Metrostav v Norsku hloubí síť tunelů pro uložení odpadu
"Vytváříme komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Díky takzvanému nosníkovému efektu se horninové napětí roznáší na pilíře mezi otevřenými prostory. Stavba vyžaduje kvalitní geologické podmínky, které naštěstí v Norsku jsou. Podzemní systém je v mnoha ohledech srovnatelný s báňskými podmínkami, ale charakter a profil díla spíše s klasickým tunelem," řekl vedoucí projektu Anton Vido.
Myšlenka vybudovat úložiště pochází už z roku 1986, kdy se společnost Boliden rozhodla ukládat environmentální odpad do uměle vytvořených podzemních prostor. První vyražené kaverny dosahovaly objemu 50 000 metrů krychlových a postupně s výrobou a potřebou ukládání většího množství odpadu narůstal i požadovaný objem kaveren. Aktuálně ražené kaverny budou s předchozími dvěma největší svého druhu v tomto podzemním systému.
Při stavebních pracích by měli dělníci vybudovat také tři přístupové tunely a jednu menší kavernu o objemu 22 700 metrů krychlových, v níž bude sarkofág na ukládání rtuti. Na projektu pracuje 20 členů projektového týmu a 68 dělníků ve čtyřech směnách. V současnosti je hotová zhruba desetina.
Metrostav Norge v Norsku dále staví silnici poblíž města Tromsö v nejsevernější části země. Nový úsek E8 o délce deset kilometrů bude stát v přepočtu 4,5 miliardy korun a pro dceru Metrostavu znamená dosud největší zakázku. Dokončená by měla být v roce 2027.
Čistý zisk skupiny Metrostav loni meziročně vzrostl o 29 procent na 1,1 miliardy korun. Zvýšily se také její provozní výnosy, tedy příjmy pocházející z hlavní činnosti firmy, a to meziročně o 3,5 procenta na 51,6 miliardy korun. Skupinu Metrostav tvoří 75 firem působících ve stavebnictví a developmentu a službách spojených s těmito odvětvími. Kromě akciové společnosti Metrostav a norské Norge to je například stavební firma Subterra nebo společnost Metrostav Development.
reklama