https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/papua-nova-guinea-planuje-nove-silnice-a-panuji-obavy-ze-to-neni-dobra-cesta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Papua Nová Guinea plánuje nové silnice. A panují obavy, že to není dobrá cesta

16.1.2019 07:14 | PRAHA (Ekolist.cz)
Plán na výstavbu silnic podle něj vzbuzuje kontroverze, protože zpřístupňuje pralesy těžbě a fragmentuje zdejší krajinu. Ilustrační snímek.
Plán na výstavbu silnic podle něj vzbuzuje kontroverze, protože zpřístupňuje pralesy těžbě a fragmentuje zdejší krajinu. Ilustrační snímek.
Nezávislý stát Papua Nová Guinea představil plán na výrazné rozšíření dopravní infrastruktury. Ochránci přírody se obávají, že plánované silnice spojující oblast Vysočiny s přístavem Madang přispějí nejen k rozvoji oblasti, ale i k rychlé devastaci zdejších přírodních zdrojů. Píše o tom server Monagaby.
 

Snaha napojit na dopravní síť dosud vozem nedostupné oblasti, přiblížit venkov městu, vytvořit nový ekonomický koridor mezi izolovanými vesnicemi. Zhruba tak místní vláda popisuje hlavní důvody pro svůj pětiletý plán, který má rozšířit zdejší silniční síť ze stávajících 8 740 kilometrů na 12 000. Svým způsobem to dává smysl: přiblížit venkovské zemědělce městským trhům je obecně příslibem lepší budoucnosti, a fakt, že by se i lidé z nyní nedostupných lokalit mohli dostat k lepší zdravotní péči nebo vzdělání, zní také rozumně.

Co když nejde jen o blaho lidu?

Obavy, že by to zase tak pozitivní být nemuselo, jsou ale na místě. Celý ostrov Papua Nová Guinea hostí dohromady 7 % veškeré světové biodiverzity a současně je domovem třetího největšího pralesního ekosystému na světě (po Amazonii a povodí Konga). Cenný je také svými nalezišti zlata a stříbra a disponuje i nezanedbatelnými zásobami ropy a zemního plynu. Současně se stejnojmenný stát řadí mezi ty nejchudší země v regionu (s nejvyšší negramotností a podvýživou). Jinými slovy, je z mnoha dobrých důvodů lákavou kořistí pro velké mezinárodní dravce.

I proto ne každý hledí na oznámené projekty nových letišť, pěti dálnic a propojení šesti dosud nenapojených regionálních silnic s důvěrou. Například John Chitoa, vedoucí místní neziskovky Bismarck Ramu Group, za tím vidí jen ryzí zájem vlády o zpřístupnění průmyslově a těžbou minerálů zajímavých oblastí. Možná proto zahraniční investoři projekt výstavby štědře dotují, a na financování se kromě vlády podílí i Asijská rozvojová banka. Plán na výstavbu silnic podle něj vzbuzuje kontroverze, protože zpřístupňuje pralesy těžbě a fragmentuje zdejší krajinu.

Čínské miliardy si mohou koupit celý stát

Zajímavá je i výtka, že vyjma této budované „ekonomické tepny“ dosud projevila místní vláda jen velmi málo iniciativy při údržbě a úpravě již existujících silnic, které zrovna nevedou za přírodním bohatstvím. Aby těch obav nebylo málo, do hry vstupují i čínští investoři. Ti v současnosti propůjčili Papui Nové Guineji 1,5 miliardy dolarů koncesních půjček na rozvoj infrastruktury a 4 miliardy na zmíněnou silnici.

„Celkem bychom v oblasti napočítali dalších 27 menších projektů, za kterými stojí Čína, celkem za 615 milionů dolarů,“ říká Chita. „Ale spekuluje se o tom, že by sem z Číny mohlo přitéct dalších 12 miliard. To je spousta peněz.“ Proč by to měl být problém? Chita se obává tzv. cejlonského scénáře (z prosince roku 2017). Srí Lanka se tehdy u Číny půjčkami zadlužila natolik, že pozbyla schopnost je splácet. A tak na 99 let musela upsat jeden ze svých přístavů čínské vládě.

„Trik je v tom, že nejrůznější neveřejné půjčky vytváří iluzi investice do rozvoje, ale ve skutečnosti je to plán, jak si nás a naše zdroje podmanit,“ vyjadřuje svůj dojem Chita. „Samozřejmě, že s rozvojem přichází i nové a dobré věci. Ale rádi bychom si vybrali takovou cestu vývoje, která bude vyhovovat nám.“


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal RadomírRadomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk

Všechny komentáře (11)

Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

16.1.2019 08:33
Zní to jako začátek konce Papui.... světový trh je prostě zhouba a zkáza světa a pořád dál a dál ukusuje z těch zbytků fungujících částí planety.... jen prachy, prachy a zase prachy, a to za JAKOUKOLIV cenu..... šílené je, že když tento trh zapůsobí na pár jednotlivců z nedostatečnou morálkou (politiků), které uplatí, může to zničit celou zemi a mnoho jejich obyvatel (nejen lidí).... navíc tím, že tady jsou ohroženy i pralesy, tak by se poškození týkalo vlastně každého na planetě.... na to tito šmejdi nemají na Papui ani kdekoliv jinde na světě právo......... nebo respektive neměli by mít (dnes je to oficiálně pořád bráno jako v pořádku)...... je mi z toho zle..........


Odpovědět
ig

16.1.2019 10:53
Já ty Papuánce docela chápu. Oni by také chtěli být bohatí, tak dělají co umějí. Ono toho moc není, kromě surovin nemají světu co nabídnout, takže je logické, že to zkoušejí touto cestou.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.1.2019 12:02 Reaguje na
:D
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

16.1.2019 11:42
jak jest známo všude ve světě, cesta do pralesa= jeho postupná likvidace. Tady samozřejmě o Papuánce jde až na posledním místě. Viděli jste nějakou vládu v rozvojových, ale i v moderních zemích, která myslí na obyčejné venkovany -)Číňani (samozřejmě nejen oni)vlastní lesy z 80 % zničili, bohužel však díky jejich hladu po dřevě mizí pralesy v Kongu, Laosu, Barmě, Rusku a teď i Papui. Po svých cestách po světě jsem bohužel pochopil, že lidstvo nastartovalo nezvratný proces sebedestrukce. I proto se snažím jezdit abych ještě viděl poznal poslední krásy Země, než tam zase člověk začne dělat ten business.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

16.1.2019 12:03 Reaguje na Robert Jirman
100% souhlas
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.1.2019 15:50
Ono je to dvojsečné: Na jedné straně jistě hrozí nebezpečí, jaká zazněla v článku i v diskusi, na druhé straně bez té dopravní infrastruktury to budou prostě vesničky uprostřed pralesa, kde je katastrofální (z našeho pohledu) dětská úmrtnost a těch pár dospělých, co se dožije čtvrté dekády života, jsou starci nad hrobem. Tedy prodlužování stavu, který by zelení viděli jako ideál i pro nás.
Odpovědět

Jan Škrdla

16.1.2019 23:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Na druhou stranu, těm vesničanům se žije v pralese mnohdy lépe, než na kraji velkoměsta, kam se často stěhují (buď s vidinou lepšího života, nebo protože ten prales přestal existovat).
Odpovědět
ig

17.1.2019 01:08 Reaguje na Jan Škrdla
Jestli se jim žije v líp v pralese nebo ve městě vůbec netuším, ale podle https://www.idnes.cz/cestovani/kolem-sveta/antropolog-martin-soukup-rozhovor-papua-nova-guinea.A170816_145219_kolem-sveta_hig tamní izolované kmeny běžně znají a používají facebook, tak by nemělo být zvlášť obtížné se někoho z nich prostě zeptat jak to je :-) :-) :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.1.2019 18:51 Reaguje na
Obávám se, že ti, co žijí opravdu v pralese, nemají ani síť na dobíjení mobilů, ani telefonní a internetové připojení.
Odpovědět
ig

17.1.2019 20:13 Reaguje na Jan Šimůnek
To pro ilustraci čemu všemu se říká "izolované kmeny" :-)
Odpovědět
J

Josef Mozek

18.1.2019 14:08
Titulek článku rovnou zdůvodňuje: Protože tam není dobrá cesta, budou stavět nové silnice.
Odpovědět
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist