlka jde ve slepejich kormorana, bobra, vydry, a cekaji nas jen dalsi problemy pricemz vliv na stavy zvere bude minimalni.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.2.2020 20:07 Reaguje na Robert Jirman
Nemám, už jen kvůli tomu, že sem ty vlky nesmyslně znovu tahají a ty šelmy tady nemůžou mít klid. Ale city nejsou na místě,je potřeba to brát racionálně.
Odpovědět
Sa

Sari

17.2.2020 16:19 Reaguje na pavel peregrin
Kdyby ty chovatelé nebyli blbý a dobře si oplotily svoje pozemky, tak by jim vlk žádné ovce nezakousl!!!
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.2.2020 18:52 Reaguje na Sari
Plot většinou nestačí. Chce to ještě další opatření a ta se, dotace sem, dotace tam, nakonec rozpustí v cenách výrobků. Protože i údržba elektrických ohradníků a smečky vlkodavů není zadarmo.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.2.2020 18:59 Reaguje na Sari
Proč by to kvůli blbým vlkomilcům měli dělat? Vlkomilové jim přispějí?
Odpovědět
JAROSLAV HALAMA

JAROSLAV HALAMA

17.2.2020 12:53
Zabezpečit stáda stojí peníze a to takzvaní chovatelé nechtějí,lepší pro ně je všechno vystřílet a jezdit v mercedesech než investovat do zabezpečení stád. Takže jde sase jenom o prachy.
Odpovědět
Pa

PavelA

17.2.2020 12:58 Reaguje na JAROSLAV HALAMA
chjo....
Odpovědět
Hu

Hunter

17.2.2020 12:54
http://www.svetmyslivosti.cz/zpravy/nemecko-novela-zakona-o-ochrane-prirody-usnadnuje-reseni-konfliktu-s-vlky

Německo: Novela zákona o ochraně přírody usnadňuje řešení konfliktů s vlky
14. únor 2020
V Německu byla schválena novela spolkového zákona o ochraně přírody. Podle nových předpisů bude řešení konfliktů s vlky snazší. Německý myslivecký svaz (DJV) chápe novelu jako první krok k ochraně hrází a hospodářských zvířat. Dále však bude vyžadovat schválení právních předpisů, které zajistí ochranu loveckým psům.
„Novela zákona poskytuje jednotlivým spolkovým zemím možnost vydat vlastní předpisy pro účinnější nakládání s vlky.“
Německá federální rada dnes schválila novelu spolkového zákona o ochraně přírody: usnadnění odstřelu problematických vlků by do budoucna mělo usnadnit řešení konfliktů s šelmou. DJV vidí ve změně zákona první krok správným směrem, co se týká ochrany hrází a hospodářských zvířat. Vzhledem k dynamicky rostoucí populaci vlků v Německu musí podle DJV následovat další kroky. Dosud podle něj chyběl komplexní akční plán. DJV například požaduje vznik oblastí, kde nebudou vlci tolerováni: „Teritoriální vlci by neměli žít v blízkosti hrází nebo v městských oblastech.“ Jasné právní předpisy bude DJV vyžadovat také pro ochranu loveckých psů při lovu.
Novela zákona nyní poskytuje spolkovým zemím příležitost k vydávání vlastních předpisů pro účinnější správu vlků. Zákon také obsahuje pravidla pro účast myslivců na lovu vlků. Spolková rada také rozhodla zakázat krmení vlků a stanovila povinnost odstranit z volné přírody vlčí hybridy.
Spolková rada se rovněž usnesla na zavedení odměny za založení chovu hospodářských zvířat. DJV to vítá. Nový federální zákon o ochraně přírody vstoupí v platnost po zveřejnění ve Spolkovém věstníku.
Podle jagdverband.de, 14. 2. 2020, redakce
Odpovědět
Anyr

Anyr

17.2.2020 15:43 Reaguje na Hunter
Zase a znova. "Užitek nade vše" - a nechejme stranou, že přínos konzumace živočišných bílkovin a tuků je velmi diskutabilní, či jak je živočišná produkce náročná na spotřebu vody a krmiva - je metla lidstva. Ve jménu "užitku", nebo lépe subjektivního přání, že to užitek je, likvidujeme a měníme a vládneme a ničíme.
Je úplně jedno, jestli je to zákonné nebo protizákonné. Zákony dělají lidé, většinou absolutně nechápající problematiku (proto může dělat prezidenta sobecký, sprostý ekonom nebo ministra zdravotnictví právník a zpěvák) dané oblasti, za to chápající to, že "mají hezké peníze a nějakou tu moc". Ergo je úplně jedno, že v Německu nějaká banda "něco nějak uzákonila", a že to druhá banda pitomců s pistolí "blahoskloně považuje za krok dobrým směrem".

Já doufám už jen v jedinou věc. Ne v záchranu přírody, potažmo ekosystémů a planety. Ne ve změnu chování nenažraného lidstva. Ne v to, že komunistická, materialistická generace prozře.
Doufám jedině v to, že až se to zesere, tak budeme moci beztrestně rozmlátit huby na kaši těm idiotům, co všeničící chování schvalovali. Ničemu to samozřejmě nepomůže, to žádné násilí, ale to napětí, zoufalství, zloba a deprese, co se ve mně roky střádají kvůli ničení světa, celá ta koule negativních emocí, bude mít konečně ten správný hromosvod. :)
I když zase kdo ví, jak se budu cítit pak, až nějakého blba zatluču do země. Třeba mi dojde že za to nemohl, že byl jen hloupý.
No, uvidím pak. :)

Na závěr citaci profesorky Librové:
"...Dokonce i my, kdo se těmito otázkami zabýváme profesionálně, máme přes veškeré úsilí stále jenom povědomí; na skutečné poznání příro­dy naše mentální schopnosti ani schopnosti našich věd nestačí. Obávám se, že rozdíl mezi naším povědomím a povědomím laika není vlastně velký.
Příčina toho, že všichni, vědci i laikové, jsme a patrně zůstaneme v modu pouhého ekologického povědomí, je obsažena v samotné povaze onoho "ekologična", přírody. Člověk nemůže poznat něco tak důmyslného, jako je příroda. Příroda je neuvěřitelně složitá."
"To je to známé: čím víc přírodu poznávám, tím víc vidím, jak málo jí rozumím. To je náhled, který podporuje každou zdrženlivost v lidském zasahování do přírodních procesů."

Ovšem diskutující vše znají, všemu rozumí, všechno umí, všechno chápou, a nedělá jim tedy problém vládnout a ovlivňovat a hubit a ničit vše, co uznají za vhodné. Bez ohledu na následky. :)
Odpovědět
Pa

PavelA

17.2.2020 15:49 Reaguje na Anyr
Žijeme v Evropě ve Třetím tisíciletí.
Divočinu najdeš na Sibiři,ale tam bys taky musel ničit,kdybys chtěl přežít.
Tečka
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.2.2020 18:54 Reaguje na Anyr
Je mi líto, ale opravdu platí užitek nade vše. Máme kulturní krajinu, do jejíhož vzniku bylo investováno spoustu práce za mnoho let a nemá cenu si ji nechat kvůli pár pošukům, ne li něčeho horšího, škodnou.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.2.2020 16:45 Reaguje na Anyr
Zase jeden internetový svalovec co by pod rouškou anonymity chtěl rozmlátit oponentům huby, zatlouct je do země. Pěkné. Většinou se potom ukáže, že je to jen takový chudáček co si své frustrace dokáže vybíjet tak akorát na mouchách, trháním jejich nožiček. Běž se léčit.
Odpovědět
Hu

Hunter

20.2.2020 13:05 Reaguje na Anyr
Akorát silný na hubě.
Odpovědět
Sa

Sari

17.2.2020 16:23
Vlků je málo a ty kret*ni je chtěj střílet?!
NIKDY!!!!
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

17.2.2020 16:24
Nemůžu si pomoct, ale v tomto případě by chovatelé zvířat měli mít hlavní slovo při rozhodování. Nikdo, kdo nezažil útok vlků na stádo, si neumí představit, o co jde. Co nezabijí, to potrhají a musíte to utratit. Než ty ovce sprovodíte ze světa, neskutečně trpí s rozervanými břichy, ze kterých visí vnitřnosti. Přeživší zvířata jsou vyděšená, můžou dostat ze stresu neléčitelné záněty vemene, což u dojných ovcí zase povede k jejich utracení. Vlci zaútočí i na stádo v ohradě, přeskočí oplocení, podhrabou se, najdou si slabé místo. Funkční ohrady proti vlkům představují statisícové investice, v některých lokalitách vám je ani ochrana přírody nepovolí postavit na větší rozloze, protože ruší prostupnost krajiny pro zvěř. I ochranáři už říkají, že neexistuje ohrada, aby si s ní vlk neporadil - má na hledání slabého místa všechen svůj čas. Zavírat ovce na noc do ovčína? Je tam dusno, málo místa, není přístup k pastvě, v létě se přežvýkavci rádi pasou v noci, protože je chladněji. A zkuste si nechat otevřené okno - vlci se dovnitř dostanou. To si nevymýšlím, to zažili čeští chovatelé. Pastevecký pes není mazlík na gauč, jsou to tvrdá zvířata, která vyžadují každodenní péči a důslednou výchovu. Jeden pes nestačí, potřebujete minimálně dva, čím větší stádo ovcí, tím větší smečka psů. Podle chovatelky pasteveckých psů, která zároveň chová ovce, nejsou pastevečtí psi použitelní pro zemědělce s větším množstvím pastevních areálů a více stády ovcí. Také pokud chcete, aby hlídali a bránili, nesmíte je učit pracovat se stádem jako to dělá ovčácký pes. Pastevecký pes je jen na obranu (některá plemena na obranu proti všemu a všem - i proti lidem. Jejich chov není možné svěřit člověku, který nemá vlohy být přirozeným pánem jejich smečky.). Dotace dostupné jsou, ale složitě a kompenzace jen zaplácnou část škody. Ti lidé trpí i psychicky, hlavně pocitem, že jimi úředníci a ochránci přírody pohrdají.
Argumentovat tím, že když zredukujeme vlky, stejně přijdou další, tak to vůbec dělat nebudeme, je vůči chovatelům zvířat arogantní. No tak budeme regulovat stále, tak jak by se to mělo dělat i se spárkatou zvěří. Regulace nezávisí na vlkovi, ale na vůli člověka.
Chovatelé mají povinnost svá stáda chránit, ale veřejnost i úředníci by měli respektovat, že všechno má své hranice. Pokud je ochrana už nepřiměřeně složitá, je třeba regulovat škodlivého činitele.
Odpovědět
JG

Jan G.

17.2.2020 16:59 Reaguje na Marcela Jezberová
"I ochranáři už říkají, že neexistuje ohrada, aby si s ní vlk neporadil." - Opravdu? Kteří, a kde? Jak jste na to přišla? Vždyť lidé z projektu OWAD prezentují kvalitní zabezpečenou ohradu ve vlčí oblasti a nemají tam jediný útok na stádo! Jakto, že jsou chovatelé, kteří mají svá stáda dobře zabezpečená a i s použitím pasteveckých psů a nemají škody ani problém takto "podnikat"? Já jsem také z Broumovska a mám vysoké škody na lesním porostu, které mi nikdo neproplatí. S myslivci se nedomluvím ani je nedonutím aby snížili počty zvěře. Stát mi žádné kompenzace nedá. Pro mě je vlk největší nadějí, že sníží stavy zvěře a uleví lesu. A on by tu neměl být, protože chovatelům, kteří často žijí z dotací, dostanou další dotace na zabezpečení i proplacené škody je to pořád málo? Proč by měla skupinka chovatelů rozhodovat o tom co v krajině bude žít a nebude? Oni nejsou jediný kdo zde hospodaří!
Odpovědět
LZ

Leon Zumr

17.2.2020 18:30 Reaguje na Jan G.
Jenom lžete jako ti všichni vlkomilci co žijí z dotací a sbírek jinak by chcípli hlady.
Odpovědět
JG

Jan G.

18.2.2020 10:12 Reaguje na Leon Zumr
=D pochopitelne, protože zamindrákovaný ubožák jako jste vy, který les viděl možná tak na fotce od počítače ví, jak to tady u nás chodí....
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.2.2020 19:01 Reaguje na Jan G.
Vám asi nedochází, že vlk se nebude pachtit za zvěří a prostě si dojde pro co nejsnadnější kořist. Takto se chová každá šelma bez rozdílu, žádná nebude riskovat potencionální zranění.
Odpovědět
JG

Jan G.

18.2.2020 10:22 Reaguje na pavel peregrin
Ano nejsnadnější kořist. A ta se asi těžko najde za elektrickým plotem hlídaná pasteveckými psy. Od chovatelů jsem nespočetně krát slyšel, že vlk jim sežral jednu ovci a a třeba 7 potrhal. Kolik těch ovcí za rok je skutečně sežraných? 10? A z 10ti ovcí za rok vyzije několik smeček Vlků? Asi těžko co. Pochopitelne musí lovit i zvěř.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.2.2020 13:27 Reaguje na Jan G.
Vlk je chytrý a cestu si najde. Jeden pastevecký pes nemá šanci, to víte určitě dobře sám, musí být nejméně dva. Potrhaná ovce je v podstatě žádná ovce. Řekněte mi- proč si myslíte, že naši předci vlka důsledně vyhubili? Jenom ze zábavy a svého rozmaru? Co myslíte?
Odpovědět
JG

Jan G.

18.2.2020 14:32 Reaguje na pavel peregrin
Vyhubili je hlavně z důvodu své lenosti a hlouposti. Stejně jako se stříleli dravci, lišky, rys nebo vydry. Likvidoval se veškerý konkurent, který se živil tím na co si dělali lidé nárok. Také se odstranili mokřady, odlesnila se téměř celá země a nahradila se jen smrky, vznikla nekonečna zemědělská pole plná pesticidu atd..atd... Výsledkem je přemnožená zvěř, zničené lesy, úbytek nespočtu běžných druhů ptáků, hmyzu atd... To je podle Vás práce rozumu? Navíc proč jeden pes nestačí? Nevím o jediném případu tady od nás ani z celé ČR, kdy by vlci zabili psa a roztrhali následně ovce...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.2.2020 17:06 Reaguje na Jan G.
Silně se pletete. Vlky u nás chtějí lidé zavádět z dúvodu, že už nevědí roupama co by.Kauflandy a podobná zařízení narvaná k prasknutí, lidé rozežraní, zbujnělí a hlavně- naprosto odtržení od REÁLNÉ přírody, a to reálné podtrhuji. Lidé za posledních 70 let zapomněli, co je hlad a nedostatek a z toho pramení tyto naprosto nesmyslné akce. Jenže nikde není psáno, že se to nemůže zopakovat.
A k těm psům- doufám že si nemyslíte, že proti třem vlkům by měl i pes typu kavkazského ovčáka šanci. Jednoho zabije s určitostí, dva jsou s otázkou a tři spolehlivě zabijí kavkazana. Vše je jen otázkou času.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

18.2.2020 15:24 Reaguje na Jan G.
Tak já už chápu vaši vášnivou obranu vlků. To není z lásky k divoké přírodě. Máte škody ve vlastním lese způsobené spárkatou zvěří. Myslivci podle vás málo střílejí, tak se zoufale upínáte na vlka, že zařídí to, co vy nezvládáte - ochránit vlastní les. No, nejsem si jistá, že to klapne. Při takovém přemnožení zvěře by vlci museli být velcí jako nosorožci, aby to stihli všechno sežrat. A začít s tím měli už před dvaceti lety. Účinnější bude, když se domluvíte s ostatními majiteli honebních pozemků a kleknete na myslivecké sdružení. Bez myslivců tohle nevyřešíte, vlk je na to slabý.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.2.2020 16:43 Reaguje na Jan G.
Musím s vámi souhlasit pane J.G . Jsou na světě pastevci s dokonale zabezpečenými stády. Vlci jejich stáda obloukem obcházejí a jde to dokonce i bez el. ohradníků. Samozřejmě nic není absolutní, ale pár kusů je, tedy ty pastevce, nezabije. Ano z nich a z jejich letitého spolužití s vlkem, bychom si měli vzít příklad. Ano Kazaši, Uzbeci, Mongolové, to jsou národy u kterých bychom se měli učit jak žít v divoké přírodě s divokou přírodou a hlavně, jak vyjít s vlkem.
Odpovědět
RG

Roman Gronský

19.2.2020 15:48 Reaguje na Jarek Schindler
ten váš příspěvek pobaví - tak já několikrát zažil zabezpečování stád v mongolsku. Už od jara jezdci na koních hlídaj smečky vlků v okolí - radius tak 100-250km kolem základních stád. Jak na podzim zamrzne půda, je nov a vyjasní se, tak aby byli vlci vidět i v noci, sjížděj se party pastevců z dalekýho okolí na hon a mejdan. Trvá to několik dní, než je většina vlků z okolí uštvaná autama a postřílená kalachama. Jenže země je veliká a na jaře se do uvolněných nik přistěhujou nový vlci. A tak vyrazí jezdci na koních... koloběh života (pasteveckýho). Kdybychom se u nich učili, jak vycházet s vlkama, některým místním diskutujícím by z toho mohla rupnout cévka :-).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.2.2020 17:03 Reaguje na Roman Gronský
Vy to pane Gronsky podáváte , pro středoevropana až zbytečně naturalisticky. Opravdu bych se držel spíše toho učit se,učit se, učit se. A od koho jiného se učit, než od těch co se s vlkem setkávají nepřerušeně dnes a denně. Lepší učitele z předmětu, jak vyjít po dobrém s vlkem na světě nenajdeme.
Odpovědět
RG

Roman Gronský

19.2.2020 17:26 Reaguje na Jarek Schindler
Podávám jak jsem zažil - a jak mi bylo řečeno, právě díky tomu se s vlky dnes a denně nepotkávaj, neb není o co stát. Jasně, že někde v pohádkovým prostoru žijou hodný vlci, co vám v zimně přivedou ztracený jehňátko a pastevci, který jim z povděkem za to na jaře nechaj nějakou tu přestárlou ovci, fakticky ale mezi pastevci, ochranáři a turistickým servisem ve všech oblastech, který jste jmenoval zuří tichá, ale dost intenzivní válka. Pokud tomu říkáte vycházet s vlkem po dobrém, snad ani nechci znát tu horší variantu...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.2.2020 18:31 Reaguje na Roman Gronský
To "dnes a denně" je spíše obrazně podaná skutečnost tamního dlouhodobého a nikdy nepřerušeného spolužití. Dle mého názoru žádné bezproblémové spolužití neexistuje a existovat ani nemůže a to ani v zemích se zalidněností blížící se nule. Právě výše zmíněné oblasti jsou toho dokladem. Jinak se bavím. Ochranáři argumentují pohádkou o Karkulce, vy nyní pohádkou o hodném vlku.
Odpovědět
Hu

Hunter

18.2.2020 17:23 Reaguje na Jan G.
Kde konkrétně prezentuje tým OWAD tu kvalitní zabezpečenou ohradu a nemají tam jediný útok vlka?
V Německu totiž ze 67 útoků v roce 2017 jich bylo 41 odškodněno jako dostatečně zabezpečených? Tohle totiž OWAD uvádí. A taky uvádí tohle: "Žádné opatření není stoprocentní ......., viz: https://www.navratvlku.cz/prevence-proc-prevence/

Takže na otázku kteří a kde, je jasná a jednoduchá odppověď: tým OWAD. Akorát lžete.

https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/prenos-zkusenosti-ze-saska-18-let-souziti-s-vlkem
Odpovědět
MP

Miroslav Procházka

18.2.2020 06:20 Reaguje na Marcela Jezberová
Píšete o utrpení chovaných zvířat. A zároveň vám nevadí zastřelit vlka?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

18.2.2020 11:49 Reaguje na Miroslav Procházka
Pokud vlka zavřete do ohrady, budete ho do vyčerpání honit kolem, porvete ho do krve, vytrháte mu kusy masa, rozervete břicho, vytaháte vnitřnosti a pak ho tam necháte pomalu pojít, pak ano, to je utrpení. Zastřelení se s tím nedá srovnat. Ne, opravdu mi nevadí představa zastřelení vlka.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.2.2020 11:03 Reaguje na Marcela Jezberová
"Zavírat ovce na noc do ovčína? Je tam dusno, málo místa, .... A zkuste si nechat otevřené okno - vlci se dovnitř dostanou." ... to si snad děláte legraci. Problematika vlků v naší přírodě je složitá a efektivní ochrana hospodářských zvířat rovněž. Ale pokud by měly být problémem takovéto ptákoviny, tak to ať se ti chovatelé na to vykašlou a jdou dělat něco, na co stačí. V ovčíně je tolik místa, jak velký jej někdo postaví a kolik ovcí do něj nacpe. Dusno je tam tehdy, pokud nemá adekvátní odvětrávání a zabezpečit otevřené okno tak, aby se tam nedostalo zvíře velikosti vlka, na to fakt člověk nemusí být Přemek Podlaha.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.2.2020 17:58
Za sebe i řadu diskutujících mohu prohlásit, že vlk je jediný tvor, se kterým máme problémy.

Lidem nevadí návrat rysa nebo medvěda do české krajiny. Dá se s nimi vyjít. V případě vlka to však možné není. Byla celá řada pokusů - od Švédska po Aljašku - pod dohledem odborníků a s bohatou finanční vládní podporou prokázat možnost koexistence vlka a člověka.

Bohužel ani v jednom případě se to nepovedlo. Nepovede se to ani AOPK i kdyby Pelc na koze jezdil obden po rezerevacích . Není to prostě možné.
Zatímco pastevectví je schopno krajinu revitalizovat a udržovat a poskytuje řadu produktů(kůže,vlna,mléko,sýry) , zaměstnává lidi v pohraničí , nabízí agroturistiku, vlk je vám schopen nabídnout pouze .....
Tak si přestaňme hrát na spasitele, pomáhejme udržet vlka tam, kde to jde (tedy mimo kulturní krajinu) a nevyhazujme milióny z daní na chorobnou představu několika nadšenců. Nemáme na to.
Odpovědět
ČM

Čech M.

19.2.2020 01:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, je spousta tvorů se kterými máme daleko vetší problémy , než s vlkem. Když pominu ty invazivní, které škodí hlavně přírodě, tak třeba takové obyčejné klíště má ročně na svědomí, jen u nás , spoustu lidských životů.
Otázka tedy zní: Pokud by existovala možnost, jak takové tvory jako klíště, komár, štěnice vyhubit nadobro, měli bychom to udělat, nebo ne?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.2.2020 06:16 Reaguje na Čech M.
Pane Čechu, to jsou pouťové triky odvádět pozornost mimo problém jinými náměty.
Ale budiž - odpověď zní, ne neměli bychom to udělat.
Já přece nemluvím o vyhubení vlků .
Pouze tvrdím,že v kulturní krajině je škodlivý a není pro něj něj místo.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

19.2.2020 17:15 Reaguje na Čech M.
U klíštěte pomáhá očkovaní, na komáry i klíšťata jsou potom repelenty, štěnice je třeba i o čistotě. Co pomáhá u vlka? Řekl bych, že například třeba 308 W není vůbec špatná volba.
Odpovědět
ČM

Čech M.

19.2.2020 20:19 Reaguje na Jarek Schindler
Na rozdíl od p. Vinklera, jste nepochopil smysl otázky.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.2.2020 12:32 Reaguje na Čech M.
A to snad vadí? Ve vašem případě se mi dlouhodobě nedaří pochopit některé vaše myšlenkové pochody. Bohužel, tady není navíc co chápat. Snažit se a to třeba jen čistě hypoteticky, vyhubit něco co vyhubit nejde a to i bez ohledu na další vazby je totiž nesmysl. S ohledem na ty další vazby a s prostředky kterými člověk disponuje ( popsáné výše) by to navíc byl úplný nesmysl.
Odpovědět
LZ

Leon Zumr

17.2.2020 18:43
Pokud se to nezačne řešit včas tak to odskáčou vlci v plné parádě třeba jako kormoráni a jediný kdo za to bude moct budou jejich ochránci nikdo jiný. Názorná ukázka z Polska jak to dopadne když nejsou ovce http://www.bieszczadzka24.pl/aktualnosci/noc-pod-znakiem-wilka-uwaga-drastyczne-zdjecia/5765?fbclid=IwAR11Zs3wf9dCsQo0InN8qcI9l4Fseu_EavHVA4OtsBSQR2KzsXHoF7DZ2oM
Odpovědět
SK

Stanislav Korpass

17.2.2020 19:04
Napětí,zoufalství,zloba a deprese,co se ve Vás roky střádají kvůli ničení světa,celá ta koule negativních emocí bude mít konečně ten správný hromosvod,když si ustřelíte palici a bude o jednoho rádoby odborníka na přírodu méně a Gréta by Vás mohla následovat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

17.2.2020 19:25
Polská obdoba AOPK (Ochrona Środowiska bieszczadzkiego ) vydala 9.1. 2020 výjimku na odstřel vlka v části území, kde došlo k opakovanému napadení hospodářských zvířat na farmách .
Jak vidět, když se chce, tak to jde.

http://www.bieszczadzka24.pl/AKTUALNOSCI/JEST-ZGODA-NA-ODSTRZAL-WILKA/5713
Odpovědět
LZ

Leon Zumr

17.2.2020 21:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pomalu se to rozjíždí Polsko Německo Francie Rakousko atd. nikdo nebude donekonečna dotovat něčí zábavu. V Německu díky vlkům zavírají školky protože se jim už vlci ve dnes procházejí po vesnicích.
Odpovědět
JG

Jan G.

18.2.2020 15:01 Reaguje na Leon Zumr
Kde se zavírají školky kvůli vlkům?? Vy jste opravdu jen prolhanej bezcharakterní ubožák.. Celá tato honba na vlka je založena jen na lzich a vyvolávání strachu u lidí. V té oblasti nežijete a krmíte tady lidi příběhy o vlcich co číhají na děti. Havrlant a pár jeho ritolezu kvůli svým politickým ambicím zblbli část tupců z republiky a ty koukám jsou jak pomatený na rozumu. Jediný problém je tady kvůli hospodarskym zvířatům a jejich zabezpečení.
Odpovědět
jk

josef kalus

18.2.2020 08:20
To co prohlásil starosta Vernéřovic na Broumovsku Tomáš Havrlant ze Svazu chovatelů ovcí a koz je skoro až nabádání k pytláctví....."pokud Vy ne …., pak ….
Odpovědět
pp

pavel peregrin

18.2.2020 13:28 Reaguje na josef kalus
Doufám, že se mu nedivíte.
Odpovědět
LZ

Leon Zumr

18.2.2020 13:41 Reaguje na josef kalus
Tak dlouho je rádoby ochránci přírody budou tlačit do kouta až to začnou řešit jak Rumuni.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

18.2.2020 15:01
Prosím redakci o umravnění pana Lukáše Kašpárka. Ve svých komentářích používá hanlivé až arogantní výrazy a sráží diskusi na úroveň hospodské debaty. Používá jako označení pro chovatele výrazy jako blbec nebo arogantní hovado, čímž porušuje pravidla této diskuse: Redakce Ekolistu.cz si vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvek, který bude obsahovat aspoň jeden z těchto znaků:používání vulgarismů, nadávek nebo výhrůžek, jakékoli naznačování, schvalování nebo doporučování fyzického násilí
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

18.2.2020 19:45
Tý jo, zase ve při. A kolik. A spousta ovcí.
Odpovědět
JP

Jaromir Pospisil

18.2.2020 21:20
2o vlku a ty tataři už chtej regulaci k smichu nevim ale treba by pomohlo kdyby si páni hospodáři hrably jednou do kapsy a pozemky si misto toho jednoho elektrického drátu co tam maj pořádně oplotily ale to uz by musely zaplatit jednodušší je vystřílet vlky
Odpovědět
ZF

Zdeňka Firstová

18.2.2020 23:51
Jsem zastáncem vlků v naší krajině, ale to, co tady čtu, jsou povětšinou jen urážky - z obou táborů, a to nikam nevede. Naprosto chápu, že pokud někdo tráví dřinou kolem stáda spoustu času, je naštvaný, když si k němu zajde vlk na svačinku. Prosím, vy, co vlky u nás chcete stejně jako já, neodsuzujte chovatele. Podmínky jejich podnikání se přítomností vlka radikálně změnily ze dne na den. A stát by na to měl reagovat nejen "náhradou škody" ale hlavně v těchto prvních letech návratu vlka, stoprocentní dotací na speciální pastevecké psy, kteří stádo dokáží uchránit. Není to jeden pes na celé stádo, ale jeden na cca 12 ovcí a musí s nimi žít od štěněte, aby je bral jako svoji rodinu. Kdyby na to šly moje daně, tak budu ráda.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.2.2020 06:24 Reaguje na Zdeňka Firstová
Asi jste nikdy neviděla chov ovcí, koz napadený vlky. Oni si nechodí pro svačinku. Vlci nechodí zabíjet proto, aby se zasytili, ale aby zlikvidovali vše na co přijdou.
Kdyby si odtáhli ovci do lesa a dali klid, všichni by to brali.
Zkuste se podívat na snímky zabitých a poraněných ovcí, koz i krav. To není zabíjení z hladu. To je zabíjení pro potěšení.
Zbytek stáda- zbyde-li- je tak vystresovaný, že se většinou musí utratit.
Odpovědět
Pa

PavelA

19.2.2020 08:30 Reaguje na Zdeňka Firstová
SOUKROMÉ VLASTNICTVÍ vs VEŘEJNÝ ZÁJEM.
o to tu běží...
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.2.2020 11:45 Reaguje na Zdeňka Firstová
Tak ty škody způsobené těmi vlky plaťte ze svého. Exekucí kont, exekucí majetku a když to nebude stačit, tak klidně nucenými pracemi (a třeba i doživotními). Ale nechtějte, aby tuhle vaši zvrácenou libůstku platili normální lidé ze svých daní.
Odpovědět
Pa

PavelA

19.2.2020 08:29
Odpovědět
Hu

Hunter

23.2.2020 22:18
Připravovaný plán péče o vlka ohrozí chovy ovcí a koz

Ministerstvo životního prostředí vypořádalo připomínky k návrhu Plánu péče o vlka obecného. Bohužel při tom nerespektovalo zásadní požadavky zemědělců a myslivců, tzn. skupin, které budou činností vlka nejvíce postiženy. Naopak vlk má mít zaručenu absolutní ochranu na celém území ČR.
Připravovaný plán péče neurčuje, kolik jedinců má tvořit „příznivý stav“ v České republice, nevymezuje oblasti, v nichž bude výskyt vlka žádoucí, a nedefinuje podmínky a režim jejich využívání. Při růstu vlčí populace dříve či později dojde k závažnějším střetům s člověkem a také se objeví jedinci s problémovým chováním. Plán péče o vlka však tyto situace nijak neřeší. Neurčuje, jak regulovat vlčí populaci ani jak řešit problémové jedince.
Myslivci a zemědělci se k výskytu vlka v České republice nestaví a priori odmítavě. Je však třeba, aby stát nastavil jasná pravidla pro jeho výskyt a také pro ochranu zemědělců a chovatelů. Plán péče o vlka v navržené podobě je totiž přímým ohrožením pro úroveň pastevectví v Česku. Povede k výraznému omezení chovu ovcí a koz.
Společné nesouhlasné stanovisko a žádost o doplnění Plánu péče o vlka obecného o definici příznivého stavu, zonaci, způsoby regulace a řešení problémových jedinců odeslala Českomoravská myslivecká jednota spolu s Mysliveckou komisí Agrární komory ČR, Asociací soukromého zemědělství ČR, Zemědělským svazem ČR, Svazem chovatelů ovcí a koz, Českým svazem chovatelů masného skotu, Českomoravským svazem zemědělských podnikatelů, PRO–BIO – Svazem ekologických zemědělců a Společností mladých agrárníků ČR ministru životního prostředí Richardu Brabcovi.

https://www.cmmj.cz/pripravovany-plan-pece-o-vlka-ohrozi-chovy-ovci-a-koz/
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.2.2020 10:00 Reaguje na Hunter
Lidé si pomohou jako dřív: Otrávené návnady, šíření infekcí likvidujících psovité šelmy apod.
Dopad na přírodu může být ovšem výrazně horší než v případě, kdyby ta teroristická instituce prosazovala něco alespoň jakž takž rozumného.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist