https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ruska-ropa-a-zemni-plyn-z-nas-cini-spoluplatce-valky-na-ukrajine
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ruská ropa a zemní plyn z nás činí spoluplátce války na Ukrajině

14.3.2022 09:42 | PRAHA (Ekolist.cz)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Válka o Ukrajinu neskončila a zatím to na smír jen kousek od našich hranic nevypadá. Dílem proto, že se na Rusko uvalené sankce míjí svým účinkem. Evropa je totiž na importu fosilních paliv ekonomicky závislá. A ráda by se z této závislosti vymanila cestou obnovitelných zdrojů. Nad nimiž ovšem drží kontrolu další autoritářský režim.
 

Rusko je ve světě třetím největším producentem ropy, hned za USA a Saudskou Arábií. Každý den vytěží 11,3 milionů barelů (z čehož 10 milionů připadá na surovou ropu, 960 000 barelů ropných kondenzátů a 340 000 barelů tekutých složek zemního plynu, tzv. NGLs). Současně je Rusko tím největším světovým vývozcem ropy. V prosinci 2021 exportovali do světa 7,8 milionů barelů denně. S fosilními rekordy ještě nekončíme: Rusko je totiž i největším světovým producentem i vývozcem zemního plynu, s denní obratem okolo 0,65 miliardy kubíků. A hodí se také zmínit, že Rusko u obou zdrojů kontroluje výraznou část světových zásob (u ropy cca 8 %, má tedy osmé největší rezervy, u plynu 20 %, je první na světě). Jen ropa a zemní plyn tedy tvoří, podle různě kvalifikovaných odhadů, něco mezi 40-60 % celé ruské exportní ekonomiky.

Přiškrtit kohoutky? Ano

Pokud tedy chtějí státy celého světa nejrůznějšími uvalenými sankcemi zasáhnout Rusko na opravdu citlivém místě, a přesvědčit jej tím, aby ukončilo válku na Ukrajině, zdá se být omezení exportu fosilních z Ruska tím nejpříhodnějším místem. Jenže každá mince má dvě strany, a v tomto případě se vyplatí zmínit, kam vlastně ony objemné exporty fosilních paliv z Ruska míří. A to je v případě zemního plynu z 50-40 % a v případě ropy pak z 39 % Evropa. Z Ruska se také do Evropy dováží nemalá část uhlí (okolo 45 %) a řada dalších pro evropský průmysl podstatných materiálů a surovin. Otřesy války jen kousek od hranic Evropské unie pochopitelně zvyšují cenu ruské ropy, plynu, uhlí. Ale nikterak nesnižují poptávku po nich. A tím dochází k velmi prapodivné situaci.

Na jedné straně je tu snaha důrazně motivovat sankcemi Rusko k ukončení války přiškrcením finančních zdrojů, ale současně země EU z druhé kapsy platí tomu samému Rusku zvýšené platby za momentálně dražší suroviny a zdroje, čímž paradoxně přispívá na válku a snižuje účinnost sankcí. Ruské příjmy z ropy a plynu se před válkou blížily 250 miliardám dolarů. A nyní, protože v důsledku konfliktu ropa a plyn citelně podražili, za ně bude Evropa platit nejspíš okolo 300-400 miliard dolarů ročně. V praxi to ale znamená, že to, co je u nás prezentováno jako chvályhodné zablokování finančních zdrojů agresora a zničující sankce pro jeho ekonomiku, je prostě okamžitě kompenzováno navýšenou platbou.

Účet za den války s přirážkou

To, že administrativa amerického prezidenta Bidena potvrdila vystavení stopky dovozu ruské ropy, je v kontextu protiválečných sankcí jistě potěšující informací. Nicméně USA z Ruska odebírali jen 84 000 barelů denně. Zatímco Evropa dál denně odebírá 1,6 milionu barelů. Za ruskou ropu v roce 2020 platili v Holandsku 9,4, v Německu 6,2, v Itálii 3,5 miliard dolarů. Dnes jsou ceny o desítky procent výše. Se zemním plynem je to podobné: Německo stále odebírá 42,6 milionů kubíků, Italové 29,2, Holanďané 15,7 a Maďaři 11,6 milionů kubíků. Jen za cenu o 144 % vyšší, než loni. Odborná debata o tom, jestli je na vývozu fosilních paliv ekonomicky víc závislé Rusko, než Evropa na jeho dovozu, tak začíná připomínat úvahu nad tím, zda bylo dřív vejce nebo slepice.

Země Evropské unie se nemohou vyvinit z toho, že Rusku přispívají na válku. Odhadované náklady ruské válečné mašinérie na Ukrajině se blíží sumě 500 milion až jedné miliardy dolarů za den. A Evropa nyní platí za zemní plyn, ropu a uhlí Rusku miliardu dolarů denně. Putinovskou propagandou zmasírovaní obyvatelé Moskvy si mohou stěžovat na to, že teď chvilku neochutnají Pepsi nebo nebudou moci koukat na Netflix, že zdraží a stane se nedostupné západní zboží, ale to je asi tak zatím všechno. Cesta k vyhladovění diktátorského režimu totiž vede přes dvoucestný ventil ekonomiky, kdy na jedné straně „utahujeme a zpřísňujeme sankce“ a na druhé straně ochotně doplácíme rozdíl v ceně za zboží, které je pro nás momentálně nepostradatelné.

Chcete být zelení? Tak mlčte

Válka na Ukrajině má ke svému konci nejspíš ještě daleko, ale jistá poučení pro environmentální sektor jsou už dnes zřetelně patrná. Závislost na importovaných surovinách a zdrojích energie je prostě problém. Ať už jsou fosilní nebo obnovitelné. Ukazuje se, že donedávna tolik nepravděpodobná situace, kdy se nedemokratický a autoritářský režim rozhodne pro útok na svého souseda, může nastat i v 21. století. A například Peking si svou rétorikou vůči okolním státům, Tchaj-wanu a všem ostatním zemím v jihočínském moři, v ničem nezadá.

Čína v současnosti kontroluje 80 % polysilikonu a 98 % dalších klíčových komponent. Zajišťuje 95 % produkce vzácných zemních minerálů, drží 30 % jejich světových rezerv. Jinými slovy, pokud by se Čína z nějakého důvodu rozhodla, že zbytek světa neprojde zelenou revolucí energetiky, stane se to. S obnovitelnými zdroji je Evropa momentálně ekonomicky závislá na Číně stejně, jako nyní na její sektor fosilní energetiky na Rusku. A současné dění na Ukrajině nám velmi nepříjemně připomíná, že jakákoliv forma dependence na autoritářských režimech může mít velmi neblahé následky. V případě Ruska a fosilních paliv nás činí spoluplátci krvavého konfliktu. Jak by tomu bylo v případě Číny?


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (48)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

14.3.2022 11:29
Opakovaný vtip nebývá vtipem. Závislost EU na ruských fosilních palivech byla cílevědomě budována zejména Německem. Teď pouze sklízíme, co se zaselo a nevěřícně zíráme na realitu.

Není možnost odpojit se od ruských uhlovodíků aniž by to mělo zcela zásadní vliv na ekonomiku EU, přesněji řečeno její kolaps.

Řeči od dovozu LNG , který zacelí ránu po odpojení ruského plynu jsou pouhými jarmarečními výkřiky neboť to není během krátké doby možné.

Putin si svoji geopolitickou partii na Ukrajině dotáhne do konce, protože žádná jiná možnost pro RF není a nebude.
EU bude muset posílat denně cca 600-700 mil.€ do Kremlu a bude ráda, že má teplé radiátory , a to nejen v Bruselu.

Evropa neměla zavírat uhelné doly a odstavovat JE , neměla přistupovat na ruskou hru s ekologií - dodávky levného ruského plynu.

To, co EU nabízí dnes jako řešení , expanze OZE , expanze dovozu LNG a stopka na uhlí a pokračování odstavování JE nás spolehlivě dovede
do chudobince Evropy.
Doslova tragikomicky se jeví německá důslednost na dekarbonizaci , jistý solární specialista prof. Burger na zkoušku přestal doma topit. Za týden klesla pokojová teplota z 21 na 19 °C a on došel k závěru, že v nouzi lze na topení rezignovat.
Jak asi tušíte, má to háček: dům je obložený izolací silnou 20 centimetrů a s trojitými okny. Dobrá rada pro důchodce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 15:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, my máte tento text jako šablonu a vždycky tam poměníte pár slov nebo vět tak, aby to jako reagovalo na článek, že?
A to vám dávají odněkud, ne? Pokud napíšete něco sám, nejsou to nikdy takové nesmysly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 15:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Sorry jako, patří tam vy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 11:40
"Je totiž podstatný rozdíl mezi upřímnou, historicky věcnou, filozoficky a sociologicky fundovanou sebereflexí a pozérským flagelantstvím politicky zneužívaným a dovedeným nezřídka do autokarikatury vlastní kultury."

https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Spole%C4%8Dnost_flagelantsk%C3%A1_(PSpol)

Jak pr.el na hrnec.
Odpovědět
DA

DAG

14.3.2022 12:35
Je pozdě brečet nad rozlitým mlékem. No myslím, že to mělo být možná naopak. Říct, že plyn a ropu budeme odebírat a zvýšit tlak na nižší cenu. Ano budeme zatím posílat všivákům pořád peníze, ale třeba jen 60%
NA druhou stranu, díky krvi Ukrajinců máme navždycky od rusáků klid. Putimkynovu armádu budou mít na padrť, ekonomiku v troskách a dalších třicet let si budou lízat rány.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 15:21 Reaguje na DAG
Pán je asi přílišný optimista, pokud se do toho vloží Číňan, tak vymete se skutrem velmi svižně a mít za souseda jeho, bude daleko horší, než nablblého Rusa.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

14.3.2022 13:01
Prostě se ukazuje, že už nejde pokračovat v blokovém dělení světa. Vede to k opakovaným konfliktům a u sankce poškozují všechny - občas to vypadá, že víc toho, kdo sankce vyhlásí, než toho, koho mají postihnout.
A myšlenka, že "demokratický" západ bude samostatný a nezávislý na Rusku a Číně? No to je cesta směr Severní Korea.
Odpovědět
va

vaber

14.3.2022 13:12 Reaguje na Richard Vacek
ano, až bude jeden vládce světa, spory skončí,pro plebs je to to nejlepší , plebs má makat a poslouchat
Odpovědět
DA

DAG

14.3.2022 13:23 Reaguje na Richard Vacek
Jenže ty bloky jsou právě kvůli rusku a číně. Proč asi chtějí všichni do NATO a EU. Protože rusům se nedá věřit a i když s nima kámošíte, tak vaše budoucnost není moc růžová.
Nicméně to Rusko právě míří k severokorejské budoucnosti.
A Čína už se těší, jak budou místo gubernií provincie.
Odpovědět
va

vaber

14.3.2022 13:36 Reaguje na DAG
to není moje budoucnost ,to je budoucnost na které se usilovně pracuje ,pokud jste to nepochopil ,
já vím nepochopil
Odpovědět
DA

DAG

14.3.2022 13:38 Reaguje na vaber
jo táák. No jasně ;)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 15:27 Reaguje na Richard Vacek
Velmi hluboký omyl, svět spěje k modelu říší a ne národních států, který se nikdy nepovedl (způsobil dvě nejkutější války lidských dějin) a Evropa má přímo existenční nutnost, stát se taky říší.
Pokud by na světě fungovaly tři říše (USA, EU, Čína), z toho dvě demokratické, tak to může celkem slušně? normálně? nějak? fungovat.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

15.3.2022 07:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Přečtěte si 1984, tam to je popsáno dost přesně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 07:53 Reaguje na Milan Dostál
Omyl. To je o totalitě, ne o uspořádání světa. A ten je totalitní jen někde.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 13:37
Já bych od něj už nic nebral. I jinde chtějí trochu toho plynu a ropy:-))).

https://www.novinky.cz/valka-na-ukrajine/clanek/slevy-na-ruskou-ropu-a-dalsi-komodity-chce-vyuzit-indie-40390299#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=67HGEaAdnUi-202203141233&dop_id=40390299&source=hp&seq_no=4&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 15:36 Reaguje na Svatá Prostoto
Indie se projevila jako banda idiotů, ale 4% spotřeby a nějaké hnojivo Rusko nevytrhne. Ropovod a plynovod tam stejně nevede,tahání tankery kolem světa se prodraží (nevíc ruský nepustí ani do přístavu), takže bych se nebál.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 16:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale já se nebojím, jen mne to pobavilo:-).

Nicméně pro tu ropu to do jisté míry řešení je, byť samozřejmě ne příliš výhodné. A pokud to od nich koupí, tak je samozřejmě do přístavu pustí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 16:38 Reaguje na Svatá Prostoto
Rusko nějak fungovalo (ne zrovna prosperovalo), jen tehdy, kdy byla drahá ropa. Pokud šla třeba pod stovku, už se začínali potácet. A to prodávali na plný pecky, taky plyn a v Rusku fungovaly desítek firem a platily daně. A to neplatili miliardu denně za tu příšernou válku.

Pokud jim vývozy jdou dolů, tak i za vyšší ceny stále prodělávají, navíc většina firem utekla.

Teď dělají naprosto dokonalé tahy, že třeba zahraniční firmy znárodní, ukradnou leasingová letadla a podobné úžasnosti. To jim zažene posladní kunčofty a propadnou se fakt do středověku.
Tenhle svět není stavěn pro hlupáky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.3.2022 12:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Světu jsou lidi úplně někde:-))).

Odpovědět
MK

Marek Kovář

14.3.2022 14:22
Pokud se zásoby ropy a plynu, které jsou ekonomicky a ekologicky přijatelné pro Evropu, nacházejí na území Ruska, tak logicky bude Evropa po této stránce na Rusku závislá. Samozřejmě to do určité míry platí i obráceně.
Nabízí se bohužel otázka jakým způsobem by se někdo mohl snažit tuto situaci změnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 15:41 Reaguje na Marek Kovář
Článků, které popisují, jak se zbavit závislosti na ruských energiich je všude něurékom, jen na Ekolistu jich najdete několik.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasně, jeden je lepší než druhej, jeden je levnější než druhej a všechny jsou v poho během kvartálu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 16:39 Reaguje na Svatá Prostoto
Vy víte samozřejmě kulový, jak to funguje, tak třeba za století, vsjo róvno.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.3.2022 19:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Pravil ten fundovaný "expert" :-)))
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.3.2022 12:42 Reaguje na Pavel Hanzl
No vidíte, to jsme na tom úplně stejně ... akorát já to na rozdíl od vás o sobě vím a tak se do toho ne..ru:-))).

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 15:12
Sankce na Rusko se vůbec nemíjí účinkem, pokud autor nečeká, že celé Rusko odletí okamžitě na Paroubkův Mars.
Stačí, že se očekává bankrot do měsíce.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.3.2022 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen tak pro zajímavost. Jak si Hanzl takový bankrot Ruska představujete, co to bude konkrétně znamenat;-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 16:44 Reaguje na Svatá Prostoto
První a hlavní krok je, že Rusi nebudou schopni splácet dluhy.
Když se to stalo v roce 2010 Řekounům, pomáhala celá EU a i MMF. Dnes Rusákům nepomůže nikdo, i Číňan jen mudruje, co si může urvat.
K tomu jde samozřejmě pád měny, naběhne hyperinflace, lidé začnou masivně utíkat, vyletí nezaměstnanost a řachnou i místní firmy. Vznikne panika, lidé vydrancují obchody atd. atd. atd. atd.
Prakticky to tam už všechno probíhá, je jen otázka, jak rychle a kde to má dno.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.3.2022 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to si jej představujte kua blbě:-). Jako obvykle:-). Ono se to totiž čas od času někomu povede:-), zejména jedna nejmenovaná země v J Americe to má skoro jako sport a ačkoli to samozřejmě není úplná prdel, tak to zase takové drama není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 15:25 Reaguje na Svatá Prostoto
Samozřejmě to má různých průběhů neurékom, nějakou zemi to zničí, někdo s tím žije dál (Řecko), každopádně pak nemá na egrese k sousedům. Což je účel celého.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.3.2022 12:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Vono se to zase nesmí přehnat, bo to dopadne jak kdysi s proletářskou revolucí ... když má dlovy klasika dělník jen ty své okovy, tak stačí málo a jde věšet buržuje a znárodňovat. Jo, když má domek, v garáži aspoň toho Golfa a dovolená ve Špáňu je takový skromný standard ... tak se vám na diktaturu proletariátu vysere.-).

Se státy, zejména velkými, je to snad ještě horší. Viz. Německo po 1. sv.v. a po 2. sv.v. ... nebe a dudy, bo Amíkům to došlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.3.2022 16:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Přehnání zatím silně nehrozí. Zatím má ta zrůda chuť pořád útočit.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

14.3.2022 16:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Dojde jim plyn a ropa. Pšenici jim sežerou myši. A hnojiva spláchne déšť. A zlato se jim promění v prach.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.3.2022 17:51 Reaguje na Richard Vacek
Plyn a ropu nebude mít kdo vytěžit (snad většinu už těží zahraniční (americké) firmy) a to co si vytěží sami, nikdo nebude chtít kupovat. A když, tak jen pod cenou, NIKDO už totiž Rusům nevěří ani dobrej den.
Sami si už ani fusekle neuštrikují, zahraniční firmy, které tam platily daně a zaměstnávaly lidi, jsou už taky v dupě.
Pšenku je potřeba napřed zasít a na to jsou potřeba stroje, na hnojení taky.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

15.3.2022 07:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Těžko hledám výraz jak popsat co se vám odehrává v hlavě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.3.2022 08:55 Reaguje na Milan Dostál
Mozkožrout hladoví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 09:00 Reaguje na Milan Dostál
Normální úvaha, Rusko se propadlo naprosto děsivým způsobem , rubl spadl na polovinu a už není schopno platit dluhy, tj. bankrot.
Ono se to ještě nějak potácí, ale jak zmizí z obchodů jídlo, tak už to pude dolu vodou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.3.2022 10:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Posuzovat stav ekonomiky podle posledních
čtrnáctí dnů, tak to bychom už byli dávno
v bankrotu. Náhle výkyvy díky vnějším vlivům soběstačná ekonomika může klidně ustát, ale chatrnou vnitřní ekonomiku
založenou na surovinových zdrojích z
dovozu zničí vliv ze zahraničí. Rusko
základ má a to jsou suroviny a potraviny.
Má tak to, co jiní nemají a mít nebudou.
Časem tak sleví ze zásad a rádi koupí.
A koupí za víc, než doposud, až poznají,
že tak levně to nikde nekoupí. A kupují
stále přes polovičaté sankce, aby sami
nezkrachovali. Prázdné regály jsou vždy
produktem nejistoty( i u nás) a po
uklidnění se doplní, ale asi pouze tím
domácím, se kterým si vystačí 99% lidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 16:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy máte ty správné, kremelské názory.
Propojenost současného světa je taková, že i dost izolované Rusko muselo zastavit výrobu žigulíků, protože nemá díly ze zahraničí.
A i hlupy mužik si zvykl na konzum, dnes si nevybere ani z bankomatu a s pádem rublu se rozbíhá silná inflace.

Právě ekonomika postavené na surovinách (Nigérie, Venezuela, Kongo atd. atd.) jsou nejlabilnější, protože nemají plán B. Surovin je na světě něurékom a labilita kvůli válce pomine a ceny se stabilizují i bez Ruska. A mužici se žrát kořínky už taky odnaučili.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

15.3.2022 12:29 Reaguje na Pavel Hanzl
No tak je platit nebude, jak jim to ublíží? A co s tím věřitelé nadělají?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.3.2022 12:46 Reaguje na Milan Dostál
Nechte toho, to Hanzl nepochopí. Jednak mám pocit, že ani nechce, jednak i kdyby chtěl, tak s jeho výbavou mezi ušima ... bez šance.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 16:35 Reaguje na Milan Dostál
Nenadělají nic, ale už jim nikdo nepůjčí. Takže jdou do dupy, znárodněním fabrik i letadel to dorazí, nikdo už tam nebude investovat ani ťok a oni sami to neumí.
Když si nějaký idiot napůjčuje třeba jen tisícovky a prochlastá je, exekutor ho oškube jak hada a jde pod most.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

16.3.2022 07:01 Reaguje na Pavel Hanzl
No, když myslíte, každopádně tento váš sen neprospěje nikomu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.3.2022 20:02
Rusko dělá dnes asi 1.8% světového HDP (před asi 10. lety to bylo 3,5%) a je zcela závislé na vývozu surovin, především fosilních paliv.
To je extrémně labilní pozice a degraduje je na úroveň Nigérie nebo Konga a Venezuely, nemá vůbec plán B.
A rozpoutáním té příšerné války si tyhle zdroje podváže. Sice ne hned, ale dělá na tom nejen Evropa, ale všichni jeho odběratelé.
To nemůže dopadnou dobře.
Odpovědět
JO

Jarka O.

17.3.2022 09:36
Je titulek pravdivý? Asi vlastně ano, některé státy EU platí do SRN za dodávku ruského plynu. A množství zbraní, co jdou na Ukr., jsou placená z daní lidí, z cen za plyn a z daní obchodníků s plynem. Být závislí na tom obchodu znamená podporovat válku oběma stranám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.3.2022 17:58 Reaguje na Jarka O.
Válku vede jen jedna strana. Je to černobílé úplně stejně, jak za Hitlera.
Odpovědět
JO

Jan Omasta

20.3.2022 19:56
Nemel! Rusové mají přebytkový rozpočet, neboli nezadlužují se a na válku si vydělají. Když si nekoupíte plyn, prodají ho do Asie. Tihle ti nenávistní lumpi nám způsobí daleko větší mizerii než způsobila covidová mafie.
Odpovědět
JO

Jan Omasta

20.3.2022 20:14
Co tu pomáháš američanům?! Rusové mají přebytkový rozpočet, neboli nezadlužují se a na válku si vydělají. Když si nekoupíte plyn, prodají ho do Asie. Tihle ti nenávistní lidi nám tleskáním sankcím způsobí daleko větší mizerii než způsobila covidová mafie.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist