https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/povodi-moravy-modernizuje-plavebni-komory-na-batove-kanale
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Povodí Moravy modernizuje plavební komory na Baťově kanále

23.1.2022 01:15 (ČTK)
Baťův kanál vznikl ve 30. letech 20. století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm především uhlí.
Baťův kanál vznikl ve 30. letech 20. století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm především uhlí.
Foto | Palickap / Wikimedia Commons
Povodí Moravy modernizuje takzvané rejdy všech jedenácti plavebních komor na Baťově kanále. Rejda je místo, které mohou lodě využít k zakotvení, když čekají, než dostanou povolení vplout do komory. Pracovat na nich se bude postupně do roku 2024 tak, aby byl umožněn plynulý provoz v době hlavních plavebních sezon. Náklady jsou 61 milionů korun, informoval mluvčí státního podniku Petr Chmelař.
 

Loni na podzim začaly práce na rejdách obou plavebních komor ve Vnorovech a dolní rejdě plavební komory Kunovský Les. "Ve Vnorovech vzniknou na obou komorách jak svislé stěny s betonovým zhlavím, tak pevná vyvazovací mola na nosných sloupech, která budou vetknutá do dna vodní cesty. Délka čekacích stání bude 35 metrů. Samozřejmostí je nové osvětlení. Vše bude splňovat moderní standardy pro plavbu a bezpečný pohyb před vstupem do plavební komory,“ popsal vedoucí útvaru rozvoje vodních cest Karel Goldemund z Povodí Moravy. Doplnil, že u plavební komory Kunovský Les modernizací dolní rejdy podnik navazuje na stavbu nového přístaviště, které otevřel loni.

Hlavní práce na modernizaci těchto rejd firma dokončí do jara, tedy před zahájením hlavní plavební sezony 2022. V následujícím období se uskuteční modernizace na dalších osmi plavebních komorách Baťova kanálu. "Ještě v letošním roce bychom rádi zahájili modernizaci rejd plavebních komor v Petrově, Veselí nad Moravou, Uherském Ostrohu a Nedakonicích. Modernizace na dalších rejdách plavebních komor budou probíhat průběžně až do roku 2024. Vodní cesta tak získá nové moderní rejdy, které návštěvníkům Baťova kanálu poskytnou dostatek prostoru pro bezpečný vjezd i výjezd z plavební komory," uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

V souvislosti se stavebními pracemi se tak dají v dotyčných místech předpokládat drobná omezení plavby. Podle mluvčího se však budou dotýkat vždy pouze daného modernizovaného místa a nebudou mít vliv na celkovou plynulost plavby na Baťově kanále.

Baťův kanál vznikl ve 30. letech 20. století. Původně sloužil nákladní dopravě, vozilo se po něm především uhlí. Částečně vede korytem Moravy a od Otrokovic na Zlínsku do slovenské Skalice je dlouhý 53,8 kilometru. V budoucnu je v plánu trasu prodloužit do Kroměříže na jedné straně a na druhé do Hodonína, čímž by délka kanálu přesáhla 75 kilometrů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

23.1.2022 10:59
když jsme chtěli aby u naší přehrady povodí Labe revitalizovalo pobřežní oblasti, protože je výrazně zasažen erozí břehů, tak se na to vykašlali ale proč povodí Moravy investuje peníze do plavební komory, po které jí nic není. To má dělat správo dopravních cest
Odpovědět
RK

Robert Kubíček

24.1.2022 12:55 Reaguje na Jaroslav Řezáč
tak hlavně se jedná o mělkou, poměrně úzkou (kromě říčních částí) vodní cestu, která zažívá masívní nápor. Co se zázemí na kanále týče, je to pořád velmi slabé. Na řadě míst chybí toalety, odpadkové koše. V horní části (Otrokovice, Napajedla, Spyituhněv, Babice) už navíc opravené rejdy jsou. Ve spodní části je kompletně zrekonstruované přístaviště Petrov a velk´mi solidně opravený přístav ve Skalici. de facto přístavy Staré Město, Kunovský les a Vnorovy jsou poslední, které na zásadní rekonstrukci čekaly. Takhle vytížená vodní cesta to bohužel mít musí, jinak neukáznění samokapitáni jsou schoní parkovat do cesta přivázaní za první lísku na břehu. Role Povodí Moravy je logická - velká část cesty vede po Moravě. Komora Kunovský Les je na řece a u Vnorov je křížení kanálu s Moravou. Až se na břehu nauččí místní provozovaltelé osvěžoven, co že to vlastně je ta gastonomie, turistika a jak se to má dělat, a že podnikání není jenom půjčování lodí a dohazování zájezdů do Holandska, tak to bude super zážitek. Zatím je to Cesta za 1, gastro za 4, návaznost na památky v okolí 3- :)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.1.2022 16:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ani ta správa dopravních cest by to neměla investovat, ale spíše
ministerstvo kultury a nebo školství a sportu, protože jde o
turistiku a zábavu. Erozi břehů na Baťáku způsobují výletní lodě
vytvářením vln. Nebýt plavby, tak líně tekoucí voda nic vymílat nebude. Zvýšením kapacity plavební komory přibude ještě více
průjezdů a další vymílání břehů pro zábavu a nikoliv pro nějaký
praktický užitek( mimo zisků půjčoven lodí a okolních hospod).
Je to stejné jako se splavněním Vltavy do Budějovic a plavební
komory v Praze. Vše pouze pro zábavu a kšeft zainteresovaných
podnikatelů. Půjčuješ lodě za úplatu lodě a nebo provádíš lodní
dopravu pro zábavu? Tak investuj do vodní cesty, která tě živí!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist