O vlecích na Pradědu Kužvart rozhodl kompromisem
Kužvart změnil původní rozhodnutí ministerstva, které potřebnou výjimku neudělilo oběma nejdelším vlekům ("A" a "C") podnikatele Josefa Figury. Letos v zimě bude tedy na Pradědu jezdit pět z dosavadních šesti vleků. Z toho dva z nich zkrácené o jeden podpěrný sloup. Proti konečnému slovu ministra již není odvolání.
Podle Kužvartových slov porušil provozovatel nepovoleného vleku několikrát pravidla předcházející výjimky pro provoz vleku v chráněné oblasti. Tím došlo k poškozením přírody. "Sjezdovka se začala blížit tankodromu," prohlásil Kužvart. Argumenty zastánců lyžařských vleků o zvýšení nezaměstnanosti a negativních ekonomických dopadech Kužvart prohlásil za přehnané. "Že přijde o práci na 2000 lidí, je nesmysl," zdůraznil Kužvart. Podle něj nedávná kampaň za zachování provozu vleků brala lyžaře a veřejnost pouze jako rukojmí. "Nemůžeme přistoupit na ničení přírody za účelem zisku," řekl Kužvart a varoval místní občany, že zničené sjezdovky by mohly odrazovat turisty v letních měsících a tak paradoxně ublížit regionu víc než zákaz jednoho vleku.
Ministr změnu původního verdiktu zdůvodnil především říjnovou návštěvou na sjezdovkách v Jeseníkách, kde se podle svých slov na vlastní oči o situaci přesvědčil. "V podstatě jsem jen potvrdil původní návrh Správy chráněné krajinné oblasti (SCHKO) Jeseníky, když jsem se na místě ujistil, že její informace jsou pravdivé a odborně kvalifikované," vysvětlil Kužvart. Co se týče rozsahu škod v případě zakázaného vleku "C", jde podle Jana Halfara, ředitele SCHKO Jeseníky, o několik set metrů výrazně poškozeného terénu, začínající erozí, na stovku příkladů menšího lokálního poškození a na některých místech poškození porostu mimo sjezdovku, přičemž nejvýraznější škody způsobuje provoz sněžné techniky. "Arktoalpinská společenstva rostlin v okolí Petrových kamenů jsou však tak citlivá, že je mohou poničit i hrany lyží" prohlásil Halfar.
reklama