https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/ekologicke-organizace-zastavte-kroky-ktere-poskozuji-obnovu-zemedelske-krajiny-a-adaptaci-na-klimaticke-zmeny.otevreny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ekologické organizace: Zastavte kroky, které poškozují obnovu zemědělské krajiny a adaptaci na klimatické změny. Otevřený dopis předsedům a předsedkyni vládních stran

4.9.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vážený pane premiére Fialo, vážená paní předsedkyně Pekarová-Adamová, vážený pane předsedo Bartoši, vážený pane předsedo Jurečko, vážený pane předsedo Rakušane, jménem Zeleného kruhu a expertních ekologických nevládních organizací Vás žádám, abyste neopouštěli své závazky z programového prohlášení vlády, připravili naši krajinu a zemědělství na dopady klimatické změny a pomohli zvrátit vážný úbytek biodiverzity.
 
Ve Vašem programu jste slíbili, že „minimálně desetina zemědělské půdy bude do roku 2030 aktivně chránit opylovače a celkovou biodiverzitu (meze, nárazníkové pásy, větrolamy, úhory)“. Přes slibné počáteční kroky Vaší vlády při nastavování zemědělských dotací ze Společné zemědělské politiky (dále jen SZP) a některé další pozitivní kroky, jako byla například novela zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (dále jen ZPF), bohužel v posledních měsících vidíme ústup od tohoto úsilí a kontraproduktivní kroky.

Projevuje se to zejména ve výrazném oslabování ekologických podmínek zemědělských dotací. Při současných krocích ministerstva zemědělství je zřejmé, že slib z programového prohlášení nebude možné naplnit. Ministr Výborný přitom neoslabuje jen podmínky Dobrého zemědělského a environmentálního stavu (tzv. DZES), jak se domluvily evropské instituce po zemědělských protestech. Netransparentním způsobem činí také vše pro to, aby významně oslabil již fungující ekologické podmínky tzv. celofaremní ekoplatby, 6 miliardové (tedy největší ekologické) dotace pro zemědělce.

V rámci ní bylo dosud zásadní podmínkou vyčlenit alespoň 3 % orné půdy pro tzv. skutečně neprodukční plochy, tedy trvalé krajinné prvky, úhory nebo ochranné pásy. Díky ní vznikly za Vaší vlády v krajině desetitisíce hektarů ploch přínosných pro biodiverzitu. Spolu s dalšími pozitivními změnami, jako např. již zmiňovaná novela zákona o ochraně ZPF, dotační podpory MŽP nebo budoucí lepší protierozní ochrana, měla podmínka vyčlenění 3 % orné půdy zásadní roli v posílení motivace pro tvorbu nových krajinných prvků a spoluvytváření zelené architektury pro obnovu a adaptaci zemědělské krajiny.

Tuto podmínku se nyní ministr Výborný snaží zcela odstranit. Její vypuštění by znamenalo rozpad systému zelené architektury SZP, opětovné rušení nedávno vzniklých ploch pro přírodu a významné narušení motivace pro tvorbu nových krajinných prvků. Ty budou vznikat opět jen ve výrazně nedostatečné míře. Bez nich a dalších mimoprodukčních ploch přitom o adaptaci krajiny nebo podpoře biodiverzity nelze uvažovat. V případě, že by byla podmínka 3 % zrušena, bylo by nutné pro naplnění 10 % pro přírodu z obálky ekoschémat zavést efektivnější a plošnější dobrovolnou podporu mimoprodukčních ploch, což je nyní, uprostřed období SZP, nerealizovatelné.

Tyto kroky jsou navrhovány v době, kdy podle Monitoringu eroze dochází k rekordní erozi půdy a kdy nás odložení podmínek lepší ochrany proti vodní erozi jen letos stojí okolo 15 miliard korun. Právě krajinné prvky a další mimoprodukční plochy přitom erozi mohou významně zmírnit či zastavit. Lze si také jen stěží představit, že by s takovými změnami v zemědělských dotacích bylo možné plnit cíle, které Česká republika podpořila a schválila v rámci nařízení o obnově přírody. Pokud se nyní nebudou zavádět postupně potřebné kroky, bude nutné později zavádět skokové změny s rozsáhlejšími dopady na rozpočet i zemědělské podnikání.

Je navíc velmi pravděpodobné, že Evropská komise návrh takto radikálně oslabit ekologické podmínky nepodpoří. To poškodí a legitimně rozhněvá nejvíce právě samotné zemědělce, které ministr Výborný již informoval o nových podmínkách, ačkoli je Evropská komise ještě neschválila. Pokud schváleny nebudou, bude Vaše vláda muset zemědělcům komunikovat, že s mimoprodukčními plochami nakonec budou muset opět počítat. Čím později se to stane, tím hůře pro ně.

Žádáme Vás proto, abyste jako vláda přehodnotili tyto kroky a ponechali v celofaremní ekoplatbě požadavek na vyčlenění tzv. skutečně neprodukčních ploch na orné půdě. Vaše reakce by měla být rychlá, aby zemědělci co nejdříve věděli, s čím mohou na příští sezónu počítat, a ministerstvem navrhované kroky nezpůsobily zbytečné škody. V opačném případě nebude možné Vaše sliby pro plošnou obnovu krajiny brát vážně.

S pozdravem,

Petra Kolínská, ředitelka Zeleného kruhu

Za věcnou správnost dopisu odpovídají členové expertní skupiny Zeleného kruhu z Hnutí DUHA, České společnosti ornitologické a WWF v Česku.


reklama

 
Ekologické organizace

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

4.9.2024 15:53
Tak ponechání části obdělávané půdy ladem se neosvědčilo už za středověku respektive s konce středověku skončilo. A vypadá to, že nevzdělaní a hloupí zelení aktivisti, aby si prokázali svou moc nad lidmi, nás chtějí do toho středověku zase vrátit.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.9.2024 17:10 Reaguje na Radim Polášek
Když jsou tak chytrý, už dávno měli předvádět, jak se to má dělat tak, aby to bylo dobře - jak pro přírodu, tak pro zisk !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.9.2024 19:04 Reaguje na smějící se bestie
oni to vymysleli, ale ti, co chtějí ten zisk se to nelíbí a výsledek "péče" pro zisk je, že krajina je biologicky mrtvá, vyčerpaná a erozně zdecimovaná pole.

jinak bych řekl, že slovo "chytrý" je v existenciální mentalitě stupididitou, vyjadřující povrchnost....
na rozdíl od moudrosti, což bych doprovodil schopností vnímat plnost reálnosti a schopnost řešení v širším kontextu.



Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.9.2024 19:36 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Sedláci/Švehla by na ně vzal bič !
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

4.9.2024 23:55 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Biologicky mrtvá půda byla už za socialismu.
I když to nemylo tak hrozné, jako když dnes prakticky není organické hnojení.
Ale vinu bych neházel na zemědělce, ale na vlastníky pozemků, že svůj majetek zemědělcům pronajali, ale nestarají se o to, v jakém stavu ten majetek je.
Lze to přirovnat skoro k pronájmu bytu, a byt si nájemníky nechat totálně vybydlet a zdevastovat.
Odpovědět
PE

Petr Eko

5.9.2024 08:33 Reaguje na Radim Polášek
No, zcela ladem - tedy zcela bez využití, asi nikdy nikdo žádný kousek půdy nenechal. To by nebyl dobrý hospodář.. Každý kousek se využíval, i příkopy podél cest, třeba na trávu pro králíky atd.
Jinak se používalo tzv. trojpolní hospodářství ještě i v 19. a zkraje 20 století.. 1. rok žito, 2.rok brambory, 3.rok odpočinek - tráva, směska pro dobytek a pak dokola.
Takže pokud ekologové myslí jako ladem louky na trávu, pak snad jo, ale kdo bude kosit pásek pár metrů široký,to nevím.
Pokud by to mělo být opravdu ladem a na nic nešahat ani nekosit, potom je to problém..
Odpovědět
IP

Ivo Přikryl

4.9.2024 19:48
Ve zplanýrované krajině protkané vyasfaltovanými cestami vyčlenění několika % půdy z produkce obnoví jen fragment biodiverzity. Bez podpoření morfologické členitosti a strukturované péče o takové plochy přínos nebude velký. Možná by větší přínos přinesly ty peníze, pokud by se využily ke zkvalitnění stávající sítě ÚSES.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.9.2024 20:06
Katastrofou je úbytek živočišné produkce a s tím i statkových hnojiv. Půda tím přichází o humus o to rychleji, že je dotačně podporováno svážení budoucího humusu do bioplynek. Taková půda ztrácí schopnost zadržovat vodu a je více ohrožena větrnou i vodní erozí.
Viníkem jsou obdobné "ekologické" skupiny, které něco takového prosadily.
Odpovědět
PE

Petr Eko

5.9.2024 08:35 Reaguje na Richard Vacek
Ano, to je šílenost, pálit slámu nebo dokonce i zrno !!
Z pole by se nemělo být dovoleno nic odvážet (kromě krmení..), vše zaorat.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

10.9.2024 11:05 Reaguje na Richard Vacek
Ne, viníkem jsou vlády, které po převratu rezignovaly na podporu domácí produkce s odůvodněním, že lze přeci vše dovézt.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.9.2024 21:19
Stačí postavit ekologismus se zeleným kruhem a Petrem Stýblem mimo zákon, a půjde to zlepšit. Navýšíme stavy skotu na 1 jednotku/ha, a stav orné půdy a biodiverzity se rapidně zlepší. Plevel ať si pěstuje zelený kruh na svém a za svoje.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

4.9.2024 22:10
Taková hysterie a přitom jde jen o jedinou podmínku z mnoha, které jsou v DZES a ekoplatbách obsaženy. Můžete být v klidu. Tak, jako většina lidí ve skutečnosti nepoznala, že určitá procenta zemědělci dodržují, nepoznají ani, že je od příštího roku budou dodržovat v jiné kombinaci opatření. Navíc od roku 2026 začnou u nás platit v Evropě nevídaná a přímo drakonická opatření proti erozi a to i na půdě, která dosud jako ohrožená vnímána nebyla. Takže nebojte, omezení, zákazů a opatření budou zemědělci i nadále dodržovat nepřeberně. Bohužel to ale vůbec nebude znát na výkupních cenách. Kdyby zelené mozky musely za produkci takto zatíženou neproduktivními náklady platit skutečnou cenu, velmi rychle by je další požadavky přešly.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.9.2024 06:50
Na co EU sáhla, to podelala. Samé nařízení, sama regulace a výsledek se dostavil -strmy pád biodiverzity v celé EU.
Kde jsou jihomoravské černozemě?
O těch jsme se ještě učili jako o pokladu Moravy. Atd ,atd
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.9.2024 07:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Na našem území černozem nestojí za řeč.
Odpovědět
PE

Petr Eko

5.9.2024 08:36 Reaguje na Miroslav Vinkler
No, pokud je účelem EU zničit Evropu jako světadíl, kde se dobře žilo, resp. jako konkurenci jiným světadílům, pak se dílo daří, no ne??
EU je již ve světe k smíchu..
Odpovědět
LV

Lukáš Vítek

5.9.2024 09:55 Reaguje na Petr Eko
No k smíchu to možná je, ale je to tím, že každý do všeho kecá a na všechno mají všichni právo. Jinde se takové ohledy neberou a je otázka, co je špatně. U nás to podle mě obecně naprostá schizofrenie, kdy nevíme, prostě nevíme co vlastně chceme. Když je někde spláchnuté pole, plné řeky, potoky a rybníky bahna, tak je to hrůza, každý běduje, jak je situace špatná. Když se pro to má něco udělat a něco proto obětovat, tak se zase řve, že to není možný, zkrachujeme, dejte peníze, víc víc. Když se má postavit gigafaktory, najednou je pár hektarů zastavět hrůza, příroda, příroda, každej tam chodí venčit čokla a teď to zastavět, co budeme dělat. To, že je to v ÚP průmyslová zastavitelná zóna a že by to mělo pozitivní vliv na ekonomiku celé průmyslové země nikoho nezajímá. A taky, že eroze spláchne nebo odnese x desítek tisíc tun ornice, to nejednou není priorita. A tak je to skoro se vším, samé práva všech na všechno, nevíme co vlastně chceme. Přešlapujeme na místě a to možná vyvolává skepsi a pocit, že jsme s k smíchu. Ale asi je to pravda, chybí odvaha.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.9.2024 19:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jmenuje se to průmyslové zemědělaství a ne EU pane Vinklere, jak prosté, že?
Odpovědět
MH

Martin Horňák

5.9.2024 18:07
15 let sázím stromy do krajiny, po těch 15ti letech vidím, jak stromy stále usychají, je jedno jestli stáří 5 let nebo 15let, to co jsem vídával před 20ti lety v itošce a ve španělsku, to vídám nyní tady, pokud k tomu přičtu dlouho trvající sucho, vysušující vítr a horka, nevěřím, že to dlouhodobě ustojí stromy mimo vodní toky, osobně si po těch letech v přírodě myslím, že ten boj je prohraný
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.9.2024 11:00 Reaguje na Martin Horňák
Na sahaře teď údajně prší.
Odpovědět
PB

Petr Blažek

7.9.2024 10:35 Reaguje na Martin Horňák
Bohužel je to tak. Stávající zelená propaganda tvrdí, že když zasadím stromy, tak oni nějakým zázrakem vyrobí vodu. Opak je pravdou . Každá rostlina a strom obzvlášť je pumpa na vodu. A může růst pouze tam kde je k dispozici více vody než stačí odpařit. To znamená převážně ve vyšších nadmořských výškách, nebo v různých údolích a nivách kam se podzemní voda stahuje.
Částečným řešením je adaptace. To znamená přivézt nové druhy stromů, které si dokáží s horkem a suchem lépe poradit.
A jako zemědělec si musím rýpnout. Nápady okolo agrolesnictví považuji za naprosto stupidní.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

8.9.2024 20:52
Jsem drobný chovatel masného skotu teď pó invazi daňků v invalidním důchodu se synem nenadavame na zelené mozky, nenadavame na Brusel,ale sháníte poznatky jak nejlépe hospodařit,vesime budky pro dravce aby nás myši nesezřali ,tam kde je lokální mokřad,chceme ho z pástvy vyplotit, k našim limouzinum chce syn pořídit dextry, kteří se postarají o méně kulturní louku áje toho moc co chceme i bez příkazu Bruselu.nejdriv něco vymyslime,pak zjišťujeme jestli je to ono ,, pak jestli si to mužem dovolit a pak se realizuje,a jeslí je někdo ochoten nás podpořit jedině dobře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.9.2024 19:16
Bohužel, u nás vládne argární lobby průmyslových velkozemědělců a agrobaronů, kteří mají půdu i celou přírodu totálně na háku a musí jen bohatnout. A lidé je volí ve všech volbách, tak čemu se čemu?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist