Pražská cyklojízda přilákala tisíce lidí na průjezd tunelem Blanka
Těžko přesně spočítat, kolik lidí se letošní cyklojízdy zúčastnilo, bez velkých pochyb to byla největší cyklojízda v Praze. Kvůli průjezdu cyklistů byla na víc jak hodinu zablokovaná doprava na Žižkově. Podle některých diskuzních příspěvků na sociálních sítí byla chyba organizátorů, že dostatečně nevarovali Pražany na dopravní omezení, jak se to například děje při Pražském maratonu. Ale jak za Auto*Mat říká Jakub Horák, cyklojízda je pořádána bez velkého rozpočtu. O akci dával Auto*Mat dopředu vědět, byť explicitně nevaroval řidiče a cestující MHD. „Snažíme se, jak to jde. A určitě se o tom budeme bavit pro příští cyklojízdy,“ říká Horák.
Cyklojízda podle Horáka byla jednoznačně úspěšná, byť během průjezdu tunelu Blanka došlo ke dvěma pádům, při kterých asistovala záchranná služba. Podle jeho informací uvádí Městská policie počet účastníků okolo 4,5 tisíc, podle odhadu Auto*Matu bylo cyklistů alespoň 7 tisíc. Velký počet účastníků cyklojízd je pro organizátory důležitý, protože je pádný argument při jednání s magistrátem Prahy, aby nezanedbával kolo coby dopravní prostředek. Podle Horáka se s novým vedením magistrátu daly věci zase do pohybu, například byla na magistrátu obnovena cyklokomise, která má Praze pomáhat s rozvojem cyklodopravy.
Ústředním tématem letošní cyklojízdy byl tunel Blanka. Auto*Mat v minulosti kritizoval dopravní řešení založené na kaskádě tunelů jako řešení, které je zastaralé a které navíc bude strašně drahé. Ilustrativní je sázka někdejšího zástupce Auto*Matu Michal Křivohlávek vsadil s tehdejším primátorem Prahy Pavlem Bémem, že cena tunelu Blanka překročí předpokládaných 25 miliard a že se dostane k 40 miliardám. Už dlouho je známo, že Bém svou sázku prohrál, k splnění svého závazku však nikdy nedošlo.
Tunel Blanka je pro Auto*Mat téma i dnes, kdy je stavba v podstatě hotová. Podle aktivistů nestačí, aby se tunel otevřel pro automobilovou dopravu. „Souběžně je potřeba provést celou řadu opatření, která povedou k tomu, že se centru města skutečně uleví od automobilové dopravy,“ říká Horák s tím, že Auto*Mat připravil soupis 50 konkrétních doprovodných úprav, která podle něho povedou k tomu, aby po otevření tunelu Blanka skutečně došlo ke zklidnění dopravy v centru města.
reklama