https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/vysadba-stromu-kolem-silnic-a-cest-dostane-zelenou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výsadba stromů kolem silnic a cest dostane zelenou

17.5.2024 13:40 | PRAHA (Ekolist.cz)
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Stromy, stromořadí i ostatní dřeviny podél silnic jsou fenoménem a typickým prvkem naší krajiny, které navíc významně pomáhají adaptaci krajiny na změnu klimatu. Stará výsadba se ale kácí a novou často komplikuje povinnost dodržovat tří metrový odstup u vzrostlých stromů od pozemků, které sousedí s těmi silničními. To nyní změní novela zákona o zemědělském půdním fondu, kterou brzy projedná Senát. Platit by měla od 1. července. Novinky představil ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) na třetím ročníku semináře Udržitelnost silniční doprovodné zeleně, který se konal v Pardubicích. Informuje o tom MŽP.
 
Sněmovnou schválené změny v zákoně o zemědělském půdním fondu, které upravují podmínky v zákoně o pozemních komunikacích, umožní snadnější výsadbu stromů a keřů v případě, že na ni podél silnic nebo polních cest není dostatek místa. Výsadbu silniční zeleně dnes komplikuje nutnost třímetrového odstupu od hranice sousedního pozemku, kterou stanovuje občanský zákoník u stromů vyšších než tři metry. Nově se díky úpravě Ministerstva životního prostředí vzdálenost zmenší na půl metru.

„Podle statistik za každé tři vykácené stromy nebyly vysázeny ani dva nové. Staré stromy, třeba šedesátileté třešně nebo hrušně a další dřeviny se podél silnic i polních cest kvůli dožití kácí, ale nové se příliš nevysazují. Důvodem je, že doteď měli silničáři často problém s odstupovými vzdálenostmi, kdy museli sázet tři metry od hranice sousedících pozemků – často zemědělských ploch – a například za příkopy tak na vysázení stromů nezbýval prostor. To teď měníme – vzdálenost od pozemků sousedících s těmi silničními bude od 1. července jen půl metru,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Vykácení 73 stromů podél silnice na Jesenicku změnilo krajinný  ráz . ŘSD za to dostalo pokuty.
Vykácení 73 stromů podél silnice na Jesenicku změnilo krajinný ráz . ŘSD za to dostalo pokuty.
Foto | ČIŽP / ČIŽP

„Výsadba stromů bude samozřejmě probíhat za takových podmínek, aby zůstala zachovaná bezpečnost provozu, to je zásadní stejně tak, jako podpora silniční zeleně, která nám pomáhá nejen při adaptaci na změnu klimatu,“ uvedl Petr Hladík s tím, že se při sázení bude postupovat s ohledem na bezpečnost.

„Například tak, že na těch nejnebezpečnějších místech v zatáčkách se stromy sázet nebudou. Jsem rád, že jsme se správci komunikací nalezli společný zájem na tom, aby v místech, kde je to možné, stromy a další dřeviny zůstaly zachovány nebo byly nově vysázeny,“ dodal ministr Hladík.

Změny podpořilo i Ministerstvo zemědělství. „Z pohledu resortu zemědělství mají krajinné prvky, tedy kromě jiného stromořadí, pozitivní vliv na odolnost krajiny. Zvyšují odolnost vůči erozi, zadržují vodu v krajině, pomáhají při suchu i při povodních. Nabízejí také útočiště zvířatům a různým rostlinným druhům,“ řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).

Ministerstvo životního prostředí na ochraně dřevin podél silnic dále spolupracuje především s Ministerstvem dopravy. Loni takto vznikl aktualizovaný technický předpis Ministerstva dopravy TP99 – „Vysazování a ošetřování silniční vegetace“, který je určen správcům komunikací při plánování, vysazování a následné péči o silniční vegetaci.

Další spolupráce čeká ochránce přírody a silničáře letos při aktualizaci arboristického standardu „Péče o dřeviny kolem veřejné dopravní infrastruktury“, který připravuje Agentura ochrany přírody a krajiny.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PJ

Pavel Jeřábek

17.5.2024 15:59
Pokud nebude povinnost se o dřeviny starat po celou dobu jejich života, dopadne to tak, jako se všemi výsadbami prakticky od šedesátých let.

Logicky je správné sázet na straně pole, ale je potřeba najít řešení, aby při údržbě pole nedošlo k neúmyslnému poškození dřevin. Takže půl metru je skoro málo. Někdy si technika v rozmoklém poli si dělá co chce, i kdyby operátor stroje byl kouzelník.

Za další se musí zajistit pravidelná údržba pásu mezi příkopem a polem, kde stromy porostou. Tj. minimálně jednou ročně posekat a navíc ne v jednom termínu, ale sečení střídat od června do září a následný rok zas plochy prohodit.
A to nejdůležitější - koruny musí být vyzvednuty nad podjezdovou výšku zemědělské techniky - a to bude blízko normál pro silniční dopravu - průjezdný profil minimálně 4 m.
A nebylo by od věci sázet i keře (vhodné pro obratlovce a hmyz)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.5.2024 17:33 Reaguje na Pavel Jeřábek
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.5.2024 18:19 Reaguje na Pavel Jeřábek
No keře nejsou dobré, ztrácí se v nich viditelnost zvěře, vede hmyz a ptáky ke srážkám.
Požadavel na stomy 3m od pole je minimum, nejen kvůli pojezdu, ale i kvůli snížení úrody v dosahu cca 2x výška stromu. 1/2 m je nesmysl. Ono vůbec není vhodné dávat stromy kolem 1. a 2. třídy.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

18.5.2024 07:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
Mluví se i o cestách a zde by měli být keře. Silnice to je něco jiného.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

19.5.2024 11:26 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pokud tam byl strom 50 let, tak nová výsadba bude mít srovnatelný vliv na úrodu za jak dlouho ?

Stromy patří i k silnicím 1. a 2. třídy. Proč by měly vadit ? Rozhlédni se kolem. Teď je móda zavádět samá rychlostní omezení, takže proč by kolem silnic, kde se často nesmí ani 90 km/h, nemohly být stromy.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

19.5.2024 11:22 Reaguje na Pavel Jeřábek
Keře ne, skryjí zvíře, které pak skončí srážkou v silnici. K silnicím patří původní druhy vysokokmenů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

17.5.2024 17:36
Jenom aby to zase nebyla akce pro Akci, jak se mnohdy děje pro čárečku u vrchnosti.
Ano sázet, ale jedině v případě, že bude následovat to, jak to popsal pan Jeřábek !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.5.2024 09:27
Většina stávajících alejí se neudržuje a nebo udržuje neodborně a mají se
sázet další? Jsem spíše pro takřka neprostupné keřové pásy, než pro stromy
nejen z hlediska bezpečnosti(keř je při havárii matrací a strom zdí) a taky kvůli jejich mizení z okolní krajiny. Keře padají za oběť vytyčování polí
kvůli dotacím, protože snižují jejich výměru snímky ze satelitů. Keř snáší
lépe ořez a podle druhu i bezúdržbu. Argument nepřehlednosti prostoru kolem
silnice neberu, protože co takové protihlukové stěny a silnice v zářezech mezi opěrnými zdmi? Tam taky řidič neví, co je ve výklenku. Keřová pásma
by měla být pro zvěř neprostupná a jen s několika průchody, kde by byla snížena rychlost. Z keře neodpadne jako ze stromu suchá větev na auto, či
cestu a nespadne na silnici ani ten keř, jak se stává stromům. Takový pás
trnek je neprostupný i pro vysokou a šípkům se vyhýbá i zajíc, aby se jimi
prodíral na druhou stranu. O ptáky a hmyz bych se nebál, protože zvýšené
množství potravy a bezpečných hnízdních možností bohatě vyrovná ztráty
hmyzu a ptáků střety s auty. On začíná být pro obojí problémem hlad a taky
to, že nemají kde bezpečně hnízdit. Keře jsou pro to ideální a zvláště
pak keře plodonosné. Jinak ovocnáče kolem cest jsou problémem pro zvěř,
které pak sbírá plody i na silnici a totéž pro ptáky a hmyz, který se
krmí sladkou šťávou z rozježděných plodů. Viděl jsem jednu alej hrušek v době zrání, kde byla cesta pokryta rozježděnými plody plnými včel a jiného
hmyzu. Při průjezdu auta to byl masakr, který se u keřů ze kterých plody
padají pouze mimo silnici nestane. Ty plody mají končit mimo silnici a
nikoliv z přesahujících větví padat na auta a silnici. Auta nejsou jako
formanské vozy jezdící krokem před kterými vše uletělo a uteklo. Takže
neblbněte s ovocnáči a ani ostatními stromy a saďte raději keřové pásy,
které zabrání i větrné erozi a v zimě závějím sněhu na silnicích. Tomu
stromy po opadu listí nezabrání.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

19.5.2024 11:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Nepropustné keře nikdo nevysadí a propustné zvýší srážky se zvěří.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.5.2024 17:49 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Když to místo hrozí srážkami se zvěří, tak má být stejně jako dálnice chráněno plotem, který časem keři proroste a bude z toho neproniknutelná zábrana střetů aut a zvěře. Mimochodem většina zvěře žije v tlupách, kde záleží na odhadu vůdce tlupy. Ten odhadne, že před autem to on ještě
stihne, ale ostatní členové, kteří ho slepě následují, na to
doplatí. V tom je rozhled zcela k ničemu a v záři reflektorů osvětlujících pouze vozovku stejně zvěř mimo vozovku ani
nevidíte. Takže k čemu je vám rozhled mezi stromy v takovém případě? Jedinou radou je jezdit pomalu, což mnozí neumí.
Navíc málokdo tlumí při setkání se zvěří reflektory a ta
stojí jako fascinována a kouká oslněná do světel.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

19.5.2024 18:56 Reaguje na Břetislav Machaček
Než vyrostou keře do nepropustné hradby, budou min. 10 let srážky se zvěří. A ploty ? Vždyť řada stávajících je poničena, rozkradena nebo ani nikdy nebyla.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.5.2024 08:36 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Dočasný plot z lesnického pletiva prorostlý keři
nikdo neukrade. Kamarád nedostal kdysi povolení
oplotit pozemek kolem chaty pevným plotem, kterým
by zamezil vniknutí hlavně černé. Z celého okolí
svezl šípkové keře a po dvou letech intenzivního
hnojení z nich vypěstoval voňavý kvetoucí plot přes který vzdala černá hledat potravu na jeho pozemku.
Tím hnojením narostly takové silné pruty s velkými trny, že je to účinnější zábrana, než ostnatý drát.
Takže v počátcích, než se keře do sebe zapojí lze
využít lesnické pletivo a pochybuji, že toto bude
někdo krást kolem cesty, kde je zloděj na ráně.
To ho raději ukrade v lese z oplocenky, kde ho nikdo z projíždějícího auta nenapráská.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

20.5.2024 19:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Hnojil, možná i zaléval. Podél silnic nereálné. A lesnické pletivo černou nezastaví, když bude chtít projít.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

21.5.2024 13:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Chce to také rozumné stavy zvěře,ne aby se muselo jezdit s houpačkou a majáky jako u nás.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

20.5.2024 08:21 Reaguje na Břetislav Machaček
U silnic keřové pásy. Máte rozum. Víte co by narostlo střetů se zvěří. Zemědělci kvůli dotacím vše likvidují a zvěř nemá mimo les se kam uchýlit. Lesy na Vysočině většínou zmizeli a nová výsadba jen nekontrolovatelný hluk a tak se stahuje do polí a keře opravdu u nás aspoň skoro nenajdete a pokud jsou jednotlivé tak to je jen pro ptactvo. U silnic to by byl průšvih. Jabloň to je to samé. Ale i tak se zde zvěř zdržujie. Na škarpách jsou bylinky a traviny co zvěř potřebuje, v polích je vše postříkáno a byliny zde nerostou. Tráva technická, tak to nemá cenu komentovat. Takže keře podél silnic je průšvih. Ne podel cest, ale ty překážejí...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist