Tři uhelné regiony budou spolupracovat na rozvoji vodíkových technologií
"V Modernizačním fondu podporujeme výrobu a využití vodíku ve všech otevřených programech, kde je na veškeré jejich aktivity vyhrazeno dohromady 13 miliard korun," řekl Hladík. Vodík je podle úřadu perspektivní energetické médium, jež lze udržitelně vyrobit elektrolýzou, a to z lokálních zdrojů, vody a elektřiny. Rozvoj vodíkových technologií tak napomůže plnění klimatických cílů i soběstačnosti České republiky. V současné době se vodík zužitkovává především v dopravě, dále pak například v hutnictví nebo v chemickém průmyslu.
Právě Ústecký, Moravskoslezský a Karlovarský kraj patří mezi přední tuzemské dodavatele energie. Krajské firmy jsou podle ministerstva uzpůsobené k tomu, aby vodík vyráběly. Vysoké školy v Moravskoslezském a Ústeckém kraji pak mohou rozvinout vodíkové technologie pomocí výzkumu, nastínilo MŽP.
"V regionu jsou již připravené vodíkové projekty, jako například vodíková mobilita ve městě Ústí nad Labem, záměr kraje na využití vodíkových vlaků a široká škála rozvojových aktivit podnikatelských subjektů. V Ústeckém kraji existuje potenciál pro rozvoj uceleného hodnotového vodíkového řetězce od jeho výroby, přes efektivní způsoby skladování a distribuce až po jeho využití v nejrůznějších oblastech průmyslu," sdělil hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO). Dodal, že spolupráce mezi kraji napomůže k rozvoji vodíkové infrastruktury a ke koordinovanému zajištění financování náležitých aktivit.
"Karlovarský kraj již nechal zpracovat studii, která ukazuje, jakým směrem se můžeme v oblasti vodíku ubírat. V současné době otevíráme také otázku vodíku ve veřejné dopravě, naše kroky teď budou směřovat k tomu, abychom jej mohli postupem času využívat jako zdroj energie pro veřejnou dopravu," nastínil hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek (za STAN).
I hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (dříve ANO) přikládá elektromobilitě a vodíkové mobilitě zásadní význam do budoucna. "Elektřinu a vodík si umíme vyrobit sami, což nám dává jistou svobodu a nezávislost na ruském plynu a ropě," uvedl Vondrák.
Podle Vondráka by v kraji mělo vzniknout takzvané Hydrogen Valley (česky vodíkové údolí), kde se prvenství namísto energetiky a dopravy na fosilní paliva ujmou vodíkové technologie. Kraj proto spolu s univerzitami a podniky založil Vodíkový klastr, momentálně v regionu testují vybudování první plnicí vodíkové stanice v Ostravě - Hranečníku.
"Zaměřili jsme se i na pilotní provoz regionálních autobusů na vodík. Ve fázi hodnocení je i první výběrové řízení na poskytovatele regionální dopravy s cílem zajistit až deset vodíkových autobusů pro Karvinsko na lince Havířov - Ostrava. Postupně s možnostmi zajištění plnění vodíkem budou přibývat další autobusy na vodíkový pohon pro celý kraj, také automobily pro úřady a příspěvkové organizace kraje, chystá se výběrové řízení na vodíkové vlaky na trasách Krnov - Olomouc," dodal Vondrák.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (24)
Miroslav Vinkler
5.4.2023 07:20Michal Uhrovič
5.4.2023 08:18 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
5.4.2023 09:40 Reaguje na Miroslav VinklerEmil Novák
5.4.2023 09:53 Reaguje na Miroslav Vinklerhttps://www.hydrogeninsight.com/policy/more-generous-than-us-green-hydrogen-could-fetch-a-fixed-premium-of-up-to-4-kg-in-eus-first-competitive-auction/2-1-1430961
To odpovídá dotaci cca 100 €/MWh vodíku, pokud by se z něj měla vyrábět elektřina, odpovídá to dotaci cca 200 €/MWh elektřiny.
Jaroslav Studnička
5.4.2023 10:26 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
5.4.2023 07:53Takže z čeho ten zelený vodík chtějí páni politici vyrábět? Bude pro změnu vodíkový tunel?
Jaroslav Studnička
5.4.2023 08:18 Reaguje na Emil NovákReálné možnosti a proveditelnost jsou v tu chvíli až na poslední koleji.
Nějak jsem nezaregistroval, jak dopadlo schvalování podpory na výrobu vodíku z jádra. Nemáte Emile nějaké bližší informace?
Emil Novák
5.4.2023 08:28 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
5.4.2023 08:46 Reaguje na Emil NovákPavel Hanzl
5.4.2023 09:43 Reaguje na Emil NovákEmil Novák
5.4.2023 09:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.4.2023 09:54 Reaguje na Emil NovákKdyž použijí vodík na snížení zelených cílů, tak je ten vodík asi tak co? Modrožlutej? Takže budeme mít cha cha "nižší zelené cíle"?? A výstavba mohutních fve bude taky sloužit na "snížení cílů", nebo budou tím spíš splněny?
Emil Novák
5.4.2023 10:14 Reaguje na Pavel Hanzl2) Příspěvek nebyl určen vám ale panu Studničkovi, který s jeho pochopením zjevně žádný problém nemá, na rozdíl od vás, takže chybu hledejte spíš v sobě.
3) Vodík z jaderné energie se označuje jako růžový nebo červený, nikoliv jako zelený.
4) Kachní křivku bych být vámi moc nepřipomínal, i když je pravda že jste její princip nepochopil úplně stejně jako smysl výše zmíněného sdělení.
5) Výstavba "mohutních fve" na žádné snížení cílů neslouží, ta má právě sloužit k jejich splnění, na rozdíl od toho vodíku z jádra. Nechci to zakřiknout, ale možná vám začíná svítat...
Jaroslav Studnička
5.4.2023 10:34 Reaguje na Pavel HanzlZde je ten článek, který o průběhu vyjednávání informoval.
https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/evropska-unie-obnovitelne-zdroje-jadro-emise.A230330_101123_eko-zahranicni_maz
Pavel Hanzl
5.4.2023 10:04 Reaguje na Emil NovákFVE je velmi předvídatelná, ale musí se zajistit zdroj, když nesvítí. Třeba přes rok baterie a v zimě počítat s nižším využitím, servisem atd. atd. Případně taky větřáky. Energetici nejsou většinou úplní tutani a umí počítat.
Taky by bylo možná zajímavé spočítat, že v době, kdy bude dost fve a v létě bude cena proudu na nule, jestli by se nevyplatil lyzér jen takový, který by jel na přetoky, tj. do určité, ale nízké ceny a zbytek (třeba třetinu, polovinu) roku by stál.
Emil Novák
5.4.2023 10:24 Reaguje na Pavel HanzlFVE není velmi předvídatelná, ale i kdyby velmi předvídatelná byla, je to pro výrobu vodíku k ničemu. Důvod viz výše "fotovoltaické zdroje jsou zdroje které fungují řádově 9, 10 hodin denně. V některých ročních obdobích fungují velmi minimálně, typu listopad až únor, a tím pádem drahé zařízení, ve kterém se vyrábí vodík, potom se nevyplatí instalovat, když je napájeno pouze z fotovoltaik".
Energetici právě umí počítat a proto si spočítali to co říká pan Kalina, což je zcela v rozporu s tím co tu neustále tvrdíte vy, protože počítat neumíte.
Jestli "by se nevyplatil lyzér jen takový, který by jel na přetoky" už právě spočítané je, s negativním výsledkem. Opět viz tvrzení pana Kaliny z ČEZu.
Jaroslav Studnička
5.4.2023 11:00 Reaguje na Emil NovákA tu návratnost budou právě muset doplňovat velmi štědré dotace. Protože jinak by do tohoto byznysu šli jedině analfabeti typu Hanzl. Energetici, kteří si to umí spočítat, by do toho nešli.
Pavel Hanzl
7.4.2023 09:43 Reaguje na Emil NovákPokud potřebuji, aby lyzér jel minimálně na 50%, nanapojím jej na větrný park jednoho píku, aly na větší. Pak mi pojede třeba na 80 - 90%, to si rozhodnu.
Pokud bude lyzér už starší a odepsaný, může jet na přetoky a bude vyrábět velmi levný vodík, i když třeba jen na 30% kapacity. A ty budou dány množstvím přetoků, tj. množství OZE v síti.
Emil Novák
7.4.2023 17:45 Reaguje na Pavel HanzlPokud bude mít přilehlý zdroj vyšší kapacitu než elektrolyzér, ekonomiku elektrolyzéru to sice zlepšuje, ale zároveň elektrolyzér neplní ten účel ukládání přebytků, protože v době největší výroby větrníků je nedokáže spotřebovat, naopak při nižší výrobě větrníků, kdy je elektřiny málo, spotřebuje veškerou. Stále se tu zkrátka dokola snažíte řešit kvadraturu kruhu. Nevychází to a nevychází, ať vymyslíte cokoliv.
Starší elektrolyzér samozřejmě bude dělat úplně to samé co nový, tj. vyrábět tehdy když je to nejvýhodnější a ne jen čas od času.
Pavel Hanzl
30.4.2023 09:52 Reaguje na Emil NovákPokud chci tu špičkovou plynovou zadraho nahradit využitím přetoků, tak ji uložím do vodíku, což zase stojí kačáky. Třeba v tom, že máte lyzér málo využitý jen na tenhle proud. Pořád se motáte dokola, špičkový zdroj je drahý a čím víc máte OZE, tím méně ho budete využívat. Navíc akumulací je celá řada, především cena.
Daniel Višňovský
7.4.2023 21:12 Reaguje na Emil NovákJiří Svoboda
5.4.2023 14:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
10.4.2023 21:34 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
5.4.2023 08:43Nakoupí se dopravní prostředky na vodík. Ten bude zpočátku fosilního původu. Aby časem nebyl, budou se žádat další a další peníze na zařízení pro výrobu zeleného vodíku skoro za jakoukoliv cenu.
Řekl bych, že podobně to funguje nejen při ochraně klimatu ale téměř všeobecně.