O křeslo senátora se uchází sedlák Daniel Pitek. Chce řešit sucho, povodně a lesy

Pitek se chce zaměřit na témata, jako jsou sucho, povodně, masivní rozpad lesů, neúroda klíčových plodin, zástavba zemědělské půdy, podpora regionálních výrobků a malých a středních živnostníků. Usilovat bude také o zápis Berounky na seznam Světového dědictví UNESCO.
Daniel Pitek hospodaří na šesti stech hektarech půdy kolem nejvyšší hory Českého středohoří Milešovky. Přírodě blízkým způsobem a podle tradičních postupů předchozích generací založil a obnovil celkem sto třicet hektarů sadů starých odrůd. Chová ovce, krávy a koně. Díky třem desítkám tůní, mozaikové seči, solitérním stromům a agrolesnickým postupům, které na svých pozemcích uplatňuje, se do krajiny vrací řada vzácných a chráněných druhů ptáků, rostlin, hmyzu i plazů.
Přečtěte si také |

„Jako sedlák a lesník se každý den potýkám s dopady sucha a pozoruji, jak je krajina nefunkční. Česká republika čelí závažné krizi, která se bude stupňovat a která se nevyhne nikomu. A co hůř, na tuto situaci není téměř vůbec připraveni," říká Pitek. Abychom obstáli čím dál intenzivnějším extrémním výkyvům počasí, je třeba připravit kvalitní a funkční zákony. "Ty by měly občanům, starostům a firmám nabídnout spolehlivá a dostupná řešení a zároveň jim neklást překážky ve snaze se na měnící podmínky připravit,“ říká Pitek.
Pitek je pro svou schopnost pojmenovávat problémy českého zemědělství, lesnictví a životního prostředí vyhledávaným hostem mediálních pořadů. Jako hlasitý komentátor veřejného dění upozorňuje na závažnost probíhajících změn v přírodě a krajině a nedostatečný postup české vlády. Je propagátorem přírodě blízkého hospodaření, osvědčených opatření, jak zadržovat vodu v krajině a přizpůsobovat se rostoucím teplotám a přibývajícím extrémům počasí.
Ve své kampani na Lounsku, Žatecku, Rakovnicku a Podbořansku se chce zaměřit na nejpalčivější problémy regionu a nabídne konkrétní kroky, jak je řešit. Jmenovitě intenzivní sucho, které se podepisuje na nižší úrodě chmele a sladovnického ječmenu, zástavbu zemědělské půdy logistickými halami, ozdravení půdy, zádrž vody v krajině. Za důležité považuje snížit přílišnou byrokratickou a daňovou zátěž a podpořit malé a střední živnostníky, kteří se v období po koronavirové pandemii potýkají s ekonomickými problémy. Pro zvýšení kvality života v regionu je stěžejní dostupná zdravotní péče a pravidelná a navazující regionální doprava, která propojí kraje. Zároveň bude iniciovat zápis údolí Berounky na seznam památek Světového dědictví UNESCO.
Přečtěte si také |

„Sucho, přívalové deště, povodně a s nimi spojený špatný stav české půdy a krajiny jsou různými stranami téhož problému. Lounsko, Žatecko a Rakovnicko jsou regiony, v nichž o sobě dává sucho významně znát. Tradiční chmelařská a zemědělská oblast zaslouží v tomto směru obzvlášť velkou pozornost a péči. Naopak Křivoklátsko a krajina Oty Pavla kolem Berounky je kulturně cenná natolik, že mohou sloužit jako vzor pro další kouty republiky,” dodává Pitek k důvodům, jež ho vedly ke kandidatuře v obvodu Louny.
Jako předseda nadstranické parlamentní pracovní skupiny Voda+sucho se Pitek ve spolupráci s předními odborníky různých odvětví dva roky věnuje přípravě legislativních návrhů, které významně ovlivní stav české krajiny, lesů a půdy. Konkrétně novely vodního zákona, mysliveckého zákona, lesního zákona a zákona o ochraně zemědělského půdního fondu.
Pitek je také předsedou hodnotící komise Pestrá krajina, která každoročně oceňuje nejšetrnější statkáře z téměř osmi tisíc členů Asociace soukromého zemědělství ČR, členem republikové rady ASZ ČR a místopředsedou oblastní organizace ASZ ČR Litoměřicko. Je členem čestné rady Českého svazu ochránců přírody a zasedá v radách Agentury pro ochranu přírody a krajiny a Fakulty životního prostředí na České zemědělské univerzitě v Praze. V roce 2016 obdržel ekologického „Českého lva“ cenu Josefa Vavrouška za svůj mimořádný přínos pro životní prostředí.
Přečtěte si také |

reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (100)
Zbynek Ulcak
26.6.2020 22:59 Reaguje na pavel peregrin(PS. - obcas delam preklepy, nepouzivam diakritiku, jsem po mrtvici a jsem proste prilis sexy, než abych opravoval kazdy preklep.)
david matoušek
27.6.2020 06:17 Reaguje na Zbynek Ulcak
Karel Zvářal
27.6.2020 07:00 Reaguje na david matoušekpavel peregrin
27.6.2020 08:17 Reaguje na Zbynek UlcakJestli si myslíte, že svět je potravinově soběstačný, těžce se mýlíte a doufám, že to neučíte Vaše studenty. To jen zpovykaná Evropa ve své rozmařilosti neví, co by roupama dělala a od toho se odvíjí podobné názory.
Pan Pitek nemá s produkčním zemědělstvím žádnou zkušenost, proto skutečně může povídat tak o tom, co provozuje, ale o poli ani omylem.
Marek Drápal
27.6.2020 10:31 Reaguje na pavel peregrinAle díky tomu, že se jedná o nezanedbatelnou část příjmu zemědělců, může stát zemědělce přimět k zodpovědnějšímu chování k půdě. Pokud bychom dotace zrušili, nutně by to vedlo k vytváření soustavy vyhlášek a nařízení a to by se Vám asi líbilo ještě méně...
pavel peregrin
27.6.2020 16:23 Reaguje na Marek DrápalMarek Drápal
27.6.2020 16:46 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
27.6.2020 18:55 Reaguje na Marek DrápalMarek Drápal
28.6.2020 12:21 Reaguje na pavel peregrinKrejcar Stanislav
30.6.2020 22:06 Reaguje na Marek DrápalKrejcar Stanislav
30.6.2020 22:16 Reaguje na Krejcar StanislavSvatá Prostoto
27.6.2020 11:47 Reaguje na pavel peregrinFakt by mne zajímalo, jak by se podle vás tohle mělo a hlavně mohlo realizovat.
Ne že by mi ta myšlenka sama o sobě byla proti srsti, ale jestli po mně chcete abych věřil tomu, že se to v nejbližších 20-30 letech stane ... tak to zkuste raději to s tím Ježíškem.
Prostě stav je takový jaký, radikální změny jen tak nebudou, tedy je potřeba hledat dílčí řešení v rámci stávajících podmínek. A ty jsou takové, že bez dotací by jakýkoli evropský zemědělec byl fofrem na mizině, tedy se bez nich neobejde. A kdo platí ... v tomto případě Stát&EU=daňoví poplatníci ... ten do toho má holt právo kecat. Tak to bylo, je a bude.
pavel peregrin
27.6.2020 18:57 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
27.6.2020 23:09 Reaguje na pavel peregrinRadek Novák
27.6.2020 13:29 Reaguje na Zbynek Ulcak
Miroslav Vinkler
26.6.2020 12:49pavel peregrin
26.6.2020 12:59 Reaguje na Miroslav Vinkler
Miroslav Vinkler
26.6.2020 14:53 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
26.6.2020 17:53 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
26.6.2020 19:26 Reaguje na pavel peregrinAdolf Hitler.
pavel peregrin
27.6.2020 08:18 Reaguje na Pavel Hanzlvaber
27.6.2020 09:04 Reaguje na Pavel Hanzlsenát je žvanírna souhlasím a nikdy nic neudělal a ani z poslání které má nemůže nic dělat, když chce p. Pitek pomoci, musí do sněmovy, kdo si vybers senát je jasné co chce. Pro ty co tam sedí skvělá trafika a pro práci sněmovny je to jen brzda, která zdržuje přijímámí nových zákonů.Argument že je to pojistka demokracie je nasmysl,to by jsem mohli mít pojistku pojistky a pojistku pojistky pojistky a určitě by se našlo mnoho takových co by to chválili
Svatá Prostoto
27.6.2020 11:54 Reaguje na vaberA když se tak po naší politické scéně rozhlédnete ... která partaj by to tak mohla být?
Nehledě na to, že když jste poslancem za například nějakou malou opoziční stranu v koutku, tak toho zmůžete asi stejně, jako v tom Senátu.
Krejcar Stanislav
26.6.2020 20:21 Reaguje na pavel peregrinKrejcar Stanislav
26.6.2020 20:31 Reaguje na Krejcar StanislavVašek
28.6.2020 08:17 Reaguje na Krejcar StanislavVýsledkem jsou pak výsadby plodící mnohdy nekvalitní ovoce.
Jsem toho názoru, že při výsadbách ovocných stromů se má dbát především na odolnost vůči chorobám, chuťové kvality, náročnost pěstování (potřebu řezu, kvalitu půdy) a na vhodnost do dané nadmořské výšky.
K výsadbám, které takto realizuji jak na své zahradě tak v krajině, takto postupuji. Myslím, že to má smysl.
Proč se šlechtí nové odrůdy? Přinejmenším proto, aby se zlepšila odolnost vůči základním chorobám. Padlí, strupovitost, šarka.
Své výsadby mám tedy realizované jak z odrůd starých přes 100 let, tak z odrůd moderních. Bohužel o starých odrůdách se paušálně často tvrdí, jak jsou chuťově skvělé a odolné, ale pouhým pohledem do pomologií zjistíme, že to není zdaleka pravda.
Svatá Prostoto
26.6.2020 23:06 Reaguje na Krejcar Stanislav
Kamil Krabice
29.6.2020 20:26 Reaguje na Miroslav VinklerČetl jsem na jednom zemědělském webu to, co se vlastně píše i tady. Je to bača, pastevec. Což chápu, na Milešovku jsem kdysi odspoda vylezl.
Kdyby byl sedlák, tak by něco pěstoval, dejme tomu neco potravinářského. Ale to on nedělá. Staré sady "pěstuje" kdekdo , to se nedá počítat.
Takže až si uplatnímě jeho rady, kdoví kolik budou stát potraviny.
Robert Jirman
26.6.2020 13:31Majka Kletečková
26.6.2020 15:54regis24
26.6.2020 17:15Doufám že to nedopadne, protože jinak chraň Bůh. Jestli mu někdo dříve věřil, že koná dobro jen nezištně, tak tímto krokem snad jasně ukázal, že nejde o dobro nebo krajinu, jde mu jen o jeho vlastní prospěch. To ego...

Miroslav Vinkler
26.6.2020 17:56 Reaguje na regis24Tenhle týpek má i charakter , na rozdíl od pisálků.

Kamil Krabice
29.6.2020 21:39 Reaguje na Miroslav VinklerNo, ale každý svého štěstí..

Karel Zvářal
26.6.2020 19:01 Reaguje na regis24Marek Drápal
27.6.2020 10:35 Reaguje na regis24I Váš komentář je spíše důkazem, že vstoupit do politiky není věc přinášející prospěch, ale spíše opovržení...
Pavel Hanzl
26.6.2020 19:28Pavel Hanzl
27.6.2020 16:25 Reaguje na pavel peregrinHunter
26.6.2020 20:20pavel peregrin
27.6.2020 08:22 Reaguje na Hunter
Miroslav Vinkler
27.6.2020 09:18 Reaguje na pavel peregrinVčetně pana Peregrina, který potom nemá na práci nic jiného než shazovat úsilí o zachovaní naší krajiny .
vaber
27.6.2020 11:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
vaber
28.6.2020 08:21 Reaguje na Miroslav VinklerRadek Novák
27.6.2020 13:19 Reaguje na vabervaber
28.6.2020 08:21 Reaguje na Radek NovákRadek Novák
28.6.2020 21:11 Reaguje na vaberJiří Daneš
27.6.2020 13:23 Reaguje na Miroslav VinklerRadek Novák
27.6.2020 13:52 Reaguje na Jiří DanešJiří Daneš
27.6.2020 14:49 Reaguje na Radek NovákRadek Novák
27.6.2020 16:20 Reaguje na Jiří Danešpavel peregrin
27.6.2020 18:59 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
27.6.2020 20:18 Reaguje na Miroslav Vinklerpavel peregrin
27.6.2020 20:34 Reaguje na Miroslav VinklerMarek Drápal
27.6.2020 10:38 Reaguje na HunterBohuslav Rosendorf
27.6.2020 09:20Svatá Prostoto
27.6.2020 12:09Ok ... Senát je na pikaču. Je to názor, má svá pro a proti, proč ne. Ale pak nemá cenu vůbec řešit nějakého Frantu, Lojzu nebo Pepu, prostě volit beztak nepůjdu a víc mne nezajímá. Taky neřeším jak vařit koprovku, když ji v žádném případě jíst nebudu.
Pitek je na pikaču ... v tom případě by ale chtělo jednak napsat konkrétně proč, a HLAVNĚ zda ostatní kandidáti jsou fakt lepší a v čem. Protože jisté je to, že někoho tam zvolit musí a od kritiků pana Pitka jsem se nedočetl, v čem jsou ti ostatní kandidáti lepší.
Pitek je na nic, Senát je na nic, ale volby stejně budou, takže co?
Jiří Daneš
27.6.2020 14:09 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
27.6.2020 17:01 Reaguje na Jiří DanešProstě je mi líto, ale já koprovku fakt ne. Ani kdysi dávno od babičky. To je stejné jako sulc. A že jinak obě babičky vařily opravdu skvěle.
Ale jiní ať si ji samozřejmě dopřávají dle libosti, o tom žádná.
Milan G
27.6.2020 19:12 Reaguje na Svatá ProstotoAle jak říkáte proti gustu žádný dišputát :-)
pavel peregrin
27.6.2020 19:10Ale brát pana Pitka jako odborníka na zemědělství- nezlobte se všichni na mě, ale mám už něco za sebou a proto se jen usmívám. To, co pan Pitek provozuje, je určitě k přírodě prospěšné , ale s reálným zemědělstvím, tedy tím, kterým se živí zbylá většina těch, kteří v provozu zůstali, to má pramálo společného a to je přesně to, co mi vadí a proč vznáším svoje výhrady. Takových 600 ha zemědělců je mnohem víc, ale hodně z nich provozuje klasickou polařinu a když už bych se skřípěním zubů měl volit,tak rozhodně ne pana Pitka , ale někoho z těchto zemědělců, kteří opravdu rozumí svojí profesi.

Karel Zvářal
27.6.2020 19:52 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
27.6.2020 20:35 Reaguje na Karel Zvářal
Karel Zvářal
27.6.2020 21:02 Reaguje na pavel peregrinSvatá Prostoto
27.6.2020 23:26 Reaguje na Karel Zvářal
Kamil Krabice
29.6.2020 20:32 Reaguje na Karel ZvářalJenže Stan Top nabízí jen změnšení polí, ne víc plodin. Ty se budou i nadále dovážet.
Svatá Prostoto
27.6.2020 23:22 Reaguje na pavel peregrin
Miroslav Vinkler
28.6.2020 05:24Staromilci rigidně trvají na tom, že zemědělství je pouze o zemědělství (kolik,čeho,jak nasít a sklidit a prodat) , nově přicházející vnímají krajinu jako místo, kde žijeme a kde žít budeme. Navíc prosazují šetrné hospodaření (ne syntetická hnojiva a pesticidy). Jde jim o správu krajiny.
Jestli vám neuniklo,EU nyní rázně prosazuje snižování chemizace zemědělství ,která tvrdě dopadá na biodiverzitu i veřejné zdraví.
Mně osobně by vůbec nevadilo,kdyby potraviny výrazně zdražily. Jsou totiž za hubičku a neuvěřitelně se jimi plýtvá. To prokazují odpadářské průzkumy našich popelnic,může si každý ověřit ve statistikách .
Ta láce potravin je ve své podstatě zlodějna. Té se dopouštíme tím, že doslova tvrdě a negativně zaháníme přírodu do kouta -- viz oficiální údaje o stavu půdy v ČR ,kterou Peregrin a jemu podobní (neberte osobně) tak dlouho obhospodařovali až jsme tuto složku životního prostředí výrazně poškodili.
Přiznejme si to, žít na dluh se sice dá , ale pouze po dobu, kdy věřitel své peníze důrazně nevyžaduje zpět. Jako společnost bychom měli být skutečně skromnější.
Jiří S
28.6.2020 10:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
Miroslav Vinkler
28.6.2020 11:54 Reaguje na Jiří SNavíc máme Evropskou úmluvu o krajině -zde - https://www.mzp.cz/cz/evropska_umluva_o_krajine_smlouva
Lze získat libovolný dotační titul -viz MŽP -na a péči o krajinu i u MZe
Pokud jsou lidé patrioti nebudou kupovat sračky a dají přednost lokální produkci -- na webu si své dodavatele najdete --
Souhlas, že je to boj o koryta, tak si to naše české společně vybojujme
Jiří Daneš
28.6.2020 17:37 Reaguje na Miroslav VinklerJan Šimůnek
29.6.2020 15:43 Reaguje na Miroslav Vinklerpavel peregrin
28.6.2020 18:42 Reaguje na Jiří SSvatá Prostoto
28.6.2020 12:48 Reaguje na Miroslav VinklerVám by to nevadilo, jsou statisíce lidí, kterým by to zlomilo vaz. Od důchodců, přes matky samoživitelky až po nízkopříjmové rodiny (což může být například učitel a zdravotní sestra se 2-3 dětmi a ženou pár let na mateřské). Zkuste si někde nastudovat jaké jsou reálné příjmy v jednotlivých segmentech společnosti a jaká je u nás struktura výdajů. A pak si zkuste představit co by udělalo zvýšení nákladů na potraviny a související výdaje u opravdu značné části populace.
A ideálně s tím tak půl roku počkejte, až se taškařice s koronou plně promítne do dostupných údajů.

Miroslav Vinkler
28.6.2020 19:27 Reaguje na Svatá ProstotoInformace čerpejte z reálných zdrojů a ne pavlačové šuškandy.
" Podle mírnějšího odhadu se v ČR vyhodí 829 851 tun potravin (tj. 6,4 % z celkové produkce potravin), nepočítáme-li potenciální odpad ze zemědělství. Podle stejného odhadu vychází 254 124 tun vyhozených potravin na domácnosti, to je na každého obyvatele ČR 25 kg za rok./12. 6. 2019/
zdroj:
https://socialnipolitika.eu/2019/06/cvvm-necela-polovina-cechu-oznacuje-plytvani-potravinami-za-velky-celospolecensky-problem/

Miroslav Vinkler
28.6.2020 19:31 Reaguje na Miroslav VinklerPrávě domácnosti mají na celkovém počtu vyhozených potravin největší podíl. Podle Centra pro výzkum veřejného mínění tvoří potravinový odpad zhruba 30 procent veškerého odpadu domácností. Na jednoho Čecha průměrně připadá 25 kilogramů vyhozených potravin ročně. Nejvíce se plýtvá pečivem, ovocem a zeleninou. Nezanedbatelnou položkou je i vyhozené maso.
https://www.denik.cz/ekonomika/cesi-plytvaji-potravinami-staci-kdyz-jsou-osklive-20171201.html
Mendelova univerzita v Brně zahájila výzkum, který nemá obdoby v Česku ani ve světě. Z popelnic 900 domácností vybírají její výzkumníci potraviny a přesně počítají, kolik jídla zbytečně skončí v koši. První výsledky ukazují, že ve městě každý člověk zbytečně vyhodí přes 30 kilo potravin za rok.
Obyvatelé jednoho panelového domu zbytečně vyhodí přes tunu potravin každý rok, o třetinu lépe hospodaří lidé na vesnici.
Jan Marján
28.6.2020 21:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
Kamil Krabice
29.6.2020 20:36 Reaguje na Miroslav VinklerNIkdy nebylo. Je ale možné že Mendelova univerzita v Brně , kterou jsem kdysi studoval, prostě lže. V zájmu vyšších cílu...
Svatá Prostoto
28.6.2020 22:05 Reaguje na Miroslav VinklerJen pro ilustraci " I přesto v zemi přibývá lidí, jimž hrozí příjmová chudoba. Loni to byla desetina obyvatel, tedy asi 1,06 milionu." ... https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/3060362-prijmy-domacnosti-rostly-presto-pribylo-lidi-ohrozenych-chudobou .
Ten váš skvělý nápad má sice potenciál u některých skupin obyvatelstva snížit ono vámi zmíněné plýtvání, ale na druhé straně zde jsou nikoli marginální skupiny obyvatel, pro které by citelný nárůst cen potravin představoval mnohdy neřešitelný problém.
Že si myslíte opak, nebo vám je to někde na tom nic nezmění.
Svatá Prostoto
28.6.2020 22:15 Reaguje na Svatá ProstotoTakže jsme si tu fajn pokecali a vše bude jako dosud.
Anežka M
29.6.2020 17:04 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
29.6.2020 22:38 Reaguje na Anežka MJinak tedy na jedné straně volat po rozumných věcech, jako je řešení fenoménu exekucí, sociální bydlení, zlepšení terénních služeb ... a současně nechápat, že citelné zvýšení cen potravin by uvedené problémy ještě prohloubilo ... člověk se pořád učí.
Fakt si myslíte, že platy například těch terénních pracovníků v sociálních službách jsou takové, že by uvedený nárůst v pohodě ustáli?
pavel peregrin
28.6.2020 18:40 Reaguje na Miroslav VinklerJan Marján
28.6.2020 21:50 Reaguje na pavel peregrin
Miroslav Vinkler
29.6.2020 18:17 Reaguje na pavel peregrinV ČR je to přesně naopak, půda se stala pouhým výrobním nástrojem jako vidle,sekačka nebo traktor.
A podle toho tak vypadá.

Kamil Krabice
29.6.2020 21:17 Reaguje na Miroslav Vinklerpavel peregrin
30.6.2020 08:41 Reaguje na Miroslav VinklerLukáš Kašpárek
28.6.2020 09:30Je to člověk, který viditelně ukázal, jak jde správně pečovat o krajinu a přitom v ní hospodařit.
Více takových jako je on!
Pavel Hanzl
29.6.2020 16:22Ovšem všeho dočasu a pokud by bašistán kleknul, byl by skutečně potřeba odborník a praktik, který by prosazoval rozumnou a šetrnou zemědělskou politiku. Ropáci to dělají dnes a je to tragédie.
pavel peregrin
29.6.2020 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl

Miroslav Vinkler
30.6.2020 08:34 Reaguje na pavel peregrinvaber
30.6.2020 09:04 Reaguje na Miroslav Vinklerkaždé podnikání se musí vyplácet jinak je lepší nepodnikat ,ale jak zásobovat potravinami když se nebude nic pěstovat ani chovat,
ceny v zemědělství jsou deformované, protože bez dotací by žádný vyspělý stát nemohl konkurovat cenám za potraviny v chudých zemích a zemědělská výroba by se ve vyspělých státech zhroutila,
dotace do zemědělství se nedávají z lásky k lidem, aby měli levné potraviny