Příroda podporuje duševní zdraví dětí. Pokud se do ní od svých obrazovek dostanou
Před obrazovkou tráví mládež celé dny, v přírodě nanejvýš hodiny týdně. To by zase tak nečekané zjištění nebylo, stačí se porozhlédnout kolem sebe. Překvapivá jsou až konkrétní čísla, se kterými přichází badatelé z univerzity v Adelaide. Ti vyhodnotili výstupy 186 dalších studií, aby porovnali tzv. screen time (ST), čas mládeží strávený před nejrůznějšími obrazovkami (chytrých telefonů, tabletů, televizí, počítačů) v poměru k času strávenému v přírodě (green time, GT). Zajímali se přitom o věkové kategorie od 5 do 18 let, tedy od malých dětí po odrostlé adolescenty, z nejrůznějších koutů světa. A přináší čísla, která nepotěší.
Dítě v Americe stráví před obrazovkou v průměru 40 hodin týdně, tedy skoro sedmkrát více než dítě vyrůstající v Asii. Představa, že si mládež naloží před monitorem šichtu odpovídající pětidenní pracovní době dospělce, by skutečně svědomí jejich rodičů lichotit neměla. Ani v Evropě na tom s 37 hodinami ale nejsme o moc lépe. Digitálně nejvytíženější skupinou jsou tzv. ranní adolescenti (mezi 12-14 lety), jejichž ST čas se v průměru pohybuje kolem 39 hodin. Příjemné rovněž není, že si děti ve věku 5-11 let ordinují (nejspíš s požehnáním svých rodičů) kolem 18 hodin ST času týdně. Proč? Ani Světová zdravotnická organizace nedoporučuje těmto věkovým kategoriím více jak 2 rekreační hodiny obrazovky denně.
Problém ale nemůžeme hodit jen na technologii a digitalizovanou mládež. Své udělala i modernizace školství, která dětem ve třídách stále častěji servíruje informace na obrazovkách a monitorech. „Zatímco některý čas strávený před obrazovkou může být prospěšný, vytvářející vhodná propojení informací a umožňující efektivní realizaci úkolů, z mnoha hledisek pořád zůstává škodlivý,“ soudí Tassia K. Oswaldová, hlavní autorka studie. „Zvláště pro psychické zdraví dětí.“
Problémy pak nastávají v nedostatečné neurologické stimulaci, poruchách spánku, nulových osobních sociálních interakcích, omezeném rozvoji žádoucích aktivit. A končí patologickým chováním, různými stupni přehnaného nebo absentujícího sebehodnocení, depresemi, nedostatečnou sebekontrolou, výkyvy nálad, netečností a nezájmem.
Oswaldová šla svou studií o krok dál a neblahý efekt ST času na duševní vývoj mládeže navázala na další veličinu. GT, tedy čas strávený v přírodě. A zjistila, že pobyt v zeleni má na mládež ve své podstatě naprosto opačný účinek. Odbourává únavu a stres, zvyšuje pozornost a zájem, má pozitivní vliv na osobnostní charakteristiky i školní výsledky. A odtud byl jen krok k úvaze, že by GT – zelený čas – mohl být funkční protiváhou ST – času strávenému před obrazovkou. Problémem nicméně zůstává, jak tento postřeh uplatnit v praxi.
Zatímco průměrné dítě ze západního cípu světa stráví před obrazovkou 7,5 hodin denně, do přírody se dostane maximálně na 6 hodin týdně. Zvrátit tento nepoměr by si ale vyžádalo širší zapojení všech dotčených. Dětí, rodičů, učitelů. A je otázkou, komu by se nakonec víc chtělo zvednout od monitoru a jít někam ven.
reklama