https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-jihu-cech-pribyva-pripadu-nelegalni-tezby-vltavinu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na jihu Čech přibývá případů nelegální těžby vltavínů

21.8.2020 18:31 | Č. BUDĚJOVICE (ČTK)
V Jihočeském kraji je řada míst, kde se vltavíny ve větší míře vyskytují. Hledačům vltavínů ale hrozí až dvouleté vězení.
V Jihočeském kraji je řada míst, kde se vltavíny ve větší míře vyskytují. Hledačům vltavínů ale hrozí až dvouleté vězení.
Policie a Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na jihu Čech řeší za první pololetí 33 případů nelegální těžby vltavínů. Je to výrazně více než v minulých letech. Loni a v roce 2018 šlo ve stejném období o dvě desítky takových případů.
 

"Řada kopáčů je zjištěna na místě. Vzhledem k tomu, že kopáním vltavínů hrozí nedovolená změna chráněných částí přírody, vydávají inspektoři ČIŽP přistiženým osobám zákazy činnosti. V případě, že ale tito lidé dále pokračují a jsou opakovaně přistiženi, dojde tak k porušení vysloveného zákazu a daná věc je řešena Policií ČR jako trestný čin maření výkonu rozhodnutí a vykázání," uvedl ředitel ČIŽP Erik Geuss.

Hledačům vltavínů podle něj hrozí až dvouleté vězení. "Na tomto přísnějším zákonném postupu jsme se před lety dohodli s policií a ukazuje se účinnější než případné přestupkové řízení, které bychom vedli," řekl.

V Jihočeském kraji je řada míst, kde se vltavíny ve větší míře vyskytují. Jde například o okolí Besednice na Českokrumlovsku nebo Netolic na Prachaticku. Vltavíny se často nacházejí až několik metrů pod zemí a lidé, kteří kameny hledají, ničí i cizí pozemky. Pokud kopají v lese, mohou ohrozit stabilitu stromů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

21.8.2020 09:13
Bral bych to jako určitý signál chudnutí společnosti.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.8.2020 09:50 Reaguje na Jan Šimůnek
nemyslím si, že to dělají pro prachy. to jsou většinou nadšení hobíci. něco jako lovci trilobitů, sběratelé motýlů nebo teréní čtyřkolkáři - věnují se svému koníčku, a nevnímají nic jiného.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

21.8.2020 11:28
O hledačích vltavínů, jimž se ilegální získávání kamenů stalo nekontrolovatelnou vášní, pojednává skvěle napsaná kniha mého oblíbeného jihočeského autora Jiřího Hájíčka (Zloději zelených koní). V roce 2016 byla zfilmována s Markem Adamczykem a Pavlem Liškou v hlavních rolích, i tento film je povedený.
Odpovědět
Hu

Hunter

21.8.2020 12:54
A co je špatného na tom, že hledají vltavíny?
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.8.2020 13:16 Reaguje na Hunter
dopouštějí se, právně vzato, krádeže, neboť "nerostné bohatství patří státu", a také poškození cizí věci, neboť jsou schopni překopat kdeco.
Odpovědět
Hu

Hunter

21.8.2020 14:37 Reaguje na Lukas B.
Ano, jistě. Ale stát už buzeruje občany celkem dost, takže aspoň v tomhle by mohl dát pokoj. Samozřejmě kopání na něčím soukromém pozemku v pořádku není.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.8.2020 14:58 Reaguje na Hunter
Ty vltavíny jim klidně přeji, ať si je užijí. Ale problém není si nasyslit pár šutrů, ale to, v jakém stavu po nich ten pozemek zůstane. Plus samozřejmě ta zmíněná (ne)komunikace s majitelem pozemku.
Odpovědět
LB

Lukas B.

21.8.2020 20:17 Reaguje na Svatá Prostoto
v míře rozumné to jde. třeba jako ve Votrubcově lomu (pod Kozákovem - tam tedy nejsou vltavíny, ale princip je v zásadě stejný, pozdravím, poprosím o dovolení, nenechávám bordel)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.8.2020 19:31
Připadá mně zvláštní, že před listopadem to zdaleka tak státním orgánům nevadilo. Dobře si pamatuji, jak pracovníci na stavbě dukovanské JE, chodili po práci hledat vltavíny aniž by je naháněli příslušníci VB.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.8.2020 19:37 Reaguje na Jiří Daneš
Dodávám, že ani ČIŽP to, pokud vím, nijak nevadilo. Několik mých kolegů chemiků pracovalo u ČIŽP a nikdy se o tom, co je v článku nezmínili, když na setkáních mluvili o své práci.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

22.8.2020 14:51 Reaguje na Jiří Daneš
Jak již bylo psáno, problém není ten sběr sám o sobě, ale to, v jakém stavu je ten pozemek když z nej hledač odejde.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.8.2020 19:47 Reaguje na Svatá Prostoto
To jako si myslíte, že před listopadem 1989, hledači hledali jiným způsobem než dnes?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.8.2020 13:25 Reaguje na Jiří Daneš
To nevím, ale jednak mohli mít víc rozumu, jednak v té době nebyl sběr/hledání tak intenzivní a nebylo potřeba kvůli tomu dělat z lesa povrchový důl.

Před pár lety jsem právě o hledání vltavínů viděl reportáž, a některé ty lokality vypadaly opravdu děsivě.

Navíc tehdy nebyl problém si to hlídat přes případný prodej a kdyby někdo tlačil moc na pilu, tak tu byla řada příhodných paragrafů:-).
Odpovědět

Jirka Černý

23.8.2020 13:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, je to hodně daleko od toho když někdo courá po dešti na poli a hledá, byl jsem na lokalitě přeorané hledači a Verdun hadr. Naprosto chápu že to majitelům pozemků vadí, co nechápu jak jde tak intenzivní činnost utajit aby je nikdo nevyhmátnul.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.8.2020 15:21 Reaguje na Jirka Černý
Ano, je to hodně daleko, ta doba kdy si lidé mohli dovolit ten luxus a nemuseli jen hledět na to, co nejvíce se nabalit. Ale zvolili jsme si sami.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.8.2020 10:21 Reaguje na Jiří Daneš
Nenažranci byli, jsou a budou. Bohužel dnešní doba jim přeje
více, než kdysi. Tresty za lumpárny mírné, s dobrým advokátem a "vstřícným"soudcem žádné a jede se
v lumpárnách dál. Vzorem není poctivec, ale lump, který okradl jiné a zbohatl podvodem.
To už nelze změnit a tak místo
toho nahánění trempů drony je mohou
použít při odhalování kopáčů. Proti
nim jsou nějak podivně bezzubí a
možná jim to kopání vadí pouze naoko a berou desátek z nálezného sami ti
vlastníci pozemků. Já být majitel,
tak si to ohlídám podobně, jak dnes
hlídají" bořitele bobřích hrází" či
sledují chráněné šelmy. Je s podivem, že je nelze odhalit. Vždyť tam vozí auty nářadí, hlučí při práci a pokračují v kopání opakovaně na jedné lokalitě několik dnů za sebou. Divné?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

24.8.2020 14:55 Reaguje na Jirka Černý
"Pracuje" se v noci, někdo hlídá, zda se neblíží policie (jedná se většinou o známá "profláknutá" území). Myslím, že nejde jen o koníček; za vltavíny se dají utržit slušné peníze, když má člověk příslušné geologické znalosti a ví, kde s velkou pravděpodobností stojí za to kopat.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.8.2020 21:36 Reaguje na Majka Kletečková
Mi někdo kopat takhle v lese, tak tam k tomu místu dám do křoví odposlech s amatérskou vysílačkou.
Až doma uslyším hluk, tak vyrazím zatarasit cestu a volám policii. Takhle jeden vlastník lesa odchytil nočního zloděje dřeva. Poradil mu to jeden policista,který pak shodou okolností zloděje zajistil. Levné,
účinné a bezpečné. Když chci,tak
je odchytím, když nechci, tak jen
hledám výmluvy.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

25.8.2020 11:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Problém je, že ona území jsou docela rozlehlá a neví se dopředu, kde se kopáči rozhodnou "pracovat". Ani znalci nevědí obvykle dopředu, zda na vytypovaném místě budou stoprocentně "úspěšní". Protože většina dobrých míst už je "vytěžených".

Ne všichni hledající po sobě zanechávají nepořádek. Ti, co jsou zároveň i sběrateli, se většinou snaží po sobě vykopané místo zaházet, mimo jiné nechtějí, aby do nové díry někdo spadl. Také se snaží zahladit stopy, aby na sebe zbytečně neupozornili nějaké správce nebo konkurenční hledače.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.8.2020 20:30 Reaguje na Majka Kletečková
Spíše to vidím tak, že mnozí
vlastníci o své pozemky nejeví
zájem, protože žijí desítky
kilometrů daleko a přijedou se
na ně podívat až po upozornění
a nebo čirou náhodou. Já tam mít pozemek, tak si to ohlídám
a nebrečím. Vlastnictví je i o
kontrole a péči o pozemek.
Pokud to je pouze držba bez zájmu, tak doporučuji prodej
či dar státu. Já se restitucí
vzdal, neboť na co nestačím,
tak to nemám držet. Mnozí tak
drží třeba les, neví ani kde
a pak se diví výzvě lesního správce, že mu ho žere kůrovec.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.8.2020 14:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Jako že echt majitel je jen ten, co denně všechno poctivě obejde a zkontroluje? A kdyby ne, tak to má dát státu ... ten tam určo někoho bude podle vašich představ posílat.

Z vás fakt někdy padají perly.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.8.2020 21:20 Reaguje na Svatá Prostoto
Neříkám kontrolovat denně, ale o tom, že mnozí na "svém" pozemku nikdy ani nebyli. Tisíce malých vlastníků je zlo
hlavně při kůrovcové
kalamitě.Zeptejte se
lesních správců na
problémy s tisíci malých
vlastníků lesů například
na Vysočině. Pouhé jejich
obeslání stojí statisíce a oni často ani neodpoví. Takový zájem o svůj les mají.Kůrovec tak vyletí,
a žere zase jinému.Jsem zvědav, jak les znovu obnoví a budou vychovávat.
Asi proto horují za zalesnění nálety a za bezzásahovost, aby nemuseli do lesa investovat peníze a práci. V takovém případě
nevidím důvod, proč to
vlastní, pokud se nejedná
pouze o spekulaci. Ano o
majetek se mám starat a dokonce bych měl muset.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.8.2020 13:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Tedy, ne že byste neměl v mnohém pravdu, ale co s tím v diskuzi o huntování soukromých pozemků kopáči vltavínů? Navíc ten vámi navrhovaný postup, co je přece tak snadný, vyžaduje mít ten pozemek za zadkem.

No, to je hezká teze, ale chybí vám tam ... o majetek se mám starat podle toho, jak si to pan Macháček představuje.

O bezzásahovosti se mluví jen ve zcela výjimečných lokalitách, které jsou převážně ... výlučně??? ... v NP. Zase mícháte jabka s hruškama.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.8.2020 09:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Víte,já se nedržím nedotknutelné téze, že soukromý vlastník je nejlepší hospodář.
O svůj majetek se mnozí
nestarají a komplikují
tu starost o jejich těm ostatním. Z lesa jako celku nelze vyčlenit
5OO stromů, když rostou v zápoji celku. Nelze je vykácet bez nebezpečí,
že si přes paseku najde
vítr cestu k polomům těch
okolních. Podobně je nelze nechat kůrovci, aby
se nešířil dál. To pak není dobrý hospodář, ale
lempl, kterého je třeba
exemplárně potrestat. Ano propaguji majetek za zadkem a pod dohledem, nikdo ho vám hlídat za vás nebude zadarmo. Tak
si ho lidé hlídali před znárodněním a restituci si měl každý rozmyslet, zda na to bude stačit. Já ji vzdal, ale někteří příbuzní z druhé strany republiky ne a ani to pole nikdy neviděli.
Nájemce to ví a tak pole plundruje do stavu mrtvé půdy. To už bylo lépe kdysi tomu poli v péči státního statku, kterému ho děda "vnutil" až kolem roku 1970, protože na to nestačil a efekt z něj byl nula. Dnes má pozemek 8 vlastníků a efekt z něho mají asi taky tu nulu.
Bezzásahovost a hlavně
to zalesnění náletem se
propaguje i mimo NP a to
zde taky kritizuji, neboť
to není hospodaření, ale
pouhá rezignace na to, že
si s tím nevím rady a tak
to zanechám osudu s ideou, že pomáhám přírodě. Podobné to je i
s těmi kopáči vltavínů.
Ve svém hlídaném lese je nestrpím, ale pokud bydlím o 100 km dál, tak mi ho klidně zloději dřeva vytěží,rozkopou
ti hledači a já se to dozvím možná až za rok. Vlastník se má o svůj
majetek starat. To je
základ vlastnictví.
Odpovědět

Petr Šesták

28.8.2020 04:42
Přijdu, vykopu,zahrnuje, seberu bordel na lokalitě, většinou celý velký pytel, dám k cestě a z obce zaměstnanci ho vždy odvezou. Takhle kdyby jednal každý možná by to bylo vše taky jinak.. Nechat po sobě trimetrovou jámu , která je velmi často pak zaplněná vodou je na přesdržku.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist