https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/za-deset-let-bude-v-cesku-az-pul-milionu-elektromobilu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Za deset let bude v Česku až půl milionu elektromobilů

30.4.2020 00:15 (ČTK)
V současnosti je v České republice k dispozici zhruba 600 veřejných dobíjecích stanic. / Ilustrační foto
V současnosti je v České republice k dispozici zhruba 600 veřejných dobíjecích stanic. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit až 523.000 elektromobilů. V současnosti jsou to zhruba 3000 plně elektrických vozidel. Počítá s tím studie zpracovaná pro provozovatele české přenosové soustavy a distribučních sítí. Pesimistický scénář počítá s minimálně 26.000 elektromobily na českých silnicích.
 

V případě půl milionu elektromobilů by se špičkové zatížení sítě mohlo zvýšit o téměř 1898 MW. Loni nejvyšší denní zatížení české sítě dosáhlo 10.901 MW. V současnosti je v České republice k dispozici zhruba 600 veřejných dobíjecích stanic, podle nejdramatičtějších odhadů by jich však už za 15 let mělo být zapotřebí přes 154.000.

"Nejvýraznější dopady budou nepřekvapivě čekat Prahu, Brno a Ostravu. Například právě Ostrava bude podle středního scénáře studie od společnosti Euroenergy potřebovat dodatečný dobíjecí výkon 18 megawattů, podle vysokého scénáře ale až 49 megawattů," uvedla Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech.

Pro stabilizaci energetického systému již nyní vznikají nové způsoby a nástroje. V případě elektromobility například mohou distributoři elektřiny sníženou cenou motivovat řidiče k tomu, aby odebírali proud mimo dobíjecí špičku. Další možnost nabízí rozložení dobíjení tak, aby se všechny elektromobily připojené v určitém časovém úseku nenabíjely najednou. Takový způsob vyžaduje pokročilé digitální technologie pro vzájemnou komunikaci mezi vozidlem, dobíjecí stanicí a elektrickou soustavou. Naděje se také upínají k chytrým technologiím pro výrobu a využívání energie, včetně jejího ukládání. V Česku prozatím běží pilotní provoz tří velkokapacitních baterií s kapacitou mezi 1,2 MWh a 2,8 MWh spuštěných mezi lety 2017 a 2019.

Nástup elektromobilů v Česku se předpokládal v letošním roce v souvislosti se zavedením pokut pro automobilky za neplnění emisních limitů v jejich flotilách. Právě elektromobily průměr emisí výrazně snižují. Prodeje ale zasáhla epidemie koronaviru.

Elektromobilita je v mnohých ohledech stále nové téma. Svaz průmyslu a dopravy ČR společně se svými členy, zástupci ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství, ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva průmyslu a obchodu a Sdružení automobilového průmyslu připravil příručku, která má podnikatelům osvětlit nejasnosti v daňových postupech při provozu elektromobilů. Příručka například vyjasňuje, jakým způsobem účtovat dobíjení firemních elektromobilů v domácnosti zaměstnanců nebo režimy pořízení dobíjecích wallboxů a jejich využívání pro služební i pro soukromé účely.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

va

vaber

30.4.2020 08:44
za deset let už možná u nás nebude žádná vegetace a nepotečou řeky, hlavně že bude dost aut,
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

30.4.2020 10:16
Mno pokud by všechny ostatní státy v Evropě, severní Americe a východní Asii měli stejný závazek na počet obyvatel tak tolik kovů na baterie se na planetě nevytěžil do roku 2070...
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.4.2020 13:43
Bojovníci proti CO2 by si měli uvědomit, že při našem energetickém mixu vyprodukuje elektromobil víc CO2 než auto na benzín. Takže pokud bude provedena dostavba Dukovan a Temelína a budou odstaveny nějaké uhelné elektrárny, tak to nějaké elektromobily utáhne. Pokud ovšem porostou i FVE a větrníky, poroste podíl fosilních elektráren (vyrovnávají výkyvy OZE), a budeme tam, kde jsme byli.
Pro elektromobily je ideální Francie, kde mají nějakých 80 % elektřiny z jádra. Ale i tam by museli rychle stavět elektrárny na fosilní paliva, pokud by těch elektromobilů měli moc.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

1.5.2020 13:24
Koľko je treba ešte elektromobilov aby znovu začalo pršať?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist