https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/proc-barel-ropy-za-babku-neni-dobra-zprava-pro-zivotni-prostredi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Proč barel ropy za babku není dobrá zpráva pro životní prostředí?

22.4.2020 01:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pád cen ropy není vítězstvím pro Matku Přírodu ani pro klimatický boj. / Ilustrační foto
Pád cen ropy není vítězstvím pro Matku Přírodu ani pro klimatický boj. / Ilustrační foto
Foto | swisscan / Flickr
Probíhající cenová válka mezi ropnými giganty snesla obchodovatelnou hodnotu ropy z průměrných 70 dolarů za barel na v historii dosud nevídaná minima. Desetinné zlomky v tabulkách, kde dříve byly celé desítky dolarů, přesto nepředstavují pro životní prostředí zrovna pozitivní novinku. Levným zbožím se totiž nešetří. Píše o tom Independent, Macleans a BBC.
 

Tahanice mezi ropnými giganty nejsou ve světě nikterak neobvyklé, ale ta momentálně probíhající dosahuje nových extrémů. Začala jako snaha Saúdské Arábie, zakládající země Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC), udělit ekonomickou lekci o nevýhodách nespolupráce Rusku, se totiž nejspíš vymkla kontrole. Hru na silnějšího, respektive na toho, kdo má větší zásoby a může déle ustát tlak stále snižované ceny, totiž nemohou hrát všichni.

Jako první z kola ven vypadnou ti, jejichž ne zrovna stabilní ekonomika stojí na ziscích z ropy. Třeba Venezuela, Brazílie, Angola, Guinea, kde se její cenový propad odrazí na životní úrovni desítek milionů lidí. S dost neblahými socioekonomickými důsledky. Zásadně poškozeno tím může být například hospodářství USA, které s investicemi do ropy na burze stále dost počítá.

Peníze z ropy tečou do životního prostředí

Pokud nedojde ke smíru, zabolí to i environmentálně pokrokovou Kanadu, kde je domácí ekonomika na produkci ropy a jejích derivátů přímo závislá. Jak píše Max Fawcett z žurnálu Macleans: „Mezi ekologisty to vyvolalo radostné křepčení na hrobech fosilního průmyslu a oslavy z dobrých zpráv pro globální klima. Jenže pád cen ropy není vítězstvím pro Matku Přírodu ani pro klimatický boj.“

Jak to? Příjemné to sice není, ale zdanění ropného průmyslu je jedním z podstatných zdrojů financí pro zavádění udržitelných alternativ. Bez „bohatého“ ropného průmyslu prý bude i zelená politika „chudá“. Ryze evropským příkladem může být třeba Norsko, které ze zdanění ropného průmyslu dotuje své environmentální fondy. Z nich platí neziskové organizace, výsadbu stromů, ambiciózní klimatické plány a inovace. Tady všude by došlo k utažení kohoutu financí.

K čemu je mi elektromobil, když je levná ropa?

Neradujte se, propad cen ropy se přitom srovnatelně drasticky neodrazí na snížení ceny paliv. Jak píše BBC, skoro 60 % z ceny každého na benzínce prodaného litru tvoří spotřební daň. I tak ale snížení ceny pohonných hmot zkomplikuje zavádění populárních novinek. Třeba elektromobilů. Jejich síla pro zákazníka tkvěla v tom, že jsou nejen čisté, ale hlavně z hlediska nákladů provozu přinejmenším stejné, ne-li lepší. A s příliš lacinou naftou bude majorita řidičů i nadále rozhodnuta setrvat u konvenčních, ovzduší znečišťujících vozů.

Ostatně, levná ropa znamená, že se ani průmysl vystavěný na energii z fosilních paliv nebude cítit motivován ke změně. A každý spotřebitel teď bude vystaven nelehkému rozhodování, zda si zvolit lepší, leč mnohem nákladnější alternativu, anebo zůstat u „starých nedobrých“, zato řádově levnějších fosilních paliv.

Rezavé tankery i osiřelé vrty

Jak asi tušíme, lidé dají většinou přednost levnějšímu řešení, byť může mít dlouhodobě horší dopady. Propad cen ropy neznamená jen komplikace pro globální trh a paradoxně přispívá k akceleraci poptávky po ropě. Protože nakoupit levně do zásoby chce každý. Světovými oceány proto teď křižuje výrazně více tankerů a řada vysloužilých plavidel tohoto typu se dočkalo reaktivace. Buď pro transportní provoz, anebo jako ukotvené nádrže. Že tím narůstají rizika úniků a havárií je nasnadě.

Úplný bankrot některých ropných magnátů může v mnoha zemích znamenat rozšíření tzv. sirotčích studní. Již neudržovaných a ekonomicky neperspektivních vrtů bez oficiálního majitele a péče. Ty představují významnou zátěž pro životní prostředí a jejich ekologická likvidace přijde na miliardy.

Podtrženo sečteno, propad cen ropy není ani trochu dobrou zprávou pro životní prostředí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

22.4.2020 07:15
Za babku... to je normálně obchod s bílým masem!-) To chce klid, s těmi cenami je to jak na houpačce. Za půl roku zase pofrčí "moderna".
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.4.2020 09:22
1. Zastaví se - zpomalí se těžba ropných uhlovodíků v těch ložiscích, kde je nejdražší a zpravidla nejvíce poškozuje životní prostředí.
2. Uvolní se peníze na skutečnou péči o životní prostředí (nikoli to, co prosazují ekologické organizace a instituce, co jen životnímu prostředí škodí).
3. Autor prozrazuje svou nevzdělanost tím, že nereflektuje daleko vyšší emise (CO2 i kouř obecně) elektromobilem oproti autům na benzín či naftu, pouze přesunuté do komínů elektráren. Naopak, pokud celý program elektromobilů padne, bude to jistě šílená rána pro ekologii, ale obrovský úspěch pro ochranu životního prostředí.

Současná situace také názorně ukazuje, jak moc jsou paliva z ropy uměle předražovaná. Včetně různých poplatků "na ekologii".
Odpovědět
mr

22.4.2020 21:38 Reaguje na Jan Šimůnek
Sdělte mi laskavě, co u nás není předražováno. Myslíte si, že si kapři sami vypustí rybník? Kde by asi tak stát bral jinde prachy na to nehorázné turecké hospodaření? Buď lidem narazí vyšší a další daně nebo jim znehodnotí měnu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.4.2020 06:37 Reaguje na Jan Šimůnek
A tu "skutečnou péči o životní prostředí" bude provádět asi tak kdo? Já vím, ropáci, kteří nebudou mít do čeho píchnout.
A eloktroauta jezdí většinou v zemích, kde žádné komíny už nemají, nebo minimálně. V našem uhelném absurdistánu je podíl elektroaut minimální a kupují si je většinou jen ti, co mají domovní fve.
Voni sou fakt hlava, pane vachmajstr...........jak dycky
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.4.2020 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Viz kousek níž. Ekologické organizace v reálu životnímu prostředí a přírodě prakticky jen škodí.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.4.2020 07:53 Reaguje na Jan Šimůnek
Celý problém s cenou ropy bude asi daleko víc ekonomický, právě pro ty nestabilní ropné státy, kde žijí z ropy a ostatní moc neumí. A tam pád nestabilní ekonomiky může mít docela silný vliv na životní prostředí. Zejména jestli se třeba budou snažit nahradit výpadek příjmů z ropy těžbou dřeva...
Tedy, kdybyste mi dokázal říct, co je ona "skutečná péče o životní prostředí" a jakou má souvislost s tou ropnou otázkou.
Elektromobil není řešení CO2, ale je jedním z opatření ke zlepšení ovzduší ve městech. Centrálně vyráběná energie znamená také lepší kvalitu emisí (kromě CO2). Ke zhodnocení technických otázek (nabíjení z mého soláru, ušetření na katalyzátorech a další) neumím zhodnotit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.4.2020 09:27 Reaguje na Jindřich Duras
Kdybychom prováděli skutečnou péči o životní prostředí, tak bychom, například, řešili kůrovcovou kalamitu na Šumavě klasickými a osvědčenými postupy a nezlikvidovali bychom, ovšem "ekologicky", tamní lesy na pustou pláň s mrtvými stromy.

Automobil s katalyzátorem je zpravidla postačující k ochraně ovzduší ve městech. Navíc se v souvislosti s koronakrizí ukázalo, že silné omezení dopravy nevedlo k odpovídajícímu poklesu NOx v ovzduší měst, takže tam bude zřejmě úplně jiný (netroufám si říct, jaký) zdroj této skupiny plynů, na který se kvůli ekohysterii a ekologickými škůdci vyřvané "ochraně ovzduší" fyzikálně nesmyslnými požadavky na auta, nemyslelo a neřešil se.

Pokud není v energetickém mixu státu alespoň 50 procent jaderných nebo vodních elektráren, bude produkovat elektromobil víc CO2 než auto na benzín. OZE to prakticky nijak neovlivní, pokud není v systému dostatečná kapacita na skladování elektřiny z nich, a tu nemá prakticky nikdo na světě.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

22.4.2020 09:42
Bez vysoké spotřeby a cen ropných paliv, nebude na činnost ekologických organizací dost prostředků? To znamená, že zájem ekoteroristů je ve skutečnosti přesně opačný než předstírají a jejich akce jsou mají jen zakrýt skutečné cíle? Myslel jsem si to už dlouho a teď mně to potvrzuje hned celá trojice - Independent, Macleans a BBC.
Odpovědět
ig

22.4.2020 10:00
Hlavně ten nedostatek peněz na činnost ekologických organizací, to mě fakt trápí :D :D :D
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.4.2020 07:33 Reaguje na
Ale to nemusí, takhle napřímo to mají jenom v Norsku :o)!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

22.4.2020 13:24
Tak to já dám klidně přednost tomu, abych měl v nádrži čistou naftu a těch 100 000 ha, ze kterých se používá řepka na biopalivo bych klidně vrátil přírodě. Mohli bychom pak plochu národních parků zdvojnásobit a to za to stojí, ne?
https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%AD_parky_v_%C4%8Cesku
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

23.4.2020 07:44
Bude míň peněz na nápravu škod, které by nebylo třeba odstraňovat, kdyby spotřeba fosilních paliv nebyla tak šílená.
Ano, vím, že jsem hodně zjedodušil, ale to výrok, že nebudou peníze na ekologii kvůli omezení těžby ropy také.
Navíc - cena ropy je teď v minusu, ale to úplně neznamená, že když u pumpy natankuji, dostanu ještě pár stovek korun jako bonus. Chci tím říci, že ten dramatický pád cen se hodně zmírní jinými náklady, které zůstanou - zpracování, distribuce. Navíc - pád cen ropy je sice strašidlo s velkým S, jenže to zase rychle zmizí. Ostatní problémy nám ale zůstanou, takže i elektromobily budou mít po krátkém opadnutí zájmu zase své místo.
A ještě malá poznámka. Naše závislost na fosilních palivech připomíná onu často zmiňovanou jízdu na tygrovi: Není dobrý nápad na něm jet, protože je to dost nebezpečné, ale sesednout také není žádná legrace...
Hezký den všem :o)!
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.4.2020 09:31 Reaguje na Jindřich Duras
Jsem toho názoru, že ponechání vyústění té "jízdy na tygrovi" rozvoji technologií je asi nejrozumnější řešení. Pokud se bude do toho cpát nějaká ideologická pseudověda či pavěda (na způsob Římského klubu, např.), tak se to celé leda totálně sepsuje.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

23.4.2020 12:07 Reaguje na Jindřich Duras
Kdo chce, může už teď přesedlat na parní stroj a topit pod ním dubovými špalky. Popřípadě si může pořídit i elektromobil. A pokud by se odstranily všemožné dotace a daně, které zvýhodňují jeden způsob nad jiným, tak by se i ukázalo, co lidé skutečně chtějí.
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist