Poslanec ANO Pustějovský navrhl vyšší podíl bioetanolu v benzinu
Dodavatelé pohonných hmot musejí nyní přimíchávat povinně alespoň 4,1 procenta biosložky do benzinu a šest procent do nafty. Motorové nafty se poslancův návrh netýká. Protože Pustějovský nebyl přítomen, formálně se k jeho návrhu přihlásil jeho stranický kolega Josef Kott. Poslancův návrh také počítá se zvýšením minimálního podílu biosložky pro průběžné uvádění benzinu v průběhu roku z 2,9 na 7,6 procenta.
Poslanec Pirátů Radek Holomčík naopak předložil návrh na zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot. Od 1. ledna 2022 by se povinný podíl snížil na polovinu a od 1. ledna 2024 by se přimíchávání zrušilo zcela.
Pustějovského návrh souvisí se zaváděním paliva E10, tedy benzinu až s deseti procenty etanolu. S výraznějším nasazením tohoto benzinu se podle poslance dlouhodobě počítá, a to jak z hlediska dodavatelů paliv s ohledem na plnění emisních dílů, tak i z hlediska státu. "Trh s pohonnými hmotami byl na širší uplatnění uvedeného motorového benzinu dlouhodobě připravován," uvedl poslanec v důvodové zprávě.
Mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula sdělil ČTK, že zavedení E10 na českém trhu vyvolala ekologická legislativa v rámci EU a transponování evropských předpisů pro životní prostředí, které stanovují cíle ve snižování emisí a zvyšování podílu obnovitelných zdrojů v dopravě.
Uvedl také, že automobily vyráběné podle normy EURO 4, která vstoupila v platnost v roce 2005, jsou již homologovány na benzin s deseti procenty biolihu. Například v případě automobilky Škoda Auto vyhovují tomuto benzinu všechna její auta vyrobená od roku 2002. Loula také poukázal na to, že nesplnění povinnosti přidávat povinné minimální množství biosložky zákon trestá. Automobilový benzin E10 se již v prodává řadě zemí, například Německu, Slovensku, Francii nebo Maďarsku, dodal.
Poslanec Pustějovský působí jako člen představenstva společnosti DEZA z holdingu Agrofert. Vlastníkem Agrofertu byl v minulost nynější premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš, než ho převedl do svěřenských fondů.
Vládní předloha, do níž chtějí poslanci vložit své pozměňovací návrhy, neobsahuje novelu zákona o ochraně ovzduší. Jde o novelu zákona o nouzových zásobách ropy. Novela stanoví, že potřebná výše nouzových zásob ropy se má nově přepočítávat k 30. červnu, a nikoli jako dosud k 31. březnu.
Hospodářský výbor doporučil vložit do zákona ustanovení, že nouzové zásoby ropy je možné skladovat na území jiného členského státu EU jen se souhlasem vlády. Naopak skladování zásob ropy jiného členského státu v tuzemsku by vyžadovalo souhlas ministerstva průmyslu.
Nouzové zásoby spravuje Správa státních hmotných rezerv. Jejich výše musí odpovídat nejméně 90 dnům průměrného denního čistého dovozu referenčního roku. Evropská směrnice ukládá členským státům udržovat minimální zásoby ropy nebo ropných produktů pro případ krizí nebo například zastavení dodávek ropy. Posunutí data výpočtu má podle vlády především zvýšit přesnost výpočtu ročního závazku na držení nouzových zásob ropy a ropných produktů díky prodloužení doby zpracování statistických údajů za předchozí kalendářní rok.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (48)
Katka Pazderů
12.11.2020 06:25Takže proč ne E10 pro všechny? Pro motory to bude báječné. V servise mi říkali, že se diví, jak má to moje auto s 220 tis km čistý motor. Žádné usazeniny.
Michal Ukropec
12.11.2020 08:07 Reaguje na Katka PazderůZbyněk Šeděnka
12.11.2020 08:16 Reaguje na Michal UkropecPavelA
12.11.2020 08:28 Reaguje na Katka PazderůSnad jen ten sladký pocit ekologismu.....
Pavel Hanzl
12.11.2020 08:45 Reaguje na PavelALukas B.
12.11.2020 08:47 Reaguje na Katka Pazderůzvýšení výkonu se samozřejmě neděje. na čistý líh má zážehový motor zhruba poloviční výkon než na benzín, na lihovou směs jezdí docela slušně prehistorické přemotorované velkoobjemové ameriky, u moderního oturbeného maloobjemu dosáhnete akorát toho, že Vám při poruše zůstanou oči pro pláč vypovězená záruka.
Jaroslav Štemberk
12.11.2020 12:25 Reaguje na Lukas B.Viktor Šedivý
12.11.2020 22:51 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkSvatá Prostoto
12.11.2020 13:40 Reaguje na Katka PazderůCo se takhle raději držet těch třešní ...
Jirka Černý
12.11.2020 16:56 Reaguje na Katka PazderůJiří Daneš
12.11.2020 19:56 Reaguje na Katka PazderůLukáš Kašpárek
12.11.2020 07:50Přimíchávání bio složky do paliv je dílo zemědělské lobby v EU i u nás (včetně firem samotného premiéra) a od začátku nám tito pánové tvrdí, že je to všechno kvůli ekologii.... královská manipulace z občany....
Původní princip, že vypěstuji řepku atd. a vyrobím z ní bio složku pro palivo je sice poměrně logický a správný (z hlediska CO2), ale samotná realita je úplně jinde.... tento průmysl se totiž stal jedním z největších poškozovatelů ŽP.... tím, že plodiny pro tyto účely nemusí splňovat normy na škodliviny jako je tomu u potravinářského průmyslu, tak se ošetřují a hnojí naprosto nehorázným způsobem a jednak totálně ničí půdu, ve které jsou pěstovány (i její schopnost vázat CO2, takže tím se celá "záminka" ruší a realita tak popírá záměr, který nám agro lobby podsouvá) a pak je to mimo jiné i o tom, že ty kvanta pesticidů, umělých hnojiv atd. kontaminují vzduch, vodu, okolní krajinu jako celek, stojí za značnou částí důvodů vymírání hmyzu i ptáků nejen v zemědělské krajině, atd. atd.
Provozovat hovadský a všeničící business a ještě se zaštiťovat ekologií a tím, že to tak chtějí ekologové (což je lež) je hovadství typické pro firmy jako je Agrofert a jeho hnutí mysli ANO.....
Jan Šimůnek
12.11.2020 08:05 Reaguje na Lukáš KašpárekZbyněk Šeděnka
12.11.2020 08:09 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
12.11.2020 12:05 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
12.11.2020 08:47 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
12.11.2020 12:05 Reaguje na Pavel HanzlLukáš Kašpárek
12.11.2020 13:36 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
14.11.2020 13:41 Reaguje na Lukáš KašpárekPavel Hanzl
12.11.2020 08:40 Reaguje na Lukáš KašpárekFaktem je, že EU to skutečně uzákonila a tlačila silou do svých zemí, Kalousek jako ministr financí vzdoroval snad nejdéle, ale musel to někdy po roce 10 zavést i u nás.
Jenže ouředníkům v EU to došlo a v roce 13 doporučili svým zemím, aby to radši zrušily.
Okamžitě byl nachystán příslušný zákon, jenže co čert nechtěl: do parlamentu se dostal Babiš, okamžitě zkorumpoval socany a odhlasovali zákon o mohutné podpoře biopaliv až do roku 20.
Já viděl v TV Kalouska a vypadal, že se o něj pokusil infarkt.
"Vláda v roce 2014 schválila nový program podpory biopaliv, který má trvat do roku 2020. Na tento program poté navázala kontroverzní novela zákona o spotřebních daních, která zavedla program další daňové podpory biopaliv."
Zbyněk Šeděnka
12.11.2020 08:57 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.11.2020 09:24 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJenže se obávám velmi podobného průběhu, jak jsme viděli před volbou presidentskou.
Mohutná hyenizační kampaň proti panu Drahošovi, založená na vylhaných a evidentně zfalšovaných informacích, především o imigrantach.
čecháček se rád bojí a vyděšené vovčanstvo volí správně, tato taktika se zatím vemi dobře osvědčuje.
Zbyněk Šeděnka
12.11.2020 09:40 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
12.11.2020 09:46 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaEU již není to, kam jsme před léty vstupovali a současný vývoj silně začíná připomínat totalitu, socialismus (nazvěme to, jak kdo uzná za vhodné). Tímto jsme si prošli a proto ten odpor.
To není žádné zaprděné čecháčství, apod. jak neustále uvádí p. Hanzl, ale reálná zkušenost oproti západním zemím, které si tímto neprošli.
Jan Šimůnek
13.11.2020 07:58 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
12.11.2020 11:04 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaEU nám vůbec necpe nějaké "umístění migrantů".
EU chce, abychom pomohli vyřídit asylovou byrokracii dle NAŠICH ZÁKONŮ a ty lidi klidně poslali do dupy.
EU samozřejmě neřeší žádnou křivost okurek a podobné blbosti, to je čistý hoax.
Imigrace je výrazný problém a dotýká se úplně všech. Pouze sjednocená pravidla pro celou EU, která budou všichni dodržovat, mají šanci to řešit. Jenže my to sabotujeme už od začátku.
Jaroslav Studnička
12.11.2020 11:35 Reaguje na Pavel HanzlVytvořili jsme si jako EU problém, který neumíme řešit.
Návrat migrantů, kteří nemají nárok, nefunguje.
Necháme se vydírat Tureckem a podobnými.
Necháme se ovládat neziskovkami.
Zbyněk Šeděnka
12.11.2020 11:45 Reaguje na Pavel HanzlJo a mimochodem - pokud nám sem Eurosojuz migranty necpe, tak jak mám nazvat její opakovanou snahu o prosazení kvót?
Jan Šimůnek
12.11.2020 12:12 Reaguje na Pavel HanzlVýznam by mělo dát dohromady nějaké evropské Guantanámo, kde by se dostali do klece 2x2x2 metry a byli by tam až do smrti. Pokud by tedy nezačali spolupracovat na své deportaci do země původu.
Jaroslav Studnička
12.11.2020 09:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.11.2020 11:10 Reaguje na Jaroslav StudničkaTen problém je složitý, strašením a demagogickým vytloukáním politického kapitálu před volbami se to pouze zhoršuje.
Zbyněk Šeděnka
12.11.2020 11:19 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Štemberk
12.11.2020 12:36 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJaroslav Studnička
12.11.2020 13:30 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkZbyněk Šeděnka
12.11.2020 21:33 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkJan Šimůnek
14.11.2020 13:43 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkJan Šimůnek
13.11.2020 07:59 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaJan Šimůnek
12.11.2020 12:07 Reaguje na Pavel HanzlMichal Ukropec
12.11.2020 13:24 Reaguje na Lukáš KašpárekKarel Karel
12.11.2020 09:39toto bláznění bylo dávno mrtvé.. Již samotné kvašení, kdy z jedné molekuly
např. disacharidu za přibrání jedné molekuly vody vznikají čtyři molekuly
lihu a čtyři molekuly CO2.. U škrobnatých surovin je to podobné..
Tak již v prvním kroku výroby lihu vzniká nezanedbatelné množství CO2, proti kterému bojujeme.. A co samotná výroba a náročná likvidace velkého
množství odpadu ?
Pakliže ti zelení pošukové nedokáží matematicky dokázat snížení CO2 při
výrobě a následném spalování v motoru /je to nemožné to dokázat/, pak
by se zvyšování lihu v benzinech mělo zastavit...
Martin M
12.11.2020 11:58 Reaguje na Karel KarelDůležitější je ale ta druhá část. Položil jste si někdy otázku, odkud se ten uvolňovaný oxid uhličitý bere? Pokud tedy při kvašení vzniknou 4 molekuly CO2, jak se do těch např. disacharidů dostaly?
Koloběh CO2 při výrobě ethanolu: CO2 ze vzduchu se v procesu fotosyntézy uloží do rostliny a vytvoří stavební/zásobní/... sacharidy. Při zpracování rostlin kvašením se vytvoří ethanol a jako vedlejšíí produkt se uvolní (ze vzduchu uložený) CO2. Při spalování ethanolu se pak uvolní zbývající (ze vzduchy uložený) CO2.
Pokud zanedbáme oxid uhličitý uvolněný strojmi při pěstování, sklízení a zpracování rostlin, tak bilance CO2 je v tomto procesu nulová - žádný nový nevzniká ani nezaniká.
Tento stejný myšlenkový postup jde aplikovat i masný průmysl ("vrtěti psem" zájmových skupin - krávy přece prdí a mohou za 40, 50 nebo snad i 60% emisí CO2 - a ropa v tom proto musí být nevinně).
Tento koloběh CO2 trvá přbližně jeden rok.
Podobné to je s ropou. Ale s tou výjímkou, že oxid uhličitý byl do ropy uložen před miliony let. Ale lidstvo spalováním ropy uvolňuje obrovské množství oxidu uhličitého (v průběhu několika málo desítek let), který rozhazuje koncentraci plynů v atmosféře (která se ustanovovala miliony let vlivem geologických procesů).
Karel Karel
12.11.2020 15:00 Reaguje na Martin Mhlavní jsou další stupně, náročné na fosilní paliva.
Zvýšená spotřeba pohonné směsi při spalování v motoru,díky
nižší výhřevnosti, taky ekologii nezlepšuje.. Tak zbývá
jediný důvod prosazování biolihu a tím jsou prachy, v kapitalismu jsou přece vždy až na prvním místě..
Karel Karel
12.11.2020 09:43toto bláznění bylo dávno mrtvé.. Již samotné kvašení, kdy z jedné molekuly
např. disacharidu za přibrání jedné molekuly vody vznikají čtyři molekuly
lihu a čtyři molekuly CO2.. U škrobnatých surovin je to podobné..
Tak již v prvním kroku výroby lihu vzniká nezanedbatelné množství CO2, proti kterému bojujeme.. A co samotná výroba a náročná likvidace velkého
množství odpadu ?
Pakliže ti zelení pošukové nedokáží matematicky dokázat snížení CO2 při
výrobě a následném spalování v motoru /je to nemožné to dokázat/, pak
by se zvyšování lihu v benzinech mělo zastavit...
Pavel Hanzl
12.11.2020 11:15 Reaguje na Karel KarelTen je v tom, že se pěstují na poli, kde veškerý provoz provádí dýzlové motory jezdící na fosilní palivo. Navíc do toho jdou argochemikálie.
Takže je to víc škody, než užitku.