https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/veronika-rut-jak-se-mi-na-pul-roku-povedlo-zavrit-ulici-pro-auta
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Veronika Rút: Jak se mi na půl roku povedlo zavřít ulici pro auta

3.5.2024
Veronika Rút ve Vachově ulici v Brně. První taktický urbanismus u nás.
Veronika Rút ve Vachově ulici v Brně. První taktický urbanismus u nás.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
První taktický urbanismus v ČR feat. divoké vyjednávání s obchodníky, rezidenty a majiteli nemovitostí. Paní, co všechny zažaluje, obchodník, který odmítá jednat se ženou a další veselé historky.
 
Projekt má pro mě rozpočet 0 a dělala jsem ho dobrovolnicky. Každý financuje po vlastní ose co chce a je to na dohodě. Nejdřív jsem do toho zatáhla obchodníky, aby se o ulici starali. Každý den sklízí žluté židle, kde můžete sedět jen tak bez útraty.

Proměna Vachovy ulice v Brně.
Proměna Vachovy ulice v Brně.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Obchodníci se skládají i na bezpečáka, aby se vše sklidilo ve 22.00 a rezidenti měli klid. Egoé věnovali luxusní lehátka a lavice, LINO design přispěli na žluté nekomerční židle. Ty financuje radnice MČ Brna-středu podobně jako lehátka a židle jinde po městě.

Ulici jsem vybrala, protože je slepá a není to důležitá tepna. Zmizelo šest parkovacích míst a rezidenti získali nové reservé pět míst na ulici za rohem, šance, že zaparkují, je proto mnohem vyšší. Zásobování probíhá jako obvykle do 10.30. Zrušili jsme tím hlavně ilegální parkování.

Dalším důvodem byly zajímavé podniky, krom několika butiků, sekáče a ezo knihkupectví Rituál tu najdete výbornou pizzu Zaza, plzeň v Nálevně, alko i nealko drinky ve 4pokojích nebo nerdí kavárnu L2P Café a další.

Žluté židličky se každý večer zaklidí.
Žluté židličky se každý večer zaklidí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

K projektu jsem přizvala architekty Consequence forma a ti přišli se spoustou nápadů, například co se týká sezení v dětském koutku a taky dostali do „obýváku“ lustr. Pro projekt jsem získala politickou podporu starosty Vojtěcha Mencla a s vyjednáváním hodně pomohl tajemník Petr Štika.

Jeden obchodník proti projektu začal brojit v domnění, že mu poškodí byznys. Štval proti sobě obchodníky, dezinformoval rezidenty a ztížil komunikaci. „Jakým právem ten projekt děláte?“ řval na mě na schůzce a je v tom hluboký poselství. Jakým právem vlastně chodíme po ulici? Jakým právem parkujeme? Jakým právem žijeme ve městě?

Na jednání na radnici pak řval na ženu z jednoho podniku, že se ženou jednat nebude, protože ten podnik vlastní muži. Později jsme zjistili, že ho štve, že i celý projekt dělám já jako žena, protože jsem ho nepožádala o svolení a neprosila o pomoc. Příště budu vědět líp.

Proměna Vachovy ulice.
Proměna Vachovy ulice.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Většina obchodníků byla samozřejmě nadšená a od začátku pro. Na každé ulici se nejspíš najde jeden takový blbec. Bohužel tím celému projektu dost zatopil a část rezidentů je jím dodnes dezinformovaná, že jde o nějaký šílený hudební festival.

Nějaká paní se vydávala za právničku a z nejasných důvodů chodila na jednání s obchodníky, kde vyhrožovala, že všechny nahrává a všechny nás zažaluje. Pak se ukázalo, že vůbec není právnička a prostě jenom nemá ráda lidi. Tipuju, že podobní lidé u nás blokují spoustu projektů.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Rezidenti dostali slevu na konzumaci v gastro podnicích, jde o běžnou praxi v zahraničí jako dík za trpělivost. Provoz ulice by neměl být nijak extrémní a má jít o běžnou ulici, která je prostě přátelštější k lidem. V ulici je většinu dne stín a věřím, že to v létě doceníme.

Projekt má ulici ukázat jako prostor, kde si můžou děti bezpečně hrát mimo hřiště, lidi si můžou jen tak lebedit nebo se najíst a máma může přijít nakojit dítě ve stínu a nemusí si nic kupovat. Vytvořila jsem to jako prostor pro nápady, ne inženýrsky korigovaný program.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Jestli máte nápad, jak ulici využít, sem s ním! Nadace Veronica nabízí sazenice za dobrovolný příspěvek a Lucie Radilová se nabídla, že by její studenti krajinné architektury mohli pomoct se sázením další zeleně. Prostě je to prostor pro nápady a rozhodně není hotovo.

Nedotazovali jsme se lidí předem, taktický urbanismus sbírá zpětnou vazbu až na základě zážitku v terénu. Výzkum bude ve spolupráci s Masarykovou univerzitou. Info web k projektu.


reklama

 
foto - Rút Veronika
Veronika Rút
Autorka je terapeutka českého veřejného prostoru.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (28)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

3.5.2024 17:51
Přitom když si chce někdo užívat klidného posezení v přírodě a bez aut, tak se rozhodne bydlet někde na vesnici.
Dělat vesnice z měst není moc rozumné, protože to bude vadit těm, kteří na vesnici bydlet nechtějí a proto bydlí ve městě. A ti potřebují jak dobrou průjezdnost městem, tak dostatek míst na parkování.
A ilegální parkování? To pravděpodobně provozují zločinci, kteří jen tak z dlouhé chvíle umisťují auta tam kam nepatří namísto toho, aby aby je zaparkovali mimo město.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

3.5.2024 22:38 Reaguje na Richard Vacek
Mě by zajímalo, kde je v ČR taková vesnice, když každý vesničan tvrdí, že bez auta nepřežije a podle toho ulice našich vesnic vypadají.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

4.5.2024 00:28 Reaguje na Dorian Černý
Každý na takové vesnici to tvrdit nebude, ale hodně lidí z vesnice, kde je minimum práce, nejezdí tam autobusy, vlaky, nejsou obchody, apod., to bez auta nedají.
To je realita venkova, kterou si mnoho lidí ve městech, a nebo hodně mladých, naivních, neumí představit.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

7.5.2024 12:31 Reaguje na Pavel Jeřábek
Ve vesnici, kde bydlím, si nekoupíte ani sirky. Není tu NIC.
Do práce už jezdit nemusím, ale i tak - bez auta se tady prostě nelze obejít.
No a když jedu někam do města, většinou tam nejedu proto, že bych tam toužil jet. Ale abych tam mohl vyřídit co potřebuji, holt musím někde vylézt z auta, čili potřebuji možnost ho zaparkovat. Co možná nejblíže místu, kam musím (v mém věku už není chůze taková zábava jako kdysi) - a za rozumné peníze.
Závěr:
Snahy o vytlačení aut z měst vnímám jako nepřátelský akt a výraz sobectví obyvatel měst.
Bohužel, zastupitelstva v městech tyto tendence k vytlačení aut podporují, což se projevuje tím, že kdekoliv se ve městech dělají nějaké úpravy, tak až na velmi vzácné výjimky jimi vždycky ubude parkovacích míst.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.5.2024 08:25 Reaguje na Dorian Černý
Asi jste ještě nebyl na vesnici. Tam moc ulic nenajdete. Tam se adresa také nehledá podle ulice ale většinou pouze podle popisného čísla.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.5.2024 08:02 Reaguje na Richard Vacek
výhody městské zástavby jsou, že lidi mají všude kousek, AUTO NEPOTŘEBUJÍ". To, že městské části vypadají jako polosatelitní výstavba bez občanské společnostia služeb je věc další.
Zklidnit ulice je dobrý nápad.

Je potřeba rozeznávat, kde ta auta skutečně potřebujeme a kde je to jen společenský "fetyš".
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

4.5.2024 10:45 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Také bych rozeznával auta rezidentů a auta těch, kteří rezidentům poskytují nějaké služby.

Může to být třeba:

- technické služby (úklid, odvoz odpadů, údržba veřejné zeleně)
- domácí péče, pečující o nemocného seniora
- sociální služby, přivážející oběd nemohoucímu člověku
- praktický lékař, který provádí návštěvu pacienta
- řemeslník, který provádí opravu závady nebo údržbu bytu

a na ty autorka vůbec nemyslela - což jenom dokazuje její naprosté odtržení od reality života
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

3.5.2024 21:39
V rámci vvváženej žurnalistiky by bolo dobré priniesť aj verziu pána označeného za dezinfomátora, lebo má na vec zjavne iný názor než pani "terapeutka prostoru. Preto bol ňou ociachovaný ako "jeden takový blbec", ktorý "se nejspíš najde na každé ulici".
Predpokladám, že ide o podnikateľa, ktorý na rozdiel od autorky platí nájom za priestory a buduje si dlhodobú existenciu za svoje, nie za mestské ani darované peniaze.
Tiež by ma zaujímali tie "nejasné důvody nějaké paní", ktorá "se vydávala za právničku". Predpokladám že to nerobila preto, že "prostě jenom nemá ráda lidi". Možno rezidentka, ktorá na rozdiel od samozvanej terapeutky nemá "politickou podporu starosty" ani tajomníka. A ktorá nedostala inú možnosť obrany ako blufovať, lebo ako sama autorka píše: "Nedotazovali jsme se lidí předem, taktický urbanismus sbírá zpětnou vazbu až na základě zážitku v terénu".
Btw. geniálny presun 6 parkovacích miest rezidentov "za roh" nie je nič iné ako win-lose schéma, lebo za tým rohom logicky 5 iných rezidentov o parkovacie miesta prišlo.
Článok mi pripomína zážitky mladých agitátorov do JZD z 50 rokov, ktorý prinášali dobro neuvedomelým sedliakom a v každej dedine sa našiel nejaký blbec kulak, ktorý si dovolil pustiť psa, vyhrážať sa súdom a dokonca, keď mu rozorávali medzu, zobrať vidly.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

3.5.2024 21:51 Reaguje na Peter Sládek
oprava: ktorí prinášali... Príspevky sa nedajú editovať.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

3.5.2024 22:48 Reaguje na Peter Sládek
Vždy je lepší přinášet dobro, než trpět zlo.
Mimochodem pěší zóny jsou úplně normální věc v každém civilizovaném městě už asi sto let.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

4.5.2024 00:34 Reaguje na Dorian Černý
Sto let těžko. Před sto roky teprve automobilová doprava vznikala.
Ale kdybychom se bavili o obytných ulicích, tak bych vsadil na Holanďany, či Dány a poslední čtvrtinu 20 století, že s tím začali.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.5.2024 09:19 Reaguje na Dorian Černý
Ono asi někdo nechápe, že lidsky přívětivý prostor ty lidi spíš přiláká.
Odpovědět
LE

Leo Engl

4.5.2024 08:50
To nepochopíš .Tahle ulice přímo ústí do opravdu dlouhé a široké pěší zóny ulice Kobližná kde by se vešlo asi tak stokrát více židlí a pod.ale nic tam mimo předzahrádek není.Hned přes tu ulici je náměstíčko Pohořelec kde je ,, až šest laviček ".Takže tohle je jenom o ambicích jedné ženské,protože může a předpokládám že má za sebou někoho vlivného protože jinak nerozumím k čemu je to dobrý. .Pokud by se tohle vytvořilo v místě kde není možnost odpočinku ale tady to nemá vůbec význam.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.5.2024 09:23 Reaguje na Leo Engl
Si to zkuste sám, než použijete svoje abstrakce , ale Vás by to asi nenapadlo.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.5.2024 18:53 Reaguje na Leo Engl
Abych to pochopil protože ve světle toho co píšete vy, nevyznívá ten článek už tak kladně. Uzavřeli tedy ulici a zlikvidovali na ni parkovací místa přesto, že na tuto ulici navazuje nevyužitá pěší zona? Pochopil jsem to správně?
Osobně mě potom nepřipadá logické ani to co je napsáno v článku, tedy : " Zmizelo šest parkovacích míst a rezidenti získali nové reservé pět míst na ulici za rohem, šance, že zaparkují, je proto mnohem vyšší". Jak se asi zvýšila šance zaparkovat když místo šesti míst je jich nyní jen pět? No a i těch pět je v jiné ulici kde dřív také někdo s velkou pravděpodobností parkoval. Co tedy zvýšilo tu šanci zaparkovat???
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.5.2024 11:49 Reaguje na Jarek Schindler
Tu otázku, co v tomto případu zvýšilo šanci zaparkovat samozřejmě pokládám i paní terapeutce Rút.
Odpovědět
AB

Antonín Bílý

6.5.2024 13:18 Reaguje na Jarek Schindler
Nevyužitá pěší zóna??? Až příliš využitá. Je to hlavní pěší tepna! Nic takového, co v "klidném zálivu" paní vytvořila, tam provést nelze. A mimochodem pět míst ze stovek v centru města Brna vůbec nic neřeší ani nezhorší, takže... Mě se to líbí.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

6.5.2024 15:57 Reaguje na Antonín Bílý
Len 200 m od miesta je park Koliště, tiahnúci sa až k fontánam pred Janáčkovým divadlom.
Komu je to ďaleko, 100 metrov po pešej zóne má pešie námestie s pitnou vodou, stromami a 40 lavičkami.
Nerátam malý záliv Pohořelec, spomímaný navrchu vlákna, k nemu je to 25 metrov...
5 miest zo stoviek nerieši možno nič zo stoviek, ale zo siedmich na jednej ulici už áno.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.5.2024 22:40 Reaguje na Antonín Bílý
Asi také neumíte počítat. Já se ptal na konkrétní věc. Jak se zvýší šance zaparkovat když se zruší šest parkovacích míst a místo nich se rezidentům nabídne pět parkovacích míst za rohem? Dá se asi předpokládat , že i na těch nových pěti místech " za rohem" před tím někdo parkoval.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

4.5.2024 09:40
"První taktický urbanismus" a "terapeutka českého veřejného prostoru"

Nic přínosného ani taktického na tom nevidím - tyto vyvzdorované projekty považuji za zbytečné a pro rezidenty až obtěžující.

Potřebujete si přivézt větší nákup nebo odvézt nemocného na rehabilitaci? Chcete objednat nemocnému seniorovi domácí péči nebo závoz oběda ze sociální služby?

Máte smůlu, ulice je plná židliček a lehátek a tak nikdo nepojede nikam!

Nákup si tahejte z vedlejší ulice jako soumar. Nemocný má smůlu, protože to prostě neujde nebo se nemůže proplétat mezi sedícími lidmi. Nemůže za ním několikrát denně jezdit ani domácí péče, která mu pravidelně ošetřuje krvácející bércové vředy, dovoz obědů ze sociální služby také nepřijede, protože tam nelze zajet a náklad vyložit.

Takže peklo na Zemi jenom proto, že si někdo potřebuje hrát na taktického urbanistu? Není to až bezohledné? A to, že Vám tam každý den sedí lidi až do 10 večer a pak se s rámusem sklízejí židličky, to musí být opravdu štěstí pro všechny, kteří tam bydlí! Takovému urbanistovi bych já poděkoval leda bičem přes záda. Nedaleko mého bydliště je venkovní posezení s občerstvením a ujišťuji Vás, že to je opravdu výživný zážitek. A to raději nemluvím o tom, kam tito lidé chodí na toaletu. Poodejdou od venkovního posezení, takže nám konají potřebu přímo před očima. Skvělá ukázka toho, jak urbanismus může dělat každý a podle toho to také vypadá!

Jenom pro pořádek - ve WIKIpédii je uvedeno:

"Taktický urbanismus, označovaný také guerillový urbanismus...je nízkonákladová dočasná změna městského prostoru směřující ke zlepšení místního prostředí"

Sama autorka jistě pečlivě přeskoumala, zda je splněna podmínka "změna městského prostoru směřující ke zlepšení místního prostředí" pro všechny rezidenty v této ulici, že? Takže ty, co se jim to nelíbí, budeme ignorovat a směle do toho.

A ještě se takovým přístupem pochlubí...odstrašující ukázka, jak to dělat špatně!
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

4.5.2024 10:16 Reaguje na Jiří Kvítek
Tak ale za tie nevýhody vás pani terapeutka mnohonásobne odškodní, zľavou vo výške sprepitného: "Rezidenti dostali slevu na konzumaci v gastro podnicích, jde o běžnou praxi v zahraničí jako dík za trpělivost"
Predsa si nevypijete kávu doma v pohodlí obývačky, keď máte v prízemí gastro...
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

4.5.2024 10:49 Reaguje na Peter Sládek
1*
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.5.2024 11:04 Reaguje na Jiří Kvítek
Víte o tom ho..o jak to probíhalo, zato tu kydate ty vaše trapné představy.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

4.5.2024 20:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je úplně jedno, co vím o tomhle konkrétním případu.

Autorka zjevně nechápe, jak moc škodí lidem, kteří tam bydlí.

Zkuste si objednat nový nábytek nebo novou ledničku jako náhradu za tu, která se Vám porouchala. Co budete řešit jako první? Jak ji dostat domů, když Vám z ulice udělali slalomovou dráhu mezi židličkami.

Ti lidé, kteří tam bydlí, potřebují řešit běžné lidské potřeby a to znamená mít v ulici běžnou dopravní obslužnost.

Už jsem něco podobného zažil na vlastní kůži a na rozdíl od Vás vím, o čem to je. Jenom to je dobré vidět z více úhlů pohledu. A ne jenom očima občana hovícího si na lehátku nebo židličce s šálkem kávy a chvílí pro sebe.

Autorka článku vidí jenom sebe a ostatní vůbec neřeší.

Nejsou to trapné představy, jsou to reálné starosti reálných lidí a ne bláboly teoretičky, která sama sebe považuje za terapeutku.
Odpovědět
AB

Antonín Bílý

6.5.2024 13:37
Převážná většina lidí, kteří tady píší ty kritické příspěvky, na tom místě zjevně nikdy nebyla. Je to v těsném sousedství velmi rušné pěší zóny, málo kde najdete ještě rušnější, kde museli zůstat jako rezidenti téměř výhradně lidé k tomuto velmi odolní a spíše s místem spokojení. Pro toto místo a i pro ně samotné (až na výjimky, které tam ještě nejakým řízením osudu zůstali) je to určitě přínos. Jediné s čím s kritiky mohu souhlasit, že popis lidí (a situacíú nesouhlasících s jejím řešením, ať už měli důvody jaké chtěli, neměl být podán tímto nepěkným způsobem. Toto ten článek bohužel posunulo o trochu níž. Ale jinak všeobecně takové aktivity vítám.
Odpovědět
Peter Sládek

Peter Sládek

6.5.2024 14:53 Reaguje na Antonín Bílý
Zaujímavé, ako ste dospel k názoru, že "převážná většina lidí, kteří tady píší ty kritické příspěvky, na tom místě zjevně nikdy nebyla"
Pozrel som si aj tie príspevky nekritické - a práve tie sa zväčša obmedzujú na všeobecné poučky typu "lidsky přívětivý prostor ty lidi spíš přiláká" alebo dokonca "pěší zóny jsou úplně normální věc v každém civilizovaném městě..."
Naopak väčšina kritických príspevkov sa zaoberá miestnymi podmienkami a konkrétnymi ( včlánku bagatelizovanými) dopadmi tejto aktivity a kladie otázky, na ktoré neodpovedá ani článok ani Vy.
Btw autorka článok nepísala do Brněnského deníku, ale do globálneho média. Zrejme s cieľom zaujať aj ľudí mimo Brna. Zvlášť ak je avizovaný ako pilotný projekt.
Naopak oceňujem práve to, akým "nepěkným způsobem" autorka podala "popis lidí nesouhlasících s jejím řešením". Práve tým sa totiž autorka pekne odkopala... A okrem nej samotnej to vypovedá aj o tom, ako tieto kruhy páchajúce dobro v skutočnosti akceptujú iné názory a za čo majú ich nositeľov. Diametrálne opačne, než ako sa prezentujú cez svoje P.R.
Odpovědět
NP

Nedělský Petr

6.5.2024 15:02
Přes docela "Agresivní" název docela milý a zdá se že i smysluplný projekt...
Asi nepůjde zavést všude, protože ty auta někde parkovat musí. Proč jen na půl roku?
Odpovědět
MM

Milan Milan

6.5.2024 21:24
Tak já bych ulici, která ztratila svůj původní smysl dopravní tepny zrušil, a místa pronajal profitujícím rezidentům a obchodníkům, včetně úklidu, údržby a oprav.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist