Zaoceánské lodi budou méně znečišťovat ovzduší. Pro moře to ale bude pohroma
Původní myšlenka jistě špatná není. Přepravní kontejnerové lodě, stejně jako ty velkokapacitní výletní, jsou totiž jedněmi z největších znečišťovatelů ovzduší. Jak to? Spalují v podstatě odpad po rafinaci ropy, který je konzistencí blízký zubní pastě nebo polotekutému asfaltu. A tenhle materiál je bohatý na oxidy síry, které při spalování unikají do ovzduší. Jen pro představu jak velký problém to vlastně je: jedna každá obří kontejnerová loď vyprodukuje během své zaoceánské plavby takové množství emisí, jako 50 milionů osobních automobilů.
Šestý největší znečišťovatel světa. Pravděpodobně ale globální šampion
To znamená, že cirka 15-20 takových lodí se vyrovná všem autům na celém světě. Pokud bychom tuto miniflotilu maxilodí považovali za samostatný stát, tak by z hlediska své emisní bilance stála někde mezi celým Německem a Japonskem, tedy zhruba šestými největšími znečišťovateli na světě. Takže zaměřit se na velké lodě rozhodně dává smysl. Mezinárodní námořní organizace na problematiku nečistého paliva a znečišťujících lodí upozorňuje opatrně už dlouho a zdá se, že letos v Londýně konečně dozrál čas k rozhodným slovům.
Ta zní zhruba tak, že do roku 2020 bude nezbytnou podmínkou k vyplutí na volné moře zvýšení kvality paliva. Přesněji, už nebude povoleno stávající hutné palivo s obsahem síry 3,5 %, ale jen 0,5 %. Kdo ho mít nebude, zůstane v přístavu. Není to sice návrat k plachtám, ale na rozvážnou IMO je to až nečekaně razantní postoj. Jak ale dokládá deník Guardian, provozovatelé lodí (kteří se nařízení bránili překvapivě málo), si to hodlají zařídit po svém. A přitom naprosto legálně.
Inovace pračkou dělá jen další špínu
Ne, nebudou kupovat kvalitnější palivo s nižším obsahem síry. Protože to by je přišlo na 500 a víc dolarů za tunu. A taková pořádná 400 metrů dlouhá kontejnerová loď, plující rychlostí 23 uzlů, jich za hodinu spálí hned 16 tun (tedy za den cca 150 000 $). Raději investují dva až čtyři miliony dolarů do nákupu zařízení, kterému se přezdívá scrubber (pračka). To umožní i nadále využívat nekvalitní palivo, které je ale přímo před vlastním spalováním přečištěno.
Do motorů po pobytu v pračce putuje „čistší“ verze paliva, které skutečně tolik emisí síry neprodukuje. Že to vypadá jako výhra? Námořníci si skutečně stěžovat nemohou, inovace pračkou se jim zaplatí během jediné cesty přes oceán. Problém je v mechanismu čistění, který si načerpává vodu, a s vypranou „špínou“, tedy sírou a těžkými kovy olovem, niklem a zinkem, je vypouští do moře. Směnou za méně znečišťované ovzduší tak bude mnohem intenzivnější znečištění oceánů.
Poměrně děsivé přitom je, že dosud tuto čistící vychytávku využívalo kolem 450 lodí na celém světě. Po ultimátu z Mezinárodní námořní organizace ale zvažuje její pořízení dalších 2300-4500 lodí. Není divu: být vybaven nekvalitním palivem a nemít přitom čističku bude zakázáno, kontrolováno a pokutováno. S pračkou to nehrozí. Že se tím ale současně legalizuje skládkování toxické vody z vypraného paliva přímo do moře, a to kdekoliv, zatím nikomu moc nevadí.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (13)
Václav Kain
5.11.2018 09:49Lukáš Kašpárek
6.11.2018 12:29 Reaguje naDál už si ale spojujete nesmysly... ekologové chtějí opravdu dobrá řešení... a smysluplná, ale oni dobrotivý zákonodárci (většinou napojení na bussines) vymyslí bordel jako je toto, protože jejich zájem není takový, který nám interpretují.....
Tak prosím neříkejte, že ekologové vymýšlí takováto špatná řešení! Není to pravda! Aspoň ne v 99% případů......
Možná si taky pletete opravdové ekology s těmi co to sice mají na vizitce, ale ve skutečnosti hrají za někoho úplně jiného a za úplně jiné zájmy!
Doporučuji si první vždy vše nastudovat a pak až vynášet soudy (né naopak)!
Lukas B.
6.11.2018 13:08 Reaguje na Lukáš KašpárekJan Šimůnek
5.11.2018 12:42Jistě by se v principu daly ty odpadní vody z pračky prohnat iontoměničem a dostat z nich nežádoucí těžké kovy pryč, ale stálo by to majlant. Možná by pak přišly levněji plachty.
F P
5.11.2018 13:01Lukas B.
5.11.2018 13:05 Reaguje na F PJiří Svoboda
5.11.2018 15:26 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
6.11.2018 08:02 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
6.11.2018 20:59 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
7.11.2018 07:54 Reaguje na Jiří SvobodaJan Škrdla
8.11.2018 18:08https://www.euro.cz/udalosti/cesky-namornik-naprasil-nemeckeho-majitele-lodi-ze-vypousti-ropu-do-more-pro-americkou-soudkyni-je-hrdina-1420892
Nevěřím, že je to ojedinělý případ, spíš jen špička ledovce.