Výsadba stromů kolem silnic a cest dostane zelenou
„Podle statistik za každé tři vykácené stromy nebyly vysázeny ani dva nové. Staré stromy, třeba šedesátileté třešně nebo hrušně a další dřeviny se podél silnic i polních cest kvůli dožití kácí, ale nové se příliš nevysazují. Důvodem je, že doteď měli silničáři často problém s odstupovými vzdálenostmi, kdy museli sázet tři metry od hranice sousedících pozemků – často zemědělských ploch – a například za příkopy tak na vysázení stromů nezbýval prostor. To teď měníme – vzdálenost od pozemků sousedících s těmi silničními bude od 1. července jen půl metru,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
„Výsadba stromů bude samozřejmě probíhat za takových podmínek, aby zůstala zachovaná bezpečnost provozu, to je zásadní stejně tak, jako podpora silniční zeleně, která nám pomáhá nejen při adaptaci na změnu klimatu,“ uvedl Petr Hladík s tím, že se při sázení bude postupovat s ohledem na bezpečnost.
„Například tak, že na těch nejnebezpečnějších místech v zatáčkách se stromy sázet nebudou. Jsem rád, že jsme se správci komunikací nalezli společný zájem na tom, aby v místech, kde je to možné, stromy a další dřeviny zůstaly zachovány nebo byly nově vysázeny,“ dodal ministr Hladík.
Změny podpořilo i Ministerstvo zemědělství. „Z pohledu resortu zemědělství mají krajinné prvky, tedy kromě jiného stromořadí, pozitivní vliv na odolnost krajiny. Zvyšují odolnost vůči erozi, zadržují vodu v krajině, pomáhají při suchu i při povodních. Nabízejí také útočiště zvířatům a různým rostlinným druhům,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Ministerstvo životního prostředí na ochraně dřevin podél silnic dále spolupracuje především s Ministerstvem dopravy. Loni takto vznikl aktualizovaný technický předpis Ministerstva dopravy TP99 – „Vysazování a ošetřování silniční vegetace“, který je určen správcům komunikací při plánování, vysazování a následné péči o silniční vegetaci.
Přečtěte si také |
Je česká krajina zdravá? Satelitní snímky mluví jasněDalší spolupráce čeká ochránce přírody a silničáře letos při aktualizaci arboristického standardu „Péče o dřeviny kolem veřejné dopravní infrastruktury“, který připravuje Agentura ochrany přírody a krajiny.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Pavel Jeřábek
17.5.2024 15:59Logicky je správné sázet na straně pole, ale je potřeba najít řešení, aby při údržbě pole nedošlo k neúmyslnému poškození dřevin. Takže půl metru je skoro málo. Někdy si technika v rozmoklém poli si dělá co chce, i kdyby operátor stroje byl kouzelník.
Za další se musí zajistit pravidelná údržba pásu mezi příkopem a polem, kde stromy porostou. Tj. minimálně jednou ročně posekat a navíc ne v jednom termínu, ale sečení střídat od června do září a následný rok zas plochy prohodit.
A to nejdůležitější - koruny musí být vyzvednuty nad podjezdovou výšku zemědělské techniky - a to bude blízko normál pro silniční dopravu - průjezdný profil minimálně 4 m.
A nebylo by od věci sázet i keře (vhodné pro obratlovce a hmyz)
Slavomil Vinkler
17.5.2024 18:19 Reaguje na Pavel JeřábekPožadavel na stomy 3m od pole je minimum, nejen kvůli pojezdu, ale i kvůli snížení úrody v dosahu cca 2x výška stromu. 1/2 m je nesmysl. Ono vůbec není vhodné dávat stromy kolem 1. a 2. třídy.
FRANTIŠEK PTÁČNÍK
18.5.2024 07:07 Reaguje na Slavomil VinklerJindřich Štěpánek
19.5.2024 11:26 Reaguje na Slavomil VinklerStromy patří i k silnicím 1. a 2. třídy. Proč by měly vadit ? Rozhlédni se kolem. Teď je móda zavádět samá rychlostní omezení, takže proč by kolem silnic, kde se často nesmí ani 90 km/h, nemohly být stromy.
Jindřich Štěpánek
19.5.2024 11:22 Reaguje na Pavel Jeřábeksmějící se bestie
17.5.2024 17:36Ano sázet, ale jedině v případě, že bude následovat to, jak to popsal pan Jeřábek !
Břetislav Machaček
19.5.2024 09:27sázet další? Jsem spíše pro takřka neprostupné keřové pásy, než pro stromy
nejen z hlediska bezpečnosti(keř je při havárii matrací a strom zdí) a taky kvůli jejich mizení z okolní krajiny. Keře padají za oběť vytyčování polí
kvůli dotacím, protože snižují jejich výměru snímky ze satelitů. Keř snáší
lépe ořez a podle druhu i bezúdržbu. Argument nepřehlednosti prostoru kolem
silnice neberu, protože co takové protihlukové stěny a silnice v zářezech mezi opěrnými zdmi? Tam taky řidič neví, co je ve výklenku. Keřová pásma
by měla být pro zvěř neprostupná a jen s několika průchody, kde by byla snížena rychlost. Z keře neodpadne jako ze stromu suchá větev na auto, či
cestu a nespadne na silnici ani ten keř, jak se stává stromům. Takový pás
trnek je neprostupný i pro vysokou a šípkům se vyhýbá i zajíc, aby se jimi
prodíral na druhou stranu. O ptáky a hmyz bych se nebál, protože zvýšené
množství potravy a bezpečných hnízdních možností bohatě vyrovná ztráty
hmyzu a ptáků střety s auty. On začíná být pro obojí problémem hlad a taky
to, že nemají kde bezpečně hnízdit. Keře jsou pro to ideální a zvláště
pak keře plodonosné. Jinak ovocnáče kolem cest jsou problémem pro zvěř,
které pak sbírá plody i na silnici a totéž pro ptáky a hmyz, který se
krmí sladkou šťávou z rozježděných plodů. Viděl jsem jednu alej hrušek v době zrání, kde byla cesta pokryta rozježděnými plody plnými včel a jiného
hmyzu. Při průjezdu auta to byl masakr, který se u keřů ze kterých plody
padají pouze mimo silnici nestane. Ty plody mají končit mimo silnici a
nikoliv z přesahujících větví padat na auta a silnici. Auta nejsou jako
formanské vozy jezdící krokem před kterými vše uletělo a uteklo. Takže
neblbněte s ovocnáči a ani ostatními stromy a saďte raději keřové pásy,
které zabrání i větrné erozi a v zimě závějím sněhu na silnicích. Tomu
stromy po opadu listí nezabrání.
Jindřich Štěpánek
19.5.2024 11:29 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
19.5.2024 17:49 Reaguje na Jindřich Štěpánekstihne, ale ostatní členové, kteří ho slepě následují, na to
doplatí. V tom je rozhled zcela k ničemu a v záři reflektorů osvětlujících pouze vozovku stejně zvěř mimo vozovku ani
nevidíte. Takže k čemu je vám rozhled mezi stromy v takovém případě? Jedinou radou je jezdit pomalu, což mnozí neumí.
Navíc málokdo tlumí při setkání se zvěří reflektory a ta
stojí jako fascinována a kouká oslněná do světel.
Jindřich Štěpánek
19.5.2024 18:56 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
20.5.2024 08:36 Reaguje na Jindřich Štěpáneknikdo neukrade. Kamarád nedostal kdysi povolení
oplotit pozemek kolem chaty pevným plotem, kterým
by zamezil vniknutí hlavně černé. Z celého okolí
svezl šípkové keře a po dvou letech intenzivního
hnojení z nich vypěstoval voňavý kvetoucí plot přes který vzdala černá hledat potravu na jeho pozemku.
Tím hnojením narostly takové silné pruty s velkými trny, že je to účinnější zábrana, než ostnatý drát.
Takže v počátcích, než se keře do sebe zapojí lze
využít lesnické pletivo a pochybuji, že toto bude
někdo krást kolem cesty, kde je zloděj na ráně.
To ho raději ukrade v lese z oplocenky, kde ho nikdo z projíždějícího auta nenapráská.