Proč barel ropy za babku není dobrá zpráva pro životní prostředí?
Tahanice mezi ropnými giganty nejsou ve světě nikterak neobvyklé, ale ta momentálně probíhající dosahuje nových extrémů. Začala jako snaha Saúdské Arábie, zakládající země Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC), udělit ekonomickou lekci o nevýhodách nespolupráce Rusku, se totiž nejspíš vymkla kontrole. Hru na silnějšího, respektive na toho, kdo má větší zásoby a může déle ustát tlak stále snižované ceny, totiž nemohou hrát všichni.
Jako první z kola ven vypadnou ti, jejichž ne zrovna stabilní ekonomika stojí na ziscích z ropy. Třeba Venezuela, Brazílie, Angola, Guinea, kde se její cenový propad odrazí na životní úrovni desítek milionů lidí. S dost neblahými socioekonomickými důsledky. Zásadně poškozeno tím může být například hospodářství USA, které s investicemi do ropy na burze stále dost počítá.
Peníze z ropy tečou do životního prostředí
Pokud nedojde ke smíru, zabolí to i environmentálně pokrokovou Kanadu, kde je domácí ekonomika na produkci ropy a jejích derivátů přímo závislá. Jak píše Max Fawcett z žurnálu Macleans: „Mezi ekologisty to vyvolalo radostné křepčení na hrobech fosilního průmyslu a oslavy z dobrých zpráv pro globální klima. Jenže pád cen ropy není vítězstvím pro Matku Přírodu ani pro klimatický boj.“
Jak to? Příjemné to sice není, ale zdanění ropného průmyslu je jedním z podstatných zdrojů financí pro zavádění udržitelných alternativ. Bez „bohatého“ ropného průmyslu prý bude i zelená politika „chudá“. Ryze evropským příkladem může být třeba Norsko, které ze zdanění ropného průmyslu dotuje své environmentální fondy. Z nich platí neziskové organizace, výsadbu stromů, ambiciózní klimatické plány a inovace. Tady všude by došlo k utažení kohoutu financí.
K čemu je mi elektromobil, když je levná ropa?
Neradujte se, propad cen ropy se přitom srovnatelně drasticky neodrazí na snížení ceny paliv. Jak píše BBC, skoro 60 % z ceny každého na benzínce prodaného litru tvoří spotřební daň. I tak ale snížení ceny pohonných hmot zkomplikuje zavádění populárních novinek. Třeba elektromobilů. Jejich síla pro zákazníka tkvěla v tom, že jsou nejen čisté, ale hlavně z hlediska nákladů provozu přinejmenším stejné, ne-li lepší. A s příliš lacinou naftou bude majorita řidičů i nadále rozhodnuta setrvat u konvenčních, ovzduší znečišťujících vozů.
Ostatně, levná ropa znamená, že se ani průmysl vystavěný na energii z fosilních paliv nebude cítit motivován ke změně. A každý spotřebitel teď bude vystaven nelehkému rozhodování, zda si zvolit lepší, leč mnohem nákladnější alternativu, anebo zůstat u „starých nedobrých“, zato řádově levnějších fosilních paliv.
Rezavé tankery i osiřelé vrty
Jak asi tušíme, lidé dají většinou přednost levnějšímu řešení, byť může mít dlouhodobě horší dopady. Propad cen ropy neznamená jen komplikace pro globální trh a paradoxně přispívá k akceleraci poptávky po ropě. Protože nakoupit levně do zásoby chce každý. Světovými oceány proto teď křižuje výrazně více tankerů a řada vysloužilých plavidel tohoto typu se dočkalo reaktivace. Buď pro transportní provoz, anebo jako ukotvené nádrže. Že tím narůstají rizika úniků a havárií je nasnadě.
Úplný bankrot některých ropných magnátů může v mnoha zemích znamenat rozšíření tzv. sirotčích studní. Již neudržovaných a ekonomicky neperspektivních vrtů bez oficiálního majitele a péče. Ty představují významnou zátěž pro životní prostředí a jejich ekologická likvidace přijde na miliardy.
Podtrženo sečteno, propad cen ropy není ani trochu dobrou zprávou pro životní prostředí.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (14)
Karel Zvářal
22.4.2020 07:15Jan Šimůnek
22.4.2020 09:222. Uvolní se peníze na skutečnou péči o životní prostředí (nikoli to, co prosazují ekologické organizace a instituce, co jen životnímu prostředí škodí).
3. Autor prozrazuje svou nevzdělanost tím, že nereflektuje daleko vyšší emise (CO2 i kouř obecně) elektromobilem oproti autům na benzín či naftu, pouze přesunuté do komínů elektráren. Naopak, pokud celý program elektromobilů padne, bude to jistě šílená rána pro ekologii, ale obrovský úspěch pro ochranu životního prostředí.
Současná situace také názorně ukazuje, jak moc jsou paliva z ropy uměle předražovaná. Včetně různých poplatků "na ekologii".
Pavel Hanzl
23.4.2020 06:37 Reaguje na Jan ŠimůnekA eloktroauta jezdí většinou v zemích, kde žádné komíny už nemají, nebo minimálně. V našem uhelném absurdistánu je podíl elektroaut minimální a kupují si je většinou jen ti, co mají domovní fve.
Voni sou fakt hlava, pane vachmajstr...........jak dycky
Jan Šimůnek
23.4.2020 09:28 Reaguje na Pavel HanzlJindřich Duras
23.4.2020 07:53 Reaguje na Jan ŠimůnekTedy, kdybyste mi dokázal říct, co je ona "skutečná péče o životní prostředí" a jakou má souvislost s tou ropnou otázkou.
Elektromobil není řešení CO2, ale je jedním z opatření ke zlepšení ovzduší ve městech. Centrálně vyráběná energie znamená také lepší kvalitu emisí (kromě CO2). Ke zhodnocení technických otázek (nabíjení z mého soláru, ušetření na katalyzátorech a další) neumím zhodnotit.
Jan Šimůnek
23.4.2020 09:27 Reaguje na Jindřich DurasAutomobil s katalyzátorem je zpravidla postačující k ochraně ovzduší ve městech. Navíc se v souvislosti s koronakrizí ukázalo, že silné omezení dopravy nevedlo k odpovídajícímu poklesu NOx v ovzduší měst, takže tam bude zřejmě úplně jiný (netroufám si říct, jaký) zdroj této skupiny plynů, na který se kvůli ekohysterii a ekologickými škůdci vyřvané "ochraně ovzduší" fyzikálně nesmyslnými požadavky na auta, nemyslelo a neřešil se.
Pokud není v energetickém mixu státu alespoň 50 procent jaderných nebo vodních elektráren, bude produkovat elektromobil víc CO2 než auto na benzín. OZE to prakticky nijak neovlivní, pokud není v systému dostatečná kapacita na skladování elektřiny z nich, a tu nemá prakticky nikdo na světě.
Jiří Daneš
22.4.2020 09:42Jindřich Duras
23.4.2020 07:33 Reaguje naRichard Vacek
22.4.2020 13:24https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%AD_parky_v_%C4%8Cesku
Jindřich Duras
23.4.2020 07:44Ano, vím, že jsem hodně zjedodušil, ale to výrok, že nebudou peníze na ekologii kvůli omezení těžby ropy také.
Navíc - cena ropy je teď v minusu, ale to úplně neznamená, že když u pumpy natankuji, dostanu ještě pár stovek korun jako bonus. Chci tím říci, že ten dramatický pád cen se hodně zmírní jinými náklady, které zůstanou - zpracování, distribuce. Navíc - pád cen ropy je sice strašidlo s velkým S, jenže to zase rychle zmizí. Ostatní problémy nám ale zůstanou, takže i elektromobily budou mít po krátkém opadnutí zájmu zase své místo.
A ještě malá poznámka. Naše závislost na fosilních palivech připomíná onu často zmiňovanou jízdu na tygrovi: Není dobrý nápad na něm jet, protože je to dost nebezpečné, ale sesednout také není žádná legrace...
Hezký den všem :o)!