https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ns-odmitl-dovolani-spolecnosti-safe-diesel-zadala-odskodne-po-afere-dieselgate
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nejvyšší soud odmítl dovolání společnosti Safe Diesel, žádala odškodné po aféře dieselgate

1.11.2024 12:06 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SMG / Shutterstock
Nejvyšší soud odmítl dovolání společnosti Safe Diesel, která nárokovala odškodné pro české automobilisty po takzvané aféře dieselgate. Zastupovala více než 7000 majitelů vozů z koncernu Volkswagen vybavených naftovými motory se softwarem, který manipuloval s emisemi. Soudy se ale společnou žalobou odmítly zabývat s vysvětlením, že ji český právní řád neumožňoval. Nejvyšší soud rozhodl bez veřejného jednání, výsledek ČTK sdělil vedoucí oddělení styku s veřejností Václav Vlček.
 
Odůvodnění zatím není k dispozici. "Stejnopis usnesení zatím nebyl vzhledem ke krátké době od rozhodnutí věci vypracován, na písemné vyhotovení rozhodnutí má senát lhůtu 30 dnů od vydání rozhodnutí. K vydanému rozhodnutí tak aktuálně není možné doplnit další informace," uvedl Vlček.

Prvoinstanční soud v Mladé Boleslavi ani odvolací senát Krajského soudu v Praze se nezabývaly tím, co bylo obsahem žaloby. Řešily otázku, jestli společnost Safe Diesel jako komisionář může nárokovat u soudu pro své klienty náhradu škody. Dospěly k názoru, že nikoliv. Společnost Safe Diesel už dříve avizovala, že využije všechny dostupné opravné prostředky k Nejvyššímu soudu, Ústavnímu soudu, případně i k Evropskému soudu pro lidská práva.

Krajský soud loni zdůraznil, že majitelům aut s podvodným softwarem neupřel možnost dobrat se odškodnění. "Nejsou v situaci, kdy by svůj nárok nemohli vymáhat jinak," uvedla tehdy soudkyně Klára Hrobská. Lidé se například mohou na soudy obracet individuálně.

Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky Volkswagen, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.

Koncern podle dostupných informací celosvětově vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu stovky miliard korun.

Společnost Safe Diesel už v jiném řízení neuspěla se žalobou, jejímž prostřednictvím vymáhala odškodnění pro Českou poštu za služební auta od automobilek Volkswagen a Škoda Auto. Firma nemohla žalobu podat za poštu a vymáhat jejím jménem škodu jen na základě smlouvy, kterou kvůli tomu se státním podnikem uzavřela. Společnost Safe Diesel prosazovala názor, že pokud to žádné zákonné ustanovení výslovně nezakazuje, tak neexistuje důvod, proč by nebylo možné využít nepřímé zastoupení i při uplatňování podobných nároků. Neuspěla však ani u Nejvyššího, ani Ústavního soudu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist