https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-bruntalsku-jsou-nadale-odstavene-kamiony-s-odpadem-z-letadel-a-elektraren
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na Bruntálsku jsou nadále odstavené kamiony s odpadem z letadel a elektráren

16.1.2025 12:31 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
V Jiříkově na Bruntálsku jsou dál odstavené kamiony s odpadem z demontovaných letadel a větrných elektráren, odpad z Německa mířil na tamní nelegální skládku. ČTK to řekla starostka Barbora Šišková (Jiná volba), která se kvůli tomu obrátila na české europoslance.
 
"Kamiony jsou dál odstavené v naší místní části Těchanov. Prověřování ze strany České inspekce životního prostředí a Celní správy dál pokračuje. Zatím nemáme žádné výsledky. Už vyložený odpad je stále na místě. Aktuálně pod sněhem. Což je dobře, protože jej vítr nemůže roznášet po krajině," uvedla. Kauza, která obec zaměstnává od prosince, podle ní získává mezinárodní rozměr. "V úterý u nás natáčela německá televize ARD," řekla.

Starostka se dopisem obrátila i na české europoslance. Jedním z nich byl Tomáš Kubín (ANO), který téma otevřel na půdě Evropského parlamentu. "Dopis, který poslala paní starostka, jsem nechal přeložit do němčiny a angličtiny. A předal jsem jej předsedovi výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin. Nyní čekám co bude dál," řekl Kubín ČTK. Dodal, že se případem bude zabývat dál.

"Jde o mezinárodní ostudu. Jestli firma vyslala dodávku s takovým odpadem a deklarovala, že jde o čistý plast, do Česka, mohlo se něco podobného stát už dříve a jinde," uvedl europoslanec. Míní, že to otevírá i téma recyklace vrtulí větrných elektráren. "Jejich další využití je problém. Sklolaminát je vhodný maximálně jako přísada do cementu. I tím bychom se měli zabývat," řekl.

Nelegální skládka odpadu vznikla podle starostky Šiškové v místní části obce Těchanov, kam kamiony od prosince vozily odpad například z demontovaných letadel a právě větrných elektráren. Část materiálu se řidičům podařilo v přírodním parku Sovinecko složit. Dalších pět kamionů je od 8. ledna zablokovaných v obci. Případem se zabývá policie i Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP).

První kamion s odpadem dorazil do Jiříkova podle starostky v noci z 12. na 13. prosince. "Dozvěděli jsme se to až ráno. Další kamiony pak přijely v noci na 8. ledna," řekla. Tuto zásilku se už podařilo zastavit a kamiony nyní stojí s takzvanými botičkami na území obce. "Řidiči musí počkat na rozhodnutí České inspekce životního prostředí," řekla starostka ČTK. Uvedla, že ji kontaktuje přepravní společnost, která potřebuje kamiony uvolnit. "Vždy jim řeknu, že toto je v kompetenci inspekce a celníků," uvedla.

Mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká ČTK potvrdila, že se případem zabývají. "Spolupracujeme s policií a Celní správou. Zahájili jsme kontrolu. S ohledem na její průběh nyní ale nemůžeme poskytnout další informace," řekla už dříve. Mluvčí moravskoslezské policie Pavla Jiroušková uvedla, že kriminalisté případ prověřují pro podezření z neoprávněného nakládání s odpady.

Z dokladů od řidičů podle úřadů vyplynulo, že odpad pochází z Německa. Od tamní společnosti Roth International ji podle starostky převzala ostravská firma Piroplastik. Areál, kam jej převáží, vlastní společnost Calves Group. Roth International se podle serveru iDnes věnuje recyklaci vyřazených letadel. "V Česku děláme recyklaci vyřazených letadel,“ řekla serveru telefonní operátorka. Její nadřízený pochybení odmítl. "Tato nařčení nejsou pravdivá. V našem týmu děláme všechno legální cestou. V České republice letadla nerecyklujeme, ale pouze demontujeme," uvedl.

Podle Šiškové je skládka nebezpečná pro životní prostředí. "V daném areálu není povoleno skladování a zpracovávání jakéhokoliv odpadu. Firma ani potřebná povolení nemá. Jsou tam mělké spodní vody a studny, které mohou být kontaminovány. Areál je součástí přírodního parku. A je nedaleko Ptačí rezervace Jeseníky," řekla starostka. Podle dokladů k odpadům má jít o čisté plasty. Ve skutečnosti jde podle ní o mix materiálů jako sklolaminát, pryž a kovy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JP

Jaroslav Pokorný

16.1.2025 18:09
kamiony od prosince vozily odpad například z demontovaných letadel ........
O jaké odpady z demontovaných letadel se jedná?


Sklolaminát je vhodný maximálně jako přísada do cementu.........
To mě, laika, napadlo už dávno.

Já, jako laik, bych viděl řešení tak, že by demontáže a likvidaci jakéhokoliv zboží byl povinen zajišťovat výrobce. Pak by se snažil, aby s tím měl co nejméně práce a nákladů. Aby výrobky byly opravitelné, snadno demontovatelné, aby do nich neužíval ku.vítka, aby používal snadno recyklovatelné materiály a ne všelijaké (i zbytečné) pitchoviny ....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.1.2025 12:44 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Přesně tak a recyklovatelné plasty vykupovat jako kovy.
Odpovědět
MM

Milan Milan

16.1.2025 22:21
To je divné, dobře zadotovaný prostředek dekarbonizace planety přece nemůže být "odpadem" se kterým si výrobce neumí poradit... A takhle se zaprasí celá planeta?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.1.2025 14:37
Toto je zářný přiklad "recyklace" vývozem ze zemí, které si hrají na EKO
a recyklací je pro ně vývoz tam, kde je i odpad na skládce zdrojem zisku.
Neustále tvrdím, že licenci na likvidaci odpadů má mít pouze státní firma
a nikoliv kdejaký hejhula, který to naveze a pak se k tomu už nehlásí.
Copak těch případů není málo, aby se už sakra politici poučili, že
nějaké S.R.O nemá pořádně čím ručit a že nakonec hradí sanaci stát a
že tím pověří zase jinou S.R.O, která možná udělá totéž? Likvidaci lze
přece provádět i státní firmou, která si za ni nechá řádně zaplatit a
bude jisté, že k té likvidaci skutečně dojde. Posvátná kráva soukromého
podnikání se prostě nedá aplikovat na vše, pokud nechceme, aby docházelo
k těmto podvodům. A už vůbec nelikvidovat odpady ze zahraničí, kde si
hrají na EKO a zaprasí odpady zbytek světa. Pracoval jsem po plyšáku
u celní správy a víte co se stalo s kamionem odpadu na hlídané hranici?
Po kontrole, že se jedná o odpad, tak pokuta a návrat zpět do země
původu. Samozřejmě, že existovaly i vyjímky, ale bylo jich minimum.
Na ty "vyjímky" byli "šikovní" celníci z hranic s Německem, ale my
hloupí Moraváci a Slezané na "vyjímky" neslyšeli tak, jako oni.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist