https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/autobusy-v-praze-zacnou-jezdit-na-vodik.metropole-zahaji-pilotni-projekt-k-dekarbonizaci-mesta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Autobusy v Praze začnou jezdit na vodík. Metropole zahájí pilotní projekt k dekarbonizaci města

12.8.2024 17:50 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Praha zahájí projekt na výrobu a využití vodíku k dekarbonizaci metropole. Zelený nebo nízkouhlíkový vodík využije v dopravě ve městě. Na výrobě energie z obnovitelných zdrojů, využití vodíku nebo jeho skladování a distribuci bude hlavní město spolupracovat s městskými společnostmi Pražská plynárenská (PPAS) a Pražské služby (PSAS). Vyplývá to z dokumentů, které dnes schválili pražští radní.
 
Na přípravu projektu dá pražský magistrát 60 000 eur (zhruba 1,51 milionu korun), finance má dostat z programu Evropské unie European City Facility (EUCF). Dotaci použije na vypracování studie, jejímž cílem bude start pilotních projektů výroby a užití zeleného vodíku, píše se v dokumentu. Ve studii má být například návrh umístění obnovitelného zdroje energie, elektrolyzéru a vodíkové plnicí stanice pro plnění autobusů a vozů komunálních služeb ve vybraných lokalitách, ekonomická analýza projektu a technická studie proveditelnosti.

Projekt a spolupráce s PPAS a PSAS v oblasti využití vodíku je součástí tzv. klimatického plánu, který Praha schválila. Plán zahrnuje záměry na zlepšení životního prostředí a omezení emisí či fosilních paliv v dopravě. Město má při zavádění vodíkových technologií do praxe spolupracovat s firmami. Půjde o výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, výrobu zeleného nebo nízkouhlíkového vodíku, skladování a distribuci vodíku, využití vodíku v palivovém článku a ve spalování.

Proti schválení projektu byl například radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). "Já to považuji za poměrně velký problém. Nemyslím si, že město by mělo být výzkumnou institucí a vstupovat do projektu ve chvíli, kdy příslušné palivové zdroje nejsou natolik vyzkoušeny. Ekonomicky to město zatěžuje," uvedl Kovářík a poukázal na to, že se jedná o pilotní projekt.

PPAS podle dokumentu uvedla, že má zájem otevřít v roce 2025 vodíkovou stanici v Michli a nabídnout ji jako pilotní místo pro zásobování vozů vodíkem. PSAS pak deklaruje, že bude mít ve svém vozovém parku do roku 2025 vozidla s palivovým článkem s celkovou denní spotřebou 60 kg vodíku, pokud to dostupnost umožní.

V současnosti se vodík v Česku využívá převážně v chemickém průmyslu jako surovina a meziprodukt pro výrobu čpavku či anilinu, nebo v rafineriích. V dopravě se využívá minimálně, v loňském roce bylo v Česku registrovaných 24 osobních vodíkových vozidel. V energetice a teplárenství se nevyužívá vůbec, uvedl dříve Svaz průmyslu a dopravy ČR. Česko má od roku 2021 vlastní vodíkovou strategii, podle svazu se však v praxi příliš nenaplňuje. Na energetické využití vodíku se Česko musí více připravit, uvedli dříve zástupci ministerstva životního prostředí a ministerstva průmyslu.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist