https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/v-eu-se-loni-poprve-prodalo-vic-hybridnich-aut-nez-vozu-s-dieselovym-motorem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

V EU se loni poprvé prodalo víc hybridních aut než vozů s dieselovým motorem

2.2.2022 14:14 | BRUSEL (ČTK)
Samonabíjecí hybridní vozy mají baterii nabíjenou spalovacím motorem a na elektrický pohon zpravidla mohou ujet pouze omezenou vzdálenost. Takzvané plug-in hybridy se také mohou nabíjet samy, ale výhodnější je síťové napájení.
Samonabíjecí hybridní vozy mají baterii nabíjenou spalovacím motorem a na elektrický pohon zpravidla mohou ujet pouze omezenou vzdálenost. Takzvané plug-in hybridy se také mohou nabíjet samy, ale výhodnější je síťové napájení.
Loni se v Evropě poprvé prodalo více hybridních aut než vozů s dieselovým motorem. Rozdíl činil 48 aut. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Každé jedenácté loni prodané auto pohání baterie, úhrnem jich na silnicích přibylo 878 432.
 

Samonabíjecí hybridní vozy mají baterii nabíjenou spalovacím motorem a na elektrický pohon zpravidla mohou ujet pouze omezenou vzdálenost. Takzvané plug-in hybridy se také mohou nabíjet samy, ale výhodnější je síťové napájení. Mají na podporu i spalovací motor, zatímco čisté elektromobily jezdí pouze na baterii.

V Evropské unii bylo v průběhu loňského roku zaregistrováno celkem 1 901 239 samonabíjecích hybridních aut, proti předchozímu roku je to nárůst o 60,5 procenta. Počet registrací dieselových aut, kterých ubývá od aféry Volkswagenu z roku 2015, loni klesl o třetinu 1 901 191.

V České republice se loni prodej nových aut s hybridním pohonem zvýšil o 82 procent na 23 074 vozů. Hybridy tvořily 11 procent z celkového prodeje nových osobních automobilů a i když podíl dieselů v posledních letech klesá, auta s naftovým motorem se na trhu stále podílela z 24,7 procenta, tedy více než dvojnásobkem proti hybridům. Benzinová auta měla v tuzemsku podíl 68 procent.

Nové vládní dotace na nízkoemisní nebo bezemisní vozidla, které vstoupily v platnost jako součást programů na ozdravení ekonomiky z dopadů pandemie covidu-19, vedly ke ztrojnásobení prodeje plug-in hybridů a ryze elektrických aut.

Výrobci automobilů považují plug-in hybridy za přechod k plně elektrickým vozům. Některé ekologické organizace ale kritizují dopady na životní prostředí. Ze studií vyplývá, že řidiči více než na baterii spoléhají na spalovací motor, což zvyšuje emise těchto vozidel.

"Hybridní pohony jsou pro současný svět, kdy není tolik dobíjecích stanic, ideální. Lze tak jezdit ekologicky a mít jistotu dojezdu, která plně elektrickým autům chybí. Navíc si hybridy elektrickou energii sami jízdou vyrábějí. To je jeden z důvodů, proč hybridní vozy v Anytime využíváme,“ uvedl ředitel carsharingové firmy Anytime v ČR Milan Beutl. Anytime provozuje 500 hybridních vozů Toyota.

Prodej čistých elektromobilů v loňském roce podle údajů ACEA vzrostl o 63,1 procenta na téměř 878.500. Prodej plug-in hybridů se zvýšil o 70,7 procenta bezmála na 867.100 vozů.

Nejrozšířenějším typem pohonu zůstal benzinový motor. Podíl těchto aut na celkových registracích nicméně klesl na 40 procent ve srovnání se 48 procenty v roce 2020.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SP

Svatá Prostoto

2.2.2022 15:26
Kdyby se EU kdysi nezbláznila, tak by dnes nebylo o čem psát. Viz. USA.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.2.2022 15:55
Po 8 letech provozu stojíte před otázkou ,zda budete investovat cca 1/2 ceny auta do výměny baterie. Ne, nejde o omyl, je to skutečnost podle majitelů hybridů.
8leté dieselové auto ,pokud nemáte extrémní nájezdy a děláte servis, je vůz v kondici čtyřicetiletého muže, bez nároků na větší investice do opravy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.2.2022 16:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Diesel v osobáku je evropský omyl, sorry jako.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.2.2022 17:08 Reaguje na Svatá Prostoto
na omyl vypadáš ty
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.2.2022 12:31 Reaguje na smějící se bestie
Zajeďte se podívat do Států ... tam těch omylů potkáte docela dost. A nevím kolik vám je a co pamatujte, ale v takových devadesátkách se tu s naftou ještě neblblo, a rozhodně bylo čím jezdit. Já třeba bych tu svoji tehdejší Sierru 2.0 DOHC v tom stavu jako tenkrát bral hned. A stejně tak ani ve Škodovce nikdy nic lepšího než starej dobrej 1,8T nebylo. A jo, taky jsem nějaký ten diesel měl, nadávat na to nemohu, ale pokud člověk nenajezdil +30 tis. za rok, tak to byla čistě z nouze cnost (bo rozumných benzínů za rozumné peníze svého času fakt moc nebylo).
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.2.2022 17:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.2.2022 17:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano, když se sem tam namázne, funguje výborně
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist