Obnova staré zaorané polní cesty v Hlučíně narazila na zemědělce
Zastupitelstvo hlučínské radnice vyzvalo letos v únoru místní občany, aby se nápady či hlasováním zapojili do soutěže návrhů projektů, které by mohly být v roce 2020 realizovány v rámci participativního rozpočtu. Nic mimořádného, podobně si tu počínají už od roku 2007. Letos bylo na realizaci zvolených záměrů, které mají podporovat kvalitu života a udržitelného rozvoje, vyčleněno 800 000 korun.
Mezi čtyřmi nominovanými projekty je i návrh na oživení starých polních cest na Hlučínsku, nazvaný Obnova polní cesty přes Vaňurku!, za kterým stojí Tomáš Matýsek. Za cíle obnovení staré cesty si autor mimo jiné kladl zvýšení retence vody, zlepšení mimoprodukčních funkcí krajiny, snížení rizika eroze na zemědělské půdě, podporu biodiverzity a klimatických funkcí krajiny.
K realizaci však zatím nedošlo, a není jisté, zda a jestli kdy dojde. Odborní pracovníci úřadu totiž provedli verifikaci a kontrolu realizovatelnosti, a ke dni 30. 6. 2020 vyhodnotili, že původní návrh je proveditelný, ale jen s dílčími úpravami.
Jakou mají úpravy podobu? Třeba to, aby cesta, v původním plánu napojující se na ostatní obnovené cesty, nebyla dlouhá plánovaných 707 metrů, ale měřila jen 400 metrů. Aby se na ostatní cesty moc nenapojovala, a nebyla osázena keři a stromy, jak autor projektu původně zamýšlel. Problematické údajně je prý i napojení navrhované cesty na blízkou cyklostezku. A komplikace vyplývají i z toho, že pachtovní smlouva se zemědělcem, zatím na pozemku cesty hospodařícím, má dlouhou výpovědní lhůtu.
S tím ale Matýsek kategoricky nesouhlasí, a uvedené argumenty radnice považuje za zástupné. Hlavní zdroj problémů vidí v tom, že k očesání jeho projektu došlo po stížnostech místního zemědělského podniku. „Považuji za zvláštní, že se projekt, ze kterého by měl prospěch celý region, zastavil na výtce jedné jediné společnosti. Proč se na názor nezeptali i jiných vlastníků půdy či dalších zemědělců? Přijde mi pak, že zájmy jednoho zemědělce pak převyšují zájmy všech občanů,“ říká Matýsek.
O této „lokální“ kauze pak obsáhle referovalo Hlučínské fórum, kde Matýska, respektive záměr na obnovení polní cesty, podpořila řada místních občanů.
Město Hlučín, která je v realizaci tohoto projektu klíčový aktér, protože je vlastník dotčených pozemků, názor na prospěšnost projektu nezměnila, jen podaný návrh vyhodnotila a navrhla takové úpravy, aby byl podle ní realizovatelný.
„Obnova historických polních cest je pro současné vedení města srdcovou záležitostí. Podařilo se nám podpořit obnovu polních cest Na třetině, K osamělé borovici a K poutnímu kříži a dále jednáme o dalších s vlastníky a nájemci pozemků,“ říká starosta Hlučína Pavel Paschek. A dodává, že každá z cest byla posuzována individuálně s ohledem na současný i plánovaný stav.
S takovým výkladem událostí v Hlučíně a kolem realizace projektu Obnova polní cesty přes Vaňurku! Tomáš Matýsek nesouhlasí. „Současné vedení města stále hovoří o tom, jak podporuje obnovu polních cest, ale za dva roky současného mandátu nepřijalo žádné rozhodnutí o obnově polní cesty,“ tvrdí Matýsek. Polní cesty jako je Na třetině, K osamělé borovici či K poutnímu kříží, obnovil kompletně spolek Žít s krajinou a vyčíslil částku na 720 tisíc korun, bez finanční účasti města. „Rozhodnutí o obnově těchto cest přijala minulá koalice a nemá s tou současnou žádnou spojitost,“ říká Matýsek.
Podle Pavla Pascheka je podstata problémů obecně v komunikaci a schopnosti hledat a přijmout kompromis. „A smíření se s faktem, že ne vše je černobílé… Vedení města hájí zájmy všech obyvatel Hlučína a rozhodujeme se s ohledem na všechny zainteresované strany. Je tedy pochopitelné, že nelze vyhovět vždy a všem,“ říká Paschek.
Jednou ze zainteresovaných stran je i společnost Agrozea, která k projektu polní cesty podala písemný nesouhlas. Agrozea na místě městem pronajatých pozemků staré cesty hospodaří. A její jednatelé, Josef Fus a Alois Fichna, nevidí v obnově této polní cesty přínos. „Budeme mít dvojnásobnou ztrátu – nižší hospodářský výsledek, a údržba těchto cest půjde z kapes daňových poplatníků, a bude dost náročná. Nejsme proti zodpovědnému zacházení se životním prostředím, již několikrát jsme podpořili určité projekty, ale obnovovat cestu přes Vaňurku je pouze zástěrka pro likvidaci naší soběstačnosti,“ říká Josef Fus.
Agrozea hospodaří na rozloze větší než 2000 hektarů. Matýsek odhaduje, že obnovením cesty by zemědělci přišli sotva o hektar pronajatých pozemků. Na dotaz, jestli taková ztráta může vést k likvidaci soběstačnosti, odpovídá Josef Fus, že nejde o soběstačnost podniku Agrozea. „Tady nejde o nás, ale o celou Českou republiku. Víte vy vůbec, kolik orné půdy ubude v Čechách ročně? A jenom proto, že to všechno řídí lidi z paneláků?“ ptá se Josef Fus.
Fus také zmínil náklady na údržbu polních cest. Podle Matýska údržba polních cest bude něco stát. „Ale zemědělství podle modelu firmy Agrozea nás stojí víc, platíme za něj dotacemi i devastací krajiny, která s monokulturním velkolánovým chemickým podnikaní na půdě souvisí,“ říká Matýsek.
Co bude s projektem obnovy polní cesty dál? Jak říká starosta Paschek, „společnost Agrozea navrhla možnou realizaci s úpravou. Navrhla kompromis.“ Kompromis, který se překrývá s úpravami délky a trasy historické cesty přes Vaňurku, navržené radnicí. Kompromis, který podle Matýska nedává smysl.
Co tedy stojí za tím, že obec vychází vstříc zemědělskému podniku? Podle Pascheka příjmy, o které by obec přišla vypovězením pachtu, nehrají roli. „Spíše jde o zásah do mnoho let budovaných vztahů a vazeb s lidmi, kteří zde žijí a obhospodařují krajinu, pěstují plodiny či chovají dobytek pro užitek nás všech,“ říká Paschek s tím, že po jednání s dotčenými osobami a subjekty byla navržena ona možnost realizovat projekt Obnovy cesty přes Vaňurku s úpravami. „A pokud tento projekt obdrží od občanů potřebný počet hlasů, bude realizován do konce roku 2021,“ uzavírá starosta.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (59)
pavel peregrin
29.7.2020 10:08Jan Šimůnek
29.7.2020 10:12Jan Janeček
29.7.2020 11:00 Reaguje na Jan ŠimůnekJosef Malinský
29.7.2020 13:24 Reaguje na Jan Janečekzdravím jistého mluvčího čtenářů
Jan Šimůnek
29.7.2020 15:07 Reaguje na Jan JanečekTak se to standardně dělá v demokratické společnosti. Demokracie je ovšem něco, co ekoaktivistům silně zapáchá.
Krejcar Stanislav
29.7.2020 17:39 Reaguje na Jan JanečekSvatá Prostoto
30.7.2020 15:58 Reaguje na Krejcar StanislavPavel Jeřábek
2.8.2020 19:10 Reaguje na Krejcar StanislavJan Škrdla
2.8.2020 23:05 Reaguje na Pavel JeřábekPokud má vedoucí akciovky flintu, tak řeší dilema, jestli být více myslivec, nebo podnikatel. To o co tady jde jsou dotace. Za každý metr cesty, stejně tak za každý strom či keř, se krátí přímé platby na plochu. Je to postavené na hlavu, ale je to tak.
Zdenek Miklas
29.7.2020 10:22Jan Šimůnek
30.7.2020 08:51 Reaguje na Zdenek MiklasJan Drbušek
31.7.2020 18:57 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Škrdla
31.7.2020 21:51 Reaguje na Jan DrbušekJe více možností, jak to řešit, ale vzhledem k tomu, že vede na hranici katastru, stálo by za to domluvit se se sousední obcí Darkovice (na její straně je taktéž parcela široká 2-3 metry ve vlastnictví obce).
radim buffalo tobias
1.8.2020 08:28 Reaguje na Zdenek MiklasMajka Kletečková
29.7.2020 12:56Třeba by se původně zamýšlená cesta napojitelná na ostatní obnovené cesty osazená keři a stromy dala realizovat později. Podle grafu původně navržená cesta se zdá být smysluplná, zvlášť pokud ji obyvatelé obce v minulosti využívali.
Radim Polášek
29.7.2020 17:35 Reaguje na Majka KletečkováKrejcar Stanislav
29.7.2020 18:51 Reaguje na Majka KletečkováRadim Polášek
29.7.2020 13:10Polní cesta má dále podle mně dvě hlavní funkce.
Za prvé zajistit pro místní obyvatele prostupnost krajinou a v souvislosti s dalšími , stávajícími i obnovenými krajinnými prvky vytvořit pro místní obyvatele rekreační potenciál krajiny. Takový, aby místní obyvatelé místo neekologického a drahého ježdění do hor a chráněných oblastí by se aspoň občas spokojili s pobytem v krajině kolem svého bydliště. Co se týká vlastního článku, podle mně by obnovená polní cesta neměla vézt cikcak středem pozemku (červená trasa) , ale spíš by měla začínat v místní zástavbě ( zelená trasa) a vézt dál skrz pole a les. Ideálně až do nějaké druhé vesnice či se někde na stávající, další polní cestu nebo jinou komunikaci. A její trasa by měla být pro místní obyvatele účelová, protože jen tak ta cesta bude "živá" , bude využívána. A bude co k čemu.
Za druhé polní cesta by měla přinést do krajiny přírodní lidskými zásahy nepostižený biotop. proto je nepřijatelné a k ničemu, když bude jen polní cesta a hned potom bude pole. Kolem polní cesty musí být vytvořený pás přírodní biotop. Ať už trávník nebo křoví nebo stromořadí. Je otázka na diskuzi, jak má být ten pás široký. Obecně takový, aby do obhospodařovaného pole dostal organismy žijící v přírodních biotopech, od hmyzu po třeba drobnou zvěř a případně ptáky a tím do určité míry vyvážil intenzívně zemědělsky obdělávané plochy pole.
Jirka Černý
29.7.2020 18:24 Reaguje na Radim PolášekSvatá Prostoto
29.7.2020 13:27Ti lidé tam bydlí, z rozpočtu jejich obce to půjde, oni ať se rozhodnou.
Jinak situaci vůbec neznám, ale některé argumenty jsou fakt ... zejména pan Fus perlí.
Majka Kletečková
29.7.2020 14:21 Reaguje na Svatá Prostotopavel peregrin
29.7.2020 14:49 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
29.7.2020 15:36 Reaguje na pavel peregrinFakt je, že tady to asi moc nevypadá. :-/
Radim Polášek
29.7.2020 17:31 Reaguje na pavel peregrinJiří S
30.7.2020 08:00 Reaguje na Radim PolášekSvatá Prostoto
30.7.2020 10:51 Reaguje na Jiří SJiří S
30.7.2020 11:29 Reaguje na Svatá ProstotoTeď mne v této věci napadla poměrně zajímavá myšlenka. Vzhledem k tomu, že se nejspíš jedná o větší blok 30 ha z obrázku, mohli by aktéři zasednou a navrhnout cestu zcela jinou tak, aby tento blok rozdělila nějak pravidelně, protože zemědělci stejně budou muset příští rok rozdělovat pozemky. Myslím si, že by se tím vyřešili dvě mouchy jednou ranou, obnova krajiny a zemědělcům problém s rozdělováním.
Svatá Prostoto
30.7.2020 11:42 Reaguje na Jiří SAle neznám to tam, tak jsem zticha. To si musí vyřešit místní, co a jak a zda tam něco opravdu (ne)chtějí.
Jiří S
30.7.2020 13:14 Reaguje na Svatá Prostotoradim buffalo tobias
1.8.2020 08:37 Reaguje na Jiří SJan Škrdla
30.7.2020 17:37 Reaguje na Jiří SJan Škrdla
30.7.2020 18:03 Reaguje na Jan Škrdlavaber
29.7.2020 17:00Zdeněk Zobač
29.7.2020 17:37Radim Polášek
29.7.2020 18:06 Reaguje na Zdeněk ZobačMajka Kletečková
29.7.2020 18:14 Reaguje na Zdeněk ZobačJiří S
30.7.2020 08:02 Reaguje na Majka KletečkováJan Šimůnek
30.7.2020 08:53 Reaguje na Jiří SSvatá Prostoto
30.7.2020 10:53 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
30.7.2020 12:16 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
30.7.2020 16:01 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
4.8.2020 07:38 Reaguje na Svatá ProstotoMajka Kletečková
30.7.2020 11:21 Reaguje na Jan ŠimůnekRadim Polášek
29.7.2020 20:03Radim Polášek
29.7.2020 20:06 Reaguje na Radim PolášekJosef Laža
29.7.2020 22:11Petr Čech
30.7.2020 10:32Proč Agrozea nechce kooperovat na obnově polních cest? Majitelé stávajících nemovitostí uprostřed velkých lánů, by najednou získali přístup ke svým pozemkům a mohli by je přepachtovat jiným zemědělcům.
Svatá Prostoto
30.7.2020 10:58 Reaguje na Petr ČechTakže pokud to chápu, nájemné smlouva umožňuje vypovědět pacht na předmětných pozemcích s lhůtou dvou let.
A panu starostovi se do toho v původní verzi nechce a tlačí na verzi Agrozey.
Řešení jsou dvě ... zastupitelstvo mu to může uložit on je de iure povinen podle toho konat (ale on může samozřejmě dělat vlny, tak to holt je) a nebo ... za dva roky jsou volby.
Jiří S
30.7.2020 11:33 Reaguje na Petr ČechV diskuzi výše jsem napsal zajímavost, že tento blok se stejně do příštího roku bude muset rozdělit kvůli velikosti, možná by se dal řešit tento problém rozdělením jiným, aby vznikli pravidelnější bloky vyhovující zemědělcům, při zachování tvorby cest.
Majka Kletečková
30.7.2020 11:35 Reaguje na Petr ČechPokud článek nezkresluje situaci, tak to na mne dělá dojem, že ve skutečnosti nemá zájem hledat způsoby vyjít svým občanům více vstříc v jejich přání - požadavku obnovit cestu smysluplným způsobem.
Jiří S
30.7.2020 13:18 Reaguje na Majka KletečkováVe výběrovém řízení bývá obvykle stanoveno první kritérium výše pachtu a to Agrozea určitě nabídne nejvyšší.
Možná máte pravdu a nehledá způsoby, jen se zviditelnil, že pro to něco chtěl udělat a chudákovi v tom bránili. Každopádně po 31.12.2020 zcela jistě k nějakému rozdělení bloku dojde, ať už to bude cestou, či bez cesty. Bylo by asi na místě realizovat to za pomoci obce a to cestou s keři.
Petr Čech
30.7.2020 14:49 Reaguje na Jiří SPetr Čech
30.7.2020 14:51 Reaguje na Petr ČechSvatá Prostoto
30.7.2020 16:05 Reaguje na Jiří SJiří S
31.7.2020 06:05 Reaguje na Svatá ProstotoJan Škrdla
30.7.2020 17:34V takové situaci bych se do obnovy polní cesty bez dohody s obcí Darkov nepouštěl a už vůbec s výsadbou stromů.
Doporučoval bych městu Hlučín buď sehnat souhlas majitelů 50% půdy v KÚ Darkovičky, provést pozemkové úpravy a parcelu rozšířit, nebo odkoupit část sousedních parcel, nebo se dohodnout s obcí Darkov na společném postupu.