Polétavý prach byl loni v Brně nadlimitně na dvou stanicích
Podle ní se situace v Brně nijak výrazně nezlepšuje, přestože strany, které jsou již tři roky v koalici na magistrátu, slibovaly voličům opatření vedoucí ke zlepšení. "Radnice nemá prevenci ochrany zdraví obyvatel města mezi prioritami," uvedla Hana Syslová z iniciativy. Náměstek primátora Martin Ander (SZ) uvedl, že znečištěné ovzduší nepochybně problémem Brna je, avšak podle něj udělala současná koalice pro čistší vzduch ve městě prokazatelně nejvíc.
Již delší dobu vedení města diskutuje o zavedení nízkoemisních zón. "Loni se dokončila studie proveditelnosti. Podle ní je potřeba počkat, až budou hotové dva úseky velkého městského okruhu, a to Žabovřeská a úsek z Tomkova náměstí. Obě stavby se intenzivně chystají, Žabovřeská se začne stavět letos. Zavedení zón v současnosti by situaci zhoršilo právě na zatížené Svatoplukově," uvedl Ander. Ke snížení znečištění má podle něj přispět také před Vánoci schválené rezidentní parkování.
Nejkritičtější bývají zimní mrazivé dny a dny, kde panuje inverzní počasí a jsou zhoršené rozptylové podmínky. Loni v lednu se také vedly debaty o tom, zda poskytnout lidem MHD zdarma v době smogové situace, k čemuž však nedošlo vzhledem k tomu, že znečištění vzduchu bylo původem z Polska. Iniciativa uvádí, že 90 procent polétavého prachu ve městě produkuje automobilová doprava. "Od loňska ale město zavedlo pro rezidenty příspěvek 1425 korun na roční předplatní jízdenku, díky čemuž je brněnská MHD bezkonkurenčně nejlevnější v ČR," uvedl Ander.
V lednu uplyne rok, co Brno schválilo Akční plán zlepšování kvality ovzduší. "Měl by se vyhodnocovat a měla by se navrhnout další opatření. Před Vánoci však uspěli žalobci z Ostravska se žalobou na ministerstvo životního prostředí, které schválilo Program zlepšování ovzduší. Pro samosprávy je nepoužitelný, nevymahatelný a časově neohraničený. Lze čekat, že soudy zruší i brněnský program zlepšování ovzduší z podobného důvodu," uvedla Syslová.
Ander však uvedl, že Akční plán nelze napadnout žalobou, protože je dobrovolným závazkem nad rámec zákonných povinností. "Postupně jej naplňujeme, důraz je kladený právě na snižování emisí z dopravy. Systémová opatření v této oblasti může přinést až Plán udržitelné městské mobility, který se již čtvrtým rokem zpracovává na magistrátním Odboru dopravy," doplnil Ander.
Město se snaží omezovat i používání sypkých materiálů při zimní údržbě silnic, v létě používá na úklid silnic vodu, aby se nevířil prach, a nabídkou kompostérů snižuje objem pálení zahradního odpadu. Město také rozšiřuje seznam stanic, aby dokázalo operativněji vyhodnocovat přijatý opatření.
reklama