https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-alpach-za-100-let-ubyla-tretina-snehu-uvadi-rakouska-studie
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V Alpách za 100 let ubyla třetina sněhu, uvádí rakouská studie

4.12.2024 01:58 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V Alpách za 100 let ubyla třetinu sněhu, píše rakouská tisková agentura APA. Upozorňuje na to studie společnosti Eurac Research v Bolzanu. Výrazný pokles byl zaznamenán od 80. let minulého století, což se shoduje s výrazným nárůstem teploty, uvedl autor studie a environmentální meteorolog Michele st.
 
"Vývoj množství nového sněhu v Alpách je silně negativní, mluvíme o celkovém poklesu o 34 procent," říká. Nejvýraznější úbytek sněhu byl zaznamenán v místech ležících pod 2000 metry nad mořem a v jižněji ležících oblastech, tedy v Itálii, Slovinsku a v části rakouských Alp. V severních Alpách, ve Švýcarsku a Severním Tyrolsku hraje nadmořská výška hlavní roli. Zde byl pozorován úbytek 23 procent. V jihozápadní části Alp to byla dokonce polovina.

Vývoj zřejmě není způsoben nedostatkem srážek, kterých v zimním období přibylo. V nižších nadmořských výškách se však sněžení mění v déšť. V jihozápadních a jihovýchodních oblastech ale teploty vystoupaly už tak vysoko, že i ve vyšších polohách jen prší. "Sníh je zásadní pro zásobování vodou. Bez vody z tajícího sněhu na jaře nemohou být naplněny rezervoáry. Sníh také chrání ledovce před táním a půdu před odpařováním vlhkosti," dodává Bozzoli.

Sníh má vliv nejen na zimní sporty, ale také "na všechny aktivity a procesy, které jsou na vodě závislé". To by politici neměli z pohledu plánování týkajícího se zásobování vodou už dále přehlížet, myslí si výzkumník.

Studie vyšla ve vědeckém časopise International Journal of Climatology. Vědci shromáždili data o sněhových srážkách a sněhové pokrývce ze 46 míst z celé oblasti Alp. Nejnovější data sesbírali z moderních meteorologických stanic, zatímco nejstarší pocházejí z registrů, do nichž pověření pozorovatelé dříve ručně zapisovali, kolik centimetrů sněhu na určitých místech napadlo.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (83)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

4.12.2024 05:21
Pokud si dobře pamatuju, první zprávy o zmenšování alpských ledovců se objevily ve švýcarském tisku v roce 1880. Kolik bylo tehdy ve vzduchu CO2?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.12.2024 07:17 Reaguje na
Před roky jsme byli také v Argentiere,na ledovci.
V muzeu,či inf.středisku,již nepamatuji,byla expozice ubývání ledovce,Argentiere Glacier.Bylo to několik set let zpět,pokud to šlo,tak fota,dále malby,krajinky,určitě hluboko do 18.století,možná před 1700.Podle data seřazeno a ubýval již v době kdy jsme měli větrné mlýny,vodní kola a žentoury.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

5.12.2024 18:22 Reaguje na Emil Bernardy
Mozna si ti pamatuji nepresne ale mam pocit, ze zrovna zde vrcholilo sireni ledovcu az do zacatku 19. stoleti kdy ledovec - kde mu je dnes jeho dolni konec - ohrozoval uz i mistni kostel. Dokonce kvuli tomu chteli upalit nejakeho pobudu, co se tam tim krajem tehdy poflakoval a ktery mel -dle mistnich vesnicanu - zapricinit nelibost nebes a z toho plynouci rust ledovce. To si ale mozna opravdu pamatuji spatne protoze po roce 1800 se uz neupalovalo ani v techto zaostalych horskych krajich....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 08:07 Reaguje na
Jistě, takové články je možno najít, ale i takové, kde popisují přibývající ledovce. Tehdy to bylo spíš jen počasí a ne klima. Stačí přece nějaká lokální výchylka, trvající pár sezón po sobě a hnad máte materiál pro vědecké bádání.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.12.2024 07:23
A čemu se autor článku diví? Vždyť tzv. malá doba ledová, kterou způsobila zejména zvýšená sopečná činnost a Sluneční minima, skončila někdy mezi lety 1850 až 1860. To je asi ta meta ekoalarmistů, vůči které snad porovnávají současné klima. Zatím jsem nezaznamenal, jaké klima by tyto pošuky uspokojilo, jako pro lidstvo a pro živou přírodu normální. Jenom strašení, kecy a restrikce.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.12.2024 08:09 Reaguje na Tonda Selektoda
Jen strašení, kecy a restrikce, a jinak nic, nic, nic. Jak ze songu od Hapky.-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 08:26 Reaguje na Tonda Selektoda
Vy to prostě nedáte, je to marný. Uvádí se běžně "od začátku průmyslové revoluce", což je asi z té doby. Proč se nepodíváte na jakýkoliv graf globální teploty za posledních třeba 20 tisíc let? Nebo milión? Tam to máte zcela jasně vidět.
Normál (nula) v těch grafech bývá teplota za středověkého, (nebo římského) optima. Tady to máte úplně celé za milióny let:

https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record#/media/File:All_palaeotemps.svg
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.12.2024 08:38 Reaguje na Pavel Hanzl
ono by se dalo říci, že změna klimatu je více vlivem cykličnosti, než podmínek a to je to, oč běží.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 09:22 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jojo - jenže tou cykličností dnešní změnu dokáže vysvětlit leda tak šutrolog Kalenda na turné kolem Jupitera. :)
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.12.2024 11:01 Reaguje na Petr Elias
Stejně tak, skutečnou globální teplotu vzduchu a vodstva za poslední staletí, natož tisíciletí nedokážete pseudografy, vycucanými z kávové sedliny. Chtěl bych vidět, jak třeba jen ve středověku, za Krále Karla IV.,běhali tehdejší meteorologové s teploměry, pravidelně kalibrovanými v metrologických laboratořích, podle mezinárodního etalonu.
Bez řádného měření fyzikální veličiny, jsou odborné odhady teploty neprůkazné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:14 Reaguje na Tonda Selektoda
Proč si něco nepřečtete? Velmi solidní jsou proxydata, (třeba dřevo), vrstvy v sedimentech zvaných "datové archivy", velmi přesné jsou vývrty v ledovcích v Grónsku i Antarktidě. Tam odhalili i emise olověných dolů za starých Řínamů V Hispánii atd., má to až neskutečnou přesnost a citlivost.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.12.2024 16:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, pane Hanzl. V těch ledovcích, nebo ve dřevě ve Španělsku, jsou se zázračnou přesností, snad dokonce na desetinky stupně, zapsány teploty vzduchu na celém světě, dokonce možná i po měsících, za desítky tisíc let zpátky. To je vše jen dojmologie, nikoliv měřením zjištěný a ověřitelný skutečný stav teploty na planetě.
Klimatologie je snad věda, založená na zkoumání a ověřování faktů, nikoliv vaše dogmatická víra, která se nesmí zpochybnit, protože by lidé přestali věřit zelenému náboženství…
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 19:45 Reaguje na Tonda Selektoda
Fakt si myslíte, že jste chytřejší a vzdělanější, než tento pán?
https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/klima-vstupujeme-do-temneho-veku Schellnhuber
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

5.12.2024 09:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím, že jsem se vyjádřil jasně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Cykličností to je tehdy, když do toho nevstoupí nějaký, daleko silnější vliv. Impaktní událost (převážně), kumulace sopečné činosti, nebo vypálení fosilnícho uhlíku do atmosféry. Potom se mění klima rázově a znamená to obrovské vymírání a úplnou změnu celého ekosystému.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.12.2024 08:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Hm, a kdypak začala ta průmyslová revoluce pane Hanzl? Na konci malé doby ledové? Aha, takže ti hlupáci chtějí docílit toho, aby v zimě mrzlo až praští, léta byla horká a suchá, občas byl rok bez léta, a z toho plynoucí neúroda a hladomory. Teď již dává smysl i teorie o přemnožení lidstva. To je ten ideál, mít pár sluhů a celý svět jen pro sebe, že pane Hanzl?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:16 Reaguje na Tonda Selektoda
Co to proboha melete? Nerozumím řeči vašeho kmene. Jaké hladomory, jací sluhové, jaké přemnožování doby ledové??
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.12.2024 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Vidím, že nerozumíte více věcem a jen papouškujete současnou propagandu mainstreamu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 08:11 Reaguje na Tonda Selektoda
Vy jste si to po sobě ani nepřečetl, že? Hlupáci chtěli (kteří?) aby byly hladomory a to dává smysl teorie o přemnožování lidstva. Co je to za blábol? Sorry jako, slouhy a pány už nedávám vůbec.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 08:12 Reaguje na Tonda Selektoda
Mainstream je dnes ropáctví.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 09:02 Reaguje na Pavel Hanzl
porovnání sluneční činnosti s teplotou.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Glob%C3%A1ln%C3%AD_oteplov%C3%A1n%C3%AD#/media/Soubor:V%C3%BDvoj_pr%C5%AFm%C4%9Brn%C3%A9_sv%C4%9Btov%C3%A9_teplotn%C3%AD_anom%C3%A1lie.svg
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 09:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
A už tu aktivitu Slunce máte doplněnou do roku alespoň 2020 nebo opět ji máte jen do roku 1950? :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 13:05 Reaguje na Petr Elias
A proč je to nutné? Sodovkáč zlobí zejména od r 1700.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 13:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jakože 70 let dat není důležitých jo? :D

https://science.nasa.gov/climate-change/faq/is-the-sun-causing-global-warming/
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 14:36 Reaguje na Petr Elias
No ale to je měření něčeho jiného, údajně výkonu a ne aktivity ve skvrnách. No.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 15:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Bože můj... :D
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 18:58 Reaguje na Petr Elias
No bože můj. Popis na osách grafu.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 19:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zkuste toto:

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_activity_and_climate

Snad vám to konečně pomůže... Ale pochybuji..
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 08:10
Na co studii? Kdyby se zeptali místních diskuzních zoufalců, tak by odpověď měli hned... :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 08:29 Reaguje na Petr Elias
Taky se divím. Tady by se dozvěděli, že klima se měnilo vždycky a celá klimatologie je podvod na lidi v zájmu oteplovací lobby, a šlus. Shrábli by celý grant a mohli jít na pivo.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.12.2024 08:32 Reaguje na Petr Elias
Chyba, Petře! Za studii a za zveřejnění jejich výsledků, autor dostane peníze. Za to, že se tě na tvůj názor zeptá, nedostane ani poděkování.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:21 Reaguje na Tonda Selektoda
Ale může fakturovat.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

4.12.2024 16:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, pane Hanzl, fakturujte. Věřím, že za svůj dnešní výkon, dostanete i náležitě zaplaceno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 19:48 Reaguje na Tonda Selektoda
Jistě, platí mě Něftogazmašinspropag a to velmi dobře. Jste rád?
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

5.12.2024 09:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Přej a bude ti přáno!
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.12.2024 17:37 Reaguje na Petr Elias
Ale vás, dávno provařený zoufalče, se ostatní diskutující často na něco ptají, i já jsem se ptala, jak by CO2 mohl okyselovat moře, když je to téměř naopak, a vy jste nikdy neodpověděl. Takže provařený zoufalec jako vy odpověď nemá, jen bláboly.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 17:51 Reaguje na Jarka O.
Co to zase žvaníš jarine? :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.12.2024 18:08 Reaguje na Petr Elias
Už jste prodal benziňák a chodite na šichtu pěšky, provařený žvanile?
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 18:38 Reaguje na Jarka O.
Proč bych to dělal, prostoduchý jarine? :D
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.12.2024 21:11 Reaguje na Petr Elias
Vy se ptáte? Nechcete zachránit klima, provařený joudo?
Odpovědět
PE

Petr Elias

5.12.2024 11:14 Reaguje na Jarka O.
Nechceš místo toho blekotání raději jít hledat ten utajený sejra na Venuši? :)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.12.2024 08:57
S výsledky měření lze souhlasit , a co dál ? Klima je variabilní a v historii se měnilo i skokově , jak doloženo paleodaty.
Vědci pouze potvrdili, to, co se ví.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.12.2024 09:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
kdyby jen potvrzovali, tak by to bylo ještě dobré....oni u toho ještě přemýšlí a to je tragika.
Klima je variabilní a mění se skokově, ale to vědecký mozek myslící lineárním způsobem nikdy nepochopí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.12.2024 11:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Když se kdysi klima změnilo skokově, tak to zjevně mělo nějakou vážnou přírodní příčinu. Máme ji dnes? Jakou?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 13:12 Reaguje na Jiří Svoboda
No starej OTZI zemřel v Alpách bez sněhu, ale pak ho sníh zapadal a vydržel tam v ledu asi 6 tisíc let. To přece muselo být skokově, jinak by ho sežrali lišky, krkavci, medvědi. Proč? Zatím jsem to nezachytil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zemřel na sněhu, pak se propadl do trhniny nebo nějaké prohlubně. Pořád je to ale počasí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

4.12.2024 17:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepřítomnost sněhu vyvrátit Alpách ve 2000 m n.m.je počasí? Haha.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 07:52 Reaguje na Jarka O.
Tak proč ho nesežrali mrchožrouti a proč se jeho tělo nerozložilo? Třeba byl nasycen dobrú kořalkú, ne?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 18:56 Reaguje na Pavel Hanzl
No podle zkoumání ležel na kameni, v širším okolí odložené věci. propadení do trhliny bylo vyloučeno. Je o tom několik knih, filmů a spousta dalších údajů na internetu. Takže zemřel (zabili ho) na holé zemi a shodou okolností cca do týdne zapadl sněhem a už tak zůstal až do současnosti.
Odpovědět
ig

4.12.2024 23:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
Mezitím se zjistily další věci. Otzi byl klimatolog který hlásil, že je nutné přestat používat oheň a jíst jídlo syrové, aby se zabránilo globálnímu oteplení. Tak ho tam v Alpách ubili.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 07:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
Zabili ho na holé zemi a nechali mu několik cenností, mezi nimi bronzovou sekyrku, která měla tehdy větší cenu, než hrouda zlata. A nežili tam vlci, medvědi, lišky, draví ptáci a vůbec žádní tvorové, kteří by se o něho postarali, než zmrzne. A na jaře neroztálo. Příliš mnoho nesmyslných podmínek. Pád do ledovcové trhliny je daleko logičtější.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.12.2024 10:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Já to nezkoumal, nicméně závěrům docela věřím. Vy tomu rozumíte lépe? Ta sekyrka, ale i ostatní majetek to má vysvětlení dost jednoduché. Zabil ho někdo z blízkých z pomsty, a aby to nepraslo, tak si nic nevzal. Ostatní by ten majetek poznali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 11:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já miluji tyhle konspirace, kde někdo vymyslí velmi logickou teorii na tom základě, že neví VŮBEC NIC. Dnešní zmatečná doba má určité kouzlo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.12.2024 10:09 Reaguje na Pavel Hanzl
No a navíc, to byl sice ledovec, ale bez pohybu. Trhliny vznikají na splazu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 11:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Především se ho našli úplně jinde, než kde zemřel. To místo bylo jasně v ledovcovém splazu u potoka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jistě, jsme uprostřed jednoho skoku. Takže se ho snažíme zabrzdit, protože nás může zabít. Nechápu, proč něco tak jednoduchého tolik lidí nechápe.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.12.2024 11:40
CO2 ve vzduchu přibývá a nebo se do něho pouze vrací ten, který byl ze
vzduchu uložen do uhlíkových paliv? Takže se děje co? No to, že se opakuje
to, co už tu bylo v minulosti. Ano, nebude tu jako před 100 léty, ale
možná tu bude jako před milionem let a planetě je lautr putna, že se nám
to nelíbí. Ona tu byla i před námi, byli tu jiní tvorové, kteří vyhynuli
a když se nepřizpůsobíme, tak možná vyhyneme taky. Na rozdíl od brždění
se na nové podmínky nepřipravujeme a žijeme v iluzi, že to zastavíme.
Bohužel vlak už se rozjel, brzdy ho nezastaví a záleží pouze na tom,
jak je ta trať dlouhá a zda vlak nezastaví kopec nový. Zemské klima
byla vždy taková houpačka nahoru a dolů a nikdy tomu nebude jinak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Kdo vám zase tohle nakukal? Jaká houpačka? Klima se mění pod vlivem vnějších událostí a klidně může ulétnout zcela mimo jakékoliv houpačky, podívejte se na Mars, ten byl asi taky někdy cha cha "na houpačce".
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.12.2024 15:28
Jak ledovce mizí, tak se ukazuje, že pod nimi byly pastviny. Takže se vracíme tam, kde jsme už byli. Což je záhada, protože tehdy bylo méně CO2.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:48 Reaguje na Richard Vacek
Záleží kdy. Před pár desítkami (stovkami) tisíci lety určitě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 15:57
V roce asi 1995 jsem vyrazil na chatu Kaiser Franz Josef hohe naproti Gross Glockneru. Ta chata je ve výšce 2 360 metrů a na stěně byl obraz z doby stavby (asi 1880), kdy stála vedle ledovce.
Když jsme šli přes údolí, už jsme museli sestoupit po žebřících asi 100 m na ledovec a dnes je tam jezero Sandersee s výškou hladiny asi 2 080m.
To znamená, že zmizelo 300 metrů ledovce NA VÝŠKU!!!
Z toho možná 200 m za posledních 30 let!! To je dost děsivá představa.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.12.2024 17:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Buďte v klidu. Když se podíváte, kde se pohybovala výška kontinuálního zalednění v Alpách, tak uvidíte, že se vracíme tam, kde to celkem nedávno bylo:
https://www.nature.com/articles/s41598-020-77518-9/figures/4
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 07:59 Reaguje na Richard Vacek
Z tohoto jsem nepochopil vůbec nic.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

5.12.2024 13:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte tam, kde byla hranice kontinuálního zalednění za posledních 12 tis. let. Tehdy to bylo nad 4500m. Ledu přibývalo i do nižších poloh, takže před 6 tis. lety už byl nad 3300m a před 4tis. lety byl kontinuální led nad 2700m.
No a teď konečně ten nepříznivý trend skončil a led ustupuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 17:12 Reaguje na Richard Vacek
To bude asi nějaká mejlka. Před 12 tis lety končila doba ledová a bylo toho ledu všude něurékom. Tam teda píšou, že s postupujícím oteplováním přibývalo ledu. Dost odvážná teorie. Pochopil jste to správně?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 18:52 Reaguje na Pavel Hanzl
No to jo. Ale před 5či7 tisíci lety nebyl, zato před 25 tisíci sahal až k Vídni.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.12.2024 19:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
Proč mám pořád opakovat, že jde pouze o RYCHLOST změn? Samozřejmě najdete teplejší i studenější období. Ale jakákoliv rázová změna znymenala vždy destrukci celého ekosystému, i když měla násobně menší razanci, než dnes.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2024 19:07
Zajímavé: https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/nasa-ceres-vsechno-je-jinak.A241203_161808_p_klima_nef
Cituji: Vědecká komunita se rozštěpila na ty, kteří přijali vědecky nedoloženou hypotézu o příčinné roli CO2 a dalších skleníkových plynů a na všechny ostatní, kteří poukazovali na další možné příčiny globálního oteplování. Vědecké diskuse ustaly, protože skleníkový efekt začal být jeho zastánci nekompromisně prosazován jako nezpochybnitelná politická ideologie.

Na základě výsledků přímých satelitních měření bylo dokázáno, že dominantní příčinou globálního oteplování Země v 21. století není rostoucí skleníkový efekt, nýbrž spíše klesající podíl odraženého krátkovlnného záření na horní hranici zemské atmosféry (Šálek M. 2024). Jinak řečeno, na zemský povrch se v důsledku antropogenně ovlivněné rostoucí prostupnosti atmosféry (v důsledku neúplné ozónové vrstvy ve stratosféře a v důsledku nedostatku vodní páry a oblaků z nedostatku a fragmentace přirozených lesů na kontinentech) dostává stále více energeticky nejúčinnějšího krátkovlnného slunečního záření, které zvyšuje průměrné teploty zemských kontinentů i vod.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.12.2024 19:45 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ne, není vše jinak. :D Hrneček a jeho banda opět objevili kolo... už ten první odstavec navozuje dojem ,,seriozního,, článku. :D

Je to jen další variace na Moncktona:

https://skepticalscience.com/global-brightening-global-warming.htm

V diskuzi je i zajímavý komentář od p. Metelky ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 07:47 Reaguje na Slavomil Vinkler
Tohle mi připadá nesmyslné skoro jako Kalendův "integrál TSI". Ozónová díra byla poškozená nejvíc v 60 - 70 letech minulého století, od té doby se úspěšně zaceluje. Vody je v atmosféře stále více (stále více povodňových událostí to dokazuje) a zelených ploch spíše přibývá. Tak nevím. A že by těch už snad 70 mld. tun CO2 každoročně emitovaných do atmosféry plus metan, neměly žádný vliv? To si asi dělají srandu, ne?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.12.2024 09:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak nevím, asi mají. Ale kolik? A co s tím? A není lepší se přizpůsobit, než se nechat vyhubit přistěhovalci?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 11:51 Reaguje na Slavomil Vinkler
To mají, nebojte a vědci přesně ví, kolik. První modely z 60. let fungují - ty klimaalarmistické. Jenom nechápu, co to má společného s přistěhovalci.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

4.12.2024 22:42
No tak zase roztopil sa aj Laurentínsky ľadovec. A ten mal miestami hrúbku 3km, to je viac ako má väčšina vrcholov Álp a rozlohu mal 13 mil. km2 čo je asi 68 x väčšia plocha ako sú Alpy. Takýto rozsah mal pred 20 000 rokmi 8000 rokov dozadu bol prakticky roztopený.
Škandinávia sa doteraz izostaticky dvíha po tom, čo sa ľadovec hrubý niekoško kilometrov roztopil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 08:04 Reaguje na Vladimir Mertan
A jak dlouho trvalo, než sa roztopil? 200 let, nebo 20 tisíc let? Nebo déle? Vsjo róvno, že?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.12.2024 08:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Roztopil sa za pár tisíc rokov, pred 20 000 rokov mal Laurentínsky ľadovec maximálny rozsah, pred 8000 už prakticky neexistoval. Tu sa bavíme o roztopopení nepredstviteľne väčšej ľadovej hmoty ako dnes v Alpách. Nakoniec v ALpách ale aj vo Vysokých Tatrách sú dnes plesá ako pozostatky roztopených ľadovcov.
V Alpách sa roztopilo iba to, čo narástlo počas Malej doby ľadovej.
Odpovědět
va

vaber

5.12.2024 09:32 Reaguje na Vladimir Mertan
Dnes se už všeobecně uznává názor, že před 12 tisíci lety se něco na planetě přihodilo co změnilo zcela klima a došlo k extrémnímu tání ledovců .
Od té doby se planeta stále otepluje. Pokud někdo argumentuje nějakými přírůstky ledovců, měli by si uvědomit jak rychle může ledovec přibývat, neplést si to s vrstvou sněhu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2024 11:47 Reaguje na vaber
Před 12 tis. lety zasáhla zeměkouli série obrovských meteoritů z nějaké zhavarované planetky v okolí. Obrovské vlny tsunami (v legendách všech národů jmenované jako potopa světa), požáry a následně nukleární zima. V klimatologi je vidět zub v oteplovací periodě a v geologii to nazývají mladší dryas.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

5.12.2024 21:41 Reaguje na vaber
Iba sa striedajú glacialy a interglacialy. Chlad trvá 100 000 rokov a teplé obdobie 15 000 rokov. Tak je to posledných 800 000 rokov.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2024 12:21 Reaguje na Vladimir Mertan
Takže má nastupovat pomalu chlad. A nastupuje?
Odpovědět
va

vaber

6.12.2024 09:15
Planeta se v poslední době rychle otepluje,to je asi jasné každému. Někdo říká ,že je to špatné, někdo , že dobré. Někdo říká ,že to zavinil člověk ,někdo že ne. Život nutně potřebuje správnou teplotu a vodu. Čověk už dokázal zničit život na některých míste světa a myslím, že jej dokáže zničit i na celém světě,svojí aktivitou. Měl by a já bych řekl ,že musí, zvažovat co dělá špatně a ne čekat ,že nějak to dopadne.
Atmosféra prý váží 5x10 na15tou tun je v ní 10 na13tou tun CO2 a člověk přidá do atmosféry každý rok prý , 5x10 na10tou tun. Je to hodně nebo málo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2024 12:23 Reaguje na vaber
Přečtěte si šestou zprávu IPCC, tam je vše, co potřebujete znát.
Odpovědět
va

vaber

7.12.2024 08:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Já vím, to je ta novodobá Bible, ale já nevěřím ani té staré.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.12.2024 20:20 Reaguje na vaber
To máte blbý. Aspoň, že věříte dezolátům a ropákům, někomu to stačí.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist