https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pripoutejte-se-klimaticke-zmeny-povedou-k-vetsimu-poctu-turbulenci-ktere-letadlem-poradne-zatresou
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Připoutejte se! Klimatické změny povedou k většímu počtu turbulencí, které letadlem pořádně zatřesou

7.4.2017 05:47 | PRAHA (Ekolist.cz)
Mírnou turbulenci v letadle zažil asi každý cestující. Jsou otravné, ale není důvod k panice. Horší jsou turbulence silné. Ilustrační foto.
Mírnou turbulenci v letadle zažil asi každý cestující. Jsou otravné, ale není důvod k panice. Horší jsou turbulence silné. Ilustrační foto.
Foto | Dan Ox / Flickr
Turbulence silné tak, že vyhodí ze sedadel nepřipoutané cestující, by se mohly stát dvakrát či třikrát častější oproti současnosti. Tvrdí to studie uveřejněná v odborném časopise Advances in Atmospheric Science.
 

Extrémně silné turbulence mohou být pro cestující nebezpečně. Ti nepřipoutaní nedobrovolně opustí své sedadlo, často s bolestivým nárazem, ti připoutaní pocítí pevnost bezpečnostních pásů. Jídlo a nápoje létají kabinou, spolu s čímkoliv, co není bezpečně uloženo v přihrádkách. Vědci z Unversity of Reading se pokusili zjistit, jak často se v budoucnu budou takové turbulence dít.

Paul Williams z University of Reading se zaměřil na několik různě silných úrovní turbulencí a snažil se zjistit, jak se asi budou v budoucnu měnit. Jeho závěr je, že průměrný počet lehkých turbulencí v atmosféře naroste o 59 procent, lehkých až středních přibude o 75 procent, středních o 94 procent, středních až silných o 127 procent a těch opravdu silných bude o 149 procent více.

Důvodem zvýšeného počtu turbulencí je to, že probíhající klimatické změny povedou k silnějšímu proudění vzduchu, při kterém se budou proudnice více promíchávat.

„Většina cestujících nevnímá lehkou turbulenci jinak než jako trochu otravné nepohodlí, které ale většinou nikoho neznepokojí,“ říká Paul Williams.

„Ale i ti nezcestovalejší cestující by měli zbystřit při vyhlídce, že těch opravdu zlých turbulencí mohou být až třikrát častěji,“ dodává Williams. Nikdo podle něho nemá zájem ukončit svůj let v nemocnici.

Ke svým závěrům došel prostřednictvím simulací vývoje atmosféry ve 12 kilometrech vysoko při zdvojnásobení koncentrace oxidu uhličitého v atmosféře – což je stav, který se předpokládá ke konci tohoto století.

„Mým dalším záměrem je prozkoumat letecké trasy kolem celého světa. Je také potřeba vyzkoumat vztah ročního období, nadmořské výšky a posoudit různé klimatické scénáře,“ říká Williams.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist