https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-palascak-co-odhalil-vypadek-elektriny-v-cr
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Palaščák: Co odhalil výpadek elektřiny v ČR

11.7.2025 | Jan Palaščák |
Kdy to tak asi nahodí?
Kdy to tak asi nahodí?
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Díky velmi dobré práci dispečerů a techniků ČEPS i provozovatelů distribučních soustav, ale také hasičů, policistů a dalších složek se po pátečním výpadku podařilo dodávky elektřiny v krátkém čase obnovit. Narozdíl od nedávné krizové situace na Iberském poloostrově se tedy nejednalo o úplný, respektive „katastrofální“ blackout, který by mimo jiné zahrnoval tzv. „start ze tmy.“ Situace byla časovým a územním rozsahem na hranici blackoutu („číslo 5 na škále 0-10“) a byla vyřešena kvalitně.
 
Podle dostupných informací byla bezprostřední příčinou výpadku elektřiny mechanická závada na páteřní 400 kV lince ("Německo-Praha"). V kritické době se dle informací Amper Meteo nevyskytovaly žádné extrémní meteorologické jevy, které by mohly být bezprostřední příčinou výpadku. Stejně tak podle všeho nedošlo k zásadní disproporci mezi predikovanou a skutečnou výrobou z fotovoltaiky v Česku (rozdíly okolo 500 MW jsou zcela běžné). Import elektřiny z OZE z Německa byl vysoký a překračoval 1000 MW, avšak byl v souladu s predikcemi a tedy i nasmlouvanými obchody. Roli hypoteticky mohly hrát vysoké teploty minulých dnů, ale nejpravděpodobnějšími příčinami závady na 400 kV lince jsou tyto faktory, resp. jejich souběh:

i) dlouhodobé přetěžování této linky, mj. přenosem elektřiny z Německa (původem z OZE) a do Německa,

ii) nefunkčnost vodiče VN linky či jeho prvku (kupř. svorky) buď z „mechanické únavy“ a/nebo vlivem běžné chyby v instalaci.

Dle příslušných úřadů i našich zdrojů z bezpečnostní komunity nic nenasvědčuje tomu, že by Česko bylo terčem cílené sabotáže či kybernetického útoku.

Prošetření incidentu je plně v rukou ČEPS jako provozovatele přenosové soustavy či také provozovatelů distribučních soustav a úřadů s příslušnou kontrolní pravomocí. Je však evidentní, že došlo k více problémům najednou. Kaskáda výpadků prokazatelně eskalovala po výpadku bloku 6 uhelné elektrárny v Ledvicích - oproti předpokladům nezafungovalo zcela dobře pravidlo N-1, tj. že výpadek jednoho prvku ještě soustava ustojí. Mohlo tedy dojít k nějakému druhu chyby, například špatnému nastavení U-f (napěťové a frekvenční) ochrany na tomto zdroji. Jedná se o poměrně častý problém, se kterým máme v rámci skupiny Amper zkušenosti z provozu obnovitelných zdrojů.

Nyní je třeba nešířit falešné narativy, ale vyčkat na finální technickou zprávu. A současně se již nyní zabývat možnými kroky směrem k lepšímu provozování české elektrizační soustavy. Patří mezi ně:

  • posilování sítí, v případě kritické 400 kV linky její co nejrychlejší „zdvojení“

  • usnadnění povolovacích procesů pro tuto výstavbu

  • zvýšení transparentnosti v oblasti výstavby el. sítí na úrovni provozovatelů distribuční (PDS) i přenosové soustavy (PPS), včetně účinnější regulace ze strany ERÚ, tj. eliminace dopadu těchto investic na účty koncových zákazníků za elektřinu

  • důsledná revize všech součástí el. sítí na základě toho, že patrně došlo k poměrně konvenční mechanické chybě či souběhu několika „konvenčních“ chyb

  • modernější a flexibilnější přístup k nastavování U-f ochran (v řadě případů je na místě prodloužení vypínacích časů, zejména u OZE, kde metodika již správně jde tímto směrem)

  • posílení zdrojů „frekvenčního odlehčení“ na úrovni přenosové soustavy s využitím k tomu vhodných průmyslových areálů

  • větší zapojení OZE (a akumulace) do služeb využívaných PPS, event. PDS

  • rychlejší re-design elektroenergetiky s důrazem na výrobu v místě spotřeby a decentralizaci


reklama

 
foto - Palaščák Jan
Jan Palaščák
Autor je politicky nekorektní podnikatel, enfant terrible české energetiky. Původní profesí skeptik a ekonom. Autor je zakladatele skupiny Amper.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (58)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

11.7.2025 07:32
"nedošlo k zásadní disproporci mezi predikovanou a skutečnou výrobou z fotovoltaiky v Česku (rozdíly okolo 500 MW jsou zcela běžné). Import elektřiny z OZE z Německa byl vysoký a překračoval 1000 MW, avšak byl v souladu s predikcemi a tedy i nasmlouvanými obchody"
Přece když bylo něco predikováno (a nasmlouvání obchodníky, kteří podnikají za účelem zisku) neznamená, že byla dodržena dostatečná bezpečná provozní rezerva. Nedojil někdo kozu na krív?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.7.2025 07:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kdyby ten nejslabší článek neodpadl, bude ticho po pěšině. Jednak stáří soustavy, ale i "chaotické"/nárazové přetoky se někde - navzdory snaze a umu energetiků - mohou projevit. Je třeba s tím počítat i do budoucna a tu poslední větu (o koze) mít stále na paměti.
Odpovědět

13.7.2025 10:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
formulace "překračoval 1000 MW" pokrývá i skutečné přetoky onoho pátečního dopoledne ve výši okolo 2000 MW. Čeština je krásná :-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.7.2025 08:03
Ano, hlavní starost je, aby se "nešířily falešné narativy".

Takže počkáme si na oficiální hezky učesanou zprávu, která zakryje příčinu stále labilnějšího stavu ...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.7.2025 09:09 Reaguje na Viktor Šedivý
Jak ve Španělsku, tak i u nás, byly obě události kolem poledne(!). Ono když se nakonec všechny škody posčítají, tak nás ten "levnější" proud z OZE přijde pěkně draho. Myslím, že falešné narativy se týkají adorování "proudu zadarmo". Osobně jsem za větší podíl jádra, a to i v létě, neb to experimentování a nekonečný apel na "využití dalších rezerv v oze" je tou falešnou písní sirén, kterou si známi developeři ani vteřinku nepřiznají.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.7.2025 10:55 Reaguje na Karel Zvářal
V pytli byla doprava v Praze,neumíme se řídit pokyny policisty místo počítačem řízeného semaforu,já samozřejmě už také ne....Nejde kasa ani pípa v hospodě.Paralyzovaná společnost.
Jedno z našich dětí uvázlo v Praze.Za 4 hodiny žádná škoda v mrazáku,provozy závislé by měly mít a vždy měly záložní zdroje,agregáty.Toto se vždy může přihodit,spadlý drát.Něco jako propíchnutá pneu u auta.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.7.2025 12:06 Reaguje na Emil Bernardy
V zimě při námraze a větru bych to bral, v létě za bezvětří (???)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.7.2025 13:26 Reaguje na Karel Zvářal
Vím,k takovému rychlému soudu to svádí.Ale věci jsou často složitější pro laika.Vodič ve větru a dešti obstál....
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.7.2025 16:53 Reaguje na Emil Bernardy
Žádný rychlý soud, sleduji dění, čeps (R.N.) to celé nechá prošetřit, tam jde i o výpadek spousty trafostanic. Drát/y padaly i dříve, ale k blackoutu to nevedlo. 5% oze v průměru neříká nic i divokém píku.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

11.7.2025 19:02 Reaguje na Karel Zvářal
Mám kamaráda v ČEZu.Pracuje jinde ale nevidí v tom nic záhadného,snad jen to že prý jde o "páteřní"vedení snad 50kV....kdž je to jedna ulice je klid když tři kraje pár hodin,ozve se opozice a veřejnost....U nás elektrárna byla , i jsem tam chodil do laboratoře na brigády a havárie a jejich řešení k provozu patří také.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.7.2025 19:31 Reaguje na Emil Bernardy
V 18,10 mluvil na čt24 Radek Š., t.č. v Norsku. Souběh několika průšvihů nepovažuje za náhodný, zkráceně řečeno, toto by se (robustnímu/ dobrému systému) stávat nemělo. Více oze znamená více nestability a rizikových situací.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.7.2025 07:09 Reaguje na Karel Zvářal
Ale to jistě,ale tu šlo o spadlý drát,ne primárně o nezvládnutý nepoměr mezi produkcí a spotřebou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.7.2025 08:29 Reaguje na Emil Bernardy
Má být bezpečnost n-1 tj spadlý drát to musí vyregulovat bez problémů. No a ejhle. OZE špatně regulují.
No tak jako ve Španělsku nebyla prvotní příčina v OZE. Ale při 1. chybě... to mohou dorazit.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.7.2025 09:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Toto je prostor k hádkám...
Tak,jaká příčina,ne další spekulace,rozsah výpadku a doba do kdy byla obnovena dodávka proudu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.7.2025 19:17 Reaguje na Emil Bernardy
Zkuste todle.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Zasadni-otazka-k-blackoutu-Vitaskova-je-velmi-zvedava-na-odpoved-776774
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.7.2025 09:36 Reaguje na Slavomil Vinkler
ALe .... :-(
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.7.2025 08:59 Reaguje na Emil Bernardy
https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/cesky-blackout-vykukuje-strasidlo-dalsiho-blackoutu.A250717_205728_p_klima_nef
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.7.2025 11:07
Že by i švajneraj údržbu/prevenci ?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

11.7.2025 14:08
Správně!
1./ poplácáme se po ramenou, jak jsme ten průšvih všichni dobře zvládli,
2./ ukážeme si prstem na technickou závadu starého vedení,
3./ vyloučíme vliv přetížení vedení, ale nesdělíme jaký má jmenovitou přenosovou kapacitu,
4./ o PST transformátorech se raději ani nezmíníme,
5./ jako za socíku, svedeme průšvih na objektivní potíže, aby nikdo nebyl za stav a za způsobené škody zodpovědný.
A využijeme průšvih ke svému prospěchu:
1./ k realizaci zatím neprovedených opatření,
2./ ke zdůvodnění zvýšení nákladů na přenos a distribuci energie,
3./ ke zdůvodnění potřeby zvýšení regulované ceny energie na ERÚ,
4./ k vyplacení odměn za zvládnutí kritické situace
Padlému drátu zdar!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.7.2025 16:37 Reaguje na Tonda Selektoda
1*
Odpovědět
va

vaber

12.7.2025 09:28 Reaguje na Tonda Selektoda
Nastavit ochrany tak ,aby zvládly mimořádné události které ještě neohrožují zařízení a zapůsobily jen když je to opravdu nutné, je velice obtížné.
Digitální ochrany jsou skvělé, ale digitální a někdy nikdo neví co se v nich děje ,jak v počítačiích. Staré elektromechanicé ochrany měly taky svoje výhody.
Odpovědět
MM

M M

12.7.2025 20:42 Reaguje na Tonda Selektoda
Před přebytkem "proudu" nás po vypnutí nejbližšího tvrdého zdroje Ledvic prý zachránilo Německo a Picasso. Durčák. "Odčerpalo" ho prý..... A kdo další tedy dodával proud do uzlu? A co na to Kirchhoff?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.7.2025 18:11 Reaguje na Tonda Selektoda
Přísloví"Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni!"

říkáme: "Vždyť ten kůň vždycky jezdil."
založíme pracovní skupinu pro analýzu koně
navštívíme jiná místa, jak se tam jezdí na mrtvých koních
zvýšíme standard kvality pro jízdu na mrtvém koni
vytvoříme task force pro oživení mrtvého koně
celé viz:
https://www.xart.cz/blog/napadnik/50-o-mrtvem-koni

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.7.2025 18:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rozdíly mezi primitivním myšlením našich předků a dnešním způsobem uvažování expertů lze stěží porovnat lépe než pomocí mrtvého koně.
Nicméně v profesionálním životě často prosazujeme jiné strategie .
Odpovědět
RV

Richard Vacek

11.7.2025 14:31
Stačí odpískat OZE a vsadit na stabilní jádro. Jen ta úspora na léčení zaměstanců ČEPS stojí za to.
Odpovědět
JO

Jarka O.

11.7.2025 17:35 Reaguje na Richard Vacek
Lidi musí dostat rozum, tohle bylo první varování. Hlavně příčné transformátory mosí řídit ČEPS, ne signálisti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.7.2025 21:16 Reaguje na Richard Vacek
Vsadil jsem na stabilní jádro už dávno, třeba u Fortuny a pořád nic. Zato elektřinu mi dává střešní fve.
Odpovědět
va

vaber

12.7.2025 09:13
Snažím se tomu rozumět.
Takže- vypadla linka do Německa.Byla těžká nesymetrie nebo překročení U a frekvence. To způsobilo výpadek Ledvic, oprávněně nebo neoprávněně ,to ví ochranáři. To znamená nedostatek energie v síti ,ale byly silné přetoky, které to mohly energii nahradit. Dále najely rezervní zdroje a najely i mařice. V jaké časové posloupnosti nevím.
Stále tomu vysvětlení něco chybí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

12.7.2025 09:36 Reaguje na vaber
Je okurková sezona,možná že vysvětlení ve zprávách je ale to bude přehlušeno , každý se musíme ozvat a nakonec kdo z nás je odborník.Kamarád silnoproud, ČEZ v tom nevidí záhadu.... ono vše každému vysvětlit tak aby to nakonec pochopil nejde.
Odpovědět
va

vaber

13.7.2025 09:02 Reaguje na Emil Bernardy
Záhada v tom nebude. Jen vysvětlení by mělo být pravdivé a bez oblbování lidí, ale někdy se pravda nehodí říkat, z různých důvodů.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.7.2025 09:08 Reaguje na vaber
Tak. 5% podílu na mixu, ale těch ozečkářů včera (a v posledních dnech) bylo k vidění tolik, že to není jen tak. Nejlepší obrana je útok...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

14.7.2025 10:19 Reaguje na vaber
Pokud je někdo na někom závislý třeba příjmově, tak
bude loajální s názorem vedení a bude třeba i lhát.
Tak to bylo, je a bude a rebel býval upálen a dnes
bývá propuštěn ze služby. Nečekám tudíž pravdu od
"odborníků" v žoldu státu a firem majících máslo na
hlavě. Ono v sázce jsou miliardy odškodného, kdy by
přiznání viny mohlo znamenat vyplácení odškodného.
Tak se to svede na starý vodič, jež byl prý ještě
shledán předchozí revizí jako bezvadný. Prostě se
to svede na vyšší moc, nic se neodškodní a basta !
Zcela běžná praxe někoho, kdo chce po odběrateli
revize jeho rozvodů, ale své má ve stavu, že jsou
poruchové a neplní smlouvu o NEPŘETRŽITÉ dodávce
elektrické energie. Pokud koupíte nemovitost se
starým rozvodem elektřiny, tak bez předchozího
odpojení elektroměru, protože při novém napojení
budete muset vyměnit rozvody tak, aby vyhovovaly
současným normám a měly platnou revizi. Bez toho
odpojení nikdo z distributorů nezkoumá, zda tam
nemáte ve zdech ještě vodiče v plátěné izolaci.
Je to případ z praxe mého známého, který takovou
nemovitost bez elektroměru koupil. Ač vyhovovala
v minulosti jako restaurace, tak bez elektroměru
ho čekala kompletní výměna rozvodů, revizní zpráva
a žádost o připojení. Vše ho vyšlo na 200 000 jen
proto, že předchozí vlastní ušetřil pár stovek
za placení elektroměru v době, než hospodu prodal.
Přehlásit odběrné místo z jednoho na druhého, tak
nebylo třeba nic měnit a pouze se udělá odečet
odebraného proudu.
Odpovědět
va

vaber

14.7.2025 12:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Mně jde o správné technické vysvětlení poruchy ,protože jsem celý život pracoval na elektrárnách a zajímaly mě především ochrany a jejich nastavení,ale ochrany přenosové soustavy nejsou můj obor.
Pokud jde o novou revizní zprávu, je to kšeft. Dříve bylo jakési nulování a izolace bídné. Dnes jsou plastové izolace a spotřebiče s dvojitou izolací a když do zařízení někdo záměrně neštourá ,úraz el. proudem v domácnostech, je prakticky vyloučen.
Nevím zda je v normách někde přímo zakázáno používání starých kabelů na které není možno vydat revizní zprávu. Pokud vyhovují současným normám nemělo by být nutné je měnit. Ale každá izolace stárne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.7.2025 21:20
Pořád tu čtu, že nejlepší je pro nás jádro. Dobře, dvě jaderky jedou, další chtěl postavit Nečas, Babiš to zablokoval a 8 let žvanil, že vypíše další, udělal kulový. Dnešní tendr vypsal a vyhodnotil Fiala, ovšem Drmola vede poraženecké kecy a Babiš bude stavět další vládu. Pokud nařídí načalnik, zablokují to znovu. Určitě je to ta nejlepší cesta?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.7.2025 21:21 Reaguje na Pavel Hanzl
A Dukovany se chystají do penze.....
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.7.2025 21:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak jste si přišel zatrollit a pro dnešek máte splněno.
Můžete si napsat do deníčku čárku a koncem měsíce můžete poslat do Kremlu k vyhodnocení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.7.2025 08:21 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já stále obdivuji vaši argumentační bohatství.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.7.2025 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
To je Hanzle prosté konstatování.
Ten váš blábol jste tu natrollil již mnohokrát a stále to jako kolovrátek opakujete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.7.2025 11:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nevím, jak mnohokrát, ale odpovězte na jedno: Havlíček tvrdil, že Fialova vláda nemá smlouvu podepisovat, bo tam není zcela nesmyslná cha cha "záruka 60% pro naše firmy".
Co to znamená? Úplné hlupačisko on není a zásadně jede podle not "seshora", proto je ta úvaha zcela logická.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.7.2025 12:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Mnohokrát je tolikrát, aby to normální a svéprávný člověk pochopil a dokázal si zapamatovat.

Bez kroků za předchozí vlády by nikdy nemohl ČEZ vyhodnotit a podepsat smlouvu na EDU za současné vlády.
U podobných projektů, které překrývají více než jedno volební období, to je zcela logické.
Stejně jako v případě výstavby dálnic v ČR.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2025 11:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
Bez kroků předchozí vlády by skutečně ČEZ nemusel nic vyhodnocovat, bo by se už dávno stavělo (pokud by to nedali Rosatomu). Navíc tendr byl vypsaný už od Nečase a Havlíček to celé chystal přímo na tělo Rosatomu, zadání bylo jasné. Fialovi čezáci to samozřejmě chystali porozumu dávno, výsledek je dnes velmi dobrý (zatím).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.7.2025 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Nečasova vláda neměla nic společného s Dukovany.
Havlíček jako politik neměl nic společného s Temelínem.

Žádní Fialovi čezáci nejsou ani nikoho jiného.
Mimochodem dceřiná společnost Elektrárna Dukovany II zodpovědná za přípravu a realizaci projektu vznikla a zahájila svou činnost koncem roku 2015.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2025 15:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nikde nepíšu, že měl někdo něco s něčím, zase se snažíte píchat hnidy a ani tohle vám nejde. Ale Drmola se stále bije v prsa, že celý tendr na Dukovany připravil, že by zcela vyjímečně zase lhal?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.7.2025 15:35 Reaguje na Pavel Hanzl
To jste psal, viz: "Navíc tendr byl vypsaný už od Nečase a Havlíček to celé chystal přímo na tělo Rosatomu".

Přečtěte si, co jste vlastně v předchozím příspěvku psal.

Pokud se nyní Fiala bije v prsa, že podepsal kontrakt na Dukovany, stejně tak se může Havlíček bít v prsa, že tendr na Dukovany připravil.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2025 08:52 Reaguje na Jaroslav Studnička
Připravil pro Rosatom, takže to museli překopat, ale to je fuk. Každopádně to za půl roku vypsali, vyhodnotili a letos podepsali. Drmola 8 let žvanil a drmolil a NIC.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.7.2025 08:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Nikdo nic nepřekopával Hanzle. Přestaňte lhát.

Mimochodem Rosatom byl v té době dávno vyloučen.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.7.2025 10:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzl, a nebylo to s těmi našimi dvěma předsedy vlád, trochu jinak?
Třeba, že premiér, na jedné státní návštěvě veřejně prohlásil, že vítězem transparentního výběrového řízení na dostavbu jaderky v ČR, bude uchazeč s předloženou nejlepší nabídkou pro ČR? A nebylo některým soutěžícím uchazečům o tuto zakázku předem jasné, kdo, možná, tu nejlepší nabídku pro ČR podá?
A pak se za pár týdnů provalilo, že se ten premiér zakoukal do blondýnky a byl politicky popraven?
A co jeho nástupce? Nedostala jeho vláda zpravodajskou informaci s varováním, o bezpečnostním riziku přidělení zakázky jedné, cizím státem prý ovládané firmě, a proto nebylo zbytí a ten tendr musel být zrušen?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.7.2025 11:18 Reaguje na Tonda Selektoda
Konspirační teorie nezvládám, ale Nečasova vláda nechtěla dávat nové jaderce státní záruky na výkupní cenu, tím se to celé zadrhávalo. Pokud by tam přišel ovšem politik a ne šmelinář z bazaru z Marrakéše, dalo by se to vyřešit. Samozřejmě dát to firmě s cha cha "nejlepší nabídkou", která ovšem nedodržuje mezinárodní právo, je zcela nesmyslný krok, jak se přesvědčili Finové v Haikiviki i Maďaři v Paksu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.7.2025 12:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Konspirační teorie nezvádáte, ale blábolit umíte dokonale.

Nebyla to Nečasova vláda, ale vláda Sobotkova, která odmítla poskytnout státní podporu na výkupní cenu elektřiny.

https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/ekonomika/cez-zrusil-tendr-na-dostavbu-dvou-bloku-temelina-329539

Tak to by mě zajímalo, jak by to v kontextu té doby jiný politik vyřešil vy dojmologu :-).

V té době byl favoritem Westinghouse.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2025 11:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jiný politik by vyhodnotil názory odborníků a nechal to na komisi, jen by eliminoval korupci od Rosatomu (veřejně deklarovanou). A ta by to asi dala Westinghouse, pokud byl první na pásce.
Samozřejmě by se to bez státní garanci neobešlo, jako dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2025 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
To znamená, že dnes, tj. asi za 12 let by to mohlo být třeba už před spuštěním. Děkujeme soudruhovi, že můžeme svobodně stále čadit uhlím a mít nejdražší elekřinu s výhledem dlouhým.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.7.2025 13:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak předchozí tendr, tak tento vyhodnocoval ČEZ samostatně.
Ani Nečasova vláda MIR 1200 nevyloučila.

V kontextu té doby by žádný politik nepřiklepnul ČEZu provozní podporu, kterou požadovali.

Pouze blábolíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.7.2025 15:32 Reaguje na Jaroslav Studnička
Kroutíte se zase jako had šedý, šupinatý. Babiš tendr zarazil z pozice ministra financí a ještě se tím chlubil.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.7.2025 15:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Já se vůbec nekroutím a nikdy jsem nevyvracel skutečnost, že Sobotkova vláda odmítla provozní podporu a na základě toho ČEZ tendr zrušil. Však jsem pro připomenutí i výše vložil odkaz.

Já vám pouze tvrdím a jste tak hloupý, že to nechápete, že ani Nečasova vláda neměla s uchazečem MIR 1200 žádný problém a v kontextu té doby by žádný politik tu dotaci nepřiklepnul.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.7.2025 08:47 Reaguje na Jaroslav Studnička
V té době se řešil taky Hinkley Point a tam ta státní garance byla. A co by neudělal v té době žádný politik, je zase jen vaše chiméra.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

17.7.2025 09:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Větší chiméra je ta vaše, tedy že by to nějaký politik udělal jinak.

Velká Británie není ČR.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

17.7.2025 12:08 Reaguje na Jaroslav Studnička
Doplním: GB není ani členem EU, která by jim do financování stavby mohla kecat a stanovovat si své podmínky a pravidla.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

17.7.2025 12:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Státní záruky, bez souhlasu z Bruselu, nechce v EU dávat nikdo, aby taková podpora státu, nebyla hodnocena jako nepřípustná a neskončilo to sankcemi.
A jaképak mezinárodní právo nedodržuje soutěžitel ve vyhlášené soutěži, předložením své nabídky?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist