Rumunská Konstanca se stává exportním přístavem pro ukrajinské obilí
Na 160 metrů dlouhá a 26 000 tun vážící loď pro přepravu sypkého nákladu je druhým plavidlem během pěti dnů, které zakotvilo v přístavišti 80, aby přijalo vzácný náklad zlatavých zrn ze sousední země, jejíž přístavy blokuje ruský útočník. Cílová destinace: Portugalsko.
Mnoho zemí světa je závislých na dodávkách z Ukrajiny, která před válkou vyvážela po moři 4,5 milionu tun zemědělské produkce měsíčně - 12 procent světového exportu pšenice, 15 procent kukuřice a 50 procent slunečnicového oleje.
Blokáda Ukrajiny je úplná. Sahá od Azovského moře, které je pro lodní dopravu uzavřeno od začátku ruské invaze, až po černomořský přístav Oděsa, který před válkou zajišťoval 60 procent ukrajinského námořního obchodu.
Mezi exportními alternativami je Rumunsko ideálním kandidátem. Země je členem NATO, takže její vody jsou bezpečné. Navíc je po Francii samo druhým největším vývozcem pšenice v Evropské unii, a má tedy pro tyto účely odpovídající infrastrukturu.
"Odjezd třetí lodi je naplánován za šest dní, a my doufáme, že se nám podaří tempo zrychlit," řekl agentuře AFP generální ředitel společnosti Comvex Viorel Panait. Firma v Konstanci provozuje terminál na export obilí a dalších zemědělských produktů. "Vzhledem k nešťastné situaci našich ukrajinských sousedů jim teď musíme pomoci, jak jen to budeme umět," dodal.
Než se však obilí dostane do přístavu, čeká ho dlouhá cesta. Nakládá se na vlaky, nákladní automobily a nákladní čluny v malých dunajských přístavech Reni a Izmail, které se nacházejí na jihozápadě Ukrajiny u hranic s Rumunskem.
"K naplnění lodi 70 000 tunami ukrajinského obilí - jako v případě té, která minulý týden poprvé vyplula z Konstance - je zapotřebí 49 vlaků nebo stejný počet nákladních člunů," říká Panait. Nebo také tisíce kamionů, ale tam hrozí, že v labyrintu silnic protínajících Konstanci se vytvoří obrovská dopravní zácpa.
Rumunská vláda byla nucena jednat a našla východisko: obnoví 95 úseků železničních tratí z dob socialismu, které léta blokovaly stovky zrezivělých vagonů. "Tento projekt v hodnotě 200 milionů lei (1,02 miliardy Kč) je nesmírně důležitý, protože odblokoval silniční dopravu v přístavu a zvýšil množství překládaných zásob," říká ředitel přístavu Florin Goidea ve své kanceláři s výhledem na přístavní jeřáby, nakladače a další ocelové konstrukce.
"Válka na Ukrajině je výzvou, ale také příležitostí," dodává s tím, že loni se přístav stal "evropským obilným uzlem", když s 67,5 milionu tun vyvezeného zrna předstihl francouzský Le Havre. Goidea věří, že se letos tento rekord podaří vyrovnat nebo i překonat.
O 230 kilometrů severněji by se mohl stát dalším vývozním centrem pro ukrajinské produkty rumunský přístav na Dunaji Galatsi. S přilehlým Moldavskem a dál s Ukrajinou ho spojuje pětikilometrová železniční trať o širokém rozchodu, který je normou v zemích bývalého Sovětského svazu. Rekonstrukce této trati plánovaná na toto léto by umožnila přepravu zboží z Ukrajiny bez nutnosti výměny náprav vozů, jak je tomu na jiných železničních trasách.
Podle ředitele společnosti Comvex je pro zachování dostupnosti zemědělských produktů rychlá a levná doprava nutností: "Musíme zajistit, aby se dostaly na stůl spotřebitelů bez prodlení, abychom se vyhnuli riziku hladomoru."
V Konstanci mezitím leží podél jedné z přetížených přístavních silnic desítky stožárů a rotorů větrných turbín původně určených pro Ukrajinu. Teď jsou opuštěné a vydány napospas živlům. "V bombardované zemi už není nikdo, komu by se mohly poslat," říká jeden z přístavních zaměstnanců.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (17)
Radim Polášek
16.5.2022 06:34Podstatná je pak silnice. Jinak podle mapy vede silnice i železnice hlavně do ukrajinského přístavu Ismail, který je na severním rameni delty Dunaje. Slnice pak vede dál do Konstancy. Obilí mohou překládat do říčních lodí a potom přepravit do Konstancy, vede tam tuším z Dunaje průplav, který postavil ještě Ceacesku v posledních letech své vlády. Nebo auta mohou jet z Ismailu dále do Konstancy.
Jaroslav Řezáč
16.5.2022 06:44 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
18.5.2022 09:29 Reaguje na Jaroslav ŘezáčProblém je taky rozdílná rozteč kolejí, obilí se bude muset na hranicích překládat z vagónů do vagónů nebo nějak tak. Nebo třeba vozit v potravinářských standartizovaných kontejnerech, překládka kontejnerů by měla být rychlejší než překládka přímo obilí. Ale to by se někde ty standartizované kontejnery musely vzít - vyrobit nebo skoupit.
Pavel Hanzl
18.5.2022 21:04 Reaguje na Radim PolášekExistuje přece nějaké námořní právo, které tu blokádu zakazuje. Tak ji má příslušná organizace vymoci, od toho je přece zřízená a velmi dobře placená.
Kamil Krabice
20.5.2022 07:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
21.5.2022 08:00 Reaguje na Kamil KrabiceVraha taky můžete eliminovat prakticky jakkoliv.
Pavel Hanzl
16.5.2022 09:05Jak je to možný??
Co příslušní a špičkově placení ouřadové dělají?
Proč tam nepošle OSN válečné lodě a neuvolní oba přístavy??
JE TO PŘECE JEJICH POVINNOST!
Pokud by to neudělali, jsem pro stíhání za zločiny proti mezinárodnímu právu a z podpory agresora.
Svatá Prostoto
16.5.2022 14:03 Reaguje na Pavel HanzlA o vojenských akcích rozhodují ouřadové?
A OSN má nějako povinnosti? Už tu vaši legraci projednala a schválila RB?
Vy jste si zase nevzal prášek, co:-)))?
Pavel Hanzl
16.5.2022 17:44 Reaguje na Svatá ProstotoPokud je v OSN někdo něco jiného, než ouřada, tak nechápu, proč mají ve vedení Gutterese. Jeho označt za ouřadu je urážka ouřadů.
Celá organizace, která má POVINNOST chránit mezinárodní právo, nedělá vůbec nic. Bohužel, je to ta lepší zpráva. V té horší jezdí práve Gutteres do Moskvy plazit se před gauneram a snaží se "ho chápat".
Pokud se tato paraorganizace není schopna reorganizovat, vyhodit nesmyslá práva veta a plnit to, k čemu je určena, je potřeba ji okamžitě zrušit.
Svatá Prostoto
17.5.2022 12:00 Reaguje na Pavel HanzlJinak teda netuším, co by zrovna US Army měla řešit nějaké kocábky. Vy zase nevíte, jaká je struktura ozbrojených sil USA, že jo:-)?
Jste úplný mimoň a vůbec nevíte která bije. Normálně bych napsal, že bystě si měl o něčem aspoň trochu něco zjistit, než tu začnete fantazírovat, ale to je u vás marný. Navíc vy byste to stejně nepochopil.
Pavel Hanzl
18.5.2022 21:01 Reaguje na Svatá ProstotoNikdo nic nekdáká o nějaké struktuře ozbrojených sil USA, vy jste zase zcela out.
Svatá Prostoto
19.5.2022 10:07 Reaguje na Pavel HanzlTím začněte. S ohledem na vaši mentální nedostatečnost tím také skončíte, bo to nedáte, takže o dalším nemá smysl psát.
Ale mezinárodní mořské právo je pěkný ... to jste si četl Ohníček, nebo co:-)))?
Vy jste fakt to nejhloupější, na co se zde v diskuzi dá narazit.
Pavel Hanzl
21.5.2022 07:56 Reaguje na Svatá ProstotoJá se ptám CO OSN VYŘEŠILO za poslední desítky let??
Je od toho, aby řešilo spory mezistáty, je od toho, aby chránilo lidi proti zvůli diktátorů.
KOHO KDY OCHRÁNILO, JAKÝ SPOR VYŘEŠILO??
karel krasensky
18.5.2022 20:29 Reaguje na Pavel HanzlKamil Krabice
20.5.2022 07:03 Reaguje na Pavel HanzlVýroba BMW stojí zcela a personál pracuje v jiných částech firmy. BMW jako takové nemá problém s působením v Rusku pokračovat a doufá v uklidnění geopolitické situace, v tuto chvíli ale nemá jak do Ruska díly dostat - Polsko dodávky blokuje a Litva záměrně zdržuje proclení, říká Ščerbakov. A to jsou díly, které byly Avtotorem objednány a zaplaceny už dříve jejich dovoz je formálně možný. Fakticky nikoli.