Vědci na třech kontinentech nalezli několik druhů doposud neobjevených mravenců
![Tropičtí mravenci konzumují velkou rozmanitost potravy, kde se některé druhy specializují na lov hmyzu nebo naopak na cukry. Zde se mravenec rodu Crematogaster živí na cukerných výměšcích poskytované tropickou rostlinou. Papua Nová Guinea.
FOTO: Philipp Hoenle Tropičtí mravenci konzumují velkou rozmanitost potravy, kde se některé druhy specializují na lov hmyzu nebo naopak na cukry. Zde se mravenec rodu Crematogaster živí na cukerných výměšcích poskytované tropickou rostlinou. Papua Nová Guinea.
FOTO: Philipp Hoenle](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/4_png-crematogaster.jpg&w=666)
Vědci zkoumali především oblasti hor a pralesů. Například v Papui šlo o vrchol Mt. Wilhelm a v Keni o Kilimandžáro. "Čím jsme se dostávali do vyšších poloh, tak výskyt doposud neobjevených druhů byl početnější," řekl Petr Klimeš z entomologického ústavu biologického centra..
Dodal, že projekt se zaměřil na několik bodů. Jedním z nich bylo například i to, jaké složky potravin jsou pro mravence ve vyšší nadmořské poloze atraktivnější. Na horách umístili několik tisíc lahviček s jednou ze šesti živin, mezi něž patří cukr, sůl, olivový olej, glutamin, medovici a vodu. Každou lahvičku vědci ponechali otevřenou, aby byla volně přístupná.
"V největší míře mravenci chodili na cukr a olej. Zřejmě se jedná o živiny, které jim v těch tropických podmínkách chybí. Jde o zásadní potravinové palivo pro mravence. Je to zajímavé v porovnání s Evropou a obecně severní polokoulí, protože tam třeba mravence olej vůbec neláká. Je možné, že ho pro svůj život v daných podmínkách vůbec nepotřebují hledat v přírodě," řekl Klimeš. Dodal, že skladba potravin mravenců na zkoumaných místech se měnila podle nadmořské výšky i podle toho, jaké panovalo počasí.
Na světě je známých kolem 15 000 druhů mravenců. Klimeš nevyloučil, že doposud neobjevené druhy, s nimiž se při výzkumu setkali, se vyskytují pouze na jednom místě na světě, a šlo by tedy o takzvané endemity.
reklama