https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/plzen-ma-studii-zamerenou-na-kola-kolobezky-a-podobne-prostredky-pribyva-jich
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Plzeň má studii zaměřenou na kola, koloběžky a podobné prostředky, přibývá jich

24.1.2023 00:51 | PLZEŇ (ČTK)
Foto | Let's Kick / Unsplash
Plzeň si nechala zpracovat studii zaměřenou na kola, elektrokola, koloběžky, elektrokoloběžky, jednokolky, segwaye, skateboardy, longboardy a další obdobné prostředky. V ulicích města jich přibývá. Studie osobní mobility definuje podmínky pro sdílení moderních prostředků individuální dopravy, řekl ČTK náměstek primátora Aleš Tolar (STAN) poté, co materiál schválila rada.
 

Studie doporučuje, aby se po 170tisícovém městě pohybovalo až 700 těchto sdílených vozítek, které si mohou lidé půjčovat. "Z toho asi 400 kol, 200 elektrokoloběžek a 100 elektrokol," řekl Tolar. V Plzni je teď 80 sdílených kol a 35 koloběžek, oboje nabízejí spolky, město jim přispívá 350 000 Kč ročně. Plzeň dostává řadu nabídek dalších organizací na sdílení prostředků, vybere je v roce 2024.

"Podle studie je žádoucí, aby zhruba sedm procent dopravního výkonu ve městě zajišťovaly prostředky mikromobility, řekl Tolar. Studie pojmenovává, jaké zázemí je zapotřebí v Plzni vytvořit, aby byla stejně atraktivní jako jiná města. "Za vzor jsou tam dávány Birmingham a Curych, v Česku Jihlava, kde se číslu kolem sedmi procent blíží," uvedl. Mikromobilita podle Tolara zlepšuje ovzduší a omezuje dopravní zácpy.

Studie také pomáhá zabránit nekontrolované expanzi těchto vozítek v ulicích. Dále doporučuje, kde by měla vznikat "hnízda" sdílených prostředků. Město by se mělo podílet zhruba 12 korunami na jedno půjčení dopravního prostředku, za což by při 700 sdílených prvcích na jeho území platilo celkem asi 22 milionů Kč. "Pak je otázkou, jestli by se o to neměla snížit úhrada prokazatelné ztráty, kterou dáváme městským dopravním podnikům (letos má činit kolem 1,2 miliardy Kč). Ale důvodem toho je spíše dostat lidi z aut na sdílené prostředky než z MHD," uvedl primátorův náměstek. Město by tedy tuto sumu muselo hledat někde jinde a jeho představitelé budou diskutovat o tom, kolik peněz na mikromobiltu radnice dá.

Podle náměstka primátora Pavla Bosáka (Piráti) je vše zatím ve fázi studie. "A není žádný konsenzus o tom, jakým způsobem a v jaké míře budeme mikromobilitu zavádět. Město se zatím nezavazuje k prosazování konkrétního formátu," řekl. Podle Tolara teď bude muset politické vedení města říci, že koncept sdílené individuální dopravy chce podporovat.

Počty těchto vozítek výrazně zvýšila pandemie koronaviru. "Se vzrůstajícím počtem uživatelů roste počet nebezpečných situací a kolizí s chodci i motorovými vozy. Čím dřív nastavíme pravidla pro sdílené systémy těchto vozítek, tím dřív zabráníme nepříjemnostem, jako tomu bylo v jiných městech, na jejichž území vstoupili provozovatelé sdílených prostředků mikromobility v době, kdy pravidla ještě nebyla nastavena," dodal.


reklama

 
Václav Prokš
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist