https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/viden-planuje-vyrazne-omezit-vjezd-aut-do-centra
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vídeň plánuje výrazně omezit vjezd aut do centra

21.6.2020 07:55 | VÍDEŇ (Ekolist.cz)
Město Vídeň plánuje omezit průjezd vozidel městem. Ilustrační snímek.
Město Vídeň plánuje omezit průjezd vozidel městem. Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | Piqsels
Centrum Vídně se možná již brzy stane pro motorová vozidla zcela nedostupné. Ačkoli město počítá s řadou výjimek, kdy vjezd vozidlům povolen bude, měla by nová dopravní koncepce omezit hlavně průjezd vozidel městem, a to až o 30 procent. Podle místostarostky Birgit Hebeinové by měl plánovaný zákaz vjezdu vozidel do centra města začít platit ještě do říjnových komunálních voleb.
 

V centru Vídně žije v současnosti šestnáct tisíc obyvatel. Denně se přitom v centru vyskytuje až padesát tisíc aut. Tomu má být ale podle vídeňské místostarostky konec. Centrum města má podle Hebeinové patřit lidem a ne motorům. „Bereme klimatické změny vážně. To znamená, že musíme i statečně jednat. Doprava ve Vídni vytváří až 40 procent emisí CO2. V centru bez aut se bude lépe dýchat i našim dětem a vnoučatům“, okomentovala novou dopravní koncepci Hebeinová.

Místostarostka dále představila ambici Vídně stát se první metropolí v německy hovořícím prostoru se zákazem automobilů v centru města. Zákaz ovšem počítá nejen s automobily, ale se všemi motorovými vozidly včetně mopedů a skútrů. Omezení vjezdu motorových vozidel má nejen pomoci s klimatickými změnami, ale má vrátit veřejný prostor zpět obyvatelům. Podle Hebeinové vznikne více využitelného prostoru a centru se vrátí respekt, který si zaslouží.

Ne všech se ale zákaz vjezdu vozidel do centra města dotkne. Vídeň představila prozatím sedmnáct výjimek, ovšem připustila, že další možná ještě přibydou. Výjimku tak dostanou například rezidenti první městské části, handicapovaní lidé, taxikáři či místní dodavatelé. Omezení se nebude vztahovat ani na městskou hromadnou dopravu či na vozy firem, které mají v centru města své sídlo a vůz pro svůj provoz potřebují. „Nikdo, kdo je odkázaný na automobil, nemusí mít strach“, ujistila Vídeňany Hebeinová.

Podle místostarostky Hebeinové by zákaz měl být platný ještě před říjnovými volbami. Vídeňský starosta Michael Ludwig ovšem vyjádřil své pochyby, že by se nová dopravní koncepce stihla do podzimu zrealizovat. Nutné podle něj budou ještě společné debaty obzvláště ohledně výjimek ze zákazu a jasná definice dopravní koncepce tak, aby zákazem neutrpěly sousedící městské části, do kterých by se motorová vozidla mohla přesunout. Záměr k uklidnění dopravy v centru města ale vítá.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

21.6.2020 10:42
Na podobných nápadech, přiznám se, nikdy nechápu jednu věc.
Proč je tam vždycky výjimka pro taxíky? Jaký je rozdíl v tom, zda na tom autě je či není nápis "Taxi"? Ve srovnání s jinými auty zabírá stejně místa, emise má stejné, hluk dělá stejný ...

To mají tak dobrou lobby?
Odpovědět
LB

Lukas B.

22.6.2020 09:04 Reaguje na Viktor Šedivý
ne. taxi je součást městské veřejné dopravy a představuje fakticky první třídu (tramvaj, metro a autobus jsou třída druhá). taxislužba (se správně přijatými pravidly) nemá tak obrovské požadavky na parkování, jako běžný automobil, který více než 95% času stojí, a do centra města a do preferovaných pruhů samozřejmě patří (jakkoli nám taxikářská subkultura může být protivná). samozřejmě (na pražské poměry) nepatří tramvaj ani taxík do celetné nebo na karlův most, ale do pařížské a václavák ano.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.6.2020 09:37 Reaguje na Lukas B.
Pokud pojedu do centra s tím, že tam pouze zastavím nebo krátkodobě parkuji, rozhodně nezatěžuji infrastrukturu v žádném směru víc, než taxi.

Odpovědět
LB

Lukas B.

22.6.2020 10:08 Reaguje na Viktor Šedivý
pokud zastavíte u chodníku, na prázdné zastávce autobusu nebo někde na zákazu stání nebo dokonce na tramvajových kolejích a nepotřebuje parkovací místo, potom máte samozřejmě pravdu - ale kolik procent dopravy v centru takhle funguje? jestliže auto opustíte jen na dvě minuty (jen vyběhnout na vrátnici a něco vyzvednout), tak nejdřív třikrát objedete blok a hledáte parkovací místo, které pak dvě minuty blokujete a nároky na infrastrukturu samozřejmě máte.
jiná věc je, že ve všech koncepcích parkování se naprosto kálí na krátkodobá parkovací místa, něco jako K+R v centru.
Odpovědět
AK

Arne1 Kuchta

21.6.2020 11:17
Střed města - to je jako myšlen 1.Bezirk nebo i ty okolo ? Pokud jen "jednička", tak ta je auten skoro nedostupná už teď.
Odpovědět

Jan Šimůnek

21.6.2020 14:54
Tak se odtamtud lidé a firmy vystěhují a budou mít po žížalkách (místní daň). Jako prakticky všude, kde tento neomarxisticko - ekologický nesmysl provedli.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

26.6.2020 19:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak nějak. Ono někteří nechtějí pochopit, že auto není žádný buržoazní přepych, ale v mnoha ohledech nutnost.
Odpovědět
ig

21.6.2020 20:02
Tohle se dělalo v různém rozsahu už x-krát všude na světě a vždycky se při tom zjistilo, že ti lidé, pro které městské centrum má být, byli v těch autech a po zákazu tam prostě přestali jezdit a našli si jiné cíle. Viz řada malých českých měst, která v devadesátých v samé euforii ze svobody a občanské společnosti zakázala vjezd do centra a doteď se diví, že na centrálním náměstí zůstala jen hospoda a herna.
Odpovědět

Jan Šimůnek

22.6.2020 15:56 Reaguje na
Případně veřejný dům.
Odpovědět
SC

Stanislav Chytrý

26.6.2020 19:42
Tak to budou místní více než nadšeni, stejně jako návštěvníci Vídně. Pak se budou divit, že se jim to centrum bude vylidňovat, že z toho za chvilku bude skanzen pro turisty.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist