https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/np-sumava-podle-byvaleho-reditele-neplni-svou-funkci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

NP Šumava podle bývalého ředitele neplní svou funkci

17.3.2021 12:06 | VIMPERK (ČTK)
Podle Milana Skolka, jenž funkci ředitele vykonával v roce 1991, v rezervaci chybí dostatečně velké bezzásahové zóny. Park by měl zajistit pro území mnohem větší ochranu přírody, řekl ČTK.
Podle Milana Skolka, jenž funkci ředitele vykonával v roce 1991, v rezervaci chybí dostatečně velké bezzásahové zóny. Park by měl zajistit pro území mnohem větší ochranu přírody, řekl ČTK.
Foto | Zdeňka Vítková / Ekolist.cz
Šumavský národní park v současnosti neplní svou funkci, tvrdí jeho první ředitel Milan Skolek. Podle něj totiž v rezervaci chybí dostatečně velké bezzásahové zóny. Skolek, jenž funkci ředitele vykonával v roce 1991, si představoval, že park zajistí pro území mnohem větší ochranu přírody, řekl ČTK.
 

"Vznik parku byl můj dlouholetý sen a toužil jsem, aby byl na Šumavě vyhlášen. Ale nemohu říci, že to naplnilo moje představy. Myslím si, že důležité je, aby v (národním) parku byly velké bezzásahové zóny," uvedl.

Dodal, že absence rozsáhlejší ploch, kde nesmí člověk jakkoliv působit, dělá z území jen chráněnou krajinnou oblast s malými ostrůvky přírody ponechaných samovolnému vývoji. "Nevidím, že by zde ochrana byla taková, jaká by měla být," uvedl.

Šumavský národní park vznikl 20. března 1991. Skolek jej vedl několik měsíců. I když funkci opustil, tak v parku zůstal pracovat i nadále a neopustil ho až do důchodu.

Podle něj situaci na Šumavě komplikuje mimo jiné fakt, že se jedná o velmi atraktivní území pro turistiku, nákup nemovitostí nebo těžbu dřeva. "Těch zájmů je ze všech možných sfér tolik, že se těžko dociluje toho, aby zde ochrana přírody byla jasnou prioritou," uvedl Skolek, jenž letos oslaví 73. narozeniny. "Ale podobné problémy se netýkají jen Šumavy. Dá se říci, že to je záležitost celého světa. Stačí se zaměřit na těžbu lesů třeba v Brazílii nebo Indonésii, kdy se kácí na úkor zvěře, životního prostředí a kvality biotopů," řekl Skolek.

Od narození žije ve Vimperku nebo v jeho okolí. Šumavu velmi dobře zná a považuje ji za unikátní. "Jsou zde výjimečné lesní ekosystémy. Navíc Šumava je rozsáhlé území s velkým potenciálem vodní kapacity. A s tím vším souvisí značná biodiverzita," řekl Skolek.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RJ

Robert Jirman

17.3.2021 13:11
naprosto souhlasím, NP Šumava není dle mého názoru jako celek plnohodnotným parkem, dnes se stává lunaparkem, rájem developerů. Největší slabinu vidím ve vyhlášení NPŠ a ponechání uvnitř jeho hranicci obce s trvalým a stále rostoucím osídlením a tudíž i logicky jejich zájmy, které většinou jdou proti cílům NP jako takového. Domnívám se, že NP všeobecně by se měly vyhlašovat pouze na území maximálně oproštěných od trvalého osídlení a povolit pouze tzv. měkkou turistiku. Z některých vojenských prostorů by byly úžasné parky, které bychom prostě mohli nechat jen tak nechat na přírodě,ale tam jsou zase obrovské tlaky od krajů, atd
Odpovědět
Sl

Slovan

17.3.2021 17:01 Reaguje na Robert Jirman
Dovolím si s Vámi nesouhlasit v jedné věci. To, že se na území NP nachází pár obcí není podle mého názoru nic negativního a co by mělo zabránit vyhlášení NP, pokud má území jako takové vysokou biologickou hodnotu. Ta hustota zalidnění je i tak naprosto minimální a samotné obce z toho nemálo těží. Problém je ta nenažranost určité části naší společnosti, která chce ze všeho mít "užitek". Ta je bohužel na Šumavě dost slyšet - aby taky ne, když by se z toho dali vytřískat nemalé prachy.
Jak by řekl Mojmír Vlašín: "Naprostá většina starostů to území chce. Oni jej nechtějí zrušit, ale chtějí jej vytunelovat. To znamená, že chtějí nechat skořápku a vybrat vnitřek. Aby to zůstalo navenek národním parkem, ale uvnitř aby to postrádalo jakoukoliv ochranu."

Z mého pohledu není NP Šumava lunaparkem ani rájem developerů díky lidem, kteří se těm developerům a "starostům" v minulosti aktivně postavili a díky tomu, že jsou obce součástí samotného NP. Že je ta oblast, hlavně některé její části, atraktivní pro turisty neznamená, že se jedná o lunapark (to je jiný problém). I v budoucnu však musí být ochrana přírody připravena aktivně a tvrdě bránit Šumavu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.3.2021 17:39 Reaguje na Slovan
Ano, vy jste to krásně vystihl. S tím naprosto souhlasím.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.3.2021 23:04 Reaguje na Majka Kletečková
Děkuji paní Kletečková.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.3.2021 13:53
Také si myslím, že by v NPŠ měly být bezzásahové zóny podstatně větší. Místní rodák pan Skolek má pravdu. A nemýlí se ani v důvodech, proč se těžko dociluje toho, aby tam ochrana přírody byla jasnou prioritou: „jedná o velmi atraktivní území pro turistiku, nákup nemovitostí nebo těžbu dřeva.“
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.3.2021 21:00
Aby plnil a nejen on, když se z toho stává lunapark.
Odpovědět
Sl

Slovan

17.3.2021 23:05 Reaguje na smějící se bestie
V čem je NP Šumava lunaparkem?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.3.2021 23:56 Reaguje na Slovan
Stačí si všimnout, podívat se, co všechno se tam za posledních 30let postavilo a co lidí se tam hrne.
Odpovědět
Sl

Slovan

18.3.2021 11:00 Reaguje na smějící se bestie
Typickým přikladem lunaparku je Lipno - Stezka korunami stromů, Bobová dráha, Aquapark, Aquaworld, Activity park, Království lesa, sjezdovky a já nevím co ještě dalšího tam mají. K tomu samozřejmě ubytovací a jiná zařízení.

To ale podle mého není případ NP Šumava. Že se tam dříve něco postavilo a nebylo to dobře? Oka, ale to je trošku jiný problém a doufám, že se taková chyba už nestane. Že se tam hrne spousta turistů? Jistě, jenže to je problém pár míst a říká se tomu overturismus. V jednom článku jsem četl, že 80% všech turistů světa chodí do 10% všech turistických destinací. Podobně je to v NP Šumava, kdy se turisté soustředí do pár míst a velká část Šumavy je stále minimálně navštěvovaná.

Citace vedoucího informační a strážní služby: "Lidé dnes dávají přednost většinou pohodlí. Volí trasy dlouhé jen pár kilometrů, aby se z nich stačili vrátit na oběd, a do terénu vyrážejí paprskovitě od místa, kde bydlí. S krosnou na zádech přes celý hřeben jde málokdo. Jen někteří lidé si vezmou svačinu a jdou na túru, která trvá od rána do večera. Nezáleží přitom ani tak na tom, že jinde jsou místa také atraktivní. Jakmile je náročnější se tam dostat, zůstávají částečně opomíjena. Ti, kteří touží po větším klidu, z toho mohou těžit."

Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist