Podle aktivistů probíhá výstavba dálnice D8 nezákonně. Už 17 let
Soud uznal, že stanovisko o hodnocení vlivů dálnice na životní prostředí (tzv. proces EIA) bylo v listopadu 1996 vydáno ministerstvem životního prostředí v rozporu se zákonem. Důvodem je to, že navázalo na stanovisko SEA (hodnocení vlivu záměru na životní prostředí, požaduje se u velkých staveb jako je například dálnice) z dubna 1995 vydané nezákonně bez účasti veřejnosti. První územní rozhodnutí pro celou dálnici D8 soud zrušil již 17. 6. 2010, takže bylo nutné vydat nové rozhodnutí. Podle aktivistů jde o první rozsudek, který zrušil územní rozhodnutí pro nezákonnost posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).
„Jsme velmi potěšeni, že soud konečně uznal naši žalobní námitku proti stanovisku EIA pro dálnici D8 přes České středohoří. I když spor řešil osm a půl roku a dokonce ve dvou žalobách proti dvěma územním rozhodnutím,“ komentoval rozsudek Miroslav Patrik z Dětí Země. Pochvaluje si i to, že soud rozhodl o žalobě už za tři měsíce.
Věcně ale spor významný smysl nemá. Zrušené územní rozhodnutí pro úsek délky 100 metrů víceméně neznamená nic, protože stavební povolení vydané před čtyřmi měsíci stále platí. Stavba je již dokončená, dokonce měla být ke dni 21. prosince 2011 zprovozněna.
„Pro nás je podstatné, že po více než patnácti letech čekání nám dal krajský soud konečně za pravdu, že Ministerstvo životního prostředí v letech 1994-5 vedlo proces SEA o výběru koridoru pro dálnici D8 nezákonně, neboť z něho byla vyloučena veřejnost, která tak nemohla podpořit variantu s dlouhým tunelem. Schvalování dálnice je od počátku vadné,“ vysvětluje nejspornější část historie schvalování dálnice Patrik.
Podle aktivistů navíc ústecký krajský soud v letech 2003 až 2010 řešil žalobu o nezákonnosti stanoviska SEA a stanoviska EIA třikrát špatně, i když v roce 2010 územní rozhodnutí pro celou trasu dálnice D8-0805 zrušil z jiných důvodů. „Nyní soud na počtvrté rozhodl už správně,“ říká Patrik.
Podle Dětí Země za vydání nezákonného stanoviska SEA z roku 1995 mohou tehdejší zaměstnanci odboru územních vazeb ministerstva životního prostředí. Viníky jsou nepřímo i tehdejší ministři životního prostředí František Benda (KDS, ODS) a Jiří Skalický (ODA). Oba totiž mohli zákonnost obou těchto procesů ovlivnit už na začátku schvalování dálnice, čímž by se předešlo dnešním potížím, tvrdí Děti Země.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Takže ještě jednou. - 9. 3. 2012 - Jan Šimůnek1. Na dotčené trase existuje komunikace někdy od počátků českého státu (je docela možné, že někudy tudy cválal i Libušin kůň do Stadic). Takže hysterický kvil o "nedotčené přírodě", který provozují zelení, je od samého počátku a z podstaty věci samé naprostý nesmysl (a nejspíš i vědomá lež).2. Námitky ekologů, kterými celý proces stavby brzdí, jsou ryze formálního charakteru, po stránce věcné je ta stavba v zásadě nenapadnutelná. Většinou také jen napadají dál rozsudky a rozhodnutí, které vyzněly v jejich neprospěch. 3. To, jak tyhle právní věci řešíme, je naše vnitřní záležitost, do toho nám EU nemá co kecat. EU má dát dotaci vázanou na účel (= že za ně postavíme dálnici na té a té trase, a ne třeba luxusní veřejný dům u Prahy) a do toho, že se tam pár fanatiků soudí o nějaké kytky či brouky (které tam nejspíš sami vysadili / vypustili), by se rozhodně montovat neměla. Přitom pomíjím skutečnost, že od r. 2005, tuším, se samotné EU nepodařilo projít právním a ekonomickým auditem, takový mají soudruzi v bruseli pořádek (takže ať si ho sami u sebe udělají a pak ať se starají o druhé). 4. Dálnice se nelíbí některým kruhům v Německu (snadnější dostupnost Česka pro obyvatele německého příhraničí = větší počet nákupů v Česku, včetně sobotních odpoledních a nedělních nákupů, které jsou v Německu nerealizovatelné), takže si ty "naše" zelené platí, jako platí rakušáci jihočeské mutry a podobné pochybné spolky. |