Mezi uměním a mystikou – Rudolf Steiner v DOXu
Steiner představuje minimálně ve středoevropském prostoru především jeden z nejvýznamnějších pokusů propojit vědy se spiritualitou. Tato snaha nebyla ovšem jen teoretická, ale měla dodnes viditelné důsledky, se kterými se i příznivci různých environmentálních proudů hledajících různé alternativy jistě setkali. Vždyť u Steinera má svůj původ třeba biologicko-dynamické zemědělství, waldorfské školství nebo i kosmetické produkty firmy Weleda.
Sám Rudolf Steiner byl postavou pro mnohé strhující a jeho spisy se pokoušely nabízet zcela specifické vize náboženství, společenských reforem, lékařství, stejně jako přírodních věd i zemědělství. Nutno dodat, že řada jeho myšlenek, vycházejících často z mystických prožitků a zcela specifického vnímání světa, je velmi nestandardních, mnozí hlubinní ekologové jsou proti němu pouhými přízemními pozitivisty a členy klubu Sisyfos jistě musí jímat nad většinou jeho textů čirý běs.
Jakkoli se nemůžu považovat za nadšeného čtenáře Steinerova díla (to je i na mě příliš velká „divočina“), pozornost si zaslouží a předpokládám, že se jeho vlivu na alternativní zemědělství či vůbec na vztah lidí k přírodě ještě Ekolist.cz bude věnovat. Osobně bych chtěl v tomto článku upozornit na jiný ze Steinerových vlivů - a to na představitele řady druhů umění. Sám Steiner opět nezůstával pouze u přednášek a knih, ale spolupodílel se např. se svojí ženou na vytvoření zvláštního tanečního umění eurytmie, kombinující taneční pohyby a promyšlená symbolická gesta s hudbou a barvami. Též projektoval centrum antroposofického hnutí (které založil), tzv. Goetheanum v Dornachu, které je skutečně zajímavou architekturou. Obecně pro něj bylo charakteristické propojování (většinou dynamicky se projevujících) smyslově vnímatelných kvalit jak navzájem, tak s odkazy na duševní a duchovní dimenzi.
I výstava v DOXu je vedena snahou spíše než vytvořit výstavu na téma Rudolf Steiner přiblížit tyto tendence v jeho myšlení, které pak mohly spolupůsobit při vývoji moderního umění. A to ať již z nich čerpali umělci na počátku 20. století přímo, nebo se k podobným myšlenkám či projevům přikláněli umělci konce století či dokonce začátku 21. století zprostředkovaně a paralelně.
Kromě vlastních artefaktů, vztahujících se ke Steinerově osobě, jako je třeba model Goetheanea (prvního i druhého) a řady jeho přednáškových skic, zde najdeme i různé typy rozvinutí jeho učení následovníky. Příkladem může být video s vystoupením eurytmických tanečníků, ale třeba i hydrodynamické studie Theodora Schwenka, zabývajícího se prouděním vody a paralel k obdobným formám ve světě organismů.
Nalezneme zde ale samozřejmě především díla výtvarných umělců. A vzhledem k tomu, že výstava je založena na projektu již uvedeném v Kunstmuseech ve Wolfsburgu a Stuttgartu, tak se milovníci současného umění mohou těšit na jména jako Joseph Beuys, Anish Kapoor či Tony Cragg. Současně je výstava doplněna i o díla českých umělců, jako jsou Karel Malich, Josef Váchal nebo František Drtikol. Steiner ostatně Prahu často navštěvoval a jeho přednášek se zúčastnily takové osobnosti, jako byl Einstein, Max Brod či Franz Kafka, jenž se s ním pak i soukromě setkal.
Jakkoli výstava nabízí zajímavá umělecká díla, není k návštěvníkovi příliš vstřícná. Téměř chybí vysvětlující texty, které by osvětlily spojitost se Steinerovým myšlením – u zahraničních si člověk musí „dočíst“ komentáře v katalogu k výstavám v Německu. K českým umělcům takový komentář také prakticky chybí, pokud si tedy návštěvník nezakoupí katalog za 450,- Kč (poté, co zaplatil za vstupné 180,-). U zahraničních děl se uvádí název díla pouze v originále, a to včetně tabulí samotného Steinera, takže návštěvníci neznalí především němčiny (což je dnes většina) musejí odejít značně ochuzeni, stejně jako ti, kteří nerozumí anglickému hlasu doprovázejícímu videoprojekci (který poněkud ruší ještě o patro níže). Má to být výsledek snahy napodobit atmosféru jisté skrytosti antroposofického hnutí a myšlení před veřejností?
Na druhou stranu ale výstavu doprovázel bohatý přednáškový program, vztahující se jak k samotnému Steinerovi a jeho pobytu v Praze, tak nabízející třeba hudebně taneční site-specific program či přednášku o významu změněných stavů vědomí pro umění. Tyto akce pak vyvrcholí konferencí ke Steinerovu dílu 4. září, na níž by měly zaznít třeba i přednášky k již zmiňovanému biologicko-dynamickému zemědělství či přímo s názvem Ekologie a politické hnutí zelených. Za návštěvu však určitě stojí především sama výstava, která obsahuje řadu zajímavých a kvalitních děl umělců, kteří se snaží o hlubší rozměr své tvorby.
reklama
Další informace |
16/6/2011–12/9/2011
DOX. Centrum současného umění. Poupětova 1, Praha 7