Marek Jehlička "> Ředitelství pro vodní a lodní dopravu Magdeburg: Celoroční splavnost Labe je utopií, jeden jez to nespraví - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reditelstvi-pro-vodni-a-lodni-dopravu-magdeburg-celorocni-splavnost-labe-je-utopii-jeden-jez-to-nespravi?sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika: Ředitelství pro vodní a lodní dopravu Magdeburg: Celoroční splavnost Labe je utopií, jeden jez to nespraví

24. října 2006 | Arnika
Autor: Marek Jehlička, tel: 606 727 942
Celoroční splavnost Labe pro nákladní lodě, jediný argument pro výstavbu jezu u Děčína, je a zůstane utopií. Vyplývá to z aktuálních informací Ředitelství pro vodní a lodní dopravu v Magdeburgu, podle kterých Labe na německé straně nedosáhlo za posledních 15 let hloubky 160 cm průměrně 100 dní v roce. Že Německo nebude schopno dodržet příslib splavnosti daný České republice, potvrzuje také studie Postupimského institutu pro výzkum následků klimatických změn (Potsdam Institut für Klimafolgenforschung/PIK). Ze studie „Klima- und Anthropogene Wirkungen auf den Niedrigwasserabfluss der mittleren Elbe: Konsequenzen für Unterhaltungsziele und Ausbaunutzen (1)“ vyplývá, že trend klesající labské hladiny se má spíše zhoršovat. „Tento problém není možné odstranit ani stavebními úpravami Labe,“ říká jeden z autorů studie, dr. Frank Wechsung.

„Za takovýchto okolností by výstavba jezu u Děčína byla jen nesmyslným plýtváním peněz z nevyrovnaného státního rozpočtu a významným zásahem pro přírodu. Lodní dopravci nebudou mít z jezu nic, když se kýly jejich lodí za německými hranicemi zadrhnou o dno. Do Hamburku prostě nedojedou. Spojení s mezinárodním přístavem v Hamburku existuje. Toto spojení zajišťuje nedávno modernizovaná železnice, která má dostatek volné kapacity pro přepravu zboží.“ okomentovala situaci Kateřina Hlavatá ze sdružení Arnika.

„Labe jako typická řeka s nízkými vodami měla v minulém století rozsáhlá období sucha. Dostatek vody měla řeka jen v sedmdesátých a osmdesátých letech,“ vysvětluje Frank Wechsung z PIK. Podle Wechsunga se příslib Spolkového ministerstva dopravy k celoroční splavnosti Labe od českých hranic až po Hamburk vztahuje k cílům stavebních opatření, které byly stanoveny z množství vody právě v 70. a 80. letech. „Takového stavu vod však Labe posledních 15 let průměrně nedosahovalo a období nízkých stavů vod přibylo.

„Německé úřady potvrzují, že Labe mezi Ústím nad Labem a Hamburkem není celoročně pro nákladní dopravu použitelné. Problém s nízkou vodou nekončí na hranicích. Celoroční hloubky 1,6 m nelze na německé části Labe dosáhnout bez masivní výstavby jezů, která se však v Německu neplánuje.“ uvedla koordinátorka ekologických organizací v Mezinárodní komisi pro ochranu Labe (MKOL) Iris Brunar z německé organizace BUND. Celoroční splavnost Labe v tuto chvíli je a v budoucnu zůstane pouhou iluzí.

Podle Johannese Lichdiho, poslance za BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN v Saském Zemském sněmu nemá Sasko vůbec v úmyslu stavět na Labi vodní díla, protože by náklady podle Spolkového dopravního plánu z roku 1992 až desetkrát převýšily zisk. „Zatímco na území České republiky jde o to vyřešit zhruba čtyřicetikilometrový úsek řeky problematický z hlediska splavnosti, na německém území se jedná o 600 kilometrů. Rozhodnutí Německa neinvestovat do vodních děl je tedy pochopitelné,“ dodala Kateřina Hlavatá z Arniky.

Kontakty:
Kateřina Hlavatá, katerina.hlavata@arnika.org, 737 551 108
Iris Brunar, i.brunar@ngi.de, +49 172 696 2931
Marek Jehlička, tiskový mluvčí sdružení Arnika, marek.jehlicka@arnika.org, 606 727 942


(1) Klima- und Anthropogene Wirkungen auf den Niedrigwasserabfluss der mittleren Elbe: Konsequenzen für Unterhaltungsziele und Ausbaunutzen: Klimatické a antropogenní vlivy na odtékání nízkých vod na středním
Labi: důsledky cílů udržovacích opatření a využitelnost stavebních opatření
Marek Jehlička, tel: 606 727 942
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist