https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/soupravy-videnskeho-metra-funguji-jako-male-elektrarny
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Soupravy vídeňského metra fungují jako malé elektrárny

20.6.2020 02:41 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
Vídeňské metro.
Vídeňské metro.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Thomas Hennerbichler / Wiener Linien
Vídeňský dopravní podnik využívá energi, získanou při brzdění soupravy metra, pro výrobu elektřiny. Tu pak využívá k pohánění vlakové soupravy nebo k provozu eskalátorů či osvětlení. Pilotní projekt, který byl zahájen v roce 2018 na lince U2, pokračuje letos realizací dalšího zařízení na lince U1. Kromě finanční úspory šetří inovativní využití energie i životní prostředí. Informuje o tom Zahraniční kancelář města Vídně.
 

„Metro je opravdovým mistrem v energetické šetrnosti. Čím více energie dokážeme zrecyklovat, tím méně jí musíme nově vyrobit. To nám ušetří emise CO2 a prospívá našemu městu, které má ambici stát se vzorovým městem v problematice životního prostředí,“ komentuje využití energie při brzdění metra vídeňská radní pro životní prostředí Ulli Sima.

Zařízení pro využití brzdné energie bylo ve vídeňském metru instalováno v roce 2018. Nyní se po pozitivním vyhodnocení pilotního projektu rozhodlo město instalovat druhé zařízení, a to na lince metra U1. Podle propočtů vídeňského dopravního podniku Wiener Linien by obě zařízení měla jen díky brzdění soupravy metra ročně vyrobit 3 GWh elektřiny. To odpovídá spotřebě elektřiny asi 720 domácností a úspoře 400 tun CO2.

Jednotlivé soupravy metra tak fungují jako malé elektrárny. Kdykoli, když souprava metra zabrzdí, vzniká energie, která je nejčastěji využita k pohonu dalších souprav. Pokud takovýto převod energie ale není možný, protože žádná souprava zrovna ze stanice metra neodjíždí, uloží se přebytečná energie do elektrické sítě vídeňského dopravního podniku, který ji dále využije na pohon eskalátorů, osvětlení či na provoz výtahů.

V budoucnosti plánuje vídeňský dopravní podnik instalaci dalších čtyř zařízení, které by využívaly brzdnou energii. Vedle nového zařízení na lince U1, plánuje příští rok Vídeň další zařízení i na lince U4.

Třetina všech kolejových vozidel vídeňského dopravního podniku je přitom poháněna z recyklované energie. Díky šetrnému využití energie je vídeňský dopravní podnik zodpovědný za pouhé jedno procento emisí CO2 ve Vídni. „Stále hledáme další opatření, abychom pomohli životnímu prostředí. Od ledna 2020 proto využíváme pouze bezemisní elektřinu, která pochází jen z rakouských obnovitelných zdrojů,“ dodává na závěr ředitel Wiener Linien, Günter Steinbauer k ekologicky šetrné strategii dopravního podniku.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

20.6.2020 08:16
Abychom se nemuseli cítit pozadu, jen doplňuji, že v Praze se na trasách metra A a B rekuperace používá a rekuperovat umějí i pražské tramvaje. Pravda je, že v obou případech se rekuperovaná energie používá jen pro pohon jiných vozů, zpátky přes měnírnu do sítě to možné není.

Jediná skutečná "elektrárna" která rekuperací elektřinu doopravdy vyrábí je ale v norském Narviku. Vlaky vozí železnou rudu z hor do přístavu a zpátky nahoru se vracejí prázdné. Trať tak má pozitivní energetickou bilanci :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

20.6.2020 09:58 Reaguje na
Rakouští soudruzi "objevili" cosi, co zde existuje už mnoho let. Problém je, že objemy energie, získávané rekuperací, jsou tak malé, že to síť jako celek nijak nevytrhne.
Odpovědět
ig

20.6.2020 10:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Sama rekuperace je v železničním provozu stará víc než sto let, ale normálně se měnírny nestaví jako reverzibilní. To je dost výjimečné, třeba v tom Narviku, na jedné podobné trati v Chile a teď i ve Vídni. Není to ani tak technický problém jako spíš spíš finanční, protože taková měnírna je dvakrát složitější než jednosměrná.
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.6.2020 09:36
Rekuperačnímu brzdění se teď bude říkat "malá elektrárna"?
To se PR oddělení vídeňského městského dopravního podniku moc nepředvedlo :-/
Odpovědět
ig

20.6.2020 10:00 Reaguje na Viktor Šedivý
Takhle to dopadá, když se informace pro veřejnost zjednodušují až za hranici správnosti :-)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

20.6.2020 10:38 Reaguje na
No, ale buďme vstřícní a spravedliví, pro autora článku je to nový objev, i když jde o záležitost 100 let starou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

20.6.2020 14:45 Reaguje na Jiří Daneš
Ekologie a negramotnost v podstatě splývají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.6.2020 15:34 Reaguje na Jan Šimůnek
A ruská demagogie se vylepšuje integrály TSI a podobnými pitomostmi, chlubí se znalostí matematiky, ale spočítat výkon fve panelu za rok (což jsou jen počty) stejně neumí.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

21.6.2020 16:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Prší a je zataženo ...
Odpovědět
ig

21.6.2020 19:31 Reaguje na Jiří Daneš
Což je jen drobná chmura na rozjásané fotovoltaické budoucnosti...
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist